Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Gutta og jentene i Nice har bestemt seg for forandre terminologien til oss alle, og benytter gjennomgående "sin" terminologi. Noen få highlights:

Check-in -> Acceptance
Offload -> Cancel Acceptance
Up/downgrade -> Regrade
Add onward -> Add Itinerary
Passenger -> Customer

Men jeg vet ikke hvor mye av dette som hører hjemme i denne tråden egentlig... :-)

Gutta og jentene i Nice har bestemt seg for forandre terminologien til oss alle, og benytter gjennomgående "sin" terminologi. Noen få highlights:
Morsomt å lese litt om det som skjer bak kulissene, så bare kjør på for min del!

Uansett hyggelig at SAS nå vil se på oss som kunder og ikke bare passasjerer. :D

Purser i morges omtalte oss konsekvent som Guests ("Crew; all guests are on board, boarding is completed" etc). Første gang jeg har hørt det hos SAS, og det var sjokkerende hyggelig å høre. Når det er sagt så er han også en knakandes fyr som alltid leverer topp service hver gang.

Selv har jeg aldri ment at en passasjer er mindre verdt/viktig enn en kunde. Men ord har betydning og ordvalg kan være viktig, så hvorfor ikke?

Men grunnen til å fjerne ordet check-in, den ser jeg ikke!

Selv har jeg aldri ment at en passasjer er mindre verdt/viktig enn en kunde. Men ord har betydning og ordvalg kan være viktig, så hvorfor ikke?

Men grunnen til å fjerne ordet check-in, den ser jeg ikke!

Husker jeg riktig var terminonligen for check-in faktisk "registration" i Starcheck/PACS (og muligens også Palco) som SAS brukte tidligere (og vel strengt tatt fortsatt bruker på check-in fronten inntil videre)... ;)

Hvordan er det med TPI nå? Var ikke greien at dette var et produkt man kjørte utenom e-ticketing, og således eksisterte på sidelinjen som en form for tiketless booking? Vil man måtte utstede ETKT for å få det inn via Altea?

SAS Travel Pass (TP) er fortsatt utenom, og genererer ikke noen E-ticket. Litt kort vil jeg forklare Travel Pass.

Travel Pass kommer i dag i tre ulike varianter: TPC (TP Corporate), TPI (TP Individual), og TPM (TP Multiple).

TPC: Firmaet blir fakturert etter at reisen er gjennomført. (Man kan også utstede e-ticket gjennom samme avtale, men da blir man fakturert ved bestilling.)
TPI: Forhåndsbetalt, og brukes av et individ. Finnes som klippekort (20/40/60 reiser) eller som periodekort (Halvt/helt år) og fås for en gitt sone eller strekning. Periodekortet gir automatisk EBS/EBG hhv.
TPM: Forhåndsbetalt, men er tilknyttet firma/organisasjon og kan brukes av flere. Finnes som klippekort (etter avtale, opptil 500 klipp tror jeg) for en gitt sone eller strekning.

Så vidt jeg vet så får man fortsatt TPI/TPM kun som full fleksibel, TPC kan bookes i flere varianter.

Etter at Altea for billettering har blitt innført i SAS, så blir det presentert i PACS/StarCheck/PCI som kun "TPx + Statuskode". Statuskoden tilsier om den er full fleksibel, endres kun før utreise, eller ikke endringsbar.

Før (med Resaid) så kunne man skrive inn TP nummeret (på sjekkinn/gate) og få opp produktinformasjonen og legge TP-produktet til en Go-show passasjer, det er funksjonalitet som ikke finnes lenger og mye tyder på at det ikke kommer når Altea DCS innføres heller.

SAS Travel Pass (TP) er fortsatt utenom, og genererer ikke noen E-ticket. Litt kort vil jeg forklare Travel Pass.

Siden dere er gode lærere her...
Jeg reiser uten papirarbeid på TPI/TPC, og har alltid antatt at dette var en e-ticket. Hvorfor er ikke dette en e-ticket, og hva er egentlig definisjonen på en e-ticket?

