Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Fun fact..eller bare fact: dagens Aftenposten skriver absolutt ingen ting om SAS og den nye eierkonstellasjonen.
 
Spennende å se hva som skjer med EWR-OSL i tillegg til GOT og AAL i tillegg til ORD-ARN nå. Disse slukes vel av CPH nå. Hva blir SAS sin posisjon utenfor CPH og hvordan vil markedene i Norge og Sverige reagere på nye strukturer. Kommer Thai tilbake til OSL f.eks og hvem tar ev over trafikk potensialet på disse rutene?

Tjener ruten penger blir OSL-EWR (eller JFK) værende, tror akkurat det er ganske enkelt. Hvis den forsvinner er det såpass stor sannsynlighet en annen aktør kommer inn, og jeg tror ikke SAS ønsker det

Thai og OSL er jo uavhengig av dette, og har vært planlagt lenge, så snart Thai får nok fly
 
Tjener ruten penger blir OSL-EWR (eller JFK) værende, tror akkurat det er ganske enkelt. Hvis den forsvinner er det såpass stor sannsynlighet en annen aktør kommer inn, og jeg tror ikke SAS ønsker det

Thai og OSL er jo uavhengig av dette, og har vært planlagt lenge, så snart Thai får nok fly

Er ikke like sikker på det. Om modellen er å gjøre CPH til hub for interkontinental kan en styrking av CPH-trafikken fra distriktene være et argument for å flytte denne trafikken til CPH (mer frekvente avganger fra sentralisert hub).

Ser man på de nye eierne er det jo heller ingen motvekt mot den strategien der -- to danske investorer og et eierselskap som er basert på to selskaper med sterke sentralhubber.
 
Vad är chansen för att EU sätter stopp för att Danmark går in och ökar sin ägarandel? Gissar att exempelvis Ryanair kommer kasta in en överklagan?
 
Jeg tror noen her ikke helt forstår hvorfor mange i «distriktene» flyr med KLM i dag. Veldig mange skal videre til destinasjoner over hele verden som ikke SAS tilbyr fra CPH. Hvis Nye SAS bygger opp CPH til en interkontinental mega-hub, så vil kanskje ting endre seg. Men dette vil ta lang tid hvis det i hele tatt skjer.
 
Er ikke like sikker på det. Om modellen er å gjøre CPH til hub for interkontinental kan en styrking av CPH-trafikken fra distriktene være et argument for å flytte denne trafikken til CPH (mer frekvente avganger fra sentralisert hub).

Ser man på de nye eierne er det jo heller ingen motvekt mot den strategien der -- to danske investorer og et eierselskap som er basert på to selskaper med sterke sentralhubber.

Ettersom KL er del av atlantisk JV så vil nok nye SAS søke om det også vil jeg tro. Dermed blir det plutselig aktuelt å betjene OSL med Delta fra JFK, blir en helt annen fleksibilitet på Nord Amerika hvor man kan dele resurssene mellom aktørene. JV vil jo ikke ha inn nye konkurrenter når det er hjemmemarked i begge ender, tror OSL står støtt.
 
Jeg tror noen her ikke helt forstår hvorfor mange i «distriktene» flyr med KLM i dag. Veldig mange skal videre til destinasjoner over hele verden som ikke SAS tilbyr fra CPH. Hvis Nye SAS bygger opp CPH til en interkontinental mega-hub, så vil kanskje ting endre seg. Men dette vil ta lang tid hvis det i hele tatt skjer.

Enig, jeg kan ikke se for meg at det som nå skjer betyr at de river ned den possisjonen KLM har brukt flere tiår på å bygge opp, i deler av Norge. Og som etter sigende er ganske så profitabel. Air France-KLM kommer jo til å gjøre det de kan for å styrke sin posisjon i Skandinavia, da de neppe går inn med 20% i SAS for å komme svekket ut.


Man skal heller ikke overdrive effektene på KLM av det nye slot-taket på AMS, tror jeg. Ja, det setter i praksis en stopper for vekst i nye avganger, men for KLM sin del vil mye av dagens status i mer eller mindre grad i praksis være ganske lik. Mye her vil kunne gjøres med mindre frekvens justeringer og nye flytting av noe av Transavias O/D ruter til andre flyplasser i nærheten, som RTM and EIN. Med A321neo på vei inn til KLM, så får de også mulighet til å sette inn større fly enkelte steder og dermed kutte i frekvens. Det er jo ikke sikkert at når alt her blir implementert så trengs det 8x daglige OSL-AMS med SK og KL kombinert.

