Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??
 
MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??

Ingen vet sikkert ennaa, og derfor finnes det ingen kilder. Det er lov til aa tenke hoeyt. Dog ble exit fra Star Alliance bekreftet under tirsdagens pressekonferanse.
 
MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??

Du kanske kan jämföra med Swiss eller Austrian Airlines inom Lufthansa Group när det gäller flygverksamheten.
 
Jeg tipper:

- AF/KLM kommer til å kjøpe seg opp til kontrollerende andel ila 2-4 år. Castlelake ut på sikt da de er mer opptatt av å eie fly og motorer enn flyselskap. AF/KLM «måtte» kjøpe seg inn i SK nå. Timingen var ikke perfekt for dem, da de ikke har så mye likviditet pr dd. Derfor har Castlelake en såpass stor eierandel pr nå, noe de så klart vil tjene på når det selges til AF/KLM på sikt. Hybridlånene SK får fra AF/KLM vil bli konvertert til aksjer på sikt, slik at eierandelen økes.

- CPH kommer til å bli navet i SAS på intercont. En second HUB for KLM, og vil få feed fra distriktene i Norge, Sverige og øvrig. Noe frekvens vil overføres til SK for å frigjøre Slots i AMS, og heller rutes til CPH som feed. OSL/ARN vil også ha noe intercont og får bedre feed for disse, også fra AMS. Trekker frem SAS Link spesielt her.

- AF/KLM kommer til å forsyne SK med nye fly, spes flere A350er. Shorthaul går nå både KLM og Transavia over til Airbus, noe som vil gi synergier over hele gruppen både operasjonelt og teknisk. Ikke overrasket om SK får noen av de 50stk A350ene som AF/KLM nylig bestilte (50 + 40 opsjoner).

- Nederlenderne er kjent for å være knallharde på å kutte kostnader. SK har mye å gå på, spesielt admin og ikke-operations messig. Her tror jeg mye vil ryddes opp i og det vil søkes store synergier med AF/KLM.

- SAS Connect blir enten innlemmer i Main etter Ch.11, eller så vil de bli integrert inn i Transavia. Jeg holder en størst knapp på det første. SAS Link vil utvides og støtte SK slik som Cityhopper støtter KLM. Ser ikke bort ifra at det vil komme fly fra Cityhopper over til SAS Link på sikt.

- Eurobonus vil bestå noen år videre. På sikt 5-10år tror jeg EB vil innlemmes i Flying Blue.


På lang sikt ser jeg derfor et selvstendig SAS som en tredje «attpåklatt» til AF/KLM. Sømløst integrert i AF/KLM gruppen på alle måter, litt som LH og SWISS i dag. Om du bor i distriktene i Skandinavia vil du enten reise til CPH eller AMS for å reise intercont. Forskjellige ruter og frekvens fra CPH vs AMS, og noe overlapp. Direkteruter OSL - Europa vil være som det er, samme fra ARN. SK vil ikke gi fra seg markedet i Skandinavia til DY eller noen andre.
 
Det er vel også relativt stor sjanse for at SAS nå etterhvert blir med i joint venturet på transatlantisk med Delta, Air France, Virgin Atlantic og KLM. SAS har jo vært "the odd one out" i Star Alliance og ikke vært med på JVet på transatlantisk som jo United, Lufthansa og de fleste andre har vært endel av.

Det kommer jo til å ha en påvirking på både Delta og SAS transatlantiske ruter.


Ellers som noen nevnte, så er jo dette nesten Project Alcazar.....
 
Jeg tipper:

- CPH kommer til å bli navet i SAS på intercont. En second HUB for KLM, og vil få feed fra distriktene i Norge, Sverige og øvrig. Noe frekvens vil overføres til SK for å frigjøre Slots i AMS, og heller rutes til CPH som feed. OSL/ARN vil også ha noe intercont og får bedre feed for disse, også fra AMS. Trekker frem SAS Link spesielt her.

Jeg tror OSL/ARN får intercont, men kun med andre partnere f.eks Delta gjennom JV. Fokus blir på city pairs i stedet for feed. Det å må gi feed inn til 3 steder i skandinavia gir ikke mening, kompleksiteten blir for stor.
 
