Hvordan er det med TPI nå? Var ikke greien at dette var et produkt man kjørte utenom e-ticketing, og således eksisterte på sidelinjen som en form for tiketless booking? Vil man måtte utstede ETKT for å få det inn via Altea?
SAS Travel Pass (TP) er fortsatt utenom, og genererer ikke noen E-ticket. Litt kort vil jeg forklare Travel Pass.
Travel Pass kommer i dag i tre ulike varianter: TPC (TP Corporate), TPI (TP Individual), og TPM (TP Multiple).
TPC: Firmaet blir fakturert etter at reisen er gjennomført. (Man kan også utstede e-ticket gjennom samme avtale, men da blir man fakturert ved bestilling.)
TPI: Forhåndsbetalt, og brukes av et individ. Finnes som klippekort (20/40/60 reiser) eller som periodekort (Halvt/helt år) og fås for en gitt sone eller strekning. Periodekortet gir automatisk EBS/EBG hhv.
TPM: Forhåndsbetalt, men er tilknyttet firma/organisasjon og kan brukes av flere. Finnes som klippekort (etter avtale, opptil 500 klipp tror jeg) for en gitt sone eller strekning.
Så vidt jeg vet så får man fortsatt TPI/TPM kun som full fleksibel, TPC kan bookes i flere varianter.
Etter at Altea for billettering har blitt innført i SAS, så blir det presentert i PACS/StarCheck/PCI som kun "TPx + Statuskode". Statuskoden tilsier om den er full fleksibel, endres kun før utreise, eller ikke endringsbar.
Før (med Resaid) så kunne man skrive inn TP nummeret (på sjekkinn/gate) og få opp produktinformasjonen og legge TP-produktet til en Go-show passasjer, det er funksjonalitet som ikke finnes lenger og mye tyder på at det ikke kommer når Altea DCS innføres heller.