Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Enebase for F-35

• Bodø Hovedflystasjon

Votes: 40 44.9%
  • Ørlandet Hovedflystasjon

Votes: 49 55.1%

• Total voters
    89
  • Poll closed .
Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Hvor stod det at Andøya skulle legges ned? I rapporten linket til i toppen står det virkelig at de går for videreføring av Andøya og Orion, med unntak av P-3N flyene. Men det ble vel tydelig hintet til at P-3 plattformen bare blir dyrere og dyrere, og bør erstattes av noe nyere.

Hva er poenget med å flytte rullebanen i Bodø for å minske støyen hvis man flytter bebyggelsen etter?

Det skal vel neppe bygges boliger der..

Skrytet om at F-35, NH90 og Fregatter vil gjøre Orion overflødig har jeg ingen tro på.
Andøya må derfor opprettholdes, og heller styrkes enn nedlegges hvis politikerne mener at Nordområdene er viktige.

Andøya-flyene kan vel flyttes til feks. Banak, så blir det en flystasjon mindre å drive..

Du har selvsagt rett at det ikke står at Andøya skal nedlegges, men at P-3Cene er forutsatt fortsatt å være operative i 2023.

Men det står også at den militære flyplassdriften planlegges avviklet 2013-2016.
Og det kan en jo tolke slik en vil.

Hele rapporten er jo gjennomsyret av at Kampflyprosjeket vil ta så mye midler
at andre avdelinger/grener vil få lite penger til fornyelse.
Hvis ikke det bevilges atskillig større beløp til forsvaret.

Og er det trolig ?, når vi vet at Norske utgifter til forsvaret er langt større enn våre broderfolk i Sør og Øst ?

Last edited:

Hva er poenget med å flytte rullebanen i Bodø for å minske støyen hvis man flytter bebyggelsen etter?

Forsvaret eier nesten to tredjedeler av Bodøhalvøya og det er næringsareal Bodø skriker etter og følgelig dette som er plan her...

Åsen som ligger inne på flystasjonen har vel i tillegg en støyreduserende effekt?

Andøya-flyene kan vel flyttes til feks. Banak, så blir det en flystasjon mindre å drive..
Det har vært diskutert før å flytte 333sq, den gangen var det Bodø noen ville flytte dem til. Problemet var bare at Orion-flåten krever så mye infrastruktur på bakken for å kunne være operative at det viste seg at det ville bli fryk-te-lig dyrt...
Dermed forsvant den planen nederst i en skuff. Og der hører den hjemme.

Hvor stod det at Andøya skulle legges ned? I rapporten linket til i toppen står det virkelig at de går for videreføring av Andøya og Orion, med unntak av P-3N flyene. Men det ble vel tydelig hintet til at P-3 plattformen bare blir dyrere og dyrere, og bør erstattes av noe nyere.

Det sto her at det "signalisere" men kunne ikke finne ut av det i rapporten.
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article5798661.ece

Last edited:

Kanskje du bør laste ned hele rapporten som Fremover linker til.
Det interessante ligger i "boksen" på side 26.

Barth Eide ny forsvarsminister. Godt nytt for fortsatt tilstedeværelse i nord.

Barth Eide understreket at det er for sent å flytte styrker mot nord hvis det skulle oppstå en situasjon. Dette fordi en slik handling vil ha en eskalerende effekt. Han har også påpekt at tilstedeværelse skaper respekt og forståelse.

- Espen Barth Eide er en av norges virkelige eksperter innenfor forsvars- og sikkerhetspolitikk. Han nyter betydelig respekt og er en av de store nordområde-kjennerne både politisk og faglig, sier stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H).

http://www.an.no/nyheter/article5804669.ece

Nok et bevis på at politikere "snur kappa etter vinden".

For oss som vil ha et sterkt forsvar av NORGE, intet nytt.

De som følger med, vet at hele Kampflyprosjektet har andre siktemål.

According to Eide, the northerly location of Evenes would make it a good candidate to become Norway’s next fighter base, but he stresses that no decisions have been made.* However, building a fighter base almost from scratch means that “environmental regulations are tighter” than they would be for existing bases, meaning that the noisier F-35 would be more difficult to accommodate at Evenes than the Gripen.At Oerland, too, the F-35 appears to have one disadvantage compared to Gripen, which is that the U.S. jet is too bulky to fit inside the hardened aircraft shelters there (those at Bodo are larger). “The question is,” Eide allows, “does that really matter at a time when the trend is to no longer operate out of hardened facilities?”

