Sofia med Czech Airlines

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Jeg har vært på nok en tur til Bulgaria, og med CSA Czech Airlines. Siden det ikke akkurat er en overflod av Trip reports fra dette selskapet, tenkte jeg at jeg skulle lage en aldri så liten TR :)
(Beklager noe dårlig kvalitet på bildene).

Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg til Bulgaria i oktober, men ved å søke litt etter billetter på nettet, fant jeg billetter fra Oslo til Sofia med Austrian og Lufthansa til drøye 1 700 kr, og det drøye to uker før avreise. De billettene hadde jeg tenkt til å kjøpe, men når jeg satt meg ved dataen neste dag hadde billettprisene gått i været, til hele 2 800kr for samme billetten! Men jeg hadde nå uansett tenkt til å reise, så Czech Airlines ble redningen, de tilbød nemlig billetter til 1 800kr, noe jeg fant forholdsvis rimelig til å være i høstferien og med tanke på at jeg bestilte to uker før avreise, var det en meget god deal.

Reiseruten:
02.10.11 – Czech Airlines OK447 Oslo (OSL) – Praha (PRG), Airbus A319-100
02.10.11 – Czech Airlines OK854 Praha (PRG) – Sofia (SOF), Boeing 737-500
10.10.11 – Czech Airlines OK857 Sofia (SOF) – Praha (PRG), Boeing 737-500
10.10.11 – Czech Airlines OK448 Praha (PRG) – Oslo (OSL), Airbus A320-200

02. oktober 2011, kl. 16.35:
OK447 Oslo (OSL) – Praha (PRG)
Economy Class
A319-100

Etter ankomst OSL klokken 15:00 var det bare å gå opp til innsjekkingshallen får å få sjekket inn og levert fra seg bagasjen. CSA Czech Airlines bruker Menzies på OSL. Det var lang kø foran CSAs innsjekkingsskranke denne søndagen, og køen gikk tregt, men når man omsider fikk kvittet seg med bagasjen tok det noen minutter før man kom seg gjennom køen i sikkerhetskontrollen. Det ble ikke noe tax-free handel på meg denne dagen, så man tok seg heller en liten spasertur nedover piren for å kikke litt på diverse fly, før man satte kursen mot Gate 36, hvor flyet til PRG skulle gå fra.

IMG_2278.jpg



Ganske tåkete og overskyet på OSL denne ettermiddagen:

IMG_2280.jpg


Dagens avgang var satt opp med OK-OER, et forholdsvis nytt fly levert levert til Czech i 2009. Flyet fremstod som nytt og fresht inni. Man får gratis aviser, men dessverre bare på tsjekkisk.

IMG_2283.jpg


Ikke overraskende nådde kabinfaktoren på dagens flygning 100 %, helt fullt både i Eco og Biz, og jeg mistenkte egentlig at det satt en del pax i Biz som egentlig ikke hørte hjemme der. Benplassen var også OK, og setene var meget behagelige, mye bedre enn LH sine ”nye og harde benkeplater”.
Flyet kom seg på vingene 10 min før rutetid, og vi satte kursen mot PRG.
Ikke mange minuttene etter take-off begynte serveringen, som denne dagen bestod av et kalkunsmørbrød og valgfri drikke, Czech bød på drikke både med og uten alkohol, og jeg registrerte at det var mange som tok en boks med tsjekkisk øl.


IMG_2284.jpg




Smørbrødet smakte helt greit, selv om jeg har spist bedre. Kabinpersonalet var opplagte, hyggelige og profesjonelle, og de gikk rundt en ekstra runde og bødd på et glass vann, meget positivt og hyggelig!
Det ble ellers en ganske hyggelig tur nedover Europa.

IMG_2288.jpg

Bildet ovenfor tatt like før landing på Praha Ruzyně lufthavn.


IMG_2289.jpg

Touchdown PRG klokken 18:15, og flyet parkerte ved Gate klokken 18:20, femten minutter før rutetid.

Med over 3 timer til neste fly var det nok av tid i Praha. Flyet parkerte ved terminal 2, som er Schengen-terminalen, og flyet til SOF gikk fra Terminal 1 (Non-Schengen terminalen). Terminalene er sammenhengende, slik at man slipper å bli busset eller gå ut av bygningen.

IMG_2290.jpg




Jeg har egentlig sansen for PRG som transfer flyplass, fordi den er oversiktlig og passe stor, og selv om den tar mindre pax enn OSL per år, føles den likevel mye større. Og noe av det svært positive med flyplassen er muligheten for en billig matbit på Cafe i andre etasje på Terminal 1. Jeg fikk en solid porsjon med fritert kylling, pommes frites og en halvliter Coca-Cola til i overkant av 5 euro, noe jeg ble ganske mett av. Man trenger selvsagt ikke spise så usunt, det finnes også sunnere alternativer. Uansett, jeg vil gjerne spørre: Hva får man på OSL for 5 euro?

