Boeing_fan
ScanFlyer Gold
Jeg har vært på nok en tur til Bulgaria, og med CSA Czech Airlines. Siden det ikke akkurat er en overflod av Trip reports fra dette selskapet, tenkte jeg at jeg skulle lage en aldri så liten TR 
(Beklager noe dårlig kvalitet på bildene).
Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg til Bulgaria i oktober, men ved å søke litt etter billetter på nettet, fant jeg billetter fra Oslo til Sofia med Austrian og Lufthansa til drøye 1 700 kr, og det drøye to uker før avreise. De billettene hadde jeg tenkt til å kjøpe, men når jeg satt meg ved dataen neste dag hadde billettprisene gått i været, til hele 2 800kr for samme billetten! Men jeg hadde nå uansett tenkt til å reise, så Czech Airlines ble redningen, de tilbød nemlig billetter til 1 800kr, noe jeg fant forholdsvis rimelig til å være i høstferien og med tanke på at jeg bestilte to uker før avreise, var det en meget god deal.
Reiseruten:
02.10.11 – Czech Airlines OK447 Oslo (OSL) – Praha (PRG), Airbus A319-100
02.10.11 – Czech Airlines OK854 Praha (PRG) – Sofia (SOF), Boeing 737-500
10.10.11 – Czech Airlines OK857 Sofia (SOF) – Praha (PRG), Boeing 737-500
10.10.11 – Czech Airlines OK448 Praha (PRG) – Oslo (OSL), Airbus A320-200
02. oktober 2011, kl. 16.35:
OK447 Oslo (OSL) – Praha (PRG)
Economy Class
A319-100
Etter ankomst OSL klokken 15:00 var det bare å gå opp til innsjekkingshallen får å få sjekket inn og levert fra seg bagasjen. CSA Czech Airlines bruker Menzies på OSL. Det var lang kø foran CSAs innsjekkingsskranke denne søndagen, og køen gikk tregt, men når man omsider fikk kvittet seg med bagasjen tok det noen minutter før man kom seg gjennom køen i sikkerhetskontrollen. Det ble ikke noe tax-free handel på meg denne dagen, så man tok seg heller en liten spasertur nedover piren for å kikke litt på diverse fly, før man satte kursen mot Gate 36, hvor flyet til PRG skulle gå fra.
Ganske tåkete og overskyet på OSL denne ettermiddagen:
Dagens avgang var satt opp med OK-OER, et forholdsvis nytt fly levert levert til Czech i 2009. Flyet fremstod som nytt og fresht inni. Man får gratis aviser, men dessverre bare på tsjekkisk.
Ikke overraskende nådde kabinfaktoren på dagens flygning 100 %, helt fullt både i Eco og Biz, og jeg mistenkte egentlig at det satt en del pax i Biz som egentlig ikke hørte hjemme der. Benplassen var også OK, og setene var meget behagelige, mye bedre enn LH sine ”nye og harde benkeplater”.
Flyet kom seg på vingene 10 min før rutetid, og vi satte kursen mot PRG.
Ikke mange minuttene etter take-off begynte serveringen, som denne dagen bestod av et kalkunsmørbrød og valgfri drikke, Czech bød på drikke både med og uten alkohol, og jeg registrerte at det var mange som tok en boks med tsjekkisk øl.
Smørbrødet smakte helt greit, selv om jeg har spist bedre. Kabinpersonalet var opplagte, hyggelige og profesjonelle, og de gikk rundt en ekstra runde og bødd på et glass vann, meget positivt og hyggelig!
Det ble ellers en ganske hyggelig tur nedover Europa.
Bildet ovenfor tatt like før landing på Praha Ruzyně lufthavn.
Touchdown PRG klokken 18:15, og flyet parkerte ved Gate klokken 18:20, femten minutter før rutetid.
Med over 3 timer til neste fly var det nok av tid i Praha. Flyet parkerte ved terminal 2, som er Schengen-terminalen, og flyet til SOF gikk fra Terminal 1 (Non-Schengen terminalen). Terminalene er sammenhengende, slik at man slipper å bli busset eller gå ut av bygningen.
Jeg har egentlig sansen for PRG som transfer flyplass, fordi den er oversiktlig og passe stor, og selv om den tar mindre pax enn OSL per år, føles den likevel mye større. Og noe av det svært positive med flyplassen er muligheten for en billig matbit på Cafe i andre etasje på Terminal 1. Jeg fikk en solid porsjon med fritert kylling, pommes frites og en halvliter Coca-Cola til i overkant av 5 euro, noe jeg ble ganske mett av. Man trenger selvsagt ikke spise så usunt, det finnes også sunnere alternativer. Uansett, jeg vil gjerne spørre: Hva får man på OSL for 5 euro?
Det finnes også en rekke automater på flyplassen, hvor man kan få vann, brus og snacks til en billig penge. Vannet koster f.eks en drøy euro (her har OSL noe å lære!). Ulempen er at om man betaler med Euro, får man igjen tsjekkiske kroner i rest, og det er ganske upraktisk.
02. oktober 2011, kl. 21.35:
OK854 Praha (PRG) – Sofia (SOF)
Economy Class
Boeing 737-500
Tiden i Praha gikk rimelig kjapt, og boarding time var satt opp klokken 20:55, noe jeg fant en smule merkelig, det vanlige er vel 30 min før avgang? Boardingen kom nå uansett ikke igang før 21:10.
Czech Airlines flyr PRG-SOF 2x daglig, og dette var dagens andre og siste avgang til SOF, som ankommer Sofia kl. 00:20 og avgår neste morgen kl. 07:10.
Denne avgangen var nesten fullsatt og det var ikke stort mer enn et par ledige seter etter hva jeg kunne se. Det er ikke til å legge skjul på at forskjellen mellom en ny og fresh A319 og en gammel B735 er merkbar. Benplassen var imidlertid ikke så ille.
Flyet forlot Gaten noen minutter etter rutetid.
Serveringen kom raskt i gang etter vi kom oss opp i lufta.
Vanligvis har Czech Airlines tidligere bydd på en varm Sandwich på denne flighten, så det var noe skuffende når de serverte nesten det samme kalkunsmørbrødet som på flighten OSL-PRG. Var heldigvis ikke spesielt sulten, men spiste den nå opp likevel.
Også på denne flighten var kabinpersonalet hyggelig og opplagt, og gikk en ekstra runde for å by et glass ekstra med vann. Det ble ellers en ganske hendelsesløs flytur.
Touchdown klokken 00:28, altså noen minutter etter rutetid, og ikke overraskende var alle gangbroene på Terminal 2 i SOF besatt, så det ble bussgate for vårt fly. Flyet parkerte midt mellom en A320 fra Bulgaria Air og en søt liten ERJ145 fra Aerosvit.
(Fortsettelse følger...)

