Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Danske staten og KLM inn, som igjen betyr at SAS må ut av Staralliance og inn i Sky Team.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ny eierstruktur blir:

(i) Castlelake holds approximately 32.0% of the equity and 55.1% of the convertible debt;
(ii) the Danish State holds approximately 25.8% of the equity and 29.9% of the convertible
debt;
(iii) Air France-KLM holds approximately 19.9% of the equity and 5.0% of the convertible
debt;
(iv) Lind Invest holds approximately 8.6% of the equity and 10.0% of the convertible debt;
and
(v) the remaining approximately 13.6% of the equity is most likely to be distributed among
and held by certain creditors who may receive recovery in equity.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Å gå ut av Star Alliance for å joine Sky Team er en gedigen nedtur

w
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

« As part of the transaction, SAS is intended to eventually join the SkyTeam Alliance (“SkyTeam”), of which Air France-KLM is a founding member, and exit the Star Alliance..»

Overraskende, men forståelig. Man kan jo ikke få i både ‘pose og sekk’. SAS og Air France-KLM er en spennende kombinasjon som kan gi mange interessante muligheter. Tror det er bra for SAS at et større flyselskap kommer inn på eiersiden. Anko van der Werff tenker nytt! Det skal han ha!
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Spennende og kanskje litt skuffende.

Er vel ikke utenkelig at administrasjonen i Sverige blir en saga blott, og at Kastrup og rutene dit fra Norge styrkes, jf. nedtrekket på AMS.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

RIP Eurobonus.

Inn i det dårligste programmet.... Jaja bare å brenne av alt av CT og poeng før da, gidder ikke fortsette i SkyTeam.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette åpner et stort tomrom for Star Alliance i Norden…Hei DY? ;)
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er jo virkelig synd *A er jo på mange måter mye bedre enn SkyTeam. Ikke minst veldig synd for *A som mister en ekstremt viktig partner i Skandinavia.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det er litt overraskende,og vi får se om Eurobonus består eller intergreres i Flying Blue. Dette tar vel litt tid, og EU skal vel se litt på saken også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hvis det står til troende, så tror jeg ikke at at SAS kan forblive i STAR....
Vil det så også betyde en ændring i ruteoplægget ?? nye destinationer osv osv...
Tror ikke vi skal se en opblomstring af flyvninger/transfer i AMS...i alle fald ikke med det nye oplæg til betaling for transfer i AMS...
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det blir veldig spennende å se hvordan endringen fra Star Alliance til SkyTeam slår ut på rutenettverket og frekvensene til Air France, KLM og Lufthansa i Norden.

I tillegg hvordan det vil slå ut på interkontinentale ruter på CPH. Det er vel for eksempel ikke utenkelig at både Toronto og Montreal med Air Canada ryker uten feed inn til CPH med SAS. Samtidig vil sannsynligvis Delta øke antall ruter til CPH.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det betyr vel at man i fremtiden må benytte Charles De Ræv for transit fremfor Frankfurt, München og lignende - som i mine øyne begge er langt bedre enn Charles De Ræv.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er vel dårlig nytt for både hubene i Stockholm (ARN) og Oslo (OSL)?!
Kan ev. være en mulighet for Star Alliance eller OneWorld å etablere seg sterkt i Norge og Sverige med ytterlige trafikk i konkurranse med SAS og København (CPH).
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er imo det beste som kunne skje med SAS slik situasjonen nå er.

Med Apollo (og andre invester) så ville nok hovedmålet med SAS blitt økonomisk og ikke på flysiden, mens med AirFrance/ KLM er sjansen stor for at SAS vil nå bli en større aktør i Europa, spesielt med Kastrup som hub (håper bare de styrker feeden dit både fra Sverige og Norge, men også ut i Europa og verden). Dette skyldes jo at Air France/ KLM nå er nødt til å finne nye steder å vokse på etter at de franske og nederlandske myndighetene nå har satt en stopper for videre vekst der. I tillegg så er jo KLM store utenfor i distriktene i Skandinavia og dermed kjenner godt til markedet her.

Så er det selvfølgelig skuffende for de som sverger til Star Alliansen, men det er ikke usannsynlig at Lufthansa gruppen muligens velger å styrke tilbudet sitt, inkl til flere flyplasser i Norge og Sverige slik KLM har gjort. Men et Lufthansa eid SAS (ikke at det var snakk om det nå) tror jeg ville fått problemer med konkurransemyndighetene pga deres store markedsandeler i Europa.

Jeg synes dette var gode nyheter for oss SAS kunder som ikke bor i Oslo, Stockholm eller København.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Velkommen til Atlanta, SAS. Her har dere ikke vært siden OL i 1996. ;)
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det betyr vel at man i fremtiden må benytte Charles De Ræv for transit fremfor Frankfurt, München og lignende - som i mine øyne begge er langt bedre enn Charles De Ræv.


Her forsøker vi dra opp nivået ser jeg….

Det sagt, så er ikke FRA akkurat den mest effektive og smidige transferflyplassen der ute
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det betyr vel at man i fremtiden må benytte Charles De Ræv for transit fremfor Frankfurt, München og lignende - som i mine øyne begge er langt bedre enn Charles De Ræv.

Nei, du står fremdeles fritt til å benytte flyselskaper og knutepunkter akkurat som det passer deg, uavhengig av om Air France-KLM har noen eierandel av SAS.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nå har vel disse gammeldagse alliansene ikke så mye å si lenger. At SK går over til Skyteam vil jo ikke nekte de å samarbeide med Air Canada og medlemmer i andre allianser. De siste årene har vi jo sett fler og fler som dr**r i alliansene og samarbeider heller på kryss og tvers. Personlig tror jeg allianser er på veg ut, de store og sterke aktørene (f.eks Emirates) står mye friere og mer fleksibelt ved å være utenfor.

Mtp DY sitt oppkjøp av WF tror jeg at AF-KLM kommer inn på eiersiden er en ting som kommer til å gjøre oppkjøpet enklere, da dette bidrar til en konsolidering på begge "sidene", og SK får en sterk industriaktør i ryggen, så får vi se om de 19,9% til AF-KLM blir større med årene.
 
Back
Top