Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Leverandøren er sikkert den samme, men kanskje det er to ulike modeller? For meg virker hovedunderstellet på Q400 lengre og kraftigere enn på de andre Dash'ene.

Uansett hva som kan forklare disse hendelsene, får SAS og Widerøe et enormt omdømmeproblem når de "annenhver uke" må sette disse flyene på bakken. Så dårlige skal ikke fly være. Og når man tilsynelatende har løst problemet, og det skjer en alvorlig hendelse igjen, går det igjen utover tilliten til selskapene. Slikt går ikke i glemmeboken.

Leit for SK med nytt Q400 uhell.
Det blir dårlig butikk av slikt. 2007 vil bli vesentlig dårligere for SAS DK og gruppen med kostnadene som påløper som konsekvens av alle Q400 uhellene.
Someone kan sikkert rapportere hvordan disse uhellene påvirker SAS DK kunder nå og fremover ut fa mediaskriverier.
Jeg tror nok mange nå en periode vil vegre seg for å fly med denne flytypen.Noe som er forståelig.
Igjen skal det bli interessant å se hva som er indirekte og direkte årsaker her. Designfeil?Vedlikeholdsfeil?Fabrikasjonsfeil? osv.osv.
Det positive er at ingen mennesker er skadet fysisk av uhellene , men det kan jo være mange som har fått andre påkjenninger som gir langsiktig negativ påvirkning. Dette er jo ting vi normalt ikke hører noe om.

Originally posted by dash-7

Nå spør jeg sikkert dumt. Men jeg fikk forklart av en av sjefene på teknisk WF at understellet på 300 maskinene er samme leverandør som Q400. Hvorfor er det ikke samme feil på Q300 maskinene?? Er det større trykk på Q400 maskinene eler noe slikt.

Kanskje vi må spørre spørsmålet hvorvidt understellet på en Q400 er en smule underdimensjonert ??

Og når jeg mener underdimensjonert, så vil nok kanskje en mengde matematiske beregninger vise at man er innenfor sikkerhetsmarginene....
MEN... Før i tiden så ble de fleste flykonstruksjoner krafig overdimensjonert (som muligens er tilfellet på Q100-Q200-Q300 serien, men pga markedskreftene nå til dags kun er dimensjonert rett innenfor marginene (og kanskje under optimale forhold).

Og når man så opplever at en elller annen komponent blir litt extra belastet, som ved tidligere to tilfeller av SAS Q400 ulykker, skylder på fremskreven korrosjon mye pga avvisingsforholdene her i Skandinavia, så har man kanskje ikke den marginen extra å gå på ?????!???

Bare en tanke, all den tid dette samfunnet har blitt mer og mer bevisst (eller kanskje desverre underbevisst) på at kapitalen rår.....

Ingen hemmelig kjennsgjerning at tross alt russiske flykontruksjoner overgår det meste når det gjelder robusthet... men likeså en kjennsgjerning at ulykkene der skyldes totalt fraværende vedlikehold og brukskunnskaper....

Originally posted by Speedbird

2: Årsaken var at hjuldørene ikke åpnet seg, og dermed kom ikke stellet ut.

3: Årsaken til at dørene ikke åpnet seg skyldtes en støkk sekvensventil.

Hvorfor fungerte da ikke alternate extension hvor du lar hjullukene falle fritt?
Begynner å bli smått utrolig det hele :huh:

Originally posted by CFM

Hvorfor fungerte da ikke alternate extension hvor du lar hjullukene falle fritt?

Som jeg nevner i innlegget mitt over... meget så sannsynlig at man har spart inn kostnader på flykontruksjonene så de er akkurat innenfor det tillate, men uten mulighet til å "holde litt til".

Kommersialiteten overtar flyprodusentene oxå...
Det er nok desverre et faktum vi brukere av fly må forholde oss til fremtiden...

Godt vi har piloter som tross alt ennå har mulighet til å "redde" oss... dvs, jeg tenker på muligheten til å kunne slå av maskinen på den ene siden når man vet det vil bli problemer der.... Et helautomatisk system som b.la Airbus er så veldig opptatt å designe vil muligens føre til problemer her ?!??

