Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Det var ikke akkurat uventet, men det er gode nyheter at dette nå endelig blir bekreftet.
Det blir bra imo få inn et stort flyselskap (konsern) som storeiere i SAS og at SAS virkelig er nå på offensiven og det satses stort.

Let the good news keep coming!

Det var ikke akkurat uventet, men det er gode nyheter at dette nå endelig blir bekreftet.
Det blir bra imo få inn et stort flyselskap (konsern) som storeiere i SAS og at SAS virkelig er nå på offensiven og det satses stort.

Let the good news keep coming!

SAS kommer ingå i Air France-KLM Group när affären är klar enligt AF/KL pressmeddelande

Det blir spennende å se hvordan livet blir som et underbruk hos giganten AFKL. Er gresset grønnere på andre siden? Blir hvert fall mye gebyrer fremover, det liker dem hos AFKL.

Dette er FANTASTISK gode nyheter og som ventet! Endelig begynner noe å skje i SAS etter 30 år med utydelig strategi og usammenhengende forretningsmodell. Det skal bli interessant å skje hvilke grep Air- France/KLM vil ta.
"To be continue/fortsettelse følger..." ;)

Man kan vel allerede fastslå at de nye eirene vil satse…Kjøpet av E195E2 var garantert diskutert med og godkjent av AF/KL.

Man kan vel allerede fastslå at de nye eirene vil satse…Kjøpet av E195E2 var garantert diskutert med og godkjent av AF/KL.

Ja! Det neste blir å utøke LH-flåten. Det blir vel en avgjørelse om det i løpet av neste år(2026) og da er vel Air-France/KLM inne som majoritetseiere.

Kan vel anta at LTG forsvinner, opptjening dårligere, uttak dyrere. Akkurat som forventet når de først gikk inn på eiersiden.

Når får DY et samarbeid med M&M??

Jo mer EB forringes, jo mer attraktivt vil det være å komme på banen med gode alternativer.

Ja, og derfor er sjansen god for at LTG forsvinner. Ingen gir ved dørene.

Tviler på om LTG forsvinner, men blir kanskje skalert ned til LTD for å omfatte en mindre gruppe.
Lufthansa har HON C som lifetime for de som har hatt elitenivå en god stund, og trolig flydd så og så langt (husker ikke helt kriteriene) og KLM har life time Platinium.
Jeg vet at SAS lenge diskuterte noe oppgradert fra Gold for de som var "overkvalifisert" til LTG.
Selv hadde jeg EBP kontinuerlig i 16 år, men etter "soft landing" via 2 år som EBD er det nå LTG. Med antall flights, distanse etc jeg hadde hos SAS, hadde jeg hatt LT Platinium hos KLM eller HON C hos Lufthansa

Er vel fornuftig å slå sammen de to programmene også…EuroBonus ble vel aldri et eget selskap og det vil vel si at da får jo de også en majoritetseier som kan høste synergier ved å slå sammen programmene.

I mitt syn er Eurobonus bedre enn FlyingBlue (selv uten WF fra høsten av), så da kan vi forvente oss såkalte forbedringer (som er det motsatte). Ikke bra, samtidig ventet dessverre

Det er en liten morsom ting oppi det som nå skjer som jeg tror flere har glemt, og det er at "SAS forgjenger hadde et forhold til KLM tidligere.
Braathens (som ble til SAS) hadde et utstrakt samarbeid med KLM og Northwest (idag Delta) rundt tusenårsskiftet. Samarbeidet inkluderte også et transatlantisk JV. Selve JV (som var verdens første) var litt annerledes da enn dem i dag, men de hadde et samarbeid innen rutetilbud, salg, kundeservice og markedsføring. Det samarbeidet mellom KLM og Northwest/ Delta har fortsatt uavbrutt siden og man kan vel kalle det startskuddet/ forgjengeren for SkyTeam.
KLM hadde 30% eierskap i Braathens mellom 1997 og 2002.

Så man kan på en måte si velkommen tilbake.

Last edited:

Ikke det de sier internt i QA....og det kan godt slås sammen på eiersiden, men fremdeles være separate merkenavn, som selskapet.

What will happen to the EuroBonus program after the proposed transaction closes?
EuroBonus remains in place and is a key part of our customer value proposition. Over time, there may be opportunities for enhanced benefits and earning potential through broader cooperation with Air France–KLM and SkyTeam partners.

Så jeg mener fremdeles der for tidlig å konkludere, med det ene eller det andre ;)

Ikke det de sier internt i QA....og det kan godt slås sammen på eiersiden, men fremdeles være separate merkenavn, som selskapet.

Så jeg mener fremdeles der for tidlig å konkludere, med det ene eller det andre ;)
Jeg lurer på hvor den uttalelsen med at EB blir borte kommer fra… ser mange sier Smith sa det, og flere aviser og magasiner skriver det, men ingen har en kilde. Så enn så lenge holder jeg med Someone i at den bekreftelsen ikke har kommet

Back