Jeg tipper:
- AF/KLM kommer til å kjøpe seg opp til kontrollerende andel ila 2-4 år. Castlelake ut på sikt da de er mer opptatt av å eie fly og motorer enn flyselskap. AF/KLM «måtte» kjøpe seg inn i SK nå. Timingen var ikke perfekt for dem, da de ikke har så mye likviditet pr dd. Derfor har Castlelake en såpass stor eierandel pr nå, noe de så klart vil tjene på når det selges til AF/KLM på sikt. Hybridlånene SK får fra AF/KLM vil bli konvertert til aksjer på sikt, slik at eierandelen økes.
- CPH kommer til å bli navet i SAS på intercont. En second HUB for KLM, og vil få feed fra distriktene i Norge, Sverige og øvrig. Noe frekvens vil overføres til SK for å frigjøre Slots i AMS, og heller rutes til CPH som feed. OSL/ARN vil også ha noe intercont og får bedre feed for disse, også fra AMS. Trekker frem SAS Link spesielt her.
- AF/KLM kommer til å forsyne SK med nye fly, spes flere A350er. Shorthaul går nå både KLM og Transavia over til Airbus, noe som vil gi synergier over hele gruppen både operasjonelt og teknisk. Ikke overrasket om SK får noen av de 50stk A350ene som AF/KLM nylig bestilte (50 + 40 opsjoner).
- Nederlenderne er kjent for å være knallharde på å kutte kostnader. SK har mye å gå på, spesielt admin og ikke-operations messig. Her tror jeg mye vil ryddes opp i og det vil søkes store synergier med AF/KLM.
- SAS Connect blir enten innlemmer i Main etter Ch.11, eller så vil de bli integrert inn i Transavia. Jeg holder en størst knapp på det første. SAS Link vil utvides og støtte SK slik som Cityhopper støtter KLM. Ser ikke bort ifra at det vil komme fly fra Cityhopper over til SAS Link på sikt.
- Eurobonus vil bestå noen år videre. På sikt 5-10år tror jeg EB vil innlemmes i Flying Blue.
På lang sikt ser jeg derfor et selvstendig SAS som en tredje «attpåklatt» til AF/KLM. Sømløst integrert i AF/KLM gruppen på alle måter, litt som LH og SWISS i dag. Om du bor i distriktene i Skandinavia vil du enten reise til CPH eller AMS for å reise intercont. Forskjellige ruter og frekvens fra CPH vs AMS, og noe overlapp. Direkteruter OSL - Europa vil være som det er, samme fra ARN. SK vil ikke gi fra seg markedet i Skandinavia til DY eller noen andre.