Hvorfor er ikke dette en e-ticket, og hva er egentlig definisjonen på en e-ticket?

Tja, der kom det spørsmålet ja... ;) Siden både e-ticket og ticketless travel brukes litt om hverandre, veldig avhengig av flyselskap, så kan det være greit å holde tunga rett i munnen her. Viktig her er å forstå at booking og billett ikke er det samme.

E-ticket - for IATA selskaper så er det på mange måter identisk med de gamle papirbillettene, bortsett fra at de fysisk ikke eksisterer. I dag har man en sånn noenlunde standarisert variant og kan brukes til f.eks. interline-formål. Den består av "kuponger" som må kobles til strekningen man flyr, og som "klippes" (aka. flown) av selskapet som flyr, som da overtar kupongen og får dermed utbetalt pengene fra den som har utstedt kupongen gjennom et felles "avregningsbyrå".

Ticketless - er egentlig også "elektronisk billett" men er ofte proprietære løsninger og er begrenset til et selskap eller nære samarbeidspartnere. Travel Pass kan man regne som i den kategorien. Det fungerer også slik at en strekning kobles opp mot produktet, men avregning skjer ved at SAS bare trekker fra at en reise er foretatt og trenger ikke gå via en annen part. Fordelen er at flyselskapet kan tilpasse produktet slik det selv ønsker det, men ulempen er at det er vanskelig å overføre til andre flyselskaper og handlingsselskaper som bruker systemer som ikke støtter det.

Jeg vet ikke om det ble mer forståelig. ;)

Som nevnt tidligere så tillater Altea både norec og go show.

Godt mulig, men SAS bruker kun Altea booking.
Altea DCS kommer ikke før i 2013, og man har per tiden derfor ikke mulighet til å nonrec TPC/TPI passasjerer i dagens check in system, Palco/PACS.
Før cutover 26 feb hadde man denne muligheten.

Nå høres det ut som om man i Palco/PACS/StarCheck fortsatt vil kunne no-rec'e andre passasjerer en TPx-produktene inntil videre av årsakene over.

Fikk vite om en ny "feature" i gaten i dag.

Tidligere har de første radene vært forbeholdt *G og fullpriskunder. Med det nye systemet er dette fjernet, og alle kunder har tilgang til alle rader. *G/C har fortsatt et fortrinn siden de kan velge sete med en gang, men dette forklarer i alle fall hvorfor jeg nå konsekvent havner langt bak i kjerren.

Fikk vite om en ny "feature" i gaten i dag.

Tidligere har de første radene vært forbeholdt *G og fullpriskunder. Med det nye systemet er dette fjernet, og alle kunder har tilgang til alle rader. *G/C har fortsatt et fortrinn siden de kan velge sete med en gang, men dette forklarer i alle fall hvorfor jeg nå konsekvent havner langt bak i kjerren.

Huff, tragisk. Hvorfor er dette endret? En ny "forbedring"?

Da blir det vel midtsetene foran som blir fyllt opp før midtsetene bak. Au au au!
Hvor langt unna er extra innenlands?

Altea CM kan håndtere det om man ønsker å betale for funksjonaliteten "Customer Ranking". Men det er jo en stund til SK går over til det.

Altea CM kan håndtere det om man ønsker å betale for funksjonaliteten "Customer Ranking". Men det er jo en stund til SK går over til det.

Hva regnes 22 timersregelen etter på gjennomgående billetter i nysystemet? Første eller siste leg?

Som jeg skrev for en tid tilbake.

Sorry, den setningen hadde jeg tydeligvis ikke fått med meg :)

Men siden vi har ekspertene her.. Er det vanskeligere å identifisere hvilket produkt bestillingen er registrert på med det nye systemet?

Etter omleggingen får jeg ofte spørsmål om hvilket produkt (tpi/tpc) bookingen ligger på når jeg snakker med gate/billettkontor, mens jeg tidligere aldri fikk dette spørsmålet.
Har TPI på EB-nummeret mitt og TPC som et separat kort og nummer.

Innkjøringsproblemer eller dårlig designet GUI?

Back