DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

iflg Subpar Q. er MAX antall Duty timer pr år ca 2.280
Med 1 mill i snittlønn blir det kr 439,- pr time i WORST case.

Som en stakars maskinfører kan jeg bare se langt etter å pasere 350000 i året brutto, og da skal man jaggu hatt lovlig overtid pluss litt mere. Dog er ikke utdannelsen som maskinfører så avskrekkende dyr (2år på vidregående) Men man sitter å betjner maskiner som koster ifra 600000 til et par milijoner, samtidig som man må ha full oversikt på alle som driver å springer rundt i maskinens nærområde, og ta hensyn til kabler i bakke/luft, rør, annen trafikk og bebyggelse. Og dette kan til tider være en meget krevende oppgave sammtidig som sikerheta til meg og maskinen jeg styrer skal ivaretas.

Jeg ser ikke problemet med lønnsnivået til disse pilotene, men mere i noen av betingelsene som at sykdom utover x antal dager kan resultere i sparken osv. Og jeg mener at det er disse tingene som må fram i lyset og ikke det intense fokuset på at dem tjener mindre en sine kolegaer ansatt i DY og SK.

Someone, piloter har ikke arbeidstimer utover dutytime, iallefall har ikke jeg det. Slik sett har Wahoo rett. Flightime max 900T og duty som nevnt. Selv om det også er selskap som trikser med timene her...

SAS-Steward, Turtle sitter selv på flightdeck og har nok grei kjennskap til Subpart Q :)

Jeg ser ikke problemet med lønnsnivået til disse pilotene, men mere i noen av betingelsene som at sykdom utover x antal dager kan resultere i sparken osv. Og jeg mener at det er disse tingene som må fram i lyset og ikke det intense fokuset på at dem tjener mindre en sine kolegaer ansatt i DY og SK.

Og det er nevnt mange ganger både i tråden og på nett at det ikke er lønna som er diskusjonen her, men vilkårene.

Og det er nevnt mange ganger både i tråden og på nett at det ikke er lønna som er diskusjonen her, men vilkårene.

Som Turtle skriver så er det mange kontraktspiloter rundt omkring, og jeg vil tro at dersom lønna var høyere i denne kontrakten så hadde det ikke vært noe problem. Slik sett kan man iallefall indirekte hevde at det er en lønnskamp.

Men for all del, det er jo ettertrykkelig poengtert at man må jobbe i bransjen for å ha mulighet til å komme med innspill....

@sail4fun: Turtle er pilot, og han burde presumptivt vite hva det å jobbe på FD betyr.

Som Turtle skriver så er det mange kontraktspiloter rundt omkring, og jeg vil tro at dersom lønna var høyere i denne kontrakten så hadde det ikke vært noe problem.

Jo, for det ville fortsatt vært et brudd med avtalen NAS har med npf/parat.

For TOS, og Turtle, dere sier dere ikke finner noe om arbeidstid. Sjekk ut Subpart Q, så får dere en viss ide.
Husk også at i flybransjen er det slik at for flyvende er det ingen økonomiske tillegg for høytider, andre bevegelige høytider, helger, natt osv sm dere sannsynligvis er vant til.

Jeg spør ikke om arbeidstid, for det er nokså åpenbart for meg at det er både ugunstig arbeidstid og enkelte dager man mange timers arbeid. Det jeg har spurt om flere ganger er hva som gjør jobben på flightdeck så spesiell at man man ha betrakelig mye mer kompensasjon for slik ubekvem arbeidstid enn det som er vanlig ellers.

For ordens skyld: I min bransje jobbes det jevnt over veldig mye, men vi får aldri overtidsbetaling.... (det er den faglige interessen som driver oss, og vi får lønn i form av faglig tilfredsstillelse... - det er iallefall den offisielle historien). Men jeg vil nok ikke gjøre et forsøk på å sammenlikne min jobb med jobben på FD. Til det er min jobb altfor spesiell til at noen forstår hva det dreier seg om....;)

Jeg forventer faktisk at de man diskuterer med har en viss kjennskap til det man diskuterer. Spesielt når man kommer med argumenter som har med arbeidstid, avtaler, lover og regler etc å gjøre. Synes det har noe med respekt å gjøre.