(Beklager noe dårlig kvalitet på bildene).
Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg til Bulgaria i oktober, men ved å søke litt etter billetter på nettet, fant jeg billetter fra Oslo til Sofia med Austrian og Lufthansa til drøye 1 700 kr, og det drøye to uker før avreise. De billettene hadde jeg tenkt til å kjøpe, men når jeg satt meg ved dataen neste dag hadde billettprisene gått i været, til hele 2 800kr for samme billetten! Men jeg hadde nå uansett tenkt til å reise, så Czech Airlines ble redningen, de tilbød nemlig billetter til 1 800kr, noe jeg fant forholdsvis rimelig til å være i høstferien og med tanke på at jeg bestilte to uker før avreise, var det en meget god deal.
Reiseruten:
02.10.11 – Czech Airlines OK447 Oslo (OSL) – Praha (PRG), Airbus A319-100
02.10.11 – Czech Airlines OK854 Praha (PRG) – Sofia (SOF), Boeing 737-500
10.10.11 – Czech Airlines OK857 Sofia (SOF) – Praha (PRG), Boeing 737-500
10.10.11 – Czech Airlines OK448 Praha (PRG) – Oslo (OSL), Airbus A320-200
02. oktober 2011, kl. 16.35:
OK447 Oslo (OSL) – Praha (PRG)
Economy Class
A319-100
Etter ankomst OSL klokken 15:00 var det bare å gå opp til innsjekkingshallen får å få sjekket inn og levert fra seg bagasjen. CSA Czech Airlines bruker Menzies på OSL. Det var lang kø foran CSAs innsjekkingsskranke denne søndagen, og køen gikk tregt, men når man omsider fikk kvittet seg med bagasjen tok det noen minutter før man kom seg gjennom køen i sikkerhetskontrollen. Det ble ikke noe tax-free handel på meg denne dagen, så man tok seg heller en liten spasertur nedover piren for å kikke litt på diverse fly, før man satte kursen mot Gate 36, hvor flyet til PRG skulle gå fra.

