Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Hvordan det vil funke for TP vet jeg ingenting om, men det går å norece også i Altea. Det funker litt annerledes (det lages f eks en PNR), men det finnes en motsvarende funksjon.
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Dette er sikkert ikke en feil, men ralatert til til overgangen til Altea. Det er en enormt stor oppgave som sikkert kan medføre en del hikke i tiden fremover...

Sikkert relatert til endringen, men at man må ta ned tidtabellen i en så lang periode burde være unødvendig, og ikke mist er det noen som ikke har fokus på forretningsdrift her (men det er vel ikke nytt når det gjelder SAS og IT).
 
Takk for oppklaring – men vil dette få noe praktisk betydning for oss TPIere? Vi må jo uansett ha en booking for å kunne komme oss gjennom Fast-Track etc.

De aller fleste kommer med booking, men det er noen tilfeller. Det kan være f.eks. at man har en booking med DY, men så er den forsinket, eller man kom ekstra tidlig på flyplassen og derfor ønsker å ta en annen avgang.

Vil det ikke være noen mulighet til å nulle inn dette i det hele tatt?

Ikke i sjekkinn systemet (mao. i gate). Teknisk er det mulig å lage en booking hos reisebyrå, online, eller billettkontor på en seinere avgang og flytte den til flyet, men det må gjøres før man kommer til gaten.

Hvordan det vil funke for TP vet jeg ingenting om, men det går å norece også i Altea. Det funker litt annerledes (det lages f eks en PNR), men det finnes en motsvarende funksjon.

Det er selvfølgelig mulig i PACS, som før, men det er ikke lenger mulig å legge inn TP. Det blir jo fint for paxen som kan reise gratis, men ikke så bra for SAS. ;) Hvordan det blir med Altea DCS og TP vet jeg ikke, og om det er planer om å slik funksjon (men jeg regner med det blir for spesialisert for SAS og Amadeus tar seg så pass betalt for det til at det lønner seg)
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Sikkert relatert til endringen, men at man må ta ned tidtabellen i en så lang periode burde være unødvendig, og ikke mist er det noen som ikke har fokus på forretningsdrift her (men det er vel ikke nytt når det gjelder SAS og IT).

Tja, at SAS har gjort ting som ser rart ut inne IT er vel klart. Men jeg har stor forståelse for at en så stor omlegging får konsekvenser for løsningen i en periode.

Det kan jo hende at de har flere endringer i ermet, men som har måttet vente på omleggingen. Og da vil det være dumt å bruke penger på noe som skal dø innen kort tid.
 
Dels OT, men minnes BUs løsning der det bare var å trekke kredittkortet i gaten hvis det var ledige plasser og vips var man velkommen med kvittering pr. mail

Det var tider det. Husker jeg løp til gaten en gang på Sola. Det stod "Gate Closed" men spurte pent om flydøra var stengt. Med et Wings Gullkort var det bare en "swipe" og damen slapp meg ombord selv om jeg ikke hadde billett.
 
I motsetning til normalt...? :rolleyes:

Vi kan vel være enige om at ting ikke alltid har fungert optimalt. Håper at folk har forståelse for at kansje ikke alt vil fungere 100% rett etter cutover. Det er tross alt ikke nettsiden som skal skiftes,men alt som ligger bak. Flere( kansje flere titalls) systemer som skal over i ett felles, så det er nok av utfordringer i tiden fremover.
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Man får for tiden kun "runtime error" fra serveren med noen konfigurasjonsfiler synlig uanset hvilken side man prøver seg på. Absolutt ikke en proff måte å gjennomføre "begrenset funksjonalitet" eller vedlikeholdsvindu.
 
Nå er det full aktivitet med å få alt oppdatert og rullet over til Amadeus, slik at wf.no, sas.no og alle andre siter kan åpne som planlagt 0800 i morgen tidlig.
Dette er visstnok en av de aller største IT-oppdateringer uansett bransje i Skandinavia på mange år, hvor flere hundre personer har vært involvert over lang tid.
Når det hele er på plass, representerer det en framtidsrettet IT-plattform driftet og levert av Amadeus, og med en årlig besparelse på flere hunder mill kr!
 
Nå er SAS.no igjen åpnet for booking - og den første synlige endringen jeg ser er at man kan bestille multistopp. Ellers ligger vel endringene først og fremst i systemene og det usynlige, så får tiden vise om IT-ekspertene her på forumet får like mye å gjøre som før med å legge ut feil og feilmeldinger i denne tråden.
 
Prøvde "Se / endre bestilling" for en av mine kommende reiser. Som vanlig fikk jeg kun opp en blank side. Det var kanskje litt vel optimistisk å tro at man hadde klart å fjerne feilene på websiten. :-(
 
Fikk også feilmelding om at ingen bonuskort var tilknyttet mitt bonuskort når jeg skulle sjekke min eurobonusstatus.... og ble så bedt om å logge inn igjen mens jeg allerede var innlogget. Det meste er altså som før med websiten.
 
Prøvde "Se / endre bestilling" for en av mine kommende reiser. Som vanlig fikk jeg kun opp en blank side. Det var kanskje litt vel optimistisk å tro at man hadde klart å fjerne feilene på websiten. :-(

Fikk også feilmelding om at ingen bonuskort var tilknyttet mitt bonuskort når jeg skulle sjekke min eurobonusstatus.... og ble så bedt om å logge inn igjen mens jeg allerede var innlogget. Det meste er altså som før med websiten.

De har ikke gjenåpnet tilgang til EuroBonus-systemet ennå.

Edit: Nå har de åpnet tilgangen igjen, men den var altså stengt i morgentimene i dag.
 
Last edited:
Back
Top