I denne debatten har lønn kommet opp som argument mange ganger, noe som blir feil når man kjenner bakrunnen. Har selv stilt et spørsmål om timelønn, som jeg sett i ettertid ikke burde gjort. For herregud den ble dratt langt.

Jeg regner med at andre i andre bransjer setter pris på om jeg har satt meg inn i hva som gjelder før jeg begynner å diskutere ting og tang de kjenner godt.
Et eksempel på dette er jernbane, og jernbane drift.
Mange meninger, og synsinger der også. Men en debatt jeg holder meg unna for jeg vet ikke nok.
Samme med fly, her vet jeg ganske mye. Men det blir ganske meningsløst å diskutere side opp og side ned når man gang på gang må forklare hva som faktisk er gjeldende lover.

Last edited:

Jeg spør ikke om arbeidstid, for det er nokså åpenbart for meg at det er både ugunstig arbeidstid og enkelte dager man mange timers arbeid. Det jeg har spurt om flere ganger er hva som gjør jobben på flightdeck så spesiell at man man ha betrakelig mye mer kompensasjon for slik ubekvem arbeidstid enn det som er vanlig ellers.

For ordens skyld: I min bransje jobbes det jevnt over veldig mye, men vi får aldri overtidsbetaling.... (det er den faglige interessen som driver oss, og vi får lønn i form av faglig tilfredsstillelse... - det er iallefall den offisielle historien). Men jeg vil nok ikke gjøre et forsøk på å sammenlikne min jobb med jobben på FD. Til det er min jobb altfor spesiell til at noen forstår hva det dreier seg om....;)

Hva som er spesielt med arbeidet på flight deck skal jeg la pilotene her svare på, men jeg har endel egne meninger om dette.

Faglig tilfredstillelse er vel og bra, men man får betalt skremmende få regninger med det ;-)

Jeg har en knallgod forretningsidè!

For at nordmannen som har startet et estlands bemanningsbyrå for at skandinaviske flygere med arbeidsplass på norskregistrerte fly på finsk base virkelig skal forstå hva "ny tid", "globalisering" og "markedskrefter" er for noe, så tenker jeg å starte et bemanningsselskap i Botswana, der markedslønnen er langt mer konkurransedyktig enn i det overbetalte, dyre, europeisk-orienterte Estland.

Jeg kan trolig utdanne en mengde godt kvalifiserte (minstekrav gjelder) flygere og kabinansatte på 737 i Rwandair eller liknende, gi dem EU OPS-sertifikater og innlosjere dem med lokal kokk for langt mindre enn fyren med kontor i Estland kan. Og med det dobbelte av middellønn i Botswana som en anstendig norm er det ikke måte på hvor mye penger jeg og den norske milliardæren som eier flyselskapet de flyr for, vil kunne dele. Mediastormen er det vel verdt å stå av, det går alltid fort over allikevel...

For de europeiske flygerne (eller afrikanere med arbeidstillatelse i Europa), vil Botswana være et knallbra alternativ til det etterhvert dyre Sør-Afrika!

Noen søkere?

Genial idé. Ikke ulikt hva andre bransjer har drevet med i noen år nå. Og for å ta deg helt på kornet. Husker du striden om de Afrikanske sykepleierne for noen år siden?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=170595

Skipsfarten har gjort dette i mange år. Mange rederier har store skoler i Fillippinene og andre land, der de utdanner sine egne folk, til de ulike jobbene innen shipping. Om dette er positivt? Tja. For Fillippinenes skyld, så har det vel vært en viss velstandsøkning oppgjennom årene. Men, ennå, så ligger da både lønninger og betingelser, vesentlig dårligere enn det vestlige får. Fillippinene er forresten blitt høykostland.... Vietman, Kambodsja og ikke minst, Kina, er visst rekrutteringsgrunnlag for personell, som skal tjene enda mindre enn de Fillippinske.

