Ny langrute strategi?

Redcap

ScanFlyer Silver
"SAS To Review Long-Haul Scheme 08/27/2007 Scandinavian Airlines plans to make a decision on its future long-haul strategy within the next year, Deputy CEO John Dueholm told reporters in Stockholm Friday. The airline is looking at its long-haul presence. As part of its studies, SAS is considering new long-haul routes from Oslo, such as to Chicago and Bangkok, and wants to retain its Stockholm operation as well. The decision not to concentrate its 11 long-haul aircraft in its biggest hub, Copenhagen, is influenced by concerns over rival Finnair's growing long-haul business. "We want to protect our backyard against Finnair," one official says. Dueholm concedes that it is "very difficult to have a profitable long-haul business with only 11 aircraft." To have better access into Southeast Asia and India, SAS is courting Emirates to enter a code-sharing alliance. SAS will start three weekly flights from Copenhagen to Dubai later this year and hopes to get feeder traffic from Emirates; however, the Dubai-based carrier has shown little interest in cooperating, Dueholm says. Dueholm says SAS "has no interest in consolidation" at this point. But if the group doesn't reach its goal of a 7% profit margin by 2011, "our board will have to make a decision about independence." Dueholm said that there were no contacts with rival Finnair regarding a possible merger -- an option that has been highlighted by observers many times." <br>
<br>Hentet fra airliners.net
<br>Referanse : http://www.aviationweek.com/publicat...heme%3B+No+Consolidation+Plans+Now

Edit : skriveleif :)

WOW!!! Her bør det vel :nor :nor :nor (...og MartinL får vel kanpt sove etter dette!)

Lov å håpe og tvile ?? Men muligens , før de blir overkjørt av andre......... Begge er jo topp .

"We want to protect our backyard against Finnair"

Jasså, vi er altså bakgården. Greit å få det svart på hvitt....^_^

Originally posted by Redcap

"SAS To Review Long-Haul Scheme 08/27/2007 Scandinavian Airlines plans to make a decision on its future long-haul strategy within the next year, Deputy CEO John Dueholm told reporters in Stockholm Friday. The airline is looking at its long-haul presence. As part of its studies, SAS is considering new long-haul routes from Oslo, such as to Chicago and Bangkok, and wants to retain its Stockholm operation as well. The decision not to concentrate its 11 long-haul aircraft in its biggest hub, Copenhagen, is influenced by concerns over rival Finnair's growing long-haul business. "We want to protect our backyard against Finnair," one official says. Dueholm concedes that it is "very difficult to have a profitable long-haul business with only 11 aircraft." To have better access into Southeast Asia and India, SAS is courting Emirates to enter a code-sharing alliance. SAS will start three weekly flights from Copenhagen to Dubai later this year and hopes to get feeder traffic from Emirates; however, the Dubai-based carrier has shown little interest in cooperating, Dueholm says. Dueholm says SAS "has no interest in consolidation" at this point. But if the group doesn't reach its goal of a 7% profit margin by 2011, "our board will have to make a decision about independence." Dueholm said that there were no contacts with rival Finnair regarding a possible merger -- an option that has been highlighted by observers many times." <br>
<br>Hentet fra airliners.net
<br>Referanse : http://www.aviationweek.com/publicat...heme%3B+No+Consolidation+Plans+Now

Edit : skriveleif :)

Interessant læsning

Hilsen
Ole

Mens alle henger seg opp i long haul fra OSL så synes jeg dette var de mest interessante ordene:

Dueholm says SAS "has no interest in consolidation" at this point. But if the group doesn't reach its goal of a 7% profit margin by 2011, "our board will have to make a decision about independence."

-A

Jeg tror SAS burde sett på andre partnere en EK i gulfen for feeding. F.eks EY fra AUH, eller kanskje QR som har veldig mange Star partnere allerede.