Enig, de kunne sagt det under pressekonferansen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her står det at Lifetime Gold vil videreføres hos SkyTeam:

No changes are made to the EuroBonus Lifetime Gold program. EuroBonus Lifetime Gold memberships will be honored even after SAS joins SkyTeam, and all progress made towards Lifetime Gold will be kept.

I praksis Flying Blue Gold da?
 
MÅ det bli slik at SAS nedskalerer i Skandinavia nå? MÅ det bli slik at SAS skal «feede» AF/KLM?? MÅ det bli slutt på *A? Jeg har ikke peiling, men det er mye negativt tankespinn uten kilder her??

Kom jo en epost til alle EB-medlemmer:
In connection with this milestone, we intend to eventually join the airline alliance SkyTeam, at which time we will exit Star Alliance. While we are proud to have been a founding member of Star Alliance, we are confident that joining SkyTeam will further strengthen our customer offering.

Så det må bli slutt på *A, men hvorvidt det er negativt kan jeg ikke skjønne. Noen av trådene på et annet forum fortjener verdens minste fiolin til enkelte som sutrer mest.
 
Kom jo en epost til alle EB-medlemmer:
In connection with this milestone, we intend to eventually join the airline alliance SkyTeam, at which time we will exit Star Alliance. While we are proud to have been a founding member of Star Alliance, we are confident that joining SkyTeam will further strengthen our customer offering.

Så det må bli slutt på *A, men hvorvidt det er negativt kan jeg ikke skjønne. Noen av trådene på et annet forum fortjener verdens minste fiolin til enkelte som sutrer mest.

Hvis vi snur på det, hva er positivt med skyteam i forhold til *A?
Jeg har lett, men finner ikke noe.
 
Pr. nå tolker jeg det slikt at jeg fint kan bestille bonusbilletter til reiser kommende desember med Eurobonus-poeng?
 
Pr. nå tolker jeg det slikt at jeg fint kan bestille bonusbilletter til reiser kommende desember med Eurobonus-poeng?
Det er ikke noe problem. Bookinger vil fortsatt være gyldige selv om SAS skulle ha forlatt Star Alliance på det tidspunktet.
 
Her står det at Lifetime Gold vil videreføres hos SkyTeam:



I praksis Flying Blue Gold da?

Vil tro at det er det mest naturlige å gjøre her ja. Platinum for life som de har pr i dag er nok et nivå som ikke vil bli gitt. Kanskje de som har hatt Diamant i 10 år vil få Platinum for life?
 
Det er vel også relativt stor sjanse for at SAS nå etterhvert blir med i joint venturet på transatlantisk med Delta, Air France, Virgin Atlantic og KLM. SAS har jo vært "the odd one out" i Star Alliance og ikke vært med på JVet på transatlantisk som jo United, Lufthansa og de fleste andre har vært endel av.


Air France-KLM sjefen har blitt intervjuet hos CNN og bekrefter at planen er at SAS etter planen skal med i det transatlantiske joint venturet de har. Og hans mening er at SAS har tapt på å ikke være med det tilsvarende Star JVet, og de nå kan styrke SAS sin posisjon på transatlantisk

https://www.youtube.com/watch?v=9O5A-pEVU70

Ellers bekreftet også deres mulighet til å øke eierandelen om 2 år
 
Intressant att höra vad han säger lite efter 3:40: "So to have a third global hub, or a fourth global hub we think is important".

Antar (personligen hoppas) att CPH är den tredje och eftersom han nämner en eventuell fjärde så är min gissing på Lisabon. Går rykten om att de också är intresserade av TAP som är nog en passande hub framförallt väster (primärt Syd-Amerika) och söderut (Afrika).
 
Last edited:
Intressant att höra vad han säger lite efter 3:40: "So to have a third global hub, or a fourth global hub we think is important".

Antar (personligen hoppas) att CPH är den tredje och eftersom han nämner en eventuell fjärde så är min gissing på Lisabon. Går rykten om att de också är intresserade av TAP som är nog en passande hub framförallt väster (primärt Syd-Amerika) och söderut (Afrika).

Hvor mye ledig kapasitet for å vokse er det egentlig på CPH? Flyplassen fremstår ikke akkurat som romslig i dagens situasjon.

Å planlegge og bygge nye terminaler (hvis det er plass til noe mer) fra start til slutt tar jo minst 5-10 år. Fordelen er jo at det er et privat selskap som eier og driver flyplassen og således kan operere noe mer smidig og raskere enn staten.
 
Back
Top