Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
12. oktober måtte et nytt SAS-fly snu etter avgang fra Warszawa på grunn av problemer med landingsstellet.

Dette er feil.
Den retunerte pga. FMC begynte automatisk update,
og de mistet all nav. info. De måtte snu ettersom de
ikke fikk opp gjeldene nav. punkter som VOR/NDB/etc..

Det ble skrevet rapport til tilsynet om dette, og når den
blir sluppet må nok media pent endre på dette..

Originally posted by Speedbird

12. oktober måtte et nytt SAS-fly snu etter avgang fra Warszawa på grunn av problemer med landingsstellet.

Dette er feil.

Alt du vet Speedbird.
Hvordan får du vite alt slikt:question:

Originally posted by BSSW

Dette er feil.

Alt du vet Speedbird.
Hvordan får du vite alt slikt:question:
Har en mistanke om at det å springe rundt på SAS tech om dagene hjelper :D

Originally posted by Cedlind

Originally posted by ATC-flyradar

Slike dårlige synsinger - drittprat osv - bør modereres bort med en gang.
Atter en gang klarer vi å få en tråd til å gå rett OT (mistenker OT ligger i vest et sted...)
Og Jan, dette er atter en gang litt stein & glasshus ;)

Du får ønske han velkommen etter.

Med mindre jeg har gått glipp av noe er det Speedbird og rampen som begynte noe munnhuggeri over. Det ble tatt tak i, og all heder til Speedbird for å komme med informasjon.

Til alle andre som vil være politi, dette har nå vært terpet grundig på: det er en knapp som heter "report", som melder den posten du klikker på til moderatorene og første tilgjengelige moderator for å ta tak i ting.

Neste person som begynner å dra en tråd offtopic med klaging på at her er det munnhuggeri/syting/synsing/etc, og IKKE bruker den omtalte knappen går direkte til rødt kort. Samtlige personer som følger klagingen opp på noe vis ryker også.

Så fra her av: knappen heter "report", evt finnes det er "forum feedback"-forum. Alle er advart.

-A

PS: Postene jeg siterer er gjemt for vanlige brukere for å holde ting ryddig, men sitert for å illsutrere ting litt.

Bildekvaliteten er ikke helt topp, men her det ihvertfall bilde av en mobiltelefon som viser et bilde av hjulet som ikke fungerte:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/27/516421.html

Dagbladets artikkel med bilder fra SCANPIX strider med loven. Bildet av kameraet til fyren står kreditert journalisten alene. Dette er ikke bra fordi han avbilder et bilde, og det er fotografen i flyet som brude ha navnet sitt i fotobylinja. Selv om det står aldri så mye i bildeteksten.

Jeg kan gjerne slutte å komme med informasjon, men jeg er litt
lei av å lese feil informasjon, som f. eks. maskinen i Warszawa
som hadde trøbbel. Like greit å få frem korrekt informasjon med
en gang, men hvis som du sier det er få som bryr seg, så kan jeg
gjerne la være å komme med info?

Bare kom med info, det er satt pris på, og de fleste har vel skjønt etter dine siste dagers beskrivelser av spoliere at du vet hva du prater om. ;)

-A

På videoen på aftenposten.no sier de at flyet dumpet drivstoff før det landet, det har vel ikke q400 mulighet til?

På vg.no står det at landsstellet kollapset, det er tydligvis også feil.. Burde vært noe som het kildekritikk for journalister, evt forsiktighet med å bruke fantasien, for noen klovner!

Derfor vi er litt skeptiske til media, til jernbanedirektører, enkelte politikammere, pressetalsmenn og besserwissere som absolutt skal oppklare saken helst før uhellet eller ulykken har skjedd. Educated guesses fra fagpersoner er interessante og man kan lære av dem, men rapporten viser som oftest hva som skjedde, hvis det lar seg finne ut.

Huff, når de har liiitt peiling her skriver litt insideinfo, så blir de jo nesten skremt bort av sånne amatører som skal være tøffe i kjeften. Ikke rart sakligheten faller kjapt her...

