Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Originally posted by gustavf

Originally posted by Trety
Kan ikke akkurat påstå at jeg så den komme. Modig og tøff avgjørelse å ta, og nå er jeg glad at jeg rakk å fly Q400 i siste øyeblikk (torsdag) før de ble satt på bakken.

Jeg synes avgjørelsen kom overraskende fort, det gikk bare timer fra ulykken til styrevedtaket. Det er avgjørelse med ganske vidtrekkende konsekvenser, både på lang og kort sikt.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette må ha vært grundig vurdert av SAS før ulykken i går og at Q400 levde på nåde.

Men om man tar på litt tinfoil-hatt og tenker, hvor mye kan dette sees på som et påskudd for å omstrukturere og rydde på personal-siden?

-A

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Trety
Kan ikke akkurat påstå at jeg så den komme. Modig og tøff avgjørelse å ta, og nå er jeg glad at jeg rakk å fly Q400 i siste øyeblikk (torsdag) før de ble satt på bakken.

Jeg synes avgjørelsen kom overraskende fort, det gikk bare timer fra ulykken til styrevedtaket. Det er avgjørelse med ganske vidtrekkende konsekvenser, både på lang og kort sikt.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette må ha vært grundig vurdert av SAS før ulykken i går og at Q400 levde på nåde.

Men om man tar på litt tinfoil-hatt og tenker, hvor mye kan dette sees på som et påskudd for å omstrukturere og rydde på personal-siden?

-A

Så du ser på dette med Q400 som en "dekkoperasjon" for andre ting som kommer?

? ??? SAS vil måske lease nye Dash 8-fly

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1146637.ece

Måske er det alligevel ikke slut med Dash 8-flyvninger hos SAS, skriver politiken.dk.

»Hvis vi fortsætter samarbejdet med Bombardier, håber vi, at de vil tage de gamle fly tilbage, så vi kan få nogle nye fly, der ikke har førstegenerationsflyenes begynderfejl,« siger John Dueholm til politiken.dk

Originally posted by P.A. VIKING
»Hvis vi fortsætter samarbejdet med Bombardier, håber vi, at de vil tage de gamle fly tilbage, så vi kan få nogle nye fly, der ikke har førstegenerationsflyenes begynderfejl,« siger John Dueholm til politiken.dk

Hvordan stiller dette seg i forhold til arbeidet WF har utført for SK med å utbedre de med alle mods som WF har på sine fly?

-A

Originally posted by ph-ndr

Hvordan stiller dette seg i forhold til arbeidet WF har utført for SK med å utbedre de med alle mods som WF har på sine fly?

-A

Det arbeidet skulle ha startet i morgen.

Originally posted by P.A. VIKING

? ??? SAS vil måske lease nye Dash 8-fly

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1146637.ece

Måske er det alligevel ikke slut med Dash 8-flyvninger hos SAS, skriver politiken.dk.

eh,hvis man er reddfor omdømmet til flytypen hjelper det neppe pax'ens redsel for Q400 om man sier "nei, dette er en helt NY Q400"

Men hva er alternativene for nye fly i denne kategorien ??

ATR-72 og DO-328

Det er vel kanskje noen brukte SAAB-2000 og SAAB-340 på markedet, SK har jo brukt den før. ARJ-100 er ett jet alternativ. Fokkere er det jo lite av.

Originally posted by BU662

CK vi snakker ikke om grounding, vi snakker om disposal fra flaten til alle tider fremover!!!

Mens aerlig talt, hadde SAS ledelse en valg? Nei!

I know - grounding - og disposal. Q400 skal ut, og strengt tatt tror jeg det skal væregreit å bli kvitt dem. Både Horizon og flyBe er jo veldig fornøyd med sine.

Scanor: D0328 er ikke lenger i produksjon, og den er uansett kun en 32-seter.
I 70+ seterskategorien finnes kun to turboprops i produksjon - Q400 og ATR72. I 50-seterskategorien finnes Q300, ATR42, An-140 og MA60. For SAS er vel neppe de to siste aktuelle...

Dette er nok et scenario som har vaert diskutert .. 'En episode til, saa er det slutt'.
Saa jo - dette ble neppe gjort ugjennomtenkt.

