DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Jeg er ingen ekspert på dette, men spør meg selv.

Er ikke dette en utvikling som vi har opplevd på veldig mange andre områder og har vært nødt til å forholde oss til?
Det være seg skipsfart, IT-tjenester osv osv?

Men, at man kjemper 'sin kamp' er naturligvis helt legitimit.

?
- DY kvitter seg med 50-60% av lønninger
- Arbeidsgiveravgiften tilfaller ikke lenger NO/SE/DK, DY slipper unna helt
- Arbeidstakerers skatt forsvinner også utav landene

Eller, motsatt, pga av støyen rundt dette vil DY kanskje skrinlegge
hele HEL prosjektet som ikke lenger vil bli lønnsomt dersom de må
gi helt like vilkår og fast ansettelse;

-Har du da regnet på hva det vil bli av tapte inntekter og økt risiko for
eksisterende DY ansattes jobber på sikt?
- Har du regnet på hvor mange piloter som da fortsatt vil være arbeidsledige
og gå på trygd?
- Har du regnet på hvor mye ekstra du som pilot da må vente før du får jobb
neste gang mens dine renter og utgifter løper?
- Eller, hvor mye ekstra du må ta i lån for å få de timene du trenger du kunne
fått betalt for av DY på en ettårs-kontrakt i HEL?

-Har du da regnet på hva det vil bli av tapte inntekter og økt risiko for
eksisterende DY ansattes jobber på sikt?
- Har du regnet på hvor mange piloter som da fortsatt vil være arbeidsledige
og gå på trygd?
- Har du regnet på hvor mye ekstra du som pilot da må vente før du får jobb
neste gang mens dine renter og utgifter løper?
- Eller, hvor mye ekstra du må ta i lån for å få de timene du trenger du kunne
fått betalt for av DY på en ettårs-kontrakt i HEL?

Veldig gode argumenter. Hadde man gjort det samme med alle yrkesgrupper ville ingen hatt tapte inntekter og økt risiko. Ingen hadde trengt å være redde for arbeidsplassene sine. Arbeidsledigheten i Norge ville vært 0%. Det ville ikke vært ventetid på å få jobb, og du ville fått renter og utgifter dekket umiddelbart etter utdannelsen.

En genial løsning du kom med der! :cool:

Hvis dette IKKE hadde vært snakk om "social dumping", og det stemmer at lønningene til dy-piloter er høyere enn finske lønninger, så hadde det IKKE vært nødvendig å få et vikarbyrå i Estland på banen for å bemanne flyene.

Det beviser at vilkårene i Finland er like dyre som i Norge.
Når det gjelder pilotene i Finnair, så har de BEDRE vilkår enn både piloter i Norwegian og SAS.
Det er derfor Skånevik sikter til ansatte i Finnair, og ikke piloter i Finnair.

Jeg tror jeg skjønner hva dette dreier seg om, men begrepet sosial dumping nevnes i forbindelse med lønnsnivået så er det bare rett & rimelig å påpeke at dette ikke er i nærheten av sosial dumping. Hva angår betingelsene om jobbsikkerhet & sykefravær så stiller saken seg litt anderledes.

Jeg tror ikke du helt vet hva det dreier seg om, men jeg kan være enig i at sosial dumping er et begrept som kanskje ikke passer i denne sammenheng. La oss fjernet ordet sosial og bare bruke dumping.

For det er helt klart snakk om dumping av betingelser som svekker en hel bransje og tvinger folk inn på kontrakter som de i utgangspunktet ikke ønsker å jobbe på, men de må fordi de ikke har noe valgt. De har tatt seg en spesialistutdannelse og kan ikke brukes til noe annet enn å fly. DY og andre kan hevde hardnakket at fordi det er nok søkere så betyr det at betingelsene er attraktive, men det er ikke sant og det vil ingen skjønne hvis man ikke står der selv med en fordømt pilotlue i hånda og har inngående kjennskap til yrket.

