• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny innflyvningstrasè fra sør i Alta

Fokker 50

ScanFlyer Blue
Ny innflyvningstrasè fra sør i Alta

http://www.hangar.no/articles/1051/1/Alta%3A-Legger-om-innflygingen

Landet i 35 knops medvind? Med tomt fly da kanskje.

Replying to Topic 'Ny innflyvningstrasè fra sør i Alta'

Man skal vel aldri si aldri, men jeg har vondt for å tro at de landet med 35 knop medvind. At de hadde så mye medvind på innflygningen kan jeg fint forstå, men jeg regner med at den var noe mindre ved bakken.

Kan ikke forestille meg at det var 35 knop langs bakken. Jeg bor et par hundre meter sør for innflyvningstraseen og jeg kan ikke huske at det blåste noe spesielt kraftig den kvelden/natten de prøvdeflydde den nye traseen, ihverfall ikke på bakkenivå.

Unnskyld min uvitenhet, men hva er galt med dagens? (Anter det er noe galt siden de vil bytte)

Artikkelen nevner mindre turbulens sammenlignet med dagens trasè samt at "short final" blir litt rettere.

Kanskje det blir mindre turbulens? Høres ut som det i artikkelen. Har vært med på to innflyvninger hvor man har kommet nærmest rundt Komsafjellet og landet. Den første gangen var vi ganske lavt, virket nesten som vi sneiet toppen i lav høyde (overdriver selvsagt), den andre gangen rundet vi mye høyere, og vi fløy helt inn til stripa uten at jeg hørte motorene trengte å hjelpe til. Må jo ha fløyet inn ganske bratt da, eller? Er det ikke vanlig at man med full flaps også må ha endel motor for å holde farta? (Alt det her fra en fullstendig ukyndig åpenbart...) Ellers er jo ganske spennende å lande når man kommer innover fjorden for så å svinge skarpt langs fjellet og rett ned på stripa. (Makes no sense for dem som ikke kjenner til Alta, tenke æ...)

Dagens trase inneflyvning over Rafsbotn innebærer at de smyger seg langs fjellene før de lander. Det er ofte skyer som henger lavt der, noe som kan skape problemer. Det er ofte mye risting også den veien. Nye traseen over Dalen innebærer en mye rettere innflyvningen enn sikrlingen fra Rafsbotn siden. I følge Altaposten vil det også ofte være roligere innflyvning over Tverrelvdalen enn Rafsbotn. Pilotene på forumet kan nok gi litt mer utførlig svar.

Når det er bra sikt og de skal lande på bane 29 så flyr de ofte over Raipas/Kaiskuru, så er de såvidt innom Tverrelvdalen før de lander. Når de gjør den innflyvningen så passerer flyene like over hustaket mitt. På sommeren er den innflyvningen nokså vanlig.

Men det er morsomt å lande på Alta da. Gjorde det i Februar, når Hovedlandsrennet på ski gikk der. Kjempe morsom stopp:D

Er det noen som vet hvilken radial den nye traseen følger?

Det vet jeg dessverre ikke. Hadde jeg visst nøyaktig hvor de fløy inn kunne jeg tatt med kompasset og prøvd å finne det ut. :D

Har noen kjente som jobber for Avinor i Alta. Har sendt mail til en av dem, så får vi se om vi får oppklaring på det

737 ex BU kan ikke lande i mer enn 10 knop medvind. SAS 737 kan lande i 15 knop medvind. På Alta vil ingen av dem lande i medvind under normale forhold. At det er medvind i høyden under innflygingen er ikke unormalt.

Grov måling med protraktor på 1:500.000 kartet gir ATA R-165 (ca)
Kan ikke se annet enn at det blir høye minima på en VOR/DME approach fra den kanten.
En STAR fra OSLAT vil det vel bli også sikkert.

Ble disse nattlige testflyvningene utført med SAS Braathens 737?

Ja de ble utført med maskinen som kom inn som SK4434 mandag kveld. Husker ikke i farten hvilken maskin det var. Har ellers fått svar fra mine kontakter på flyplassen. Her er svaret jeg fikk :

Ser på kart fra i fjor da vi startet arbeidet, at innflyging da ble planlagt
etter radial 324 mot DWOR AT fram til 3,4 nautiske mil før flyplassen.
Deretter visuell innflygning i sving mot høyre først, og deretter venstre
mot RWY. 3,4 nautiske før AT er omtrent der hvor skiløypa til Tv-dalen passerer veien
ved Kleven, kanskje litt lenger øst. Kommer tilbake hvis jeg får annen unfo.

Originally posted by SK384

Ja de ble utført med maskinen som kom inn som SK4434 mandag kveld.

LN-TUH

Back