Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Originally posted by laurenz
En modig avgjørelse. Hvilken ruter blir flytypen brukt?

Er det lov å håpe på noen freak replacements og så 330'ene og 340'ene på rare ruter, ettersom alt mindre matereiell kommer til å gå mange rare steder også? :D

-A
 
Originally posted by fokkeren

Etter min etteretnigskilder 21 stk.leaset.

Bare å søke i registeret http://www.luftfartstilsynet.no/nlr/article738.ece for de som vil se hvilke som er leaset hvorfra...
 
Originally posted by TCAS

Det blir spennende tider fremover. SAS får et kraftig overtall av piloter og kabinansatte. Hva skal disse gjøre? Er de skolet på flere flytyper? Kanskje de omskoleres til 737 og andre flytyper?

Vet at mange i kabinen i Danmark allerede flyr A330/340
 
Det er vel en rigtig beslutning at nu udfase Q400....Idet de skal flyve med den, altså PAX, har mistet tilliden til typen...Og hvad skal der så ske.....
Blive SAS Q400 hugget op eller solgt ??? går de retur til fabrikken ??? eller blive de simpelthen bare stillet til side..
----
Hvad skal så erstatte dem...Tja der er jo mange muligheder, som også tidligere
er diskuterert her på forum....Et er vel helt sikkert, SAS bliver aldrig prøveklud
for en ny type igen....
Jeg håber som jeg tidligere har givet udtryk for at SAS også nu begynder udfasningen
af MD80 flåden...OG at man tager hensyn til helheden i flåden...
Her synes jeg Airbus har det rigtige for SAS A318 til A321 et mix af disse typer,fra samme flyfabrik må vel være sagen....Piloterne kan jo bruges på hele 4 typer...
---
Hvad sker der nu med alle disse !400 piloter ?? Ja umiddelbart er de jo i overskud, men
jeg beder til og håber at man har mulighed for at omskole dem til selskabet andre typer.
Kabine personale er jo allerede på både MD og Q400 elller andre typer.

Det bliver jo en spændende tid vi går i møde.....

Hilsen
ole
 
WOW:wow: Dette var særdeles korrekt og voksent gjort av SAS. Derimot har de litt av en utfordring fremfor seg, men jeg tror pax vil ta forsinkelser og om booking som følge av dette med knusende ro!
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by laurenz
En modig avgjørelse. Hvilken ruter blir flytypen brukt?

Er det lov å håpe på noen freak replacements og så 330'ene og 340'ene på rare ruter, ettersom alt mindre matereiell kommer til å gå mange rare steder også? :D

-A

Du, du sier noe der! Usansynlig er det vel ikke. Jeg får vel lade bateriene og puse linsen når jeg begynner på OSL igjen nå. Men sist alt ble satt på bakken skjedde vel ikke så mye freaky?

Hilsen,
Laurenz
 
Originally posted by laurenz
Du, du sier noe der! Usansynlig er det vel ikke. Jeg får vel lade bateriene og puse linsen når jeg begynner på OSL igjen nå. Men sist alt ble satt på bakken skjedde vel ikke så mye freaky?

Hilsen,
Laurenz

Forrige gang hadde ikke de store effekten, men mengden og grensen for å foreta omdisponeringer er vel noe anderledes nå som man vet at det er ganske mye kapasitet som må flyttes på og erstattes?

Samtidig er det jo ikke realistisk å håpe for mye IC-maskiner utenfor det vanlige mønsteret, de har vel ganske tøft belegg fra før?

-A
 
Dette var en lei dag for både SAS og Widerøe.
Jeg forstår at man vil sette flyene på bakken. Men kunne det vært en idè å finne ut hvorfor denne ulykken skjedde før man beslutter å sette det på bakken for alltid?

La oss tenke oss at det var gjort en feil av en tekniker på ett eller annet sett?
Er det da riktig å grounde flyet på evig tid, fordi det var en mennskelig svikt/svikt i rutinene? Ikke vet jeg. Men det er en tanke som surrer rundt i hodet mitt ihvertfall.

Kanskje burde man sette flyene på bakken intill årsaken var funne, og SÅ vurdert om flytypens fremtid i SAS konsernet?
 
Originally posted by imm

Dette var en lei dag for både SAS og Widerøe.
Jeg forstår at man vil sette flyene på bakken. Men kunne det vært en idè å finne ut hvorfor denne ulykken skjedde før man beslutter å sette det på bakken for alltid?

La oss tenke oss at det var gjort en feil av en tekniker på ett eller annet sett?
Er det da riktig å grounde flyet på evig tid, fordi det var en mennskelig svikt/svikt i rutinene? Ikke vet jeg. Men det er en tanke som surrer rundt i hodet mitt ihvertfall.

Kanskje burde man sette flyene på bakken intill årsaken var funne, og SÅ vurdert om flytypens fremtid i SAS konsernet?

