Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet
Evenes har kun ikke-presisjonsinnflyging fra sør. Bodø og Ørlandet har - eller kan ha - presisjonsinnflyginger i begge retninger, og da kan fly lande med betraktelig lavere skydekkehøyde og dårligere sikt enn om de lander mot nord på Evenes. Jagerfly har mye lavere drivstoffreserver enn sivile fly, og for dårlige innflyvningshjelpemidler vil medføre betraktelig lavere regularitet, eller flere diversions til andre flystasjoner i området, som da må ha personell på vakt for å ta imot flyene.
Et annet forhold ved Evenes er nærheten til betydelige terrengformasjoner som påvirker luftmassene ved flyplassen ved moderat til kraftig vind. Jagerfly gjennomfører ofte formasjonsavganger og formasjonslandinger for å effektivisere launch- og recoveryfasene, og terrengformasjonenes art medfører utfordringer som man i mye større grad slipper på Ørlandet og i Bodø i så måte.
At fly primært velger å lande fra sør på Evenes om de kommer derfra er en sannhet med modifikasjoner. Dersom bakke- og høydevindene tillater det, og dersom skydekkehøyden og sikten tilsier at det er sannsynlig at man får banen i sikte før "missed approach point", kan man ta korteste vei. Men ofte er vind og skydekke (det kan også meldes om fint vær ved plassen, men redusert der hvor innflygingen avsluttes og banen må komme i sikte. I tillegg er deler av innflygingen derfra "bratt", noe som kan gjøre det utfordende for transportfly å komme ned på stabilisert vis. For "HI TACAN-A", som er en militær standard overhead penetration, i motsetning til VOR-approachen som er offset straight in, kreves det slik jeg leser kartene 4.8 km sikt og 1600 fots skydekkehøyde. På ILS 17 på Evenes, som er den innflygingen som tar en lavest ned i dårlig sikt, er det uvanlig høye ILS-minima; med krav til ca 600 fots skydekkehøyde og 2-3 kilometer sikt, slik jeg leser TERPS.
En vanlig ILS, slik man vil kunne ha på Bodø og Ørland, har minima ned mot 550 meter og 200 fots skydekkehøyde - litt høyere på bane 25 i Bodø pga litt offset final. Dette er en betydelig forskjell, og årsaken til de store forskjellene ligger i krav til hinderklarering både under innflyging og under utklatring etter en avbrutt innflyging.