Spennende å se hva som skjer med EWR-OSL i tillegg til GOT og AAL i tillegg til ORD-ARN nå. Disse slukes vel av CPH nå. Hva blir SAS sin posisjon utenfor CPH og hvordan vil markedene i Norge og Sverige reagere på nye strukturer. Kommer Thai tilbake til OSL f.eks og hvem tar ev over trafikk potensialet på disse rutene?
Tjener ruten penger blir OSL-EWR (eller JFK) værende, tror akkurat det er ganske enkelt. Hvis den forsvinner er det såpass stor sannsynlighet en annen aktør kommer inn, og jeg tror ikke SAS ønsker det
Thai og OSL er jo uavhengig av dette, og har vært planlagt lenge, så snart Thai får nok fly
Er ikke like sikker på det. Om modellen er å gjøre CPH til hub for interkontinental kan en styrking av CPH-trafikken fra distriktene være et argument for å flytte denne trafikken til CPH (mer frekvente avganger fra sentralisert hub).
Ser man på de nye eierne er det jo heller ingen motvekt mot den strategien der -- to danske investorer og et eierselskap som er basert på to selskaper med sterke sentralhubber.
Jeg tror noen her ikke helt forstår hvorfor mange i «distriktene» flyr med KLM i dag. Veldig mange skal videre til destinasjoner over hele verden som ikke SAS tilbyr fra CPH. Hvis Nye SAS bygger opp CPH til en interkontinental mega-hub, så vil kanskje ting endre seg. Men dette vil ta lang tid hvis det i hele tatt skjer.
Vad är chansen för att EU sätter stopp för att Danmark går in och ökar sin ägarandel? Gissar att exempelvis Ryanair kommer kasta in en överklagan?
Det er vel rundt 130 slots som forsvinner fra AMS? Det er vel naturlig å tenke seg at "mindre" destinasjoner som feks da enkelte av de norske(og nordiske) må ofres på samme måte som destinasjoner i feks baltikum og nordøst europa i større grad bør kobles opp mot CPH selv om det da naturligvis avhengher av en ny rutestruktur ut fra CPH.
Så kan jo det som dey nevnes også sløyfes en del slots ved å sette inn større kapasitet og det vil vel bli tilfelle på de større norske flyplassene men det vil vel fungere dårlig å fly en daglig til AES med 321? Men kan man forsvare 2 til 3 daglige med minijets til slike destinasjoner når man må kutte i antall bevegelser? Blir det ikke da med naturlig å få på plass et ordentlig tilbud inn til til CPH? Så er det naturligvis en del som vil bli misfornøyde med det men situasjonen på AMS er jo en gang slik den er.
En ny og bedre rutestruktur ut fra CPH er helt avgjørende for at man skal lykkes så det må man jo legge til grunn.
Så skal jo det bli spennende å se hvilket tilbud av direkteruter man fra de norske flyplassene og da ikke bare OSL. Tvangsslusing gjennom CPH til destinasjoner som MXP, MUC osv er neppe veien å gå men danskene har vel fort en annen formening.
Men det er klart det at CPH er vel så god transferflyplass for de som ikke har OSL som hjemmeflyplass som det OSL er. De særnorske reglene er jo elefanten i rommet men rent geografisk fra vestlandet så gir jo veien om OSL lite mening selv om OSL i mine øyne er bedre flyplass enn CPH om man ser bort i fra akkurat det geografiske og dette med toll.
Fun fact..eller bare fact: dagens Aftenposten skriver absolutt ingen ting om SAS og den nye eierkonstellasjonen.
Noe av fordelen med KLM er jo at en kan komme seg til de fleste avkroker med 1 stopp i AMS. Du finner ikke det samme i CPH, og jeg har ingen tro på at vi noen gang vil få samme utvalget som AMS har i dag. I så måte vil CPH aldri bli en like god transferflyplass som AMS i mine øyne så lenge ikke CPH tilbyr direkterute.
Nei, men jeg så Amsterdam Tidene kom med dette på forsiden i dag:
"Hallo SAS-vliegen. Je bent een eikel en nu gaan we je gouden kaart voor altijd wegnemen. Vooral als je Lifetime Gold hebt. Hierbij sla ik je met een stroopwafel."
Så klart. Jeg juger aldri, med unntak av de gangene jeg ikke snakker helt sant. Men jeg vil ikke kalle det løgn da heller.haha, sant vel?
Det er nesten som de som kjøper aksjer i morgen, burde vært beskyttet av en lov, som beskyttet dem mot seg selv
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.