Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Hvor mye ledig kapasitet for å vokse er det egentlig på CPH? Flyplassen fremstår ikke akkurat som romslig i dagens situasjon.

Å planlegge og bygge nye terminaler (hvis det er plass til noe mer) fra start til slutt tar jo minst 5-10 år. Fordelen er jo at det er et privat selskap som eier og driver flyplassen og således kan operere noe mer smidig og raskere enn staten.

Nå har jeg ikke oppdatert status p alt, men CPH holder jo på å bygge per i dag, og har vel en slags masterplan klar

Dette bygges jo i dag mellom Pir B og C, 60.000 kvadrat, og her er det vel snakk større fasiliteteter for både ankommend eog avgående passasjerer, inkludert mer kapasitet til blant annet bagasje og passkontroller. Åpner vel i 2027.

Usikker på hvordan prosessen med ekspansjonen av pirer/gater går?
 
Just nu bygger de ut for att klara 40 miljoner. Det är långsiktigt inte tillräckligt för en global hub, men Rom byggdes inte på en dag. Varken att skapa infrastrukturen eller att skapa rutnätverket, så jag undrar om inte de två kommer gå hand i hand.
 
DN 09.10.23

Det er ellers verdt å merke seg at konkursdommeren i New York ikke har gitt tommelen opp for kjøpet. Det er dommeren som skal avgjøre om det beste budet vant, eller om andre budgivere kunne tilført SAS mer egenkapital og kuttet gjelden enda mer.

Betyr dette at budgiverne blir offentliggjort snart?
 
Nå har jeg ikke oppdatert status p alt, men CPH holder jo på å bygge per i dag, og har vel en slags masterplan klar

Dette bygges jo i dag mellom Pir B og C, 60.000 kvadrat, og her er det vel snakk større fasiliteteter for både ankommend eog avgående passasjerer, inkludert mer kapasitet til blant annet bagasje og passkontroller. Åpner vel i 2027.

Usikker på hvordan prosessen med ekspansjonen av pirer/gater går?

Det danske folketing skal snart vedtage en lov om "rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn", som indebærer at CPH må afkorte/flytte tværbanen 12/30.

Når loven er vedtaget, kan CPH gå i gang med at flytte banen og påbegynde udvidelse af pier A på det areal, hvor der i dag er bane.
 
I følge finansprofessor Bjørn Espen Eckbo ved Dartmouth College i New Hampshire, så er trolig årsaken til at Apollo tapte til en rivaliserende budgiver, at konkurrenten er et annet flyselskap, og ikke en finansiell budgiver. Innen fusjoner og oppkjøp taper ofte finansielle budgivere til de industrielle, fordi sistnevnte kan få til synergieffekter, i følge ham.

Videre hevder han at det var bra jobbet av SAS å få en industriell aktør inn i budkampen.

https://www.dn.no/luftfart/sas/apol...-budtaper-kommer-tilbake-i-ringen/2-1-1537504
 
Endel repetisjon men Air France-KLM sjefen fortsetter å trekke frem at den store fordelen her blir å få SAS med JVet på transatlantisk, sammen med dem, Delta og Virgin. Og at dagen longhaulprogram hos SAS er underutviklet. I tillegg kan de nå bygge videre på KLMs sterke posisjon i det skandinaviske markedet

https://www.flightglobal.com/airlin...m-sas-joining-transatlantic-jv/155575.article

Air France-KLM sees SAS’s eventual membership of its transatlantic joint venture as the “biggest benefit” from its investment in the carrier, arguing that the Scandinavian operator has been “held back” from fully capitalising on its strengths.

Crucially, Smith’s view is that SAS’s operation “completely underperforms from a long-haul perspective” because the carrier is not closer to its alliance stablemates.

“We’re not looking to transfer our own traffic or shift our own traffic [to SAS’s markets], we are looking for incremental traffic that today is more difficult to capture because … SAS was never invited into the United/Lufthansa joint venture, and that had probably held them back from being able to fully leverage their positive strategic geographical location,” he says.

“And if you look at the size of SAS today, we don’t see anything but upward opportunity.”
 
