Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Dersom SAS-kjøpet godkjennes av konkursdommeren og EUs konkurransemyndigheter før jul, vil flygiganten trolig bli en såkalt «kontrollerende eier» ved slutten av 2025.

Ennå ikke gått ut med noen eksakt dato, men det er ventet at SAS i løpet av 2024 vil trekke EuroBonus ut av dagens nettverk Star Alliance. I en periode vil EuroBonus fortsette som et frittstående program fram til Air France-KLM blir en såkalt kontrollerende eier. Deretter skal EuroBonus bli Flying Blue.

https://dinside.dagbladet.no/reise/dette-skjer/80471240
 
Dersom SAS-kjøpet godkjennes av konkursdommeren og EUs konkurransemyndigheter før jul, vil flygiganten trolig bli en såkalt «kontrollerende eier» ved slutten av 2025.


Så lenge Air France-KLM er under 20% eierandel, så er det ingen issues med konkurransemyndighetene, slik jeg forstår det.

Det er først den dagen de blir kontrollerende det må gjennom en solid prosess der.
 
Ennå ikke gått ut med noen eksakt dato, men det er ventet at SAS i løpet av 2024 vil trekke EuroBonus ut av dagens nettverk Star Alliance. I en periode vil EuroBonus fortsette som et frittstående program fram til Air France-KLM blir en såkalt kontrollerende eier. Deretter skal EuroBonus bli Flying Blue.

https://dinside.dagbladet.no/reise/dette-skjer/80471240

Spennande; kva kan dette bety då? At EB-kunder verken får kjøpe award-tickets i SkyTeam eller Star A? -bare på SK-flighter?
 
Spennande; kva kan dette bety då? At EB-kunder verken får kjøpe award-tickets i SkyTeam eller Star A? -bare på SK-flighter?

Det kommer jo an på hvor raskt de kommer inn i SKyTeam.

Artikkelen blander litt begreper og konsepter ser jeg.
 
Spennande; kva kan dette bety då? At EB-kunder verken får kjøpe award-tickets i SkyTeam eller Star A? -bare på SK-flighter?

For å ta Continental Airlines som eksempel da de ble slukt av UA, så var det 2 dagers mellomrom fra de forlot SkytTeam til de ble med i Star alliance.
 
Spennande; kva kan dette bety då? At EB-kunder verken får kjøpe award-tickets i SkyTeam eller Star A? -bare på SK-flighter?

EuroBonus kan enkelt, som fritstående program, være en del af SkyTeam. Jeg tror de mixer lidt forskellen mellem fritstående medlem af SkyTeam og en konvertering til Flying Blue (som potentielt kan ske når AFKLM ejer en majoritet, men ganske sikkert ikke inden). Mange som roder lidt rundt i forskellen på dette.
 
SAS er rigget for retur til børs i 2025!

Et reorganisert SAS vil kunne bli børsnotert innen 6–12 måneder etter exit fra Chapter 11. Gitt at SAS forlater Chapter 11 i juni 2024 tilsier det en ny børsnotering innen sommeren 2025. Hvorvidt det rekonstruerte SAS igjen skal børsnoteres i fremtiden, er en avgjørelse som eventuelt må tas av de nye eierne.

En rask retur til børs vil være godt nytt for de usikrede kreditorene i SAS som i følge planen sitter igjen som eiere av til sammen 13,6 prosent i Nye SAS. Det vil bli betydelig lettere for kreditorene å få solgt sine aksjer dersom SAS igjen går på børs.

https://e24.no/naeringsliv/i/nQebWx/sas-er-rigget-for-retur-til-boers-i-2025
 
Last edited:
SAS har litt trøbbel, og motparten er Apollo som tapte kampen om SAS.

Hvor lenge kan et flyselskap egentlig være teknisk konkurs før noen bare skjærer gjennom og sier nok er nok? Det går nok ikke så lang tid før budgiverne blir enige om en avtale med KLM/AF om å selge de beste slottene til KLM/AF, sånn at selskapet bare sitter med likvider og leasede fly, og bare blør sakte ihjel til det bare er et regionalt flyselskap som holder liv i Kastrup...
 
SAS har litt trøbbel, og motparten er Apollo som tapte kampen om SAS.

https://www.dn.no/luftfart/sas/apol...om-mulig-full-pengestopp/2-1-1551368?abtest=b

Er det samme rådgiver som påstå hele dealen ville falle sammen hvis ikke de vinnende budgiverne fikk forhåndbetalt disse $3 mill, eller hva det nå var? Men som endte med å bli tatt med buksene nede, da det allikevel ikke veltet dealen :stir

Ellers er dette bare litt sånn timing issues, godt "hjulpet" av en haug advokater og rådgivere som skriver timer med gaffel. Med ny DIP finansiering på vei fra Castlelake, så må jo SAS betale tilbake Apollo og de $350 millionene her. Men Castlelake kan jo ikke betale SAS før det godkjennes av dommeren, samtidig som Apolle ville ha pengene tilbake allerede.
 