Det finnes også en rekke automater på flyplassen, hvor man kan få vann, brus og snacks til en billig penge. Vannet koster f.eks en drøy euro (her har OSL noe å lære!). Ulempen er at om man betaler med Euro, får man igjen tsjekkiske kroner i rest, og det er ganske upraktisk.


02. oktober 2011, kl. 21.35:
OK854 Praha (PRG) – Sofia (SOF)
Economy Class
Boeing 737-500

IMG_2300.jpg




Tiden i Praha gikk rimelig kjapt, og boarding time var satt opp klokken 20:55, noe jeg fant en smule merkelig, det vanlige er vel 30 min før avgang? Boardingen kom nå uansett ikke igang før 21:10.

Czech Airlines flyr PRG-SOF 2x daglig, og dette var dagens andre og siste avgang til SOF, som ankommer Sofia kl. 00:20 og avgår neste morgen kl. 07:10.
Denne avgangen var nesten fullsatt og det var ikke stort mer enn et par ledige seter etter hva jeg kunne se. Det er ikke til å legge skjul på at forskjellen mellom en ny og fresh A319 og en gammel B735 er merkbar. Benplassen var imidlertid ikke så ille.
Flyet forlot Gaten noen minutter etter rutetid.

Serveringen kom raskt i gang etter vi kom oss opp i lufta.

IMG_2304.jpg




Vanligvis har Czech Airlines tidligere bydd på en varm Sandwich på denne flighten, så det var noe skuffende når de serverte nesten det samme kalkunsmørbrødet som på flighten OSL-PRG. Var heldigvis ikke spesielt sulten, men spiste den nå opp likevel.

Også på denne flighten var kabinpersonalet hyggelig og opplagt, og gikk en ekstra runde for å by et glass ekstra med vann. Det ble ellers en ganske hendelsesløs flytur.

Touchdown klokken 00:28, altså noen minutter etter rutetid, og ikke overraskende var alle gangbroene på Terminal 2 i SOF besatt, så det ble bussgate for vårt fly. Flyet parkerte midt mellom en A320 fra Bulgaria Air og en søt liten ERJ145 fra Aerosvit.

IMG_2306.jpg




(Fortsettelse følger...)
 
Last edited:
Til Sofia med Czech Airlines

10. oktober 2011, kl. 15.10:
OK857 Sofia (SOF) – Praha (PRG)
Economy Class
Boeing 737-500

Ankom SOF ca. 1,5 timer før avgang til PRG, og innsjekkingen gikk raskt og smertefritt denne mandagen. Sikkerhetskontrollen gikk på sin side ikke like raskt, og det gjorde heller ikke passkontrollen.

IMG_2313.jpg

Igjen fikk CSA bussgate, noe som passet dårlig denne dagen mtp. været, som var kaldt og surt. Det blåste noe forferdelig denne dagen, og det regnet. Temperaturen lå på ca. tre grader.
Boardingen startet som oppsatt og passasjerene ble busset ut i to omganger.

IMG_2314.jpg


Det var helt fullt foran gardinen, og det var ganske fullt i bak også. Vil tippe kabinfaktoren var ca. 90 %, og det er vel akseptabelt en mandags ettermiddag.

Vi kom oss av gårde på rutetid , og serveringen kom raskt i gang. Og nok en gang ble det servert et kalkunsmørbrød! Kabinpersonalet var igjen hyggelige, og servicen om bord var god, så turen ble ganske avslappende. Vi landet i PRG på rutetid og flyet parkerte ved en luftbro på Terminal 2, men siden vi ankom fra SOF måtte vi gå ned en trapp og bli busset til Terminal 1.

Hadde ganske lang transfertid i PRG, hele 3 timer og 55 minutter faktisk, noe som kan bli litt i overkant, men det går. Om man ankommer Terminal 1 og skal videre fra Terminal 2, kan det være et tips å vente med å gå gjennom pass og sikkerhetskontrollen, og heller forbli på Terminal 1 og ta en matbit først. Av erfaring vet jeg at spisestedene på Terminal 2 er mye dyrere enn på terminal 1. Jeg gikk først opp til min faste Cafe i andre etasje og tok en matbit, før jeg satte kursen mot T2.

10. oktober 2011, kl. 20.00:
OK448 Praha (PRG) – Oslo (OSL)
Economy Class
Airbus A320-200

IMG_2321.jpg

C-gates piren.

IMG_2316.jpg

Flyet til Oslo gikk fra Gate C11, dette bildet fikk jeg tatt før det ble mørkt.

Boarding startet 19:30 som planlagt, og boarding gikk raskt. Kabinfaktoren i denne A320-maskinen nådde 100 %, helt fullt både foran og bak gardinen, noe som egentlig ikke var veldig overraskende med tanke på at dette var første dagen etter høstferiens slutt.


IMG_2323.jpg

Benplassen var grei nok i denne maskinen, husker dessverre ikke hvilken rad jeg satt på, men det var ganske langt foran.