Selv om et helautomatisk system nok vil kunne være behjelplig til å løse en del problemer, så vil det aldri kunne ta helt over for piloter med mulighet til å tenke selv.... SAS-kapteinen i Villinus tenkte sitt og gjorde det da han havarererte enda det var stikk i strid med boka, en bok som nå har blitt endret..... ( slå av aktuelle maskin)

Media melder litt motstridende akkurat nå. Politiken melder om at hjulet ikke ble felt ut, mens andre medier melder om at understellet kollapset. Og det CFM melder skulle jo vært interessant å få svar på.

1: Hjulet knakk ikke sammen!
Det var ikke felt ut i det hele tatt.

4: Det har ingenting med de tidligere hendelsene å gjøre,
og reprasjonene som er tatt siste tiden hadde ingenting å si for dette.

Jøss...her er gutten som har funnet feilen:old
Hvor får du dette fra, fant du ut av dette før passasjerene ble evakuert eller?
Spekulasjoner blir bare tull, de som skal undersøke flyet har ikke begynt arbeidet enda:rolleyes:

Originally posted by BU662
* SAS har en livstruende problem. Man kan ikke pa kort sikt utbytte en delflate av 27 fly. Det finnes ikke sa mye ledige props pa marked. Dette vil bety kanselleringer og store tap i mange uker fremover. Jeg har null tro at vi ser en Q400 fly i drift innen de neste 3 uker hos SAS, om de returnerer som helst.

Det er et godt poeng. Å skaffe 27 70-80 seters fly er ikke gjort i en håndvending og dersom ikke Bombardier tar flyene i retur og betaler brukbart for dem risikerer man at annenhåndsverdien den dagen SAS må kvitte seg med dem vil være katastrofalt dårlig. Med de konsekvenser som også da vil ramme andre store Q400-operatører som FlyBe og Horizon. Man skal ikke se bort ifra at Bombardier må innse at det må svelges noen kameler og dermed satse på å svelge den medhårs.

Men ettersom det ikke er gjort i en håndvending å bygge og å klagjøre organisasjon og crew for eksempelvis ATR-72 (som vel er eneste alternativ?) er jeg temmelig sikker på at vi ser Q400 i SAS-tjeneste igjen om ikke alt for lang tid.

Søkte på LN-RDI og fant denne siden jeg ikke visste om...
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20071027-0

Narrative:
SAS Flight 2867 departed Bergen (BGO), Norway on a flight to Copenhagen (CPH), Denmark. Approaching Copenhangen, the crew of the Dash 8-400 plane reported "problems with main landing gear." An emergency landing was carried out on runway 04R with the right hand main landing gear retracted. The airplane came to rest with the right wing on the ground.
A SAS press release stated that "All Dash 8-400 aircraft within the SAS Group will be grounded until further notice. "
The entire SAS fleet of DHC-8-400 planes had been grounded earlier following two similar accidents on September 9 and 12. Following an extensive inspection program and parts replacement, SAS began returning planes to service as of October 4, 2007. All aircraft were back in service on October 14.

Raskt ute, men er dette en offisiell og seriøs side?

Originally posted by CFM

Det vet jeg ikke, og har ikke AMM tilgjengelig nå.
Kan svare deg på det i morgen.

Originally posted by rampen
Jøss...her er gutten som har funnet feilen:old
Hvor får du dette fra, fant du ut av dette før passasjerene ble evakuert eller?
Spekulasjoner blir bare tull, de som skal undersøke flyet har ikke begynt arbeidet enda:rolleyes:

Jekk deg noen hakk og tilbake i ditt hjørne.

-A

Det jeg lurer på er hvordan andre Q400 opratører forholder seg til dette? Nå har jo SAS hatt 3 hendelser (så vidt jeg vet) og hadde jo vært intressant å vite om dette får konsekvenser for andre store opratører for Q400, sånn som for eks. FLYBE?

Bilder av LN-RDI som lå i køa er nå tatt ut av ventekøa og lagt ut på http://www1.airpics.com/

Status
Not open for further replies.
Back