Takk Speedbird!

Originally posted by GFL

Huff, når de har liiitt peiling her skriver litt insideinfo, så blir de jo nesten skremt bort av sånne amatører som skal være tøffe i kjeften. Ikke rart sakligheten faller kjapt her...

Foeler det slik selv noen ganger, ja ....

SAS viser ansvar og opptrer som svært voksne og ryddige! Jeg tror SAS med dette vinner tillit hos de reisende selv om de nå står fremfor massive forsinkelser og kanselleringer.

Jeg håper virkelig det er noen som jobber overtid hos bombardier i kveld!

Originally posted by dash-7

Selg og kjøpe E-170

Ett aldri så "lite" problem, som på de fleste andre flytyper er det også lange ventelister på E-170, og Q400 rutene til SAS er en viktig del av feeder-nettverket så rutene må flyes.

Også til noe "annet"

Og selv om om denne feilen kan tilskrives Bombardier eller ikke så vil jeg iløpet av de neste 2 årene forvente en rettsak mellom SAS og Bombardier med advokat regninger i 100-millionersklassen og jeg tør vedde en runde øl på at forholdet mellom SAS og Bombardier kommer til å bli svært surt i fremtiden og vil være det i mange mange år. Det er i hvertfall mitt ukvallifiserte tips

så er det vel en annen side av saken. Q400 maskinene er jo særeled mer fuel besparende enn andre fly med lignende kapasitet. Det er jo nettopp dette som har gjort de så poppulære nå som fuel prisene har skutt i været!

Da står vel ATR igjen som det eneste økonomiske alternativet (operative kostnader)

Originally posted by Someone

Originally posted by dash-7

Selg og kjøpe E-170

Ett aldri så "lite" problem, som på de fleste andre flytyper er det også lange ventelister på E-170, og Q400 rutene til SAS er en viktig del av feeder-nettverket så rutene må flyes.

Også til noe "annet"

Og selv om om denne feilen kan tilskrives Bombardier eller ikke så vil jeg iløpet av de neste 2 årene forvente en rettsak mellom SAS og Bombardier med advokat regninger i 100-millionersklassen og jeg tør vedde en runde øl på at forholdet mellom SAS og Bombardier kommer til å bli svært surt i fremtiden og vil være det i mange mange år. Det er i hvertfall mitt ukvallifiserte tips
Nå håper jeg da at Bombardier/Goodrich (riktig skrevet?) er så pass seriøse at de vil ta ansvar for dette og kompansere Sas. Gjerne også sammen med Sas modifisere understellet og hydrolikksystemet

Originally posted by gustavf

Bildekvaliteten er ikke helt topp, men her det ihvertfall bilde av en mobiltelefon som viser et bilde av hjulet som ikke fungerte:

Intressant bild... Det ser ut som att hjuldörrarna faktiskt har öppnat sig men att något annat hindrar hjulen från att komma ut. Någon som har analyserat denna bilden mer och vet något om orsaken?

Och - vet någon om något liknande har hänt på Dash:ar tidigare?

Originally posted by paer

Intressant bild... Det ser ut som att hjuldörrarna faktiskt har öppnat sig men att något annat hindrar hjulen från att komma ut. Någon som har analyserat denna bilden mer och vet något om orsaken?

Det som synes på bildet er bare de bakre dørene... Det er et sett dører lenger fram også. Det kan jo være disse som ikke åpnet seg....?

http://www.airliners.net/open.file/1282306/L/

Holder en knapp på teorien til Speedbird fortsatt jeg. ;)

Originally posted by Madman

Originally posted by paer

Det som synes på bildet er bare de bakre dørene... Det er et sett dører lenger fram også. Det kan jo være disse som ikke åpnet seg....?

http://www.airliners.net/open.file/1282306/L/

Holder en knapp på teorien til Speedbird fortsatt jeg. ;)

OK, tack! Det förklarar förmodligen saken... Är inte 100% insatt i alla dessa dörrar! :)

Status
Not open for further replies.
Back