Det finnes en rekke selskaper som tilbyr lønn og betingelser som er langt under det man kan leve for. Hvorfor? Fordi de vet at det finnes nok av piloter der ute som er villige til å gjøre hva som helst for å jobbe for en slikk og ingenting for å bygge erfaring. Og de betaler til og med for å få lov til å jobbe. Jeg kjenner til flere som jobber i Norwegian i dag som har brukt flere hundre tusen kroner på å kjøpe seg timer på 737, med passasjerer ombord, i selskaper lenger sør i Europa som også flyr til Norge. Når utviklingen har gått den veien, så er det klart at folk er villige til å akseptere hva som helst av betingelser så lenge de slipper å betale for å jobbe. Nå skal det sies at DY sine kontrakter er langt unna en slik virkelighet, men det er alt sammen med på å trekke utviklingen i feil retning. Det veit også Kjos & Co, og Kjos er tross alt bare en kynisk businessmann, selv om han forsøker å fremstå som noe annet i media og i interne skriv i et håp om å få sympati.

Ikke bare dumpes lønnen hos de kontraktsansatte, de blir også pålagt store årlige utgifter som det er normalt at det er selskapene dekker. Noen har nevnt årlige utgifter på OPC/PC på 5000 Euro. La oss si det tilsvarer ca 35-40.000 NOK. I tillegg kommer nødvendige forsikringer. Husker jeg ikke feil dreier det seg om ca 35.000 NOK om man skal gå etter det samme som DY ligger på i dag, men her man kan shoppe litt rundt avhengig av hvilken dekning man selv ønsker. Men skal man leve et anstendig liv etter evt. å ha mistet rettigheten til å fly av medisinske eller andre årsaker, så koster det mye penger årlig. I tillegg kommer årlige legesjekker som ikke trenger koste stort mer enn 1000 NOK. Hva en pensjonsordning koster er jeg mer usikker på, men det koster fort noen lapper i året det også. Så ikke bare må ta til takke med dumpede lønninger, man blir også prakket på utgifter i en forsiktig størrelsesorden på 70-80.000 (pensjonsordning ikke medregnet). Så hva sitter man egentlig igjen med etterhvert?

Men igjen vi skal huske at konflikten som pågår i DY ikke er en kamp om lønn, men et kontraktsbrudd mellom selskap og forening. Det er derfor de skal møtes i Arbeidsretten.

Veldig gode argumenter. Hadde man gjort det samme med alle yrkesgrupper ville ingen hatt tapte inntekter og økt risiko. Ingen hadde trengt å være redde for arbeidsplassene sine. Arbeidsledigheten i Norge ville vært 0%. Det ville ikke vært ventetid på å få jobb, og du ville fått renter og utgifter dekket umiddelbart etter utdannelsen.

En genial løsning du kom med der! :cool:

Du har tydligvis ikke vært ned på landjorda på en stund ;)

Kortsiktige kontrakter, vikarer og konsulentvirksomhet er noe ALLE bransjer benytter seg av!
Spesielt bedrifter i en vekstfase utenfor sitt hjemmemarked som DY er i nå!

Hvorfor? Selvsagt for å være flexible, ha ekstra kapasitet og redusere risiko i en overgangsfase
til ett nytt marked man ikke vet 100% sikkert hvordan vil bli.
Hadde DY gått tungt inn i HEL med faste ansettelser, dyre og langsiktige kontrakter og forpliktelser,
hva hadde skjedd hvis det viser seg at HEL ikke er drivverdig?
Nettopp, man måtte legge ned basen og sittet igjen med en drøss med personell og forpliktelser
man ikke har bruk for og fått ett "SAS-problem" med de konsekvenser
det ville få.

(ren gjetting, men det skulle ikke forrundre meg om det er tidligere
SAS-ansatte i DY som nå roper høyest....)

(*..W løper i dekning..*)

I denne tråden kan du med sikkerhet stryke "tidligere". ;)
(Gjetter ikke, jeg vet)

Jeg ble tatt i fartskontroll i går da jeg skulle rekke et SAS-fly. Pokker ta SAS sin punktlighet!! ;)

Det blir med andre ord for dumt å trekke SAS og SAS-ansatte inn i denne diskusjonen som man vel kan si er gjennomdiskutert.

Det blir med andre ord for dumt å trekke SAS og SAS-ansatte inn i denne diskusjonen som man vel kan si er gjennomdiskutert.
Omnår det er (tidligere) ansatte i SAS som roper høyest i debatten mot Norwegian, så mener iallefall jeg at det er relevant.

Vad har SAS med denna debatt att göra?

