Ny bagasjepriser hos Norwegian

Status
Not open for further replies.
Alle prisene som SAS markedsfører er INKLUDERT drivstoff. Bortsett bestillingsgebyr så kommer det ikke andre kostnader etter på når man bestiller hos SAS eller andre seriøse flyselskaper!

Jeg vet, og det var derfor jeg satte en smily til slutt.
Men, det er jo interessant at mange flyselskap opererer med "drivstofftillegg" selv i disse dager.

Men tilbake til bagasjepriser hos Norwegian: Norwegian er jo faktisk veldig bra å reise med når man har mye bagasje. Til tross for at man må betale, så blir sluttprisen svært lav sammenlignet med andre selskap, forutsatt at man reiser med mye bagasje selvfølgelig.
Vi er 6 personer som skal til Sierra Leone i mars/april, og ønsker å ha med en del bagasje ned. Velger vi et annet selskap enn Norwegian, må vi la mye stå igjen hjemme.

IMM

Tja. Pris for 50 kg bagasje Bergen-Oslo på billigste billett:

Norwegian: 80 kr (eller i verste fall 160 kr).
SAS: 1100 kr.

Bergen - London
Norwegian: 110 kr (220 kr)
SAS: 1980 kr.

Det står "bagasje" inkludert, ikke "flyttelass" :) Jeg har også sett DY bruke denne argumentasjonen om at det lønner seg å fly med dem om man har mye bagasje. Når reiste jeg sist med 50 kilo? Skal vi se... Aldri!

Tror målgruppen som sjekker inn 50-100 kilo bag er ganske smal. For alle oss andre er det behagelig å slippe å tenke på om man skal sjekke inn en bag eller ikke når man bestiller billetten.

Vi er 6 personer som skal til Sierra Leone i mars/april, og ønsker å ha med en del bagasje ned. Velger vi et annet selskap enn Norwegian, må vi la mye stå igjen hjemme.

IMM

ny rute? Oslo-Freetown??? :lol:

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot at man betaler ekstra for ting man trenger - de som trenger mat ombord og ekstra bagasje med kan betale for det. Men det må kommuniseres slik at det ikke blir en ubehagelig overraskelse, og gebyret må ikke være så høyt at det oppleves som et skjult tillegg i billettprisen. Setevalg synes jeg burde være gratis, fordi det ikke koster selskapet noen særlig å la datasystemet holde orden på det. Man må trekke grensen mellom rimelig betaling for det som faktisk er ekstra, og ublu melking for ting som egentlig er helt normale deler av en reise, slik som FlyHi refererte til om FRs bagasjegebyrer i denne tråden:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41180

DY bør passe seg for ikke å krysse Ryanairgrensen - de er litt for nær...

20 kilo er tydeligvis mindre enn du tror, og Norwegian er billigere idet du passerer 29 kilo bagasje, håndbagasje inkludert.

Det stemmer sikkert det, altså. Poenget er bare at det er forsvinnende få som reiser med mye mer enn 20 kilo bagasje, så at det er billigere å sjekke inn 50 kilo hos Norwegian enn hos andre vil være interessant for veldig få.

Forøvrig enig med Hr. Isbamse, det går en smerteterskel et sted. Når man skal ut med 120 kroner for bagen man kom på at man måtte ha med, så vil en del oppleve det som mye. Det er også vanskelig å forstå argumentet om at dette skal dekke utgiftene til bagasjehåndteringen når gebyret har økt med over 100% siden det kom.

Det stemmer sikkert det, altså. Poenget er bare at det er forsvinnende få som reiser med mye mer enn 20 kilo bagasje, så at det er billigere å sjekke inn 50 kilo hos Norwegian enn hos andre vil være interessant for veldig få.

Gå ned til 29, da (eller 21 uten håndbagasje). Norwegian er faktisk billigere fra det sekundet du får overvekt. Av og til er det ganske greit å slippe å tenke på hvor tung bagasjen din er, og akkurat det er fort verd en hundrelapp.

Men, ja. Det bør nok ikke bli veldig mye dyrere med det første.

Men såvidt jeg vet, så kan et kolli max veie 20 kilo, er det over må du betale overvekt. jeg har sett uendelig mange folk som har måtte pakke over fra koffert til plastpose for å spare noen kroner ved å registrere et kolli til i stedet for å betale overvekten..

Er dette noen ideel situasjon? jeg syns det er litt småtragisk av DY

Men såvidt jeg vet, så kan et kolli max veie 20 kilo, er det over må du betale overvekt. jeg har sett uendelig mange folk som har måtte pakke over fra koffert til plastpose for å spare noen kroner ved å registrere et kolli til i stedet for å betale overvekten..

Er dette noen ideel situasjon? jeg syns det er litt småtragisk av DY

Mer enn 20 kilo i et kolli gir overvekt også hos SAS. Forskjellen er at der hjelper det ikke å pakke det over i en plastpose. I tillegg har du sannsynligvis betalt mer for billetten. Så kan du jo selv vurdere hva som er mest tragisk.

SAS hadde vært mer troverdig som fullserviceselskap om de hadde innført samme bagasjeregler som Norwegian, men uten å ta "ekstra" betalt.

