Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Fra SAS som selskap sitt ståsted så må jo dette være mer eller mindre jackpot?
Anko van der Verff har i allefall levert.

For oss som kunder. Mye same same, men Flying Blue er etter min mening ett dårligere produkt en Eurobonus. Samt tror jeg jo bortfallet av Lufthansa for mange blir ett savn.

Fagforeningsmessig så minner det jo som starten på en skrekkfilm.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nå har vel disse gammeldagse alliansene ikke så mye å si lenger. At SK går over til Skyteam vil jo ikke nekte de å samarbeide med Air Canada og medlemmer i andre allianser. De siste årene har vi jo sett fler og fler som dr**r i alliansene og samarbeider heller på kryss og tvers. Personlig tror jeg allianser er på veg ut, de store og sterke aktørene (f.eks Emirates) står mye friere og mer fleksibelt ved å være utenfor.

Mtp DY sitt oppkjøp av WF tror jeg at AF-KLM kommer inn på eiersiden er en ting som kommer til å gjøre oppkjøpet enklere, da dette bidrar til en konsolidering på begge "sidene", og SK får en sterk industriaktør i ryggen, så får vi se om de 19,9% til AF-KLM blir større med årene.


Jeg tror du er inne på noe. Og det er egentlig bra at det viser at allianser ikke er noe statisk og noe som er fast til evig og alltid.

Business handler om å gjøre det som lønner seg fremover, ikke det som var riktig i fjor
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Her forsøker vi dra opp nivået ser jeg….

Det sagt, så er ikke FRA akkurat den mest effektive og smidige transferflyplassen der ute

Definitivt , jeg har de siste ti-årene brukt AMS og KLM for oversjøiske flighter. Absolutt å foretrekke.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dersom Air France/KLM kjøper seg opp ytterligere, noe som slettes ikke er utenkelig dersom kreditorer vil kvitte seg med aksjer, kan det lekes med tanken om at SAS link fusjonerer inn i Cityhopper og begynner på norsk innenriks siden de begge opererer samme flytype og tynnere rutere?

Regner vel med at sas bytter til JFK nå. Kan ORD som er United hun ryke? Og en retur til Seattle hvor Delta er store?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dersom Air France/KLM kjøper seg opp ytterligere, noe som slettes ikke er utenkelig dersom kreditorer vil kvitte seg med aksjer, kan det lekes med tanken om at SAS link fusjonerer inn i Cityhopper og begynner på norsk innenriks siden de begge opererer samme flytype og tynnere rutere?

Regner vel med at sas bytter til JFK nå. Kan ORD som er United hun ryke? Og en retur til Seattle hvor Delta er store?


Heller Atlanta


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Regner vel med at sas bytter til JFK nå. Kan ORD som er United hun ryke? Og en retur til Seattle hvor Delta er store?

SAS flyr allerede til JFK fra CPH ;)
Folk vil jo fortsatt til Chicago, det er en stor å viktig by for alle «de tre store» - selv om ORD er viktigst for UA og AA. Det er nok ikke utenkelig at Delta får codeshare m.m hos SAS, og SAS setter opp ev. nye ruter til DL huber.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan vi invitere Finnair til norsk innenriks?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

MSP ble raskt en enda mer interessant destinasjon fra Skandinavia.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS flyr allerede til JFK fra CPH ;)
Folk vil jo fortsatt til Chicago, det er en stor å viktig by for alle «de tre store» - selv om ORD er viktigst for UA og AA. Det er nok ikke utenkelig at Delta får codeshare m.m hos SAS, og SAS setter opp ev. nye ruter til DL huber.

ARN-ORD ryker vel fort til fordel for CPH-ATL/annen hub.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Fra AFKLM' s egen press release:

"Definitive agreements between the members of the Consortium would include specific provisions whereby Air France-KLM’s stake may be increased such that Air France-KLM may become a controlling shareholder, after a minimum of two years, subject to among other things, certain regulatory conditions and financial performance."

Merk setning om økt eierandel og kontroll. Dette er nok på lengre sikt en integrasjon a la det vi har sett mellom AF og KLM selv, samt i LH gruppen.

Full PR:https://www.airfranceklm.com/en/new...-ab-through-equity-and-commercial-cooperation
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Fagforeningsmessig så minner det jo som starten på en skrekkfilm.

Får se, men siste 10 årene har SAS (og Lufthansagruppen) vært langt mer rammet av interne streiker enn Air France ;)

Kan vi invitere Finnair til norsk innenriks?

