Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.
Jeg tror ikke du helt vet hva det dreier seg om, men jeg kan være enig i at sosial dumping er et begrept som kanskje ikke passer i denne sammenheng. La oss fjernet ordet sosial og bare bruke dumping.
For det er helt klart snakk om dumping av betingelser som svekker en hel bransje og tvinger folk inn på kontrakter som de i utgangspunktet ikke ønsker å jobbe på, men de må fordi de ikke har noe valgt. De har tatt seg en spesialistutdannelse og kan ikke brukes til noe annet enn å fly.
Hvis man må være pilot for å skjønne dette så er det riktig at jeg ikke vet hva dette dreier seg om. Jeg tror imidlertid jeg har fått med meg en hel del av hva dette i realiteten dreier seg om. Slik jeg ser det er det en kombinasjon av nivå på lønn, hvilke utgifter den enkelte pilot må bære selv, hvilke sykeforsikringsordninger det er, hvilket oppsigelsesvern man har, samt bruk av kontraktspiloter dette dreier seg om. Er det noe jeg har glemt/misforstått?
Så kan man selvsagt diskutere:
i) Hva er rimelig lønn (for fast ansatte og for kontraktører)? Det er ikke et objektivt svar på, og de som jobber i bransjen som piloter vil nok tenke på et høyere tall en det mange andre vil tenke på.
ii) Hva skal selskapet dekke og hva skal den enkelte dekke selv av direkte jobbrelaterte utgifter? Det er også et åpent spørsmål, og i mange bransjer med konkurranseutsetting av diverse funksjoner er det ikke uvanlig at kontraktøren selv står for alle relevante utgifter. Betalingen for dette bakes indirekte inn i honoraret (da er vi tilbake til pkt. i).
iii) Jobbsikkerhet & sykdom. Jeg synes det er svært betenkelig om det er slik at man ved sykdom mister lønn, samt at man står i fare for å bli sparket. Når det gjelder langvarig sykdom så er det vel vanlig at man som uavhengig kontraktør tegner en sykeforsikring. Igjen, betalingen for dette bakes normalt inn i honoraret.
iv) Pensjonssparing? Ikke uvanlig at dette overlates til den enkelte. Igjen, dette bakes normalt inn i honoraret.
Så kan man vurdere om den avlønningen som kontraktørene i HEL er forespeilet er attraktiv nok til å gå inn på kontrakten. Jeg regner med at utgiftene som går på opprettholdelse av lisens & nødvendige forsikringer kan trekkes fra som nødvendige utgifter, og at man betaler skatt av nettolønnen.
Dumping av vilkårene, ja, men dette er nok dessverre en utvikling som man ser i mange internasjonale bransjer. Ønsket utvikling? Nei.