I en kynisk verden hvor alle kundene kan tenke like analytisk er dette helt rett. Den gjennomsnittlige reisende driter i hvorfor ting går gale, eller hva som er gale, de har bare sett "Q400" skrevet i aviser ganske lenge, og tror at dette flyet er problematisk.

-A
 
Dette hadde jeg ventet, men at det kom så raskt som MD11 sier, hadde jeg ikke regnet med.

Hvis SAS skal fase inn nye regionale flytyper har de en del valg på markedet, men ikke mye å velge i hvis de vil ha turboprop.

Eneste alternativ til Q400 på propsiden er ATR 72-600, -600 serien ble akkurat lansert og vil kreve testing før den blir satt i drift, slik at det sk931 nevner her om at SAS ikke vil være prøveklut på nye flytyper kan sette en liten stopper.

På jetsiden kan SAS få CRJ-700/900/1000 fra Bombardier som erstatning, mest sannsynlig forholdsvis rimelig, men jeg tror ikke SAS er så lysten på nye fly fra Bombardier.

Embraer har mye mer interessante fly i E170/175/190/195, men Finnair har hatt en del problemer med sine fly. Spesielt har det vært problemer med vinteroperasjoner. Embraer har derimot fått veldig mye skryt for å ha tatt tak i problemene og effektivt løse disse. Dette er sikkert hyggelig å høre for SAS som har slitt med "arroganse" fra Bombardier.

Siste reelle alternativ er Sukhoi's nye SSJ. Dette flyet kommer derimot innen prøveklut kategorien, og kan derfor også være uaktuell for SAS. Flyet vil derimot være skreddersydd for å fly i vinterlige forhold, noe som vil være ideelt for SAS. En del usikkerhetsmoment rundt salg/service gjenstår, men med Italienske Alenia inne i bildet, ansvarlig for service for vestlige operatører er ikke bildet så usikkert likevel.

A318 stiller i samme kategori som B736, for tung og dermed dyr i drift, slik at det vil bli ulønnsomt å fly disse på nåværende Q400 ruter.
 
Originally posted by imm

Kanskje burde man sette flyene på bakken intill årsaken var funne, og SÅ vurdert om flytypens fremtid i SAS konsernet?
Enig med imm der. Finn ut hva det er som gikk galt først, deretter bestem fremtiden deres i Sas.

Skal ikke se bort ifra at de største barnesykdommene nå blir rettet opp i.
Det er jo slik med alle nye fly at de får noen feil. Slik vil jeg anta at det også var med den nå så stabile B737, og MD80.
 
Originally posted by BSSW

Originally posted by imm

Kanskje burde man sette flyene på bakken intill årsaken var funne, og SÅ vurdert om flytypens fremtid i SAS konsernet?
Enig med imm der. Finn ut hva det er som gikk galt først, deretter bestem fremtiden deres i Sas.

Skal ikke se bort ifra at de største barnesykdommene nå blir rettet opp i.
Det er jo slik med alle nye fly at de får noen feil. Slik vil jeg anta at det også var med den nå så stabile B737, og MD80.


Barnesykdommene i 2001- osv , det tok ingen ende på Q400' hickup's i SAS

Men CRJ' og evnt Q300' ? Fra Bombardier , muligens man har et visst balletak i forhold til priser og betingelser ?
 
Dette var en tøff beslutning! Veldig bra takter fra SAS!

På kort sikt kan vel SAS greie seg gjennom en enda mer effektiv bruk av flåten, sammenslåing av frekvenser og noe innleie. Det har de jo nå erfaring med. Men det er ganske drøyt, både for ansatte og passasjerer, å bare basere seg på dette i lengden. Derfor må SAS finne en erstatter både til seg selv og Widerøe. Noen forslag?

EDIT: Fikk med meg at WF også setter flyene på bakken.
 
Originally posted by FlightDeck

Dette var en tøff beslutning! Veldig bra takter fra SAS! Betyr det også at Widerøe kvitter seg med maskinene? De har jo nettopp vært ute og reklamert med at de etter jul skal få enda en Q400-maskin (- og nå kan de sikkert få enda flere :colgate: ).

På kort sikt kan vel SAS greie seg gjennom en enda mer effektiv bruk av flåten, sammenslåing av frekvenser og noe innleie. Det har de jo nå erfaring med. Men det er ganske drøyt, både for ansatte og passasjerer, å bare basere seg på dette i lengden. Derfor må SAS finne en erstatter. Noen forslag?
Det har da tidligere i tråden blitt nevnt flere mulige erstatninger.
Embraer 170 og oppover, ATR 72, CRJ 700/900/1000, Sukhoi SSJ

Enda et forslag: BAe ATP

Edit: Rettelse
 
Originally posted by BSSW

Originally posted by FlightDeck

Dette var en tøff beslutning! Veldig bra takter fra SAS! Betyr det også at Widerøe kvitter seg med maskinene? De har jo nettopp vært ute og reklamert med at de etter jul skal få enda en Q400-maskin (- og nå kan de sikkert få enda flere :colgate: ).