På mellomlang sikt vil det jo også være SAS største eier, Castlelake, som nå har hånden på rattet, og dermed vil gjøre det som gir dem størst avkastning


Vad är chansen för att EU sätter stopp för att Danmark går in och ökar sin ägarandel? Gissar att exempelvis Ryanair kommer kasta in en överklagan?

Liten, men tanke på at de går inn med en minoritetspost, så kan man anta det skjer på markedsmessige vilkår.

Ryanair kommer sikker til å klage som det alltid gjør, det ligger i deres modus operandi.
 
Last edited:
Det er vel rundt 130 slots som forsvinner fra AMS? Det er vel naturlig å tenke seg at "mindre" destinasjoner som feks da enkelte av de norske(og nordiske) må ofres på samme måte som destinasjoner i feks baltikum og nordøst europa i større grad bør kobles opp mot CPH selv om det da naturligvis avhengher av en ny rutestruktur ut fra CPH.

Så kan jo det som dey nevnes også sløyfes en del slots ved å sette inn større kapasitet og det vil vel bli tilfelle på de større norske flyplassene men det vil vel fungere dårlig å fly en daglig til AES med 321? Men kan man forsvare 2 til 3 daglige med minijets til slike destinasjoner når man må kutte i antall bevegelser? Blir det ikke da med naturlig å få på plass et ordentlig tilbud inn til til CPH? Så er det naturligvis en del som vil bli misfornøyde med det men situasjonen på AMS er jo en gang slik den er.
 
Last edited:
Det er vel rundt 130 slots som forsvinner fra AMS? Det er vel naturlig å tenke seg at "mindre" destinasjoner som feks da enkelte av de norske(og nordiske) må ofres på samme måte som destinasjoner i feks baltikum og nordøst europa i større grad bør kobles opp mot CPH selv om det da naturligvis avhengher av en ny rutestruktur ut fra CPH.

Så kan jo det som dey nevnes også sløyfes en del slots ved å sette inn større kapasitet og det vil vel bli tilfelle på de større norske flyplassene men det vil vel fungere dårlig å fly en daglig til AES med 321? Men kan man forsvare 2 til 3 daglige med minijets til slike destinasjoner når man må kutte i antall bevegelser? Blir det ikke da med naturlig å få på plass et ordentlig tilbud inn til til CPH? Så er det naturligvis en del som vil bli misfornøyde med det men situasjonen på AMS er jo en gang slik den er.

Siden AES nevnes spesifikt -- SAS hadde 2x daglig til CPH. Brukte den veien hyppig på reiser til AES fordi man da slapp tollklarering påOSL + generelt bedre tilbud via CPH. KLM kom inn -- SAS tapte soleklart fordi det som var two-stop med SAS var one-stop med KLM.

Man kan vende trafikken mot CPH men da må CPH ha bredere tilbud. Evt. blir resultatet bare (som andre har påpekt) at KLM står svekket tilbake og at andre som LH kommer inn og tar trafikken. (Spesielt nå som KLM har bevist at det finnes et stabilt marked for det)

A321 på AES-AMS er selvsagt håpløst, KLM har en stor flåte Embraer-fly av en grunn -- men antar ruter som har avganger som ofte flys med E190 til mer frekvente flyplasser som LHR, OSL etc. kan konsolideres i færre avganger. Tror det var mer det som var ment over.
 
En ny og bedre rutestruktur ut fra CPH er helt avgjørende for at man skal lykkes så det må man jo legge til grunn.

Så skal jo det bli spennende å se hvilket tilbud av direkteruter man fra de norske flyplassene og da ikke bare OSL. Tvangsslusing gjennom CPH til destinasjoner som MXP, MUC osv er neppe veien å gå men danskene har vel fort en annen formening.

Men det er klart det at CPH er vel så god transferflyplass for de som ikke har OSL som hjemmeflyplass som det OSL er. De særnorske reglene er jo elefanten i rommet men rent geografisk fra vestlandet så gir jo veien om OSL lite mening selv om OSL i mine øyne er bedre flyplass enn CPH om man ser bort i fra akkurat det geografiske og dette med toll.
 
Tror ikke ARN, Osl svekkes. Spm er vel heller hvordan de kan styrke CPH. De vil trenge mere fly, de vil trenge bedre distribusjon++


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kan ikke se, at den ny ejerstruktur vil gøre en forskel for en lufthavn som BLL. Der er tilsyneladende allerede et stort feed med de mange daglige afgange til AMS.
De opretter næppe en feeder rute BLL-CPH, med mindre den også er
interessant for lokal trafik. Det er næppe tilfældet, da denne indenrigsrute
døde en stille død efter åbningen af Storebæltsbroerne i 1998.
Time will tell …….:)
 
En ny og bedre rutestruktur ut fra CPH er helt avgjørende for at man skal lykkes så det må man jo legge til grunn.