Vi har det innen flere yrker. Ta norske transport og distribusjonsfirmaer, bygningsindustrien, jordbærplukking. De henter nå omtrent alle ansatte fra Estland, Latvia, Litauen og Polen. Stort sett basert på at de skal jobbe for knapper og glansbilder. Ihvertfall vesentlig dårligere betingelser enn hva nordmenn vil jobbe for.

Er det lavkostlandenes økonomi og levestandard, som skal dra vår ned, eller er det vår standard som skal dra deres opp? Skal vi av frykt for lavere kostnader, stenge våre grenser og hindre handel med disse landene. Eller skal vi hente slaver fra Afrika, som kan utføre absolutt alt av oppgaver i Norge?

EU har ført til oppheving av gamle restriksjoner, monopoler og handelsbarrierer. EUs 4 friheter skal i utgangspunktet sørge for fri flyt i Europa av varer, tjenester, personer og kapital. Men, fører import av østeuropeere til vesentlig bedre kår der, eller fører det bare til utvanning av arbeidstakeres rettigheter og goder.
Er ikke enig med meg selv om hva som er best totalt sett. Egentlig, så burde vi nok ansatt disse utenlandske folkene på samme vilkår, som tilsvarende norske ansatt ville hatt. For da vil han jo sende mye mer penger tilbake til hjemlandet, enn om han bare hadde hatt litt over en normallønn der.

Vil egentlig Kjos og DY tjene mer, bare fordi flyverne får mindre betalt som følge av stråfirma i Estland? Nei! For ved å gjøre dette, så vil straks ganske mange andre flyselkaper også følge etter i samme spor.
Er det riktig av DY å føre an i denne prosessen med å presse lønninger ned? Eller tjener DY PR-messig mer på å ligge bak, og la Ryanair, Baltic og andre lede an her? For det må jo være et PR-messig selvmord, overfor potensielle kundegrupper, å fremstå som det selskapet som leder an i sosial dumping? Selv om det kanskje både på papiret, og reellt sett, vil være til det bedre for mange parter, at kostnadene går ned....

Det er vel restriksjoner på å hente inn folk fra Botswana(?), i og med at de ligger utenfor EU. Men, ideélt sett, så burde man jo etablere et stråselskap i det EU-landet med lavest arbeidskostnad, og rekruttere ansatte (flyvere) der. For bare de tjener mer enn gjennomsnittet i landet så er det jo godt nok. Så nekter man dem bare å være syke utover et visst antall dager, nekter dem sykepenger, og tar grovt betalt for innlosjering på basen. Organisert av eget stråselskap det også selvfølgelig!
Fritt etter ordninger bygningsbransjen og budbransjen bruker.... Men, dumpingen blir så mye mer synlig, når de innhentede arbeidstakerne tjener 40 kroner timen eller rmindre, og innkvarteres på små rom til blodpris.

Genial idé. Ikke ulikt hva andre bransjer har drevet med i noen år nå. Og for å ta deg helt på kornet. Husker du striden om de Afrikanske sykepleierne for noen år siden?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=170595

Skipsfarten har gjort dette i mange år. Mange rederier har store skoler i Fillippinene og andre land, der de utdanner sine egne folk, til de ulike jobbene innen shipping. Om dette er positivt? Tja. For Fillippinenes skyld, så har det vel vært en viss velstandsøkning oppgjennom årene. Men, ennå, så ligger da både lønninger og betingelser, vesentlig dårligere enn det vestlige får. Fillippinene er forresten blitt høykostland.... Vietman, Kambodsja og ikke minst, Kina, er visst rekrutteringsgrunnlag for personell, som skal tjene enda mindre enn de Fillippinske.

Vi har det innen flere yrker. Ta norske transport og distribusjonsfirmaer, bygningsindustrien, jordbærplukking. De henter nå omtrent alle ansatte fra Estland, Latvia, Litauen og Polen. Stort sett basert på at de skal jobbe for knapper og glansbilder. Ihvertfall vesentlig dårligere betingelser enn hva nordmenn vil jobbe for.

