Ny nattavgang med flytoget fra OSL

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
Gode nyheter fra Flytoget:

Flytoget får ny nattavgang

Fra 7. januar 2008 utvides Flytogets rutetilbud fra Oslo Lufthavn til Asker med en ny avgang fra flyplassen klokken 00:56. Tidligere gikk den siste avgangen 00:36.

08.01.2008

Trafikkveksten på Oslo Lufthavn Gardermoen og Flytoget har skapt behov for økt transportkapasitet både for reisende og flyplassansatte. Med den nye avgangen vil Flytoget ha avganger mellom klokken 04.18 og 01.50, det vil si nærmere 22 timer i døgnet.

Flytoget transporterte 4,9 millioner passasjerer i 2006 og ligger an til en passasjervekst på 9,5 prosent i 2007.
 
Hvordan går det med planene å forlenge strekningen til flytoget til Drammen? Har de kommet i gang, eller er det blitt utsatt?
 
Det ble ikke oppstat 01.01.2008, men de tror vel nå på 20.8.2008

Blir vel noen Asker pendlere som ender opp sovende til drammen da vel jeg tro.
 
Denne nye nattavgangen har vært kjent en stund og kommer i hovedsak fordi både SAS og Norwegian har så mange ankomster mellom 23.00 og 00.00. Ofte er det forsinket også.
 
Det burde faktisk gått hele døgnet, men kanskje hver 30. min på natta...
altså mellom 01:00 og 04:00
 
Det burde faktisk gått hele døgnet, men kanskje hver 30. min på natta...
altså mellom 01:00 og 04:00
Problemet da blir at man ikke får tid til vedlikehold av skinnegangen. Da må man nemlig kanselerer vær gang man skal gjøre noe. Og da blir folk sure for det.
 
Mange måter å løse det på da... kjøre alt på et spor et stykke av linja er en måte, bruke buss for tog i den perioden går også... det blir jo kun direkte inn til oslo

sorry....ser ikke problemet
 
Buss er nok bedre egnet for å holde et minstetilbud gjennom natta. Gardermoen begynner å bli såpass stor at det absolutt kunne være på sin plass med 24 timers kollektivtilbud inn til Oslo.
 
Mange måter å løse det på da... kjøre alt på et spor et stykke av linja er en måte, bruke buss for tog i den perioden går også... det blir jo kun direkte inn til oslo

sorry....ser ikke problemet

Enig her. Ser ikke noe problem for Jernbaneverket (eller hva det nå heter) å kunne stenge et spor mens de kjører som normalt på det andre. Eller erstatte med buss når det er nødvendig med vedlikehold av skinnegangen.
 
Må si meg enig med siste taler...Ser ikke problemet med at Flytoget ikke kan ha et 24/7 tilbud. Arbeid på skinnegang etc. kan vel forutsis til en viss grad....:rolleyes:
 
Jeg tror nok ikke skinnegangen er det viktigste, men at det ganske dyrt å drive togene sammenlignet med hvor mange passasjerer det er midt på natta.
 
Jeg tror nok ikke skinnegangen er det viktigste, men at det ganske dyrt å drive togene sammenlignet med hvor mange passasjerer det er midt på natta.

Har ikke Flytoget en bra fortjeneste nå? Hvis de kan bruke noe av fortjenesten de har på dagtid til å drive på natten så er problemet løst. Da får vi enda flere ut ifra arbeidsledighetskøen også :) De får kanskje flere kunder på dagtid også. F.eks arbeidere som jobber sent og derfor kjører til jobben forbi de ikke har noen annen måte å komme seg hjem etterpå.

Greit nok at Flytoget er et eget selskap, men det er vel eid av staten igjen, eller?
 
Har ikke Flytoget en bra fortjeneste nå? Hvis de kan bruke noe av fortjenesten de har på dagtid til å drive på natten så er problemet løst. Da får vi enda flere ut ifra arbeidsledighetskøen også :) De får kanskje flere kunder på dagtid også. F.eks arbeidere som jobber sent og derfor kjører til jobben forbi de ikke har noen annen måte å komme seg hjem etterpå.

Greit nok at Flytoget er et eget selskap, men det er vel eid av staten igjen, eller?

Selv om Flytoget er statlig eiet så drives det etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Dvs de skal tjene mest mulig penger. Derfor hverken kan eller skal Flytoget operere med ulønsomme avganger som f.eks midt på natten. Jeg er sikker på at Flytoget har regnet på om det er mulig med nattavganger og siden det ikke er innført er det tydelig at de regnestykkene viste negative tall

Itillegg så er arbeidsledigheten i Norge idag for nærmere for liten enn for stor.
 
Selv om Flytoget er statlig eiet så drives det etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Dvs de skal tjene mest mulig penger. Derfor hverken kan eller skal Flytoget operere med ulønsomme avganger som f.eks midt på natten. Jeg er sikker på at Flytoget har regnet på om det er mulig med nattavganger og siden det ikke er innført er det tydelig at de regnestykkene viste negative tall

Jo da, det er sant det. Det er vel derfor jeg er mekaniker og ikke økonom :D

Itillegg så er arbeidsledigheten i Norge idag for nærmere for liten enn for stor.

Og der er OSL et godt eksempel, med det antallet svensker som jobber der.
 
Ikke bare OSL - hele OSLO fungerer takket være svensk arebidskraft!
 
Hvordan går det med planene å forlenge strekningen til flytoget til Drammen? Har de kommet i gang, eller er det blitt utsatt?

"Første året regner Flytoget med at de vil frakte en kvart million passasjerer fra Drammen til Gardermoen.

Flytoget har analysert markedet i Drammens-regionen og kommet til at det er én million reisene fra distriktet som hvert eneste år tar fly fra Gardermoen.

I dag bruker Flytoget 44 minutter fra Asker til Gardermoen. Fra Drammen vil toget bruke rundt én time. I Lieråstunnelen vil Flytoget rase av sted i 160 km i timen."


Henger meg på denne med en litt utvidet horisont. Av miljømessige hensyn bør alle tre flyplasser i Oslo ses i sammenheng. Med flytogforbindelse og en rask utbygging av Vestfoldbanen bør det kunne gå "flytog" mellom Gardermoen, Rygge og TORP. Dette kan være med på å slippe en T2 på Gardermoen og utnytte mulighetene på TORP og Rygge på meget god måte. Reisetider Gardrmoen-Rygge på 1 time og Gardermoen-TORP På 1.20 er oppnålig. Dette forursetter at Vestfold -og Østfoldbanen legges innom Rygge/TORP:9:
 
Back
Top