Ganske tåkete og overskyet på OSL denne ettermiddagen:

Dagens avgang var satt opp med OK-OER, et forholdsvis nytt fly levert levert til Czech i 2009. Flyet fremstod som nytt og fresht inni. Man får gratis aviser, men dessverre bare på tsjekkisk.

Ikke overraskende nådde kabinfaktoren på dagens flygning 100 %, helt fullt både i Eco og Biz, og jeg mistenkte egentlig at det satt en del pax i Biz som egentlig ikke hørte hjemme der. Benplassen var også OK, og setene var meget behagelige, mye bedre enn LH sine ”nye og harde benkeplater”.
Flyet kom seg på vingene 10 min før rutetid, og vi satte kursen mot PRG.
Ikke mange minuttene etter take-off begynte serveringen, som denne dagen bestod av et kalkunsmørbrød og valgfri drikke, Czech bød på drikke både med og uten alkohol, og jeg registrerte at det var mange som tok en boks med tsjekkisk øl.

Smørbrødet smakte helt greit, selv om jeg har spist bedre. Kabinpersonalet var opplagte, hyggelige og profesjonelle, og de gikk rundt en ekstra runde og bødd på et glass vann, meget positivt og hyggelig!
Det ble ellers en ganske hyggelig tur nedover Europa.

Bildet ovenfor tatt like før landing på Praha Ruzyně lufthavn.

Touchdown PRG klokken 18:15, og flyet parkerte ved Gate klokken 18:20, femten minutter før rutetid.
Med over 3 timer til neste fly var det nok av tid i Praha. Flyet parkerte ved terminal 2, som er Schengen-terminalen, og flyet til SOF gikk fra Terminal 1 (Non-Schengen terminalen). Terminalene er sammenhengende, slik at man slipper å bli busset eller gå ut av bygningen.

Jeg har egentlig sansen for PRG som transfer flyplass, fordi den er oversiktlig og passe stor, og selv om den tar mindre pax enn OSL per år, føles den likevel mye større. Og noe av det svært positive med flyplassen er muligheten for en billig matbit på Cafe i andre etasje på Terminal 1. Jeg fikk en solid porsjon med fritert kylling, pommes frites og en halvliter Coca-Cola til i overkant av 5 euro, noe jeg ble ganske mett av. Man trenger selvsagt ikke spise så usunt, det finnes også sunnere alternativer. Uansett, jeg vil gjerne spørre: Hva får man på OSL for 5 euro?
Det finnes også en rekke automater på flyplassen, hvor man kan få vann, brus og snacks til en billig penge. Vannet koster f.eks en drøy euro (her har OSL noe å lære!). Ulempen er at om man betaler med Euro, får man igjen tsjekkiske kroner i rest, og det er ganske upraktisk.
02. oktober 2011, kl. 21.35:
OK854 Praha (PRG) – Sofia (SOF)
Economy Class
Boeing 737-500

Tiden i Praha gikk rimelig kjapt, og boarding time var satt opp klokken 20:55, noe jeg fant en smule merkelig, det vanlige er vel 30 min før avgang? Boardingen kom nå uansett ikke igang før 21:10.
Czech Airlines flyr PRG-SOF 2x daglig, og dette var dagens andre og siste avgang til SOF, som ankommer Sofia kl. 00:20 og avgår neste morgen kl. 07:10.
Denne avgangen var nesten fullsatt og det var ikke stort mer enn et par ledige seter etter hva jeg kunne se. Det er ikke til å legge skjul på at forskjellen mellom en ny og fresh A319 og en gammel B735 er merkbar. Benplassen var imidlertid ikke så ille.
Flyet forlot Gaten noen minutter etter rutetid.
Serveringen kom raskt i gang etter vi kom oss opp i lufta.

Vanligvis har Czech Airlines tidligere bydd på en varm Sandwich på denne flighten, så det var noe skuffende når de serverte nesten det samme kalkunsmørbrødet som på flighten OSL-PRG. Var heldigvis ikke spesielt sulten, men spiste den nå opp likevel.
Også på denne flighten var kabinpersonalet hyggelig og opplagt, og gikk en ekstra runde for å by et glass ekstra med vann. Det ble ellers en ganske hendelsesløs flytur.
Touchdown klokken 00:28, altså noen minutter etter rutetid, og ikke overraskende var alle gangbroene på Terminal 2 i SOF besatt, så det ble bussgate for vårt fly. Flyet parkerte midt mellom en A320 fra Bulgaria Air og en søt liten ERJ145 fra Aerosvit.

(Fortsettelse følger...)
Last edited: