Ny bagasjepriser hos Norwegian

Status
Not open for further replies.
Etter hva jeg har fostått så er dette et av problemene til SAS/SGS, de er vanvittig dårlig til å ta inn overvekt. Noe som gjør at de taper uhorvelig mye penger. S

Og som jeg selvsagt utnytter. Jeg har bare betalt overvekt med SAS en gang i mitt liv.
 
På bunnlinjen ble for alle seks flyturer samlet rundt kr 500 lavere enn hva for eksempel en flytur på sist tirsdag hadde kostet med SAS Norge mellom Manchester og Oslo. ....Det er helt sikkert at kvaliteten til det SAS leverer ikke rettferdiggjør at en nesten betaler tre laken mer for et tilsvarende langt segment. ....Og som en liten tilleggsopplysning, min koffert var på båndet når jeg kom til bagasjebåndet - noe som jeg aldri har opplevd med på utenlandstur tilbake til OSL med SAS.

Nå vil noen av dere kanskje synes jeg er vel hard mot SAS og for mye pro Norwegian, men sorry slik er det og sannheten svir. Men kjenner jeg unge herr Larsen rett blir det vel flytur til HAU i påsken med SAS for besøke min gamle mor, selv om det frister å reise via STN en vei for samme pris som direkte og da kan man få lurt med seg en flaske med noe godt i til gave.

Det kan jo være at du rett og slett har hatt uflaks denne gangen?

MIn erfaring er at SAS i en del tilfeller er billigere enn DY, sjekker alltid begge. Når jeg flyr i jobben og ikke er så prissensitiv (oftest EVE/TOS-OSL-SVG) velger jeg oftest SAS pga flere avganger og bedre benplass.

At det fremstår som litt gjerrig av SAS å ikke spandere en kaffekopp på utenlands, og skaper forvirring mht produktet deres - det er en annen sak.

Og bagasjelevringa på OSL er etter min erfaring i snitt like fordømt treg for begge selskaper.
 
Det var dette med billige priser og SAS da, jeg tok deg på ordet Isbamse og testet to routinger til HAU fra OSL tirsdag 7. april og det gir en liten illustrasjon:

OSL-HAU med SAS: kr 580

OSL-STN med DY: kr 494 (inkl. 1 kolli bagasje og setereservasjon)
STN-HAU med FR: kr 467 (inkl. 1 kolli bagasje og priority boarding)
Totalt: kr 921

Spørs om ikke det i så tilfelle blir en dag tidligere avgårde og betale kr 1200 ekstra for overnatting på Travelodge Great Dunmow og en Astra leiebil slik at jeg kan ta en hel dag på Duxford på mandag 6. april ;)
 
Hvis vi gjør en liten vri på det, så vil prisene kunne sees i et annet lys
OSL-HAU: kr 1,68/km
OSL-STN: kr 0,43/km
STN-HAU: kr 0,53/km

Og hvis en ser på tidtabelltider
OSL-HAU: kr 633/h
OSL-STN: kr 224/h
STN-HAU: kr 267/h
 
Nå bare krangler du... NOK 580 er IKKE dyrt for å fly mellom Oslo og Haugesund. Er du en tallknuser kan du jo forresten regne hva tidstapet koster en selger, lege, konsulent, advokat og/eller et styremedlem via London.
 
Vi snakker IKKE i denne sammenhengen om forretningsreisende, men reisen er tiltenkt midt i påskeuken hvis du hadde sjekket kalenderen EB - altså en typisk (kanskje også atypisk) reisende av kategorien turist. Det er ikke alle som kan fly rundt med gullkort ;)
 
Det var dette med billige priser og SAS da, jeg tok deg på ordet Isbamse og testet to routinger til HAU fra OSL tirsdag 7. april og det gir en liten illustrasjon:

OSL-HAU med SAS: kr 580

OSL-STN med DY: kr 494 (inkl. 1 kolli bagasje og setereservasjon)
STN-HAU med FR: kr 467 (inkl. 1 kolli bagasje og priority boarding)
Totalt: kr 921

Spørs om ikke det i så tilfelle blir en dag tidligere avgårde og betale kr 1200 ekstra for overnatting på Travelodge Great Dunmow og en Astra leiebil slik at jeg kan ta en hel dag på Duxford på mandag 6. april ;)

Så konklusjonen er at du synes det er dyrt å fly med SAS for kr. 580,- samtidig som du gledelig betaler nesten det dobbelte -pluss ekstrautgifter - for å komme til samme destinasjon? Hvor er logikken?
 
580,- og 1 time
Eller
580kr i bensin diesel og 7-8 timer ?

Nei, nå blir det vel mye SAS tyting...
 
Hva er devisen her? Jo, kan man være fleksibel og planlegge lang tid på forhånd så kan man få billige reiser hos SAS også.

Er man derimot ikke fleksibel blir det dyrt - første avgang til HAU fra OSL tirsdag førstkommende er kr 1941. Hos DY kan man på første avgang til Stansted på samme dag fremdeles få for kr 494 og FR vil har rundt kr 750 samme dag fra STN til HAU.

Til SVG viser det seg at DY er billigere enn SK på første avgang fra OSL kommende tirsdag - kr 1551 mot kr 1833, og da er DY full flex mens SK er bare flex-billett.

Og SAS og deres sympatisører må tåle denne tytingen :)
 
OSL-HAU med SAS: kr 580

OSL-STN med DY: kr 494 (inkl. 1 kolli bagasje og setereservasjon)
STN-HAU med FR: kr 467 (inkl. 1 kolli bagasje og priority boarding)
Totalt: kr 921

Det var denne jeg tenkte på.
Ja for en fly-fantast så kan man legge opp slik routing , men er nå 580,- så ille OSL-HAU ?
 
Man kan jo ikke hele tiden sammenligne SAS og Norwegian da de har to vidt forskjellige produkter de retter seg i mot. Det er stor forskjell på et flyselskap som retter sin fokus mot lave priser på flybillettene enn de som er "standard" flyselskaper.
Norwegian og SAS har helt forskjellige kostnader, og det må vi finne oss i.
Man må jo tenke på at det faktisk koster noe å holde et flyselskap i drift, Norwegian tjener penger på andre måter enn SAS. Om SAS skal komme seg ut av den krisen de befinner seg i nå for tiden må de også kanskje tenke på andre måter å tjene penger på?
Jeg velger alltid Norwegian til tross for at jeg må betale ekstra for min bagasje, og de ekstra kronene det er snakk om har jeg faktisk råd til.

Jeg synes vi nordmenn har