De kan når som helst begynne å fly der, utenom FOT rutene

ARN-ORD ryker vel fort til fordel for CPH-ATL/annen hub.

Ja, men er er usikker på hvor godt den ruten har gått, da ARN-ORD tilsynelatene tidvis har lavt belegg og er blant den som kuttes mest i lavsesong (og dårlige tider)

Fra AFKLM' s egen press release:

"Definitive agreements between the members of the Consortium would include specific provisions whereby Air France-KLM’s stake may be increased such that Air France-KLM may become a controlling shareholder, after a minimum of two years, subject to among other things, certain regulatory conditions and financial performance."

Merk setning om økt eierandel og kontroll. Dette er nok på lengre sikt en integrasjon a la det vi har sett mellom AF og KLM selv, samt i LH gruppen.

Full PR:https://www.airfranceklm.com/en/new...-ab-through-equity-and-commercial-cooperation

Ja, høres nesten ut som de får en eller annen form for muligheter til å kjøpe mer, for aksjene vil jo ikke handles på børs.

Uten å kvalitetskontrollere, samt gjort noen forenklete forutsetning, har jeg gjort et rask (og avrundet) overslag hva eienandelene vil bli før og etter konverteringen av den nye konvertible gjelden

  1. Castlelake 32% -> 46%
  2. Danske Stat: 26% -> 28%
  3. Air France-KLM: 20% -> 11%
  4. Lind Invest: 9% -> 9%
  5. Ymse kreditorer: 14% -> 6%

Eller er Castlelake en ikke helt ubetydelig flyleasing aktør med 250 fly i porteføljen
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

DAMN!!! Det hadde jeg ikke sett komme. Litt usikker på hvordan det kommer til å slå ut, men i god stil starter jeg som pessimist. :)

Åjåjåjåj
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

DAMN!!! Det hadde jeg ikke sett komme. Litt usikker på hvordan det kommer til å slå ut, men i god stil starter jeg som pessimist. :)

Åjåjåjåj

För egen del kan jag posta alla flyg till Flying Blue och tjäna poäng till Eurobonus via kreditkort. Det kan bli intressant.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

För egen del kan jag posta alla flyg till Flying Blue och tjäna poäng till Eurobonus via kreditkort. Det kan bli intressant.

Kreativt!

En kjip ting er jo at det da blir sykt mye vanskeligere å opprettholde fornuftig status i alle 3 alliansene. FB er "alt for lett" uansett. Mens å bli Senator i LH er "alt for vanskelig".

Men bare vent til moderatorene får hjerneblødning og det kommer egne tråder om utelukkende om SAS i FB. Da skal jeg komme på så utrolig mange andre interessante utfordringer. Åjåjåj. Akkurat nå er jeg enn så lenge glad for at jeg gikk for å bruke litt EB poeng i høst istedenfor å få 7 sifret antall poeng på kontoen.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Interessant å se hva som skjer med longhaul og internasjonale ruter fra byer utenom København. Regner med dårligere tilbud dessverre!!!
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dersom Air France/KLM kjøper seg opp ytterligere, noe som slettes ikke er utenkelig dersom kreditorer vil kvitte seg med aksjer, kan det lekes med tanken om at SAS link fusjonerer inn i Cityhopper og begynner på norsk innenriks siden de begge opererer samme flytype og tynnere rutere?

Regner vel med at sas bytter til JFK nå. Kan ORD som er United hun ryke? Og en retur til Seattle hvor Delta er store?

Hop er vel tatt inn i Air France og KLM Cityhopper tror jeg er enda nærmere knyttet KLM/seniors list enn før? Kan tenkes at SAS link/Connect blir endel av SAS gitt at det oppnås god dialog og konstruktive løsninger med fagforeninger?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Spännande. Hoppas det här betyder att SAS kommer ur det politiska spelet de tidigare varit fångade i. Hela tiden se till att alla skandinaviska ägarna får sitt. Nu kan de satsa på en strategi med både finansiella samt strategiska starka muskler. Som boende i Köpenhamn hoppas man ju på att airfrance/KLM går in större och ser CPH som deras nordliga hub. Kanske t.o.m. för över en del trafik från AMS som har ständiga problem med kapacitet.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Trist ... Veldig trist. Sjokkerende at ett av de oprettende selskapene av Star Alliance nå forlater alliansen. Star Alliance best.
 
Back
Top