Er det lavkostlandenes økonomi og levestandard, som skal dra vår ned, eller er det vår standard som skal dra deres opp? Skal vi av frykt for lavere kostnader, stenge våre grenser og hindre handel med disse landene. Eller skal vi hente slaver fra Afrika, som kan utføre absolutt alt av oppgaver i Norge?

EU har ført til oppheving av gamle restriksjoner, monopoler og handelsbarrierer. EUs 4 friheter skal i utgangspunktet sørge for fri flyt i Europa av varer, tjenester, personer og kapital. Men, fører import av østeuropeere til vesentlig bedre kår der, eller fører det bare til utvanning av arbeidstakeres rettigheter og goder.
Er ikke enig med meg selv om hva som er best totalt sett. Egentlig, så burde vi nok ansatt disse utenlandske folkene på samme vilkår, som tilsvarende norske ansatt ville hatt. For da vil han jo sende mye mer penger tilbake til hjemlandet, enn om han bare hadde hatt litt over en normallønn der.

Vil egentlig Kjos og DY tjene mer, bare fordi flyverne får mindre betalt som følge av stråfirma i Estland? Nei! For ved å gjøre dette, så vil straks ganske mange andre flyselkaper også følge etter i samme spor.
Er det riktig av DY å føre an i denne prosessen med å presse lønninger ned? Eller tjener DY PR-messig mer på å ligge bak, og la Ryanair, Baltic og andre lede an her? For det må jo være et PR-messig selvmord, overfor potensielle kundegrupper, å fremstå som det selskapet som leder an i sosial dumping? Selv om det kanskje både på papiret, og reellt sett, vil være til det bedre for mange parter, at kostnadene går ned....

Det er vel restriksjoner på å hente inn folk fra Botswana(?), i og med at de ligger utenfor EU. Men, ideélt sett, så burde man jo etablere et stråselskap i det EU-landet med lavest arbeidskostnad, og rekruttere ansatte (flyvere) der. For bare de tjener mer enn gjennomsnittet i landet så er det jo godt nok. Så nekter man dem bare å være syke utover et visst antall dager, nekter dem sykepenger, og tar grovt betalt for innlosjering på basen. Organisert av eget stråselskap det også selvfølgelig!
Fritt etter ordninger bygningsbransjen og budbransjen bruker.... Men, dumpingen blir så mye mer synlig, når de innhentede arbeidstakerne tjener 40 kroner timen eller rmindre, og innkvarteres på små rom til blodpris.

Her er man mere inne på kjernen i denne saken, sosial dumping.
Per i dag, ikke noe problem i Norge. Men på sikt om alle jobber skal outsourcess og man hele tiden skal ha billigere utenlandsk arbeidskraft, så stopper ting opp til slutt.
Om ingen har råd til å fly,så mister selv Kjoos jobben.

Nå er ikke jeg pilot og ikke ønsker jeg bli det, men innleggene dine er
tydeligvis stappfull av bitterhet mot piloter.....

Jeg har ingenting imot at piloter tjener bra og jeg har stor respekt
for jobben de gjør! (har en del timer bak spakene selv). Det jeg har noe imot
er NOEN FÅ piloter som later som de tjener dårlig, ikke vil komme med fakta
og tror alle på bakken er idioter uten utdannelse som ikke kan
legge sammen 2+2 eller forstår hva som foregår. Gjør hva de kan
for å tåkelegge sine egne og kollegers avtaler mest mulig og truer med at flyene
kommer til å dette ned som fluer hver gang pilotenes avtaler er på agendaen.

Men, disse er heldigvis i mindretall :)

Tibake til saken, som for øyeblikket ser ut til å være uenighet om tolkningen
av avtalen mellom pilotene og arbeidsgiver vedrørende bemanning på nye baser.