Som nevnt over - SAS har sjansen til aa gjoere en kanondeal paa CRJ .. Hvis Bombardier er villige til aa forhandle, kan det fort bli CRJ. Men jeg tror SAS er lite lystne paa jet, saa derfor tror jeg salgsfolkene til ATR vil sitte paa doerstokken til HQ i morgen tidlig ..

Synd SAAB 2000 ikke produseres lenger, det hadde vært den naturlige etterfølgeren syns jeg.. ATR72 blir vel en del tregere? men har ikke ATR lange ordrekøer, noen som vet??

Originally posted by JohnnyEagle

Synd SAAB 2000 ikke produseres lenger, det hadde vært den naturlige etterfølgeren syns jeg.. ATR72 blir vel en del tregere? men har ikke ATR lange ordrekøer, noen som vet??

Lange ordrekøer? Bare å koble inn Forsvarsdepartemenetet. De vet hvordan man unngår kø :D Ref Herc-saken.

Etter ulykke nr 2 begynte SAS og diskutere hvorvidt de skulle kvitte seg med alle Q400, og internt sies det at diskusjonene fortsatte selv om flyene ble sendt på vingene igjen sist gang. Og ledelsen skal ha vært svært misfornøyd med at problemene med snag som har ført til at fly har returnert, bare har fortsatt. Påfølgende mediaoppslag for hver minste snag har ikke gjort situasjonen bedre. Så de har nok konstant jobbet med en backup-plan de siste ukene, og det skal bli spennende å se hva de kommer frem til. Tror nok de også har vært i kontant med andre fabrikkern for å undersøke alternativer. For noe må skje raskt om de ikke skal bli for skadelidende.

...men hva Widerøe nå? Blir det anskaffelse av flere 300 på kort sikt mon tro?

Er Bombardiers jets dyrere i drift en propellflyene? Hvis ikke, ser jeg ikke det helt store problemet med å sett inn noen CRJ-700 isteden. Bombardier jobber nok hardt for å redde sitt forhold til SAS, for å ikke skape for store skadelige ringvirkninger i forhold til alle sine kunder. Dette er en svært trist sak, det er inderlig godt at ikke liv er godt tapt.

Jeg synes nå at det å kvitte seg med alle flyene virker både overdrevet og forhastet...

WF satset jo stort på denne typen, og nå skal den erstattes av hva? Finnes det i det hele tatt noe på markedet som kan erstatte Q400 mtp. kapasitet, hastighet, og økonomi?:huh:

Ja, Q400 er mer økonomisk, uten at jeg nøyaktig vet hvor mye. Mener det er på flighter under 2 - 2,5 timer hvor økonomien vil være bedre enn med jetmaskiner.

gr_line_seat_cost_e.gif

Originally posted by TCAS

Ja, Q400 er mer økonomisk, uten at jeg nøyaktig vet hvor mye. Mener det er på flighter under 2 - 2,5 timer hvor økonomien vil være bedre enn med jetmaskiner.

gr_line_seat_cost_e.gif

Interessant graf, men det spørs om SAS ikke er bedre tjent med et annet fly i det lange løp. Et frynsete rykte kan koste dyrt. Jeg tror ikke SAS hadde så meget valg her. Det hele er en trist sak. Jeg synes SAS har opptrådd ryddig her.

Originally posted by TCAS

gr_line_seat_cost_e.gif

Men dette er kun drivstoff kostnadene. Hva med de andre kostnadene som innkjøp og vedlikehold? Er det samme forskjellene der også?

Jeg så take-off på ENBR! Fantastiskk flott at det ikke ble noe alvorlige menneskelige skader! Q400 har mange flighter i SAS den står for 20- 30 prosent på CPH. Det var nok en pengemaskin som dessverre må vekk! Vanskelig å finne en turoprop til å erstatte den! Tror det beste er å få inn flere 737 og 319 i SAS.

Originally posted by CK

I know - grounding - og disposal. Q400 skal ut, og strengt tatt tror jeg det skal væregreit å bli kvitt dem. Både Horizon og flyBe er jo veldig fornøyd med sine..

Fordi de er yngre maskiner uten barnesykdommer? Spørs vel om de vil ha maskinene som SAS er lei av at skaper trøbbel...

Status
Not open for further replies.
Back