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogscript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3A27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3A82791dec-fafd-4102-8dca-c4f9fc9e1543

Ja Catocontrol, det ska du ha ha – ditt engasjement for Evenes.
Selv om det ikke er nevnt i Sundes forlsag om fremitdig Norsk Forsvar.

Artig det du nevner om shelters.
Enda et element som viser at”the Turkey F-35” ikke har noe å gjøre i Norge.

La det bli med de 4 som skal operere i USA, og prøv å selg de – hurtigst mulig.

En annen ting som jeg har oversett i Sundes forslag:
I tillegg til Andøya, foreslår han at Bardufoss skal avvikles som militært drevet flystasjon.

Hvis jeg oppfatter dette riktig, så mener han at det sivile, dvs Kommune/Fylke /Avinor
Skal påta seg utgiftene med snøbrøyting/vedlikehold mm.
Mulig jeg har oppfattet feil !

Eller er dette et forsøk på å politisik kamuflere militære utgifter som sivile ?

Artig.

For oss som jobber med flyhistorie, er den tette bindingen mellom USA og Arbeiderpartiet interessant.
Ser ut som det har skjedd noe i Canada 1940-41, men foreløpig udokumentert.

USA i motsetning til Norge frigir tidligere hemmeligstemplede dokumenter etter 50 år.
Ikke allt selvfølgelig, men nok til at "vedtatte sannheter" kanskje ikke er så sanne allikevel.

@1944Vintage:
Ja, klart det. Det er jo tross alt ikke Sunde som bestemmer dette. Stortinget har jo tradisjon med å se bort i fra forsvarssjefens anbefalinger. Jeg tviler sterkt, på at jagerflyene forsvinner fra nordnorge.

På en sen Fredag er det vel lov til å drømme:

Mitt forslag til framtida, og som kanskje vil gi minst mulige problemer for Fosrvarsansatte:

Kampfly:
En skvadron i Bodø med ca 24 avskjæringsjagere. (Gripen-Eurofighter-Rafale)
Ca 6 ubemannede fly MQ- på Ørland.

Transport og EK i følge Sundes forslag.

Bardufoss også i følge forslaget.

Andøya: videreføre P-3C, og i tillegg sjøbårne NH90, i stedet for å bygge en enhelt ny helikopterbase på Haakonsvern/Bergen.

Her vil nærheten til teknisk på Bardufoss spare store penger.

Artig.

For oss som jobber med flyhistorie, er den tette bindingen mellom USA og Arbeiderpartiet interessant.
Utenrikspolitikken har ligget fast etter 2. verdenskrig, uavhengig av hvem som har sittet ved roret. Bindingen til USA har vært selvfølgelig. Vi har vært innom britiske og kanadiske "skarpe" flymaskiner like etter krigen, men ellers bare amerikansk (en vandring i mitt nærområde viser nettopp dette). Unntaket er skolemaskiner fra våre venner i øst.

1944vintage:
Med fare for å virke frekk, er nok ditt scenario ganske mye mindre sansynlig, enn at Evenes blir tatt inn i varmen. Tar jeg feil, skal du få en is av meg.

UAV: Pr. Dags dato består den norske "flåten" av UAVer av små, til mellomstore modellfly, som brukes som blink. Samt små motoriserte seilfly, som brukes til overvåkning. Det er mulig at Predatorliknende UAVer vil gjøre sitt inntog i Norge i fremtiden, men det vil bli lenge til(Jeg tjenestegjorde i dronetjenesten.)

Hvorfor snakkes det fremdeles om Gripen? Versjonen Norge skulle få, er vel pr. def. et ikkeeksisterende fly. Hvor ofte har svenske fly vært i strid?(Om man ser bort i fra Biafra babies). Er det ikke lurt å kjøpe et fly fra noen som kan krig? koste hva det koste vil.

Nå er vel politikere en rase som skifter meninger stadig vekk, alt etter vindretningen. At han mente dette for noen år siden, ville jeg derfor ikke lagt for mye vekt på.

Nei, men det gir oss et hint om hvordan Arbeiderpartiet tenker. Husk at han kun var statssekretær da ha sa dette.

Back