Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by Trash2000

Er en egen tråd med oversikt over hvor de står, men finner den ikke i farta.

Det hjelper ikke meg !! Hvor finnes tråden ??

Jan
Tja, den er nå på førstesiden med tråder.. let *litt* så finner du Jan..
 
Originally posted by KennethGS
To på TRF (i hangar), én på BGO, og én på CPH..

Burde ikke i det minste de som er i CPH og Bergen bli ferget til Bodø eller Torp eller er meningen at disse også skal samles i CPH?
 
Originally posted by ATC-flyradar

Jøss - det ble litt aktivitet på forumet og noen raske "spydige svar" tullete svar, noen som har problemer eller har ADHD :drunk:

Skulle tatt seg ut om alle begynte å spørre hvor forskjellige tråder befant seg....det er til og med egen søkefunksjon på forumet som kan brukes.
 
Teknisk fejl på SAS-fly fundet

Både det almindelige landingssystem og nødsystemet svigtede, da SAS-flyet ’Asta Viking’ lørdag eftermiddag nærmede sig Kastrup på vej fra Bergen.

Og årsagen er efter Politikens oplysninger, at den hydrauliske arm, der i september forårsagede nødlandinger i Aalborg og Vilnius i Litauen, og som er den centrale tekniske komponent i landingsstellet, igen gav problemer.

Men hvor det i september var uopdaget rust inde i hydraulikken, der førte til sammenbrud af landingsstellet, så er der denne gang tale om, at den hydrauliske arm af andre grunde låste, så landingsstellet i højre side ikke kunne sænkes fuldt ud.

http://politiken.dk/erhverv/article409420.ece
 
Originally posted by Trety

Originally posted by KennethGS
To på TRF (i hangar), én på BGO, og én på CPH..

Burde ikke i det minste de som er i CPH og Bergen bli ferget til Bodø eller Torp eller er meningen at disse også skal samles i CPH?

Ettersom skandinaviske luftafartsmyndigheter har besluttet å grounde Q400, ble flyene stående der de var da vedtaket ble gjort kjent for operatørene. WF ønsker etter det jeg kjenner til å fly alle maskinene (også WDE som kommer om en måneds tid) til TRF og parkere dem der inntil videre. Regner med at WF må søke om en dispensasjon for å ferge flyene hjem til TRF.
 
Originally posted by CK

Ettersom skandinaviske luftafartsmyndigheter har besluttet å grounde Q400, ble flyene stående der de var da vedtaket ble gjort kjent for operatørene. WF ønsker etter det jeg kjenner til å fly alle maskinene (også WDE som kommer om en måneds tid) til TRF og parkere dem der inntil videre.

Widerøe skulle selv hente WDE i Canada, så det er vel tvilsomt om den i det hele tatt blir hentet.
 
Nope, dei vert ståande i Bodø (BOO) inntil vidare. Får to ferry flighatar i dag, BGO-BOO og CPH-BOO
 
Originally posted by Isbamse

CFM: Flyr du Q400, eller hur?

Jepp, 300, Q300 og Q400

Vi har fly som er omtrent like gamle som flyene til SAS, bla. to som er eldre enn den som var involvert i den siste episoden i København. Meg bekjent har vi ikke større problemer med dem nå enn med de nyere flyene, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle gjøre noen forskjell for SAS om de får nyere Q400. Jeg skulle gjerne sett at vi fikk byttet ut våre 300 med Q400, men det er nok mange andre som kan tenke seg å overta flyene etter SAS.
 
Ser at WIF har chartert inn SE-DSO en Avro RJ 100 fra Malmø Aviation

Ser den på den svenske flyradaren og den norske at den går som WF355.
 
Ser ut til at Bombardier ikke vil gi seg uten videre.

The landing gear is safe, he said. "Absolutely. Look at other operators. They're not having any problems," Duchesne said. "They listen to what we're telling them. They apply what we are asking them in order to (do) proper maintenance and proper inspection. And everything is fine."When asked if there was a belief SAS was not doing proper maintenance, Duchesne said: "I'm not saying that."

Bombardier also said it had completed a full review of the Q400 landing gear system with Goodrich, the system manufacturer. The results have "confirmed its safe design and operational integrity," Bombardier said in a statement.
 
Originally posted by CFM

Ser ut til at Bombardier ikke vil gi seg uten videre.

The landing gear is safe, he said. "Absolutely. Look at other operators. They're not having any problems," Duchesne said. "They listen to what we're telling them. They apply what we are asking them in order to (do) proper maintenance and proper inspection. And everything is fine."When asked if there was a belief SAS was not doing proper maintenance, Duchesne said: "I'm not saying that."

Bombardier also said it had completed a full review of the Q400 landing gear system with Goodrich, the system manufacturer. The results have "confirmed its safe design and operational integrity," Bombardier said in a statement.

Det er vel ikke så overraskende at Bombardier ikke gir seg med en gang. Det ville jo vært en absolutt katastrofe for selskapet. Det betyr heller ikke at selskapet ikke har noe ansvar i denne saken - men detaljene er det vel kanksje ikke så mange som kjenner enda.
 
Det danske magasinet/avisen Ingeniøren sier årsaken er partikler i hydraulikkvæsken. i så fall har det ingenting med Q400 å gjøre. Hele saken her: http://ing.dk/artikel/82745

SAS kan gjerne fortsette uten Q400, for maskinen blir hvordan man vrir og vender på det (hovedsakelig av danske pax) sett på som et farlig fly. Årsaken kan gjerne være feil vedlikehold eller konstruksjonsfeil av fabrikken, men det har liten betydning slik saken står nå.

Jeg blir forøvrig ikke overrasket dersom løsningen etter forhandlinger med Bombardier, blir at Widerøe fortsetter å fly Q400 mens SAS skaffer seg CRJ (f.eks). Se på historien: SAS var launch customer og de har slitt med mer eller mindre tekniske problemer helt siden levering av første fly. Widerøe fikk sin første Q400 noe senere og har ikke slitt med de samme tekniske problemer. Dette er fakta som både SAS, Widerøe og Bombardier er inneforstått med. Så hvordan skal SAS forsvare overfor Bombardier at Widerøe også må kvitte seg med sine Q400? Widerøe skulle jo egentlig (i går) ha startet modifikasjon av alle SAS sine Q400, og det i samarbeid med Bombardier! Man må også ta hensyn til Widerøe sitt lange og trofaste samarbeid med deHavilland/Bombardier. Widerøe har tross alt fortsatt en stor flåte av Dash8 som skal holdes på vingene - gjerne til en okey pris.

Og en annen faktor som taler for at Widerøe kan fortsette med Q400, er at Widerøe innen 5-8 år er nødt til å skifte ut hele flåten av Dash8-100. Skal man forhandle seg frem til en okey pris for en slik utskifting, så får man ikke til det med å kvitte seg med sine Q400 nå. Det finnes tross alt ingen andre flytyper enn -100/200 som vil egne seg på kortbanenettet. Arbeidet med å planlegge utskifting er allerede igangsatt og er noe SAS-konsernet også er involvert i.

Dersom Q400 gjeninnføres i Widerøe må det gjøres et godt stykke informasjonsarbeid overfor kundene. Men jeg tror kundene ikke vil ha større problemer med å sette seg inn i en Q400 igjen i Widerøe sin regi. Det tyngste argumentet vil være at Widerøe og andre Q400-operatører ikke har hatt samme problemer.

Aldri for sent å snu - så lenge grunnen er god :)
 
Bare for å oppklare litt her, WF har hatt også tildels store problemer med Q400 selv om den tekniske regulariteten har bedret seg det siste år. Dette er selvsagt problemer som aldri har vært i media. Et alvorlig tilfelle var motorbrannen med påfølgende nødlanding på TRF for en tid tilbake.
 
Originally posted by MD11

Bare for å oppklare litt her, WF har hatt også tildels store problemer med Q400 selv om den tekniske regulariteten har bedret seg det siste år. Dette er selvsagt problemer som aldri har vært i media. Et alvorlig tilfelle var motorbrannen med påfølgende nødlanding på TRF for en tid tilbake.

Ingen tvil om at de har hatt problemer med Q400, men som du sier har det bedret seg betraktelig siste året.
 
Enig med TCAS. Det er ikke for sent å snu for WF...

Utdrag fra den foreløbige rapporten:

The technical investigation is focused on the right main landing gear and actuation assembly.

In order to isolate the fault, a known serviceable actuator was installed and the landing gear system was functionally tested. The system functioned normally.

The suspect actuator was taken to a workshop where a detailed examination was carried out.

This examination identified a blocked orifice within the actuator assembly which prevented the complete extension of the right main landing gear.

This finding is not related to the two previous accidents which occurred in September 2007.
Resten kan leses her...

Får håpe at de rette vedkommende kan stikke fingeren i jorden et øyeblikk, og ikke slakte WF's fremtid fordi man har gjort en vurderingsfeil (og tilsynelatende en monteringsfeil)...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top