Hvorfor har ALLE en mening om piloters lønninger og forhold. Jeg er selv pilot og glæder mig over de mennesker i alle jobs der ærligt har forhandlet sig frem til nogle anstændige vilkår med en god hyre. Good for them!
Hvis man derimod er bitter og misundelig på piloterne (de får alle damerne, pengene & prestigen ), så har jeg en ide: Riv 5-7 år ud af kalenderen, sæt familien på standby, lån en million i banken, tag dine evner, kapacitet og kompetencer og bliv pilot!!
Der venter en spændende karriere foran dig. Måske er du heldig og kan få et job som vagabond pilot hos Kjos´nye samarbejdspartner!!!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.4164687

Kvalmt :-(

Jeg forventer faktisk at de man diskuterer med har en viss kejnnskap til det man diskuterer. Spesielt når man kommer med argumenter som har med arbeidstid, avtaler, lover og regler etc å gjøre. Synes det har noe med respekt å gjøre.

Mitt poeng er altså at jeg tror jeg kjenner tilstrekkelig godt til hvordan dette henger sammen, uten å nødvendigvis kunne detaljene i subpart Q. Jeg er helt enig i at det er fornuftig å kjenne til de sentrale regelverkene, men man trenger ikke å kunne hver bidige detalj for å kunne klare å se det store bildet, og jeg tror faktisk at jeg evner å se det store bildet. At mine konklusjoner ut dra det store bildet ikke er i tråd med rådende oppfatninger i bransjen tar jeg med stor ro. Det har jeg opplevd mange ganger før.

Som andre nevner så er det en kjent strategi å kjøre frem andres manglende detaljkunnskaper som argument for at man ikke gidder å diskutere saken, og man skygger elegant unna litt spørsmål om hva som er unikt osv.. (og som en av pilotene her selv sier at han vanskelig kan peke på...).

Last edited:

Hvorfor har ALLE en mening om piloters lønninger og forhold. Jeg er selv pilot og glæder mig over de mennesker i alle jobs der ærligt har forhandlet sig frem til nogle anstændige vilkår med en god hyre.

Kanskje fordi dette er et luftfartsforum, og fordi vi er her inne for å diskutere ulike aspekter ved luftfartsbransjen?

Jeg tror f.eks. ikke så mange her inne er misunnelige på pilotenes avlønning & vilkår, men jeg tror nok flere enn en reagerer når alt fremstilles som så unikt at det ikke er mulig å gjøre noen som helst sammenlikninger. For selv om yrket er spesielt så garanterer jeg at andre i andre bransjer også kan påberope seg en unik jobb. Man får da sortere ut de unike aspektene, sørge for at man får en adekvat kompensasjon for disse, og så kan man sammenlikne resten av jobben med andre bransjer.

Last edited:

Mitt poeng er altså at jeg tror jeg kjenner tilstrekkelig godt til hvordan dette henger sammen, uten å nødvendigvis kunne detaljene i subpart Q. Jeg er helt enig i at det er fornuftig å kjenne til de sentrale regelverkene, men man trenger ikke å kunne hver bidige detalj for å kunne klare å se det store bildet, og jeg tror faktisk at jeg evner å se det store bildet. At mine konklusjoner ut dra det store bildet ikke er i tråd med rådende oppfatninger i bransjen tar jeg med stor ro. Det har jeg opplevd mange ganger før.

Som andre nevner så er det en kjent strategi å kjøre frem andres manglende detaljkunnskaper som argument for at man ikke gidder å diskutere saken, og man skygger elegant unna litt spørsmål om hva som er unikt osv.. (og som en av pilotene her selv sier at han vanskelig kan peke på...).

Dette er jeg helt enig i.
Om noen vil vite noe om min verdag deler jeg gjerne, både fordeler og ulemper.

Problemene med subpart Q, er at den er tidvis vanskelig å forstå sammen med kollektivavtaler osv.
Den gjorde vår hverdag betydelig værre med tanke på arbeidsbelastning og lange dager.
Mine normal dager er med et gjennomsnitt på 10:15
Stort sett ok, men med vær etc som vi har endel av og spesielt i det siste blir man sliten på dag 4-5.
Men nok om det, jeg tror vi egentlig er enig, men utrykker oss litt ulikt.
Jeg mener ikke at noen bør ha detaljkunnskap, men en viss ide er en god start. Noe mange her har, men også endel som ikke har.

Men sånn går nu dagan........ :-)

Good night, Keflavik i morgen formiddag.

Joda, jeg har nok en ide om hvordan ting fungerer m.h.t. arbeidstider i luftfarten. :)

For å gi en ide om hvordan siste året har vært for min del...