Det vore intressant att se anställningsvillkor och regler rörande sjukskrivning för Blue1 och Finnairs piloter och jämföra med de villkor som gäller för DY Finlands piloter.

Der er da helt sikkert TIDLIGERE SAS piloter i DY, men i og med de er TIDLIGERE ansatte,
kan flyselskabet SAS da ikke indrages i denne diskussion.
Hilsen
Ole

Jeg tror ikke du helt vet hva det dreier seg om, men jeg kan være enig i at sosial dumping er et begrept som kanskje ikke passer i denne sammenheng. La oss fjernet ordet sosial og bare bruke dumping.

For det er helt klart snakk om dumping av betingelser som svekker en hel bransje og tvinger folk inn på kontrakter som de i utgangspunktet ikke ønsker å jobbe på, men de må fordi de ikke har noe valgt. De har tatt seg en spesialistutdannelse og kan ikke brukes til noe annet enn å fly.

Hvis man må være pilot for å skjønne dette så er det riktig at jeg ikke vet hva dette dreier seg om. Jeg tror imidlertid jeg har fått med meg en hel del av hva dette i realiteten dreier seg om. Slik jeg ser det er det en kombinasjon av nivå på lønn, hvilke utgifter den enkelte pilot må bære selv, hvilke sykeforsikringsordninger det er, hvilket oppsigelsesvern man har, samt bruk av kontraktspiloter dette dreier seg om. Er det noe jeg har glemt/misforstått?

Så kan man selvsagt diskutere:
i) Hva er rimelig lønn (for fast ansatte og for kontraktører)? Det er ikke et objektivt svar på, og de som jobber i bransjen som piloter vil nok tenke på et høyere tall en det mange andre vil tenke på.
ii) Hva skal selskapet dekke og hva skal den enkelte dekke selv av direkte jobbrelaterte utgifter? Det er også et åpent spørsmål, og i mange bransjer med konkurranseutsetting av diverse funksjoner er det ikke uvanlig at kontraktøren selv står for alle relevante utgifter. Betalingen for dette bakes indirekte inn i honoraret (da er vi tilbake til pkt. i).
iii) Jobbsikkerhet & sykdom. Jeg synes det er svært betenkelig om det er slik at man ved sykdom mister lønn, samt at man står i fare for å bli sparket. Når det gjelder langvarig sykdom så er det vel vanlig at man som uavhengig kontraktør tegner en sykeforsikring. Igjen, betalingen for dette bakes normalt inn i honoraret.
iv) Pensjonssparing? Ikke uvanlig at dette overlates til den enkelte. Igjen, dette bakes normalt inn i honoraret.

Så kan man vurdere om den avlønningen som kontraktørene i HEL er forespeilet er attraktiv nok til å gå inn på kontrakten. Jeg regner med at utgiftene som går på opprettholdelse av lisens & nødvendige forsikringer kan trekkes fra som nødvendige utgifter, og at man betaler skatt av nettolønnen.

Dumping av vilkårene, ja, men dette er nok dessverre en utvikling som man ser i mange internasjonale bransjer. Ønsket utvikling? Nei.

Ja vi ved naturligvis alle at det er SAS-ansatte eller tidligere SAS ansatte, der er skyld i at DY dumper arbejdsvilkårene for piloter. Alle problemer i flybranchen er jo naturligvis SAS' skyld...

Det må blive årets hidtil dummeste kommentar på Flyprat :headbang

Hvis dette IKKE hadde vært snakk om "social dumping", og det stemmer at lønningene til dy-piloter er høyere enn finske lønninger, så hadde det IKKE vært nødvendig å få et vikarbyrå i Estland på banen for å bemanne flyene.

Det beviser at vilkårene i Finland er like dyre som i Norge.
Når det gjelder pilotene i Finnair, så har de BEDRE vilkår enn både piloter i Norwegian og SAS.
Det er derfor Skånevik sikter til ansatte i Finnair, og ikke piloter i Finnair.

At man velger en organisatorisk løsning som gir lavere kostnader til piloter er ikke ensbetydende med sosial dumping. Mitt poeng har hele tiden vært at lønnsnivået som er forespeilet er jevnt over godt i finsk målestokk (ikke det samme som i forhold til hva ansatte i Finnair tjener), for det var snakk om hva som skulle til for å leve et godt liv. Da er ikke andre i luftfartsbransjen nødvendigvis det riktige sammenlikningsgrunnlaget. Jeg har imidlertid ingen problemer med å forstå at det er surt å bli ansatt på betydelig dårligere vilkår enn det som eksisterer for mange ansatte i bransjen.