Push-back skjedde på rutetid, og kapteinen opplyste oss om at dagens flygning ville ta 2 timer og 5 minutter.

Serveringen kom i gang noen minutter ut i flighten, og kabinpersonalet opplyste over høytalerne at Kaffemaskinen var ødelagt, og at det dermed ikke ble servert noe Kaffe eller Te på denne flygningen. De beklaget dette, men det er tydeligvis ikke alle som gidder å høre etter :rolleyes:
Nok engang bestod serveringen av et kalkunsmørbrød! Ellers lite å melde om turen, kabinpersonalet var hyggelige og opplagte, og hele turen ble rolig og avslappende.
Flyet landet på OSL ca. 10 min etter oppsatt rutetid.

Med min typiske flaks var min koffert en av de siste som kom på båndet. Bagasjelappene på koffertene som kom på båndet avslørte at omtrent alle om bord var transfer pax. Jeg så faktisk ikke en eneste koffert som hadde startet sin reise i PRG, og det bekrefter mine mistanker om at Czech Airlines passasjerer fra OSL i all hovedsak flyr videre fra PRG, og at det er få p2p pax. De fleste direktepassasjerene til PRG flyr nok med Norwegian.

Jeg kan konkludere med at dette var en meget hyggelig tur, selskapet leverer et bra produkt, den eneste kritikken jeg har å komme med er at serveringen er meget lite variert når de serverer kalkunsmørbrød på 4 av 4 flighter.

Med tanke på at jeg bestilte to uker på forhånd, og betalte kun 1 800 kr synes jeg Czech Airlines ga meg mye for pengene!
 
Last edited:
Takk for fin rapport. Skal ut å fly med Czech Airlines om drøye to ukers tid, så det er godt å høre at du var fornøyd med selskapet. Har ikke fløyet med dem tidligere. Skal imidlertid gjøre som nesten ingen av paxene på din flight, å fly kun til Praha for en langhelg der. Vi valgte Czech da det passet greiest med tidene for oss.
 
Fin rapport. Det ser ut til aa vaere relativt lik service som for noen aar siden. Det er noen aar siden jeg floey med OK. Da floey jeg kun til Praha, som faa tydeligvis gjoer naa, men det var foer DY kom inn paa ruten. Jeg tror uansett jeg ville valg OK til Praha om rutetidene passer best neste gang.
 
Flott rapport dette ! Godt at vi har Czech-tilbudet for transport litt utenom de vanlige dalstrøka i Europa. Har flydd med dem et par turer til Praha, men de taper vel litt på pris for DY, normalt sett, har jeg merket meg.
 
Re: Til Sofia med Czech Airlines

Jeg kan konkludere med at dette var en meget hyggelig tur, selskapet leverer et bra produkt, den eneste kritikken jeg har å komme med er at serveringen er meget lite variert når de serverer kalkunsmørbrød på 4 av 4 flighter.

Tack för bra rapport. Det här sammanfattar ungefär vad jag tänkte också. Jag har bara flugit CSA en gång men var också nöjd. Till EVN fick man varm mat så jag slapp kalkonen då.
 
Fløy med CSA for endel år siden. Helt greit, bortsett fra at de ved boarding på returen fra Praha til Oslo startet å sjekke størrelsen på håndbagasje. Diverse håndbagasje ble nektet inn på flyet og personalet så ut til å gi f... i å hjelpe utover å nekte de reisende å få med tingene sine. Hadde de brukt hodet sitt der nede hadde de tatt dette ved innsjekkingen. Ble ikke veldig imponert den gangen... Skal jeg til Praha blir det ikke CSA.
 
Fløy med CSA for endel år siden. Helt greit, bortsett fra at de ved boarding på returen fra Praha til Oslo startet å sjekke størrelsen på håndbagasje. Diverse håndbagasje ble nektet inn på flyet og personalet så ut til å gi f... i å hjelpe utover å nekte de reisende å få med tingene sine. Hadde de brukt hodet sitt der nede hadde de tatt dette ved innsjekkingen. Ble ikke veldig imponert den gangen... Skal jeg til Praha blir det ikke CSA.

Hvor mange år siden er dette? Uansett, der høres svært merkelig ut, jeg har aldri opplevd noe lignende, og jeg har etterhvert hatt endel turer med CSA (25+). Om det blir en kontroll, og noen har håndbagasje som veier over 12kg eller er over de tillatte målene blir vedkommende bøtelagt. Mener bøtene starter på 50 euro, dette har jeg lest på en informasjonstavle i PRG. Men nå skal det sies at jeg heller ikke har sett noen fått håndbagasjen sin kontrollert hos dem heller.
 
Last edited:
Takk for fin rapport - virker som turene var ganske like og på det jevne. Ellers er det nok litt ambisiøst å forvente samme prisnivå i Norge som i Tsjekkia ;)
 
Back
Top