I løpet av sommeren i fjor hadde jeg tre perioder hvor jeg konstant lå på 98-99 flytimer per 28 dager (maks er 100 timer per 28 dager). 31 mars i år hadde jeg 898 flytimer siste 365 dager, og som CFM sier er 900 timer maks per 365 dager. Selskapet jeg er i har, etter avtale med myndighetene, disse 365 dagene som et fast år (1 april til 31 mars) og ikke rullerende, og jeg vil, med 100 timer planlagt flyging for denne måneden, komme over 900 timer siste 365 dager når vi kommer til slutten av april.

Jeg jobbet mesteparten av juni, juli og august 5 dager på og 2 fri (som de fleste med en "vanlig" jobb kan man jo si) men fredag og lørdag var mine fridager. Jeg hadde vel 3 fulle helger fri (fredag-søndag) i perioden mai til slutten av september. Minimum rest mellom to omganger med tjeneste (flyging eller stand by) er 12 timer, og mang en gang har jeg gått fra 8.5 timer t/r Tenerife (GCTS/TFS) som slutter rundt midnatt til 2x Heathrow (EGLL/LHR) som begynner rundt midt på dagen. Heldigvis bryr jeg meg ikke om når jeg har fri men mer hvor mye fri jeg har, og jeg vil heller ha fri midt i uken enn i helgene, men det er nå meg.

Uansett kan ingen komme å si at de ikke visste de måtte arbeide helger, helligdager, jul, påske, kongelige bryllup og alle andre "spesielle dager" en kan tenke på når de begynte som flygende. Hvis disse dagene er så viktige finnes der jo andre yrker som tar alt dette til følge og mer (lærer eller statsansatt f.eks. :p )... Jeg er nå glad for det jeg har og liker jobben min som har flere fordeler enn ulemper, enn så lenge ihvertfall.

Så tilbake til kontraktene... Det er et faktum at flere som før var mot kontrakter nå arbeider som kontraktører med den mangel på ansettelsesbeskyttelse etc. disse gir. Den store forskjellen er at disse kontraktene oftest er i de "mindre priviligerte" delene av verden og kommer med gode penger. Og som jeg sa tidligere, det gjør jo ikke så mye om de rike blir enda litt rikere på "mindre priviligerte" lands og innbyggeres bekostning...men når de "mindre priviligerte" landene ønsker å ta av kaka til de rike og berømte får pipa en helt annen lyd! Kanskje satt litt på spissen, men det er nå slik det høres ut med disse "billige Estlenderne"... At det hele så styres av et kontraktselskap med norske aner er en helt annen diskusjon, som i seg selv kan være interessant!

Det er heller ingen tvil om at bare en får nok penger vil mange godta redusert beskyttelse etc...en kalkulert risk om en vil. Poenget nå, som jeg ser det, er at kontraktene i dette tilfellet har lite eller ingen beskyttelse samt at betalingen ikke reflekterer dette. En annen ting er at det ser ut til å kanskje være i strid med avtaler mellom selskap og fagforening.

J Kanskje satt litt på spissen, men det er nå slik det høres ut med disse "billige Estlenderne"... At det hele så styres av et kontraktselskap med norske aner er en helt annen diskusjon, som i seg selv kan være interessant!

Det er heller ingen tvil om at bare en får nok penger vil mange godta redusert beskyttelse etc...en kalkulert risk om en vil. Poenget nå, som jeg ser det, er at kontraktene i dette tilfellet har lite eller ingen beskyttelse samt at betalingen ikke reflekterer dette. En annen ting er at det ser ut til å kanskje være i strid med avtaler mellom selskap og fagforening.

Personelig synes jeg at det faktum at dette skal styres av et kontraktsselskap hører hjemme i denne diskusjonen....fordi det endrer en del operasjonelle forutsetninger.