Endel repetisjon men Air France-KLM sjefen fortsetter å trekke frem at den store fordelen her blir å få SAS med JVet på transatlantisk, sammen med dem, Delta og Virgin. Og at dagen longhaulprogram hos SAS er underutviklet. I tillegg kan de nå bygge videre på KLMs sterke posisjon i det skandinaviske markedet

https://www.flightglobal.com/airlin...m-sas-joining-transatlantic-jv/155575.article

Det han sier om united/lufthansa stemmer jo ganske bra da.

Når det gjelder underutviklet så må vel Oslo/Gardermoen, relativt sett, være en av verdens dårligste flyplasser hva gjelder IC levert av alliansemedlemmer.
 
I tillegg blir AF/KL-sjefen sitert på følgende i dagens DN (min utheving i fet skrift):

– Vi har lang historie med å fly til mange destinasjoner i Skandinavia, og vi kjenner markedet godt. Vi forventer ikke å tape noen kunder på en slik transaksjon, og vi ser ikke at SAS vil tape på det. Hvor vi ser store muligheter er gjennom å ta SAS inn i de «joint ventures» som allerede finnes i markedet. Det skal vi klare ved hjelp av en allerede sterk ledelse og nye kommersielle bånd, både gjennom «joint ventures» og fordelsprogrammet. Det gjør SAS-reiser mye mer attraktivt for reisende utenfra.

Så det er vel bare å ta for gitt at EuroBonus blir integrert i Flying Blue, eller i det minste får en meget sterk koordinering mot Flying Blue når det gjelder poengopptjening og poengbruk, dersom AF/KL kjøper seg opp til majoritet på sikt, som de planlegger.
 
Ser man også økte totalpakken med $25 millioner, dog var alt dette en økning i den konvertible gjelden.

Den nye DiP gjelden fra Castlelake, som erstatter pakken de har fått fra Apollo for å ta dem gjennom konkursen, skal også ha lavere rentevilkår og mindre fees
 
I tillegg blir AF/KL-sjefen sitert på følgende i dagens DN (min utheving i fet skrift):



Så det er vel bare å ta for gitt at EuroBonus blir integrert i Flying Blue, eller i det minste får en meget sterk koordinering mot Flying Blue når det gjelder poengopptjening og poengbruk, dersom AF/KL kjøper seg opp til majoritet på sikt, som de planlegger.

Det kan see ut som sammenslaaing er maalet ja.

https://www.dn.no/luftfart/sas/air-...nus-vil-sla-sammen-fordelsprogram/2-1-1549309 (betalingsmur)
 
Last edited:

Det blir spennende å se hvordan matchingen vil bli.

Det er lenge siden jeg hadde jobbreiser med SAS -- det er mest når vi reiser til Norge for å se familie -- men jeg vil anta matchingnivået vil ha alt å si for å holde på de største kundene fra østlandsområdet som også kan konvertere til M&M. Mindre sikker på de som er baserte ute i distriktene, der de kanskje allerede har Flying Blue og der kombinasjonen av de to kan bli positiv...

Det jeg er helt sikker på er at å holde folk usikre ikke hjelper. Når året går mot slutten så kan jeg tenke meg til at om jeg var i Oslo hadde det vært enkelt å hoppe over til Lufthansa -- når man ikke vet hvor neste års poeng går mot...
 
Betalingsmur .................

Jeg noterer at du ikke liker det, men det er lov til å henvise til kilder som ikke er umiddelbart tilgjengelig. Det gjøres i rapporter, artikler, bøker med mer. Du trenger ikke påpeke det hver gang.
 
Jeg noterer at du ikke liker det, men det er lov til å henvise til kilder som ikke er umiddelbart tilgjengelig. Det gjøres i rapporter, artikler, bøker med mer. Du trenger ikke påpeke det hver gang.


Som Vede sier ...

Det burde være en selvølge at du opplyser om dette .. gjerne også med noen høydepunkter.

Det finnes noen ganger også en alternativ side med samme info.

Just sayin' .. Jeg misser av og til selv, særlig der det er ip-restriksjoner. ;)
 
Som Vede sier ...

Det burde være en selvølge at du opplyser om dette .. gjerne også med noen høydepunkter.

Det finnes noen ganger også en alternativ side med samme info.

Just sayin' .. Jeg misser av og til selv, særlig der det er ip-restriksjoner. ;)


Greit, men av og til rekker jeg det ikke med en gang og jeg redigerer endel poster etterhvert. Du trenger ikke nevne det hver gang, jeg har fått det med meg og det virker bare uvennlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top