Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base

Viser det seg at dette stemmer får jeg MYE mindre lyst å fly DY. Får håpe virkelig ikke dette stemmer for DY og deres kunder sin del.

Det stemmer. I tillegg er det bråk internt mellom forening og ledelse om oppstarten i HEL og måten det gjennomføres på. Saken skal opp for arbeidsretten.

Ser hvertfall dem søker Cabin Crew gjennom byrået Runway International i Estland til basen i HEL. Lagt ut igår..

De klarer ikke å få navnet riktig en gang ... profft ..

In cooperation project with Runway International and Norwegian Air, we are seeking cabin crew members for Norwegian Air. Norwegian Air is opening new base in Helsinki, hiring 60 flight attendants and we have 8 open spaces.

Saken diskuteres nå på Pprune.org hvor det også kommer frem at Kjos holder pilotforeningen ansvarlig hvis de stikker kjepper i HEL-hjulene, og foreningen trues med dagbøter opp mot 1 million kroner. Dette skjer hvis DY må wetlease andre selskaper til å fly produksjonen. Ikke en delikat sak, men absolutt en sak foreningen må kjempe for å verne om egne arbeidsplasser da det sies at Kjos også vil bruke de kontraktsansatte på de andre basene ved behov.

http://www.pprune.org/nordic-forum/446865-norwegian-hel-base-estonian-contract.html

Skal bli spennende å se hva som skjer i Arbeidsretten.

En rekke storkunder og brukergrupper vil jo boikotte Norwegian med en gang pressen kaster seg over dette...?

Den generelle kunde virker for meg relativt ignorant overfor arbeidsforholdene i et flyselskap. Jeg tror ikke ødeleggende arbeidsforhold vil stoppe på grunn av at kundene setter ned foten, noe som vises klart i passasjerveksten i Ryanair som viser seg omvendt proposjonal med arbeidsforholdene de "ansatte" opplever.

Uansett er dette trist lesning om et ellers respektabelt selskap.

Hva er trist med dette? Tallinn er 40 minutter med hurtigbåt fra Helsinki. Skjønner godt at de ansetter folk fra andre siden av fjorden! Litt sunn fornuft må det være lov å ha uten at det kan kalles sosial dumping.

Er det sosial dumping å ansette f.eks svensker i Norge også?
Estland er rikt land i EU sammenheng og har til og med Euro.

Lars

Hva er trist med dette? Tallinn er 40 minutter med hurtigbåt fra Helsinki. Skjønner godt at de ansetter folk fra andre siden av fjorden! Litt sunn fornuft må det være lov å ha uten at det kan kalles sosial dumping.

Er det sosial dumping å ansette f.eks svensker i Norge også?
Estland er rikt land i EU sammenheng og har til og med Euro.

Lars

Poenget er ikke nasjonaliteten til kontrakterne. Men at de er på kontrakt, og ikke blir fast ansatt. Og at vilkårene i kontraktene stiller Ryanair i skyggen.

Poenget er ikke nasjonaliteten til kontrakterne. Men at de er på kontrakt, og ikke blir fast ansatt. Og at vilkårene i kontraktene stiller Ryanair i skyggen.

Strengt tatt et tegn på at man kanskje ikke er helt sikker på at dette blir en suksess.

Men det forsvarer allikevel ikke sosial dumping som dette.

Nej man må håbe at DY piloternes fagforening virkeligt tager denne kamp alvorligt og kæmper hele vejen, hvis det er rigtigt det som er kommet frem. De vil underminere deres egne jobs hvis de ikke gør.

Jeg håber virkeligt ikke det er sandt at DY forsøger sig med sådanne vlkår, men hvis det er så synes jeg det er skændsel for selskabet... DY burde holde sig for gode til så dårlige arbejdsvilkår...

Medellönen i Estland är ungefär 700 Euro i månaden och i Finland ca 2800 Euro i månaden. Självklart tror DY de kan spara rejält med $$$ i lönekonstnader genom att anställa baltisk personal.
Det gäller för fackföreningarna i DY att pressa Kjos hårt i denna principiellt viktiga fråga. Det finns inget i lagen som på sikt som hindrar att Baltisk personal kan börja bemanna DY flygningar ut från Sverige, Norge och Danmark.