Et slikt kontrakselskap er jo et "Enron" selskap - et selskap som ikke nødvendig for driften og på ingen måte tilfører noen verdi. (Definisjonen av "Enron" Selskaper kommer fra det faktum at når Enron kollapset hadde absolutt ingen innvirkning - ikke en lyspære ble slukket - (Enron var et energiselskap) - og dette kontraktselskapet er neppe veldedig.....de kommer til å ta seg godt betalt (Enron seskaper gjør gjerne det)

Operasjonellt for Norwegian for man inn en gruppe piloter på andre vilkår, vilkår som i værste fall ikke vil være kjennt for de i Norwegian som tar operasjonelle avgjørelser.....jeg vet ikke mye om Subpart Q....på samme måte er jeg ikke sikker på at den operasjonelle delen av Norwegian vet mye om Estlandske Sykelovsordninger.....

Jeg er mere enn gjennomsnittet opptatt av sikkerheten, svært personlig da vi i løpet av de 10 siste årene har mistet 9 venner, kollegaer i 2 foskjellige fly ulykker....hvorav den ene helt klart skulle vært unngått om en ikke hadde mistet oversikten og kontrollen med de helt nødvendige operasjonelle standardene som følge av outsourcing, kontraktsarbeide etc.

Etter å ha sett hvordan min egen kjøpekraft ble redusert år etter år i USA fra 2000 - mens Globaliserte verden ekspanderte - har jeg absolutt ingen illusjoner om at "billige piloter fra Estland(tm)" hos Norwegian på noen som helst måte vil komme meg til gode - det er like fjernt som myten om "den lykkelige horen" :cry:

Masse tekst

Hyggelig at du trives med å jobbe 5/2 på minimum rest :) Ironisk nok så slo det meg at selskapet ditt (ut fra det jeg kunne se iallefall) ikke er ukjent med "scabs" og undergravende avtaler (on-topic): http://www.airlinepilotforums.com/major/46241-grey-area-scabs.html

"United Airlines is preparing to outsource some international flying, a move likely to spark an uproar as the carrier opens contract talks with its pilots April 9.

Other U.S. carriers and their unions are closely watching a venture being created by Chicago-based United and Aer Lingus that will use non-union crews on new flights from Washington-Dulles International Airport to Madrid, set to begin in March 2010. The carriers plan to add service to two other cities in 2011.

United will provide marketing muscle to the partnership as well as passengers from Dulles, its second-largest hub. The Irish carrier will contribute three new Airbus A330 jets to the Europe-based venture and recruit pilots who aren’t employees of either airline to fly them"

For de som ikke er kjent med historien: United-pilotene var i kontraktsforhanlinger med selskapet. I mellomtiden nyrekrutterer Aer Lingus piloter til A330 for å ta over NAT-ruter fra United. Sounds familiar? :D

Ellers, mange av de lukrative kontraktene i f.eks. Østen er så godt som bygones. Tvertimot så flokker nå unge vesteuropere til eksempelvis Indonesia for å betale for å jobbe. Er ikke dette urettferdig da? Styrmannsjobber som ellers hadde gått til innbyggerne i disse fattige landene går heller til vest-europeere som tar opp lån for å bygge seg verdifull tid i høyresetet..?

Som Turtle skriver så er det mange kontraktspiloter rundt omkring, og jeg vil tro at dersom lønna var høyere i denne kontrakten så hadde det ikke vært noe problem. Slik sett kan man iallefall indirekte hevde at det er en lønnskamp.

Men for all del, det er jo ettertrykkelig poengtert at man må jobbe i bransjen for å ha mulighet til å komme med innspill....

@sail4fun: Turtle er pilot, og han burde presumptivt vite hva det å jobbe på FD betyr.

Ikke nødvendigvis, en høyere lønn kan nøytralisere noen av de mest betenkelige aspektene av disse kontraktene (om ikke annet tror jeg at "støyen" rundt dette har sørget for et endret kontratsforslag). En høyere lønn kan redusere behovet for å fly mens en er syk (not fit for flight - det er vel ingen som tviler på at den kvinnelige annen piloten i Buffalo var allt for syk til å fly, men økonomisk ikke hadde noen mulighet til å sykmelde seg) så jeg tror at helheten er viktigere enn å karakterisere dette som ren lønnskamp

Back