Og det er vel kanskje en grunn til at Chicago nevnes fremfor New York? To operatører blir vel i meste laget på Oslo-New York. Jeg håper SAS skaffer seg flere langdistansefly og klarer å gjøre noe av det samme som Finnair har fått til mot Østen. Så er det selvsagt hyggelig om også Oslo blir brukt som en del av en slik satsning - men det er ikke det viktigste. Jeg synes uttalelsene i forhold til Emirates var litt rare, hvorfor sies dette offentlig?

Interessant og spennende lesning, absolutt. Jeg har også stor sans for at New York ikke nevnes og det heller snakkes om UA-hub ORD, det virker på mange måter mer fornuftig. BKK har vi vært inne på før, kan det være for å komme Thai og eventuelt Bangkok Airways (på lengre sikt) i forkjøpet?

Men samtidig så må jeg innrømme at tanken om at vi her i praksis snakker om at det faktisk blir UA og Thai som rent praktisk vil utføre flygningene (enten som codeshare eller wetlease) har slått meg. SAS har ikke kommet på banen med ekspansjon i flyparken ennå og de nåværende maskinene har ikke akkurat mye fritid om dagen.

Men det som kanskje blir mest spennende er jo om noe av dette blir konkret. Uansett om Oslo blir involvert eller ikke håper jeg at vi ser en offensiv ekspansjon på SAS IC de nærmeste årene. Uansett er dette noe av det vi har savnet de siste årene hvor SAS har virket på defensiven - fremtiden lover godt.

Originally posted by EB

Oslo-Chicago hadde vært helt enormt... Snarveien til SEA!!!!

Det skal vel godt gjøres å få det til å gå kjappere enn via CPH:wink

Ca en time mindre bare i flytid, og en time mindre i transfertid^_^

Norge-Midtvesten må bare bli suksess:D NW fløy med fulle DC10 for noen år siden til MSP. FI nøt godt av overbookingen. FI har jo et godt tak på trafikken fra OSL over dit.

Tror ikke på noe før jeg ser det.Lasse Lindgren nevnte OSL-BOS som sommerrute fra OSL,mens vinteren ville by på OSL-MIA.Jeg tror ikke destinasjonene som sådanne er klare,tror mer på at dette er mer av typen "tankeeksperiment". 11 fly er ikke noe å bli fet av,med vår kostnadsstruktur er det vanskelig å klare seg med noe mindre enn 15-16 fly på Intercont. Men dessverre,det er Egil Myklebust som sitter på pengepungen,og han bruker ikke bare buksebelte,men også bukseseler og sitter med begge bena på gulvet.Ikke mye dynamikk der i gården.Sannsynligvis den mest statiske styrelederen SAS noensinne har hatt.

Jeg skjønner ikke at SAS ikke ser på Houston. 747-eren som KLM bruker mellom Amsterdam og Houston er jo stappfull av nordmenn (det er en 747-kombi). Det er ikke uvanlig å bli sittende ved siden av en nordmann på det flyet... Ikke fullt så mange normenn på Air France og British Airways sine ruter, men du hører da norsk prat ombord på de også.

Og alle som en flyr på dyre biletter - ingen som betaler biletten til Houston fra egen lommebok. Oljeselskapene må bruke masse flybilettkroner på reiser mellom Norge og Houston. Eksempelvis kunna man fly Oslo-Stavanger-Houston og mate med ekstra ikke-norske passasjerer fra København.

Jaja, dette får ekspertene ta seg av, men jeg har mange ganger stusset på at utenlandske flyselskaper er enerådende på en destinasjon med så masse norske passasjerer.

Men til Houston har man ikke noen særlig gode forbindelser videre innen Star Alliance slik man vil få det på ORD...

Originally posted by EB
Men til Houston har man ikke noen særlig gode forbindelser videre innen Star Alliance slik man vil få det på ORD...

Nå er det ikke connections videre som er det store trekkplasteret for Houston.Ren og skjær oljebissniss.Og det er Houston.

Jepp...men er det nok til å satse på en ny rute? ORD vil vel dekke et langt større marked.

Fra et salgssynspunkt er ORD en mye bedre destinasjon.

Å CO er lett å selge til stort sett hele USA pga direktefylet fra Oslo...selv om det er en 757 og connection videre.

Back