Så skal jo det bli spennende å se hvilket tilbud av direkteruter man fra de norske flyplassene og da ikke bare OSL. Tvangsslusing gjennom CPH til destinasjoner som MXP, MUC osv er neppe veien å gå men danskene har vel fort en annen formening.

Men det er klart det at CPH er vel så god transferflyplass for de som ikke har OSL som hjemmeflyplass som det OSL er. De særnorske reglene er jo elefanten i rommet men rent geografisk fra vestlandet så gir jo veien om OSL lite mening selv om OSL i mine øyne er bedre flyplass enn CPH om man ser bort i fra akkurat det geografiske og dette med toll.

Noe av fordelen med KLM er jo at en kan komme seg til de fleste avkroker med 1 stopp i AMS. Du finner ikke det samme i CPH, og jeg har ingen tro på at vi noen gang vil få samme utvalget som AMS har i dag. I så måte vil CPH aldri bli en like god transferflyplass som AMS i mine øyne så lenge ikke CPH tilbyr direkterute.
 
Fun fact..eller bare fact: dagens Aftenposten skriver absolutt ingen ting om SAS og den nye eierkonstellasjonen.

Nei, men jeg så Amsterdam Tidene kom med dette på forsiden i dag:

"Hallo SAS-vliegen. Je bent een eikel en nu gaan we je gouden kaart voor altijd wegnemen. Vooral als je Lifetime Gold hebt. Hierbij sla ik je met een stroopwafel."
 
Noe av fordelen med KLM er jo at en kan komme seg til de fleste avkroker med 1 stopp i AMS. Du finner ikke det samme i CPH, og jeg har ingen tro på at vi noen gang vil få samme utvalget som AMS har i dag. I så måte vil CPH aldri bli en like god transferflyplass som AMS i mine øyne så lenge ikke CPH tilbyr direkterute.

Nei tror ikke jeg heller men AMS kan ikke opprettholde sin posisjon i fremtiden og da tror jeg volumet på europa og USA i stor grad kan bli flyttet til CPH for nord eurpopa sin del.

Så kan jo det gå utover sunnmøringer som ønsker å reise til Asia på et stop men igjen dette blir jo bare spekulasjoner men volumet på AMS må jo ned.
 
Nei, men jeg så Amsterdam Tidene kom med dette på forsiden i dag:

"Hallo SAS-vliegen. Je bent een eikel en nu gaan we je gouden kaart voor altijd wegnemen. Vooral als je Lifetime Gold hebt. Hierbij sla ik je met een stroopwafel."

haha, sant vel?
 
Ettersom Star Alliance vil miste et nord-europeisk selskap med dette, kan det hende LH/LOT/SN kommer inn med flere ruter utenfor hovedstedene, slik KLM/AF har gjort selv om det ikke har vaert et SkyTeam selskap med base i Skandinavia tidligere. For SAS' del tror jeg det blir flere ruter til AMS/CDG, fra andre byer enn hovedstedene. For Eurobonus tror jeg enten at programmet opprettholdes, eller at blir endel av Flying Blue med statusmatch. Det blir iallefall en massiv forbedring naar det gjelder lounger paa CDG naar SAS' passasjerer faar adgang til Air Frances lounger da jeg vil tro at SAS flytter til T2. Det blir mange spekulasjoner fremover, men jeg vill booket CT snart om man vil fly med et annet Star-selskap enn SAS.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det er nesten som de som kjøper aksjer i morgen, burde vært beskyttet av en lov, som beskyttet dem mot seg selv

Men noen er det. Aksjene ser ut til å selge som varme hveteboller for 5 øre. (Riktignok ned fra ca 30 øre.)
 
Man er jo seg selv nærmest[emoji846] Og for meg er det to store fordeler med dagens Eurobonus; LTG og relativt gode muligheter for en årlig bonusreise til Asia i C med en av de mange partnerne i alliansen. Om Eurobonus opprettholdes, så videreføres jo LTG. Og med KL/AF sin eierandel på 20% er det vel ikke gitt at Eurobonus fusjoneres inn i Flying Blue? Hva tror folket?
Men uansett opplever jeg overgangen fra Star til SkyTeam som et dårlig bytte i forhold til mine behov. Mesteparten av min poengopptjening på reiser er med SAS, pluss noe Lufthansa. Er ikke i nærheten av å opptjene gull i Star uten SAS. Noen av de andre Star-programmene som har LTG? Flying Blue?
 
Back
Top