Last edited:

Nei, jeg spør om Finnair sine ansatte. Det er dem Skånvik snakker om. Du hevder at alle finner jobber i Finnair i så fall :)

My bad.
Min sammenlikning går på at det generelle lønnsnivået i Finland er betraktelig mye lavere enn i Norge. Om piloter i Finnair tjener bedre enn sine kollegaer i Norge så betyr det at finske piloter sikkert har et flott liv, og ligger milevis over godt betalte yrkesgrupper i Finland...:)

Der er da helt sikkert TIDLIGERE SAS piloter i DY, men i og med de er TIDLIGERE ansatte,
kan flyselskabet SAS da ikke indrages i denne diskussion.
Hilsen
Ole

Den ser jeg. Men i denne diskusjonen/tråden, så er det nåværende ansatte i SAS (konsernet) som skriker høyest mot DY, det ser jeg som så absolutt relevant.

I likhet med f.eks. leger vil piloter ha vanskeligheter med å få forståelse i media, ja. Men det er vel ikke helt unaturlig, gitt det historiske lønnsnivået for disse gruppene.

Enkeltes forsøk på å få det til å høres ut som at dette kan gå ut over sikkerheten i en grad som gjør det betenkelig å fly med DY (og FR) virker fullstendig mot sin hensikt. Det virker faktisk som man skyver frykt for ulykker og død foran egen lønnskamp. Dette blir usmaklig, uansett om det er et snev av sannhet i det eller ikke.

Synes det hele koker ned til kanskje noen uheldige formuleringer knyttet til sykefravær, og tidsbegrensninger i kontrakten, men i det store og det hele absolutt ikke noe som berører det store publikum. Men pilotene må selvsagt få kjempe for sine betingelser, på lik linje med alle andre.

Om en pilot ikke får lønn om han/hun er syk, så er det i mine ører et alvorlig sikkerhetsproblem. Sikkert noen som ikke bryr seg om det er en pilot som burde erklært seg "not fit for flight" som flyr, men jeg vil ikke være med. Hva om det oppstår en situasjon som krever full konsentrasjon fra begge pilotene?

Er bakkeansatt selv, men er av den mening at pilotene fortjener den lønnen de har i Norge. Tror ikke det er så mange som har større ansvar for andres liv og helse enn det de har. Og det ansvaret bør de få betalt for!

Det som er usmakelig er at det er selskap som oppererer på denne måten. I vår bransje så MÅ sikkerhet være det første en tenker på, ikke økonomi. Eller er det noen her som kan gi meg prislappen på et menneskeliv?

Den ser jeg. Men i denne diskusjonen/tråden, så er det nåværende ansatte i SAS (konsernet) som skriker høyest mot DY, det ser jeg som så absolutt relevant.

Nå er det faktisk Norwegian sin pilotforening som har gått til arbeidsretten.

Selv om det for enkelte tydeligvis er om å gjøre å dra inn SAS i diskusjonen selv om de ikke er involvert her

Cedlind, har du någon källa som styrker ditt påstående om att det är anställda i SAS som skriker högst i denna debatt?
Det låter helt absurt eftersom debatten gäller DY i Finland. Hade det varit SAS ägda Blue1 som anställt piloter genom bemanningsföretag i östeuropa hade varit ett mer rimligt påstående. Det logiska i detta fall borde vara att det är piloterna i DY Skandinavien som är rädda att DY HEL piloter på sikt ska ta mer av deras produktion i SE, DK och NO eller att anställningsvillkoren ska försämras för Skandinavien baserade DY piloter.

Last edited:

Nå er det faktisk Norwegian sin pilotforening som har gått til arbeidsretten.
Joda, men nå snakker jeg om i denne tråden. Det er også relevant for lesere som skal vektlegge det de leser. God gammel kildekritikk rett og slett.

Selv om det for enkelte tydeligvis er om å gjøre å dra inn SAS i diskusjonen selv om de ikke er involvert her
Føler meg bittelitt truffet her, og jeg tror strengt tatt dette er første gang jeg har gjort det.

Back