Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Jag tycker detta verkar HELT rätt!
Det är tragiskt att det kan gå så här galet, och det är helt klart nu efter senaste tiden att flygplanet är en börda snarare än en tillgång för företaget!

Det spelar ingen roll att det inte är relaterade orsaker till denna och de tidigare olyckorna. Det har varit på tok för många problem senaste tiden!

Passagerarna har knappast något förtroende för flygplanstypen längre, heller inte personalen, och slutligen nu har även bolaget tappat sitt förtroende.

Ska bli spännande vilken flygplanstyp som kommer att ersätta inom SAS gruppen! Hur ska man få tag i 27 flygplan på så kort tid???
 
Det var sandelig en overraskende beslutning. Dette vil jo ha dramatiske konsekvenser for SAS. Hvor lang tid vil det ta før SAS kan få levert erstatningsfly for hele D8Q400 flåten? 1 år? 2 år?

Hva vil ikke dette koste SAS??

Det at SAS ikke vil klare å opprettholde programmet sitt i så lang tid fremover må da minst være like ødleggende for SAS' image som det at Dashen ikke klarer å strekke ut beina sine??

BF:old
 
Lite rolig slutkläm på Aftonbladet's artikel om det hela:

Internt i koncernen har Dash fått öknamnet ”pingvinen” – eftersom den haft så svårt att flyga och ofta stått still på marken.

:)

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1115988.ab
 
Originally posted by Bizflyer

Det var sandelig en overraskende beslutning. Dette vil jo ha dramatiske konsekvenser for SAS. Hvor lang tid vil det ta før SAS kan få levert erstatningsfly for hele D8Q400 flåten? 1 år? 2 år?

Hva vil ikke dette koste SAS??

Det at SAS ikke vil klare å opprettholde programmet sitt i så lang tid fremover må da minst være like ødleggende for SAS' image som det at Dashen ikke klarer å strekke ut beina sine??

BF:old

Spørs vel om SAS må søke hjelp fra andre fremover. Foreks. ved å droppe egne fly fra Kjevik til Copenhagen, men heller samarbeide fast med at Coast Airs Haugesund-maskiner spretter nedom.

Er vel sikkert mulig med slike løsninger for å dekke opp litt av kapasiteten...
 
Mats tar en fornuftig avgjørelse og tenker mer på omdømmet (langvarige) til SAS enn de økonomiske (kortvarige) utfordringene...
 
Greit at SAS tar konsekvensen av problemene de har med Q400.
Er det lov aa haape at vi kan faa kjoept en 10 stk. til en rimelig penge?
 
De kan fly de seks F50ene nedover og flette inn boeinger på Vestlandet. Da har de løst deler av problemet i DK og kapasitetsproblemene på Vestlandet. For eksempel..
 
Aa tro at SAS faar 27 nye fly paa kort varsel er urealistisk.

Paa kort sikt, ser jeg at Air Atlantic, Malmoe Aviation og andre selskaper med fly i riktig stoerrelse vil bli holdt travelt opptatt.

Paa litt lengre sikt, vil jeg se at enkelte ruter blir droppet midlertidig inntil permanent nytt materiell kommer paa plass.

Paa lang sikt - og her snakker vi nok minst ett aar - vil man bygge opp igjen de nedlagte rutene.

Imidlertid - her vil det dukke opp gode muligheter for konkurrentene ettersom SAS er noedt til aa ta grep i markeder som plutselig vil bli daarligere betjent. SAS er noedt til aa prioritere rutene innen Skandinavia, og dermed vil det aapne seg behov der SAS idag flyr Dash i Europa.
 
Det blir spennende tider fremover. SAS får et kraftig overtall av piloter og kabinansatte. Hva skal disse gjøre? Er de skolet på flere flytyper? Kanskje de omskoleres til 737 og andre flytyper? Kanskje dette er "sparket bak" som SAS trenger for å virkelig omstruktureres og blir mer strømlinjeformet?

For Widerøe er kanskje konsekvensene mindre, siden det bare dreier seg om 4 fly og at crew kan fly både -300 og -100 maskinene.
 
Du verden, dette var en avgjørelse jeg IKKE hadde ventet, iellafall ikke så raskt. MEGET dramatisk er dettte. I sær for WF er jo dette et stort nederlag som har mye av rutestrukturen på TRF basert på Q400. De hadde jo også store ekspansjonsplaner med Q400.

Men dette kunne jo ikke fortsette i lengden, en avgjørelse det står respekt av:exclamati
 
Originally posted by LN-MOW

Imidlertid - her vil det dukke opp gode muligheter for konkurrentene ettersom SAS er noedt til aa ta grep i markeder som plutselig vil bli daarligere betjent. SAS er noedt til aa prioritere rutene innen Skandinavia, og dermed vil det aapne seg behov der SAS idag flyr Dash i Europa.

En modig avgjørelse. Hvilken ruter blir flytypen brukt?

Hilsen,
Laurenz
 
Originally posted by FlyHi

Iflg. TV2 News fra pressemøde i Stockholm vil SAS ikke længere benytte Q400 og udfase dem asap...

Har også blitt opplyst nylig på NRK nyheter over radio.
Dette vil i så fall være sterke flyindustrinyheter og være opptakten til tidenes rettsoppgjør mellom fabrikanten og brukeren SAS.
Det kan også være et utspill rent taktisk fra bruker,SAS, mot fabrikanten for å få denne på banen og rette opp alle tekniske svakheter med Q400.
Interessant skal det bli fremover.
Mange spørsmål reiser seg, hvis Q400 skal ut , hva kommer så som erstatning for denne flåten.
En fattig trøst for SAS DK og SE er at vi går inn i vintersesongen der det tradisjonelt er overkapasitet hos en del selskaper som har størst trafikk om sommeren. Kort tids wetleaser er derfor ikke komplisert når det gjelder å få leid inn kapasitet for vinteren.
På sikt tipper jeg Embraer ligger godt ann til å bli leverandør av erstatningsmaskiner.
 
Gud hjelpe SAS,hva vill skje med alle som har levebrødet sitt ifra Q400,serlig crew og mechene.
Kanskje crewet får jobb hos Ryanair:question:
Dette må koste SAS svindyrt med kanseleringen av leasing avtalen som går ut i 2012.
Hva blir den neste bomben som smeller,frykter det blir transportarbeider streik i Sverige ifra 5.November
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top