På kort sikt kan vel SAS greie seg gjennom en enda mer effektiv bruk av flåten, sammenslåing av frekvenser og noe innleie. Det har de jo nå erfaring med. Men det er ganske drøyt, både for ansatte og passasjerer, å bare basere seg på dette i lengden. Derfor må SAS finne en erstatter. Noen forslag?
Det har da tidligere i tråden blitt nevnt flere mulige erstatninger.
Embraer 170 og oppover, ATR 72, CRJ 700/900/1000, Sukhoi SSJ

Enda et forslag: BAe ATP

Edit: Rettelse

Tviler på at det blir CRJ siden det er samme produsent (om SAS skal være konsekvent). Tipper Embraer.
 
Originally posted by CFM

Greit at SAS tar konsekvensen av problemene de har med Q400.
Er det lov aa haape at vi kan faa kjoept en 10 stk. til en rimelig penge?

Vi? har ikke helt fått med meg hvor du jobber?
 
Det kan nok være at dette også er en katalysator i forhold til valg av RJ, WF's role , "SAS Commuter", Coast , Cimber .
 
Intet mindre enn dramatisk at SAS nå velger å sette flyene på bakken permanent. Men, med tanke på all den dårlige pressen typen har fått - for et selskap som er avhengig av et godt omdømme - var det nok en rett beslutning. I DK har den negative oppmerksomheten omkring Q400 vært enorm. Pax velger bort flygninger med Q400, og det er ille for SAS i DK som har såpass stor andel av sin produksjon med Q400. Selv i bedriften jeg jobber har vi hatt henvendelser fra kunder som ønsker å kansellere sine flighter om det er Q400 som flyr. Vi freaks kan si at det ikke er samme årsaken til AAL/VNO og CPH hendelesne, men for "mannen i gata" er det ett fett - "Q400 er farlig!". Det er det konsernledelsen nå tar konsekvensen av, og velger bort en flytype. Det vil skape mange praktiske og økomiske problemer - her blir det advokatmat mellom Bombardier og SAS (og eierne av flyene) - men det kan løses, og jeg tror SAS scorer ombømmemessig på å ta en såpass modig beslutning. Det er synd, for Q400 er egentlig en bra maskin - den er økonomisk, raskt og ikke minst tøff.

Uten sammenligning forøvrig ble jo også Electra og DC-10 faset raskt ut av flyflåtene til flere selskaper etter alvorlige ulykker.

Så kan man spørre seg hvorfor dette skjer nå? SAS fikk levert sine Q400 i 2000-2002, og selv om det har vært en del småproblemer med flytypen, har det aldri vært noen så alvorlige hendeleser før nå. Her har vi hatt tre alvorlige hendeler (dog med to forskjellige årsaker ser det ut til) på veldig kort tid.

Nå kan vi kose oss fremover og spekulere i hvilke(n) flytype(r) som skal erstatte Q400. Sist RJs ble diskutert i SAS, var det etter det jeg har snappet opp CRJ/00/900 som kom best ut. Om jeg skal få lov til å spekulere, vil jeg tippe på at det - tross høye fuelpriser - ikke vil være aktuelt med ATR-72, men jets. Inntil nye fly kan bli levert, vil nok Atlantic Airways, Malmö Aviation, Cimber, Skyways, Transwede og andre ha "herrens glade dager" med mye wetl-leaseflygning for SAS (og WF).
 
Originally posted by FlightDeck

Originally posted by BSSW

Originally posted by FlightDeck

Dette var en tøff beslutning! Veldig bra takter fra SAS! Betyr det også at Widerøe kvitter seg med maskinene? De har jo nettopp vært ute og reklamert med at de etter jul skal få enda en Q400-maskin (- og nå kan de sikkert få enda flere :colgate: ).

På kort sikt kan vel SAS greie seg gjennom en enda mer effektiv bruk av flåten, sammenslåing av frekvenser og noe innleie. Det har de jo nå erfaring med. Men det er ganske drøyt, både for ansatte og passasjerer, å bare basere seg på dette i lengden. Derfor må SAS finne en erstatter. Noen forslag?
Det har da tidligere i tråden blitt nevnt flere mulige erstatninger.
Embraer 170 og oppover, ATR 72, CRJ 700/900/1000, Sukhoi SSJ

Enda et forslag: BAe ATP

Edit: Rettelse

Tviler på at det blir CRJ siden det er samme produsent (om SAS skal være konsekvent). Tipper Embraer.
Nå er vel dette opp til Mats Jansson og gjengen, men hvis de får levert flyene tilbake til Bombardier så er det heller ikke umulig at de vil få noe rabatt på CRJ.
CRJ er da mer utprøvd og ferdig med sine barnesykdommer.

Det ble nevnt noe om noen problemer med Finnair sine Embraer. Noen som vet hva det gjelder?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top