Det er tydeligvis to leirer her - de som er blinded by the (SAS) light og de som har sunne åpne øyne. Jeg vil karakterisere meg selv som snøblind en tid, men heldigvis ser jeg nå hva som kommer ut på bunnlinjen av pris og hva en får av goder. Siden 1. januar 2006 har 35 av mine 65 flyreiser vært med SAS eller deres datterselskaper, men for første gang ble ikke SAS eller deres undersåtter inkludert i våre flyinteressetur nå i januar. Jeg har ingen problemer å si at det var Ryanair og Norwegian som stod for å fly oss mellom Norge og øyriket på andre siden av Nordsjøen. I tillegg til dette var det fire andre flyturer som ble foretatt, så totalt ble det seks flyturer. På bunnlinjen ble for alle seks flyturer samlet rundt kr 500 lavere enn hva for eksempel en flytur på sist tirsdag hadde kostet med SAS Norge mellom Manchester og Oslo. Interessant nok, så var vår flytur mellom Edinburgh og Oslo samme dag bare den tredje dyreste av de seks flyturene vi hadde - og da var både 20 kg bagasje bestilt og fast sete (vindu på bakre nødutgangsrekke) inkludert. På direkteflyturer mellom Norge og utlandet er det ikke noen forskjell på service mellom SAS og Norwegian siden kaffe serveres bare gratis innenlands på SAS. Prisene på det som selges luftbutikken er omtrent det samme hos begge, og jeg satt mye bedre i LN-KKA enn jeg gjorde på 8C i seks måneder nyere LN-BRO rett før jul. Det er helt sikkert at kvaliteten til det SAS leverer ikke rettferdiggjør at en nesten betaler tre laken mer for et tilsvarende langt segment. Og som en liten tilleggsopplysning, min koffert var på båndet når jeg kom til bagasjebåndet - noe som jeg aldri har opplevd med på utenlandstur tilbake til OSL med SAS.

Nå vil noen av dere kanskje synes jeg er vel hard mot SAS og for mye pro Norwegian, men sorry slik er det og sannheten svir. Men kjenner jeg unge herr Larsen rett blir det vel flytur til HAU i påsken med SAS for besøke min gamle mor, selv om det frister å reise via STN en vei for samme pris som direkte og da kan man få lurt med seg en flaske med noe godt i til gave.

Last edited:
KGL! Hvorfor er man "blinded" om man ikke deler dine sunne øyne?

Bagasjereglene til Norwegian sier også. Har du et kolli som veier mer enn 32 kilo - så ta SAS eller NSB. Man kan altså ikke kjøpe seg "fri" for alt hos DY. Det kan manpå NSB og SAS - eller man kan slippe å betale noe ekstra i det hele tatt hos SAS.

KGL! Hvorfor er man "blinded" om man ikke deler dine sunne øyne?

Bagasjereglene til Norwegian sier også. Har du et kolli som veier mer enn 32 kilo - så ta SAS eller NSB. Man kan altså ikke kjøpe seg "fri" for alt hos DY. Det kan manpå NSB og SAS - eller man kan slippe å betale noe ekstra i det hele tatt hos SAS.

Du kan ikke reise med kolli som veier mer enn 32 kilo på verken på SAS eller DY.

Gikk veldig fint på SAS...uten at de engang tok overvekt!

Og da har ikke personen du sjekket inn hos ikke helt oversikten....
Ingen flyselskaper som aksepterer bag over 32 kg (kan godt være noen, men ingen som jeg kjenner til, så pls correct me..)

Etter hva jeg har fostått så er dette et av problemene til SAS/SGS, de er vanvittig dårlig til å ta inn overvekt. Noe som gjør at de taper uhorvelig mye penger.
De aller fleste selskaper har interne målsetinger på inntekter basert på overvekt. Det er ikke store summen i snitt pr pax, men når man ganger litt og ser på totalen pr år så blir summene store.

S

Men SGS sørger for at mange selgere som reiser rundt med "stands" i store kofferter velger SAS...ikke så dumt for kassabeholdningen det heller.

Og da har ikke personen du sjekket inn hos ikke helt oversikten....
Ingen flyselskaper som aksepterer bag over 32 kg (kan godt være noen, men ingen som jeg kjenner til, så pls correct me..)

S

Det er helt rett som du sier. Det har blitt en internasjonal HMS-standard på max 32 kg pr kolli. Så om noen har fått sjekket inn tyngre kolli, betyr det at personalet på innsjekk ikke kjenner regelverket godt nok.

IMM

Men SGS sørger for at mange selgere som reiser rundt med "stands" i store kofferter velger SAS...ikke så dumt for kassabeholdningen det heller.

Helt enig EB. Det er med å legge penger i kassa. Men det blir litt som å pisse i buksa. Godt og varmt i dag, men skikkelig kaldt i morgen.

Når selgeren kommere med familien og skal til ALC og har overvekt. C/I vil ta inn overvekt, men det har han da aldri opplevd før... Så blir det krangel.

Dette er en ond sirkel som er vanskelig å komme ut i fra. Jeg skjønner godt at mange føler det som god service å få ha med litt ekstra. Men det generer vekter og kostnader. Og det er ikke bra for selskapet at ikke alle ansatte følger en felles linje. De fleste selskaper gir den ansatte en grad av fleksibilitet man kan benytte seg av. F.eks er det en koffert på 22 kg så kan man velge å la det passere, mens alt over 23 skal det betales for. Bare et eksempel.

Et par kilo ekstra pr koffert.. Det blir mange kilo i løpet av et år, og mange fuelkroner. Og et par kroner pr pax blir tilsvarende større intekter pr år.

Og med hjelp av FF programmene så får man ekstra kilo f.eks FB Gold gi 10 kg ekstra mens platinum gir 20 kg ekstra.. (sølv +5)
Og da gir man rikelig tilbake til sine beste kunder.
(OK, en som bare reiser innelands får ikke så mye ut av Eurononus men det får vi diskutere et annet sted...)

S

Status
Not open for further replies.
Back