For å ta Continental Airlines som eksempel da de ble slukt av UA, så var det 2 dagers mellomrom fra de forlot SkytTeam til de ble med i Star alliance.

I og med at ingenting er 100% avgjort eller bestemt, er det bare å bestille bonusreiser så snart som mulig og få brukt opp poengene før de evt. blir slettet.
 
I og med at ingenting er 100% avgjort eller bestemt, er det bare å bestille bonusreiser så snart som mulig og få brukt opp poengene før de evt. blir slettet.

Sukk....de blir ikke slettet. "Worst case" blir de omgjort til Flying Blue poeng, men har snakker vi tidligst 2-3 år frem i tid. Så du trenger ikke spre fake news.

Det betyr ikke at det ikke er lurt å bruke de nå, men trenger ikke krisemaksimere heller.
 
I og med at ingenting er 100% avgjort eller bestemt, er det bare å bestille bonusreiser så snart som mulig og få brukt opp poengene før de evt. blir slettet.

Nå har jeg riktignok ikke hatt noen økonomifag siden videregående skole, men å slette alt av status og poeng for 5 millioner medlemmer slik at de starter helt fra scratch i Skyteam/Flying Blue, vil vel være tidenes skivebom og totalt idioti? LH/BA/DY vil nok riktignok sette stor pris på en slik avgjørelse.
 
Sukk....de blir ikke slettet. "Worst case" blir de omgjort til Flying Blue poeng, men har snakker vi tidligst 2-3 år frem i tid. Så du trenger ikke spre fake news.

Det betyr ikke at det ikke er lurt å bruke de nå, men trenger ikke krisemaksimere heller.

Dette er da ingen krisemaksimering? Og "fake news"? Jeg bruker poengene nå, rett og slett for å være på den sikre siden.
 
Dette er da ingen krisemaksimering? Og "fake news"? Jeg bruker poengene nå, rett og slett for å være på den sikre siden.

Du skrev jo "før poengene evt. blir slettet" og det har det aldri vært snakk om at kommer til å skje her. Eurobonus forsvinner ikke med det første, selv om de bytter allianse. Når de en gang eventuelt går inn i Flying Blue, så blir jo det også en konverteringssak hvor poengene blir vekslet inn i FB poeng med en eller annen faktor.

Dog enig med deg i at det kan være lurt å bruke poeng nå, for man vet jo hva man har nå og foreløpig vet man ikke hva man går til med SkyTeam og hva slags verdi poengene vil ha der.
 
Du skrev jo "før poengene evt. blir slettet" og det har det aldri vært snakk om at kommer til å skje her. Eurobonus forsvinner ikke med det første, selv om de bytter allianse. Når de en gang eventuelt går inn i Flying Blue, så blir jo det også en konverteringssak hvor poengene blir vekslet inn i FB poeng med en eller annen faktor.

Dog enig med deg i at det kan være lurt å bruke poeng nå, for man vet jo hva man har nå og foreløpig vet man ikke hva man går til med SkyTeam og hva slags verdi poengene vil ha der.

Ja, jeg skrev "evt." blir slettet, og det betyr nødvendigvis ikke at de blir slettet. Hvis de blir slettet, er det imidlertid ikke første gang at noen sier/lover en ting og gjør noe helt annet, eller at skriftlige avtaler ikke blir overholdt.
Avtaler, både skriftlige og muntlige, er, som de fleste sikkert vet, til for å brytes.
 
Konkursdomstolen i New York har i dag(tirsdag)godkjent avtalen om det nye eierskapet bekrefter SAS i en børsmelding. Dette innebærer at Castlelake, Air France-KLM og danske Lind Invest skyter inn 1,2 milliarder dollar, tilsvarende 13,4 milliarder kroner, i selskapet. Videre melder SAS at de tar sikte på å være ute av konkursprosessen tidlig i 2024.

Avtalen må fremdeles godkjennes av regulatoriske myndigheter i EU og Sverige.

https://e24.no/boers-og-finans/i/pQab9X/domstol-godkjenner-sas-milliardavtale
 
Last edited:
Konkursdomstolen i New York har i dag(tirsdag)godkjent avtalen om det nye eierskapet bekrefter SAS i en børsmelding. Dette innebærer at Castlelake, Air France-KLM og danske Lind Invest skyter inn 1,2 milliarder dollar, tilsvarende 13,4 milliarder kroner, i selskapet. Videre melder SAS at de tar sikte på å være ute av konkursprosessen tidlig i 2024.

Avtalen må fremdeles godkjennes av regulatoriske myndigheter i EU og Sverige.

https://e24.no/boers-og-finans/i/pQab9X/domstol-godkjenner-sas-milliardavtale

Ute av akkurat denne prosessen, så må det jo kjøres en prosess i Sverige i løpet av vinteren/våren etterpå.

Resterene DiP finansiering er også godkjent. Og selve godkjenning bør vel gå ganske greit, gitt Air France-KLM på dette tidspunktet kun er inne med en "mindre" finansiell eierandel. Og den planlagte transatlantiske JV deltagelsen ennå ikke er endel av det.
 
Back
Top