Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Håper sterkt på Embraer 170/190. Fantastiske fly :)
Og når de først bytter ut regionalflåten sin - Hva med å ikke bytte ut F50 flåten i samme slengen?

Originally posted by FlightDeck
Tviler på at det blir CRJ siden det er samme produsent (om SAS skal være konsekvent). Tipper Embraer.

Tja... er det de samme som har produsert gears på CRJ'ene som har produsert gears på Q400?

Originally posted by Isbamse

Originally posted by CFM

Greit at SAS tar konsekvensen av problemene de har med Q400.
Er det lov aa haape at vi kan faa kjoept en 10 stk. til en rimelig penge?

Vi? har ikke helt fått med meg hvor du jobber?

Se Avataren hans, der ser du hvor han jobber som annenflygar...

Var en tur ute på CPH nå i ettermiddag og selv før nyheten om at Q400 skal sendes på skraphaugen for godt hadde nådd de reisende (var på CPH ved 15:30 tiden) så overhørte jeg flere samtaler hvor Q400 var teamaet så SAS hadde ikke noe annet valg enn å sette dem på bakken da tillillet fra de reisende er borte

Originally posted by seilfly

Tja... er det de samme som har produsert gears på CRJ'ene som har produsert gears på Q400?
Nå er det ikke bare understell de har hatt problemer med :old
Har vært problemer med det elektriske og motorer også.

Og valg av fly burde ikke ha så mye å si hvem som har produsert det hvis flyet ellers har en bra "track record"

Snart historie: :wow: Her fra WF inflight til ABZ. Har hatt maaaaange flighter med Q400. Også noen med snag.....

Attachments

• wf 368 inflight.jpg
    wf 368 inflight.jpg
    133.5 KB · Views: 15
At SAS skal velge bort CRJ bare fordi det er samme fabrikant som Q400, tror jeg ingenting på. Mulig det er samme produsent av landingsunderstell, men systemene er vidt forskjellige. Dessuten vil SAS da få en maskin som brukes av mange operatører, og SAS slipper å være en prøvekanin slik de har vært for Q400.

SAS skal i forhandlingsmøter med Bombardier rundt problemene med Q400, og det blir en gylden mulighet til å forhandle frem en god deal på CRJ. Det er kanskje det sterkeste kortet SAS har om de skal ha fly på "billigsalg", nå som de må skaffe seg noe nytt.

Og siden det nå er konsernet som har bestemt at også WF må kvitte seg med sine Q400, så blir det spennende å se om SAS og WF vil skaffe seg samme flytype som erstatning. Men kommer vi noengang til å se jet hos WF? Eller er nå muligheten til stede for at WF kan bli SAS sin store propelloperatør, og at SAS kun kommer til å fly jet? De eneste propellene som snurrer i SAS nå er vel Fokker50, og de kommer garantert til å gå ut på dato i løpet av et par års tid uansett. Dette virker egentlig som en god anledningen for SAS til å rydde opp i flyparken og få skikkelig dreis på sakene igjen :)

På CAU sine sider sies det at 32% av SAS produksjonen på CPH er [var...] med Q400 .
Skal ikke kni noe slat i sårene, men om man hadde hatt -1- AOC nå så hadde flexibiliteten vært noe større

/G

Bombardier is disappointed with the SAS decision to permanently discontinue flight operations with the Bombardier Q400 aircraft given that the landing incident is still under investigation by Danish authorities.
While SAS chose to ground its Q400 turboprop fleet following the incident on October 27, 2007, Bombardier’s assessment of this situation, in consultation with Transport Canada, did not identify a systemic landing gear issue. Based on this we advised all Q400 aircraft operators that they should continue with normal Q400 aircraft flight operations. Further, Bombardier and the landing gear manufacturer, Goodrich, have completed a full review of the Q400 turboprop landing gear system and results have confirmed its safe design and operational integrity.

Bombardier stands behind the Q400 aircraft. Since entering revenue service in February 2000, the Q400 turboprop has proven itself to be a safe and reliable aircraft with over 150 Q400 aircraft in operation among 22 operators around the world. To date, the fleet of Q400 aircraft has logged over one million flying hours and 1.2 million take-off and landing cycles.

http://www.airtransportnews.aero/article.pl?mcateg=&id=6925

Originally posted by imm

Leste jeg ikke forleden dag om at russerne laget en jet maskin i passende størelse?

Tror nok det blir lenge til at SAS ønsker å være launch-customer for en ny type eller være blant de første som operer en ny type

Originally posted by imm

Leste jeg ikke forleden dag om at russerne laget en jet maskin i passende størelse?

Sukhoi Superjet 100.

Jeg vil anta at noen selgere der borte er i ferd med å sette kursen mot Skandinavia, men vi får se... Antageligvis er det lettere å få solgt russiske fly her enn i mange andre deler av "vesten" og de trenger et stort vestlig flyselskap som kunde. Jeg er ihvertfall veldig spent på hvordan SAS løser dette.

Kan ikke akkurat påstå at jeg så den komme. Modig og tøff avgjørelse å ta, og nå er jeg glad at jeg rakk å fly Q400 i siste øyeblikk (torsdag) før de ble satt på bakken.

Ser at enkelte mener ATR-72 er uaktuell, hvorfor er den uaktuell?

Det eneste riktige av SAS.
Da får vi krysse fingre for en stor ordre på E-jets.
Kombinasjonen E-175 og E-195 hadde passet SAS bra. Som erstatning for Q400 i Danmark, og for å kompletere 737 i Norge og Sverige. E-195 kunne dessuten erstattet noen av de 735 som skal ut av flåten først.

E-175 med 31,5" pitch gir 82 seter, og E-195 med 31,5" pitch gir 114 seter.

Modig avgjørelse. Men de har vel intet valg. En ev. nr. 4 vil være ødeleggende for SK. Og i den farten disse kommer om dagen er det vel ikke umulig.

Men de får bytte dem inn med CRJ900 !!

Antar det skjer mye på board-rommet til Bombardier akkurat nå.Skal vel ikke utelukkes at det er null bestillinger framover...

Jeg er på tynn is med kunnskapen nå. Men hvor mye ATR finnes rundt ??

Originally posted by SQ 777
Antar det skjer mye på board-rommet til Bombardier akkurat nå.Skal vel ikke utelukkes at det er null bestillinger framover...

Jeg vil anta det skjer mye i andre styrerom rundtom også, det er ikke ofte det dukker opp en så stor mulighet ti lsalg, sånn helt ut av det blå. :)

-A

Originally posted by Trety
Kan ikke akkurat påstå at jeg så den komme. Modig og tøff avgjørelse å ta, og nå er jeg glad at jeg rakk å fly Q400 i siste øyeblikk (torsdag) før de ble satt på bakken.

Jeg synes avgjørelsen kom overraskende fort, det gikk bare timer fra ulykken til styrevedtaket. Det er avgjørelse med ganske vidtrekkende konsekvenser, både på lang og kort sikt.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette må ha vært grundig vurdert av SAS før ulykken i går og at Q400 levde på nåde.

Status
Not open for further replies.
Back