7.1 If, during the terms of this agreement, the Employee shall be incapacitated through accident, ill- health or otherwise prevented from efficiently performing his duties thereunder, then should any period of such incapacity extend for 3 consecutive days or more (being days the Employee would otherwise have been roistered for duty) or for a total of 5 such days in any period of two months, then
7.1.1the Employer shall not be liable to make payment of salary to the Employee in respect to the total duration of any such periods of incapacity and
7.1.2the Employer shall be entitled to terminate this Contract by notice in writing to the Employee

...dette må Kjos være stolt av! Hvor er media som var så interessert i Ryanair sine kontrakter på Rygge?

Det reisende publikum krever å reise for noen hundrelapper så jeg tror de snur det døve øret til at kontraktene i Finland er eh...mangelfulle. Bare se på hvor mange som bryr seg om Subpart Q. Ellers tillater jeg meg å sitere noe jeg er svært enig i
You can thank FR for what's going down in the airline industry right now. Pushing operations with borderline legality makes their cost so low, others have to follow or die. FR is poisoning our T&C even more than they already are.

Får se det fra den lyse siden. Hvis Kjosern må wet-lease får vi sikkert sett mye snadder rundt omkring på flyplassene

Sygt... Kjos burde skamme sig over at være sunket ned på så lavt niveau. Og hvis fagforeningerne ikke tager denne kamp, så burde de også.

Pinligt at skandinaviske selskaber tilbyder sådanne vilkår.

Hvor er medierne henne?

I første omgang er dette i direkte konkurranse med finske piloter.
De skal fly produksjon som normalt ville blitt fløyet av finskt selskap og bemannet med finske piloter.
Jeg håper derfor at organisasjonene i Finland går ut i media og opplyser det finske folket om denne typen Social Dumping.

I neste omgang er det Pilotforeningen for Norwegian-pilotene her hjemme som bør kjempe mot slike tilstander.
De risikerer at pilotene fra øst blir slinget over fra Helsingfors til Stockholm, København og Oslo. For deretter å fly rundt på produksjonen som normalt tilhører den respektive basen.
Det blir da et mindre behov for piloter på de Scandinaviske basene, og de vil da få press fra Kjos om å nærme seg de andres vilkår for å få beholde arbeidsplassene.

Dette er en VELDIG alvårlig trussel mot pilot-jobbene her i landet.

Vi ser jo hva som skjedde med Air Sweden-pilotene, som flyr for posten, da de endelig fikk en kollektivavtale som var tilpasset leveforhold i Norge.
De fikk sparken og tilbud om ansettelse i et østblokk-land, men skulle fortsatt fly det samme her i NORGE :headbang

De fikk sparken og tilbud om ansettelse i et østblokk-land, men skulle fortsatt fly det samme her i NORGE :headbang

Jeg lar meg av og til forundre over kamper fagforeninger fører der utfallet hvis de får gjennomslag er gitt negativt. Alternativet her ville ha vært at de ble sagt opp av et konkursbo og stod på bar bakke. Også fagforeninger burde være i stand til å skjønne hva som er utfallet dersom avtalen med Posten ikke er verd nok til å dekke lønnsutgiftene.

Egentlig bør det samme gjelde når det gjelder Norwegian og Helsinki. Fagforeningene bør ikke legge seg oppi dette nå, fordi det som er bra for Norwegian er også bra for foreningenes medlemmer. Men dersom Helsinki-satsingen blir en suksess og spytter penger inn i kassa, bør de naturligvis være våkne for farene som er nevnt før her, men inntil da bør de være fornøyde med at Norwegian her skaffet seg en mulighet til å sette strek over hele greia på kort varsel uten å ha bundet opp store mengder fremtidige kostnader -- noe som også ville ha gått utover foreningsmedlemmene.

Samtidig; det er ingenting som er kontroversielt med at man ikke betaler lønn ved sjukefravær. På det punktet er faktisk kontrakten bedre enn det mange norske IT-konsulenter går inn i (og nei, det er ikke noe ulovlig i det, og de klager ikke). Og terminering av kontrakten ved for høyt sjukefravær er sannsynligvis heller ikke noe gedigent issue, all den tid man bør kunne forvente (jeg har ikke lest den) at den kan termineres på kort varsel uansett.

Sosial dumping er et meningsløst begrep når vi snakker om estlendere som bor i Estland og sannsynligvis hever en god lønn i forhold til sine landsmenn.

Back