Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Originally posted by Trash2000

Originally posted by storg

Og da har Coast Air begynt å fly for SAS på Krs-Cph. Fvn.no

Haugesundsflyene til Coast Air har hoppet nedom Kjevik i flere uker allerede. Er vel noe innleid kapasitet fra Cimber Air som tar en god del trafikk også.

Sammarbeidet på ruten ble avsluttet 1. oktober tror jeg. Det var ihvertfall SAS som fløy i det siste.
 
Rolf Liland i flygerforbundet sier på NRK Her og Nå at det kan være aktuelt med nyere Q-400 fly som erstatning... Han antydet vel også at RJ ikke passet for de små flyplassene.
 
Melding fra SK, stort sett samme innhold som tidligere:

SAS removes Dash 8 Q400 from service permanently
Following the recent period of events involving aircraft of the Dash 8 Q400 type, SAS's management, following an unscheduled meeting of the Board of Directors held today, has decided to immediately discontinue the use of this type of aircraft.

"Confidence in the Q400 has diminished considerably and our customers are becoming increasingly doubtful about flying in this type of aircraft.

Accordingly, with the Board of Directors' approval, I have decided to immediately remove Dash 8 Q400 aircraft from service," says Mats Jansson, President and Chief Executive Officer of SAS.

In January 2000, SAS was the first customer to use the Dash 8 Q400 in its traffic operations. The aircraft have accounted for approximately 5 percent of the Group's passengers. The aim is to replace traffic based on the Q400 by reallocating current aircraft in the SAS Group's fleet and by means of leasing.

"The Dash 8 Q400 has given rise to repeated quality-related problems and we can now conclude that the aircraft does not match our passengers' requirements concerning punctuality and regularity. SAS's flight operations have always enjoyed an excellent reputation and there is a risk that use of the Dash 8 Q400 could eventually damage the SAS brand," says John Dueholm, Deputy CEO of SAS.
 
Originally posted by storg

Originally posted by Trash2000

Originally posted by storg

Og da har Coast Air begynt å fly for SAS på Krs-Cph. Fvn.no

Haugesundsflyene til Coast Air har hoppet nedom Kjevik i flere uker allerede. Er vel noe innleid kapasitet fra Cimber Air som tar en god del trafikk også.

Sammarbeidet på ruten ble avsluttet 1. oktober tror jeg. Det var ihvertfall SAS som fløy i det siste.

Sikker storg? Spurte om det på forumet sist uke og fikk da vite at samarbeidet skulle avsluttes i går, men svaret kom før avgjørelsen om Q400.

Iflg. Avinor var Coast Air nede på Kjevik i dag, og det er ikke mulig å booke reiser fra Kjevik hos Coast Air. Må vel fortsatt være noe med SAS da?
 
Originally posted by Trash2000

Originally posted by storg

Originally posted by Trash2000

Originally posted by storg

Og da har Coast Air begynt å fly for SAS på Krs-Cph. Fvn.no

Haugesundsflyene til Coast Air har hoppet nedom Kjevik i flere uker allerede. Er vel noe innleid kapasitet fra Cimber Air som tar en god del trafikk også.

Sammarbeidet på ruten ble avsluttet 1. oktober tror jeg. Det var ihvertfall SAS som fløy i det siste.

Sikker storg? Spurte om det på forumet sist uke og fikk da vite at samarbeidet skulle avsluttes i går, men svaret kom før avgjørelsen om Q400.

Iflg. Avinor var Coast Air nede på Kjevik i dag, og det er ikke mulig å booke reiser fra Kjevik hos Coast Air. Må vel fortsatt være noe med SAS da?

Skal ikke stå beinhard på det. Men hvis du leser artikkelen vil du se at SAS sier at Coast Air fløy fordem idag og at det ikke var etter planen. At det egentlig skulle vært et SAS fly.
 
Coast Air har vært nedom Kjevik morgen og kveld helt siden de begynte å fly for SAS. I de siste har det vært Q400 midt på dagen og 2*Cimber med CRJ i tillegg til Coast Airs ATR.
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by LN-MOW

Kjoep aksjer naa ...... :2cents

Bombardier eller SAS?

-A

Vet ikke hvordan den endte til slutt men Bombardier åpnet ned 8% på børsen i Toronto idag så det er tydeligvis de har fått seg en skikkelig smekk de også


EDIT: Den endte den 5,2% http://www.hegnar.no/bors/article233165.ece
 
Dash 8-flyproducent indkaldes til krisemøde
Flyproducenten Bombardier er indkaldt til krisemøde af Det Europæiske Luftsikkerhedsagentur, EASA, efter SAS' problemer med Dash 8-flyene.

Flyets typecertifikat skal diskuteres
»EASA er meget bekymret over de seneste og dette Dash 8-uheld. Agenturet har derfor bedt om et krisemøde med Bombardier og de canadiske luftfartsmyndigheder for at diskutere flyets typecertifikat«, siger talsmand Daniel Hoeltgen.

http://politiken.dk/erhverv/article409065.ece
 
Originally posted by C172

Jeg så take-off på ENBR! Fantastiskk flott at det ikke ble noe alvorlige menneskelige skader! Q400 har mange flighter i SAS den står for 20- 30 prosent på CPH. Det var nok en pengemaskin som dessverre må vekk! Vanskelig å finne en turoprop til å erstatte den! Tror det beste er å få inn flere 737 og 319 i SAS.

Hva med A318?
 
Bare for å spørre, hvor er disse Dash 8 Q400 parkert ???

Kunne tenke meg bilder av disse Wideroere og SAS og eller andre Dash 8 Q400 som er satt på bakken.

Finnes det noen parkert på OSL ??? og tilfelle hvor ??

Jan
 
Originally posted by ATC-flyradar
Finnes det noen parkert på OSL ??? og tilfelle hvor ??

SAS' Q400 flyr ikke på OSL, så i tilfelle ville det være KRS, SVG eller BGO i så fall. Uansett blir vel flyene ferget tilbake til CPH i påvente av sine neste operatører.

Edit: Og Widerøe sine står vel på Torp og eventuelt i Bodø - i hangar.
 
På nyheterna idag her i Sverige så sa Sture Stölen att han ville bibehålla goda kontakter med Bombardier eftersom de har "andra flygtyper som kan vara intressanta för SAS", så de tittar ju uppenbarligen på CRJ's i alla fall!
De kanske slipar på en mix av kompensation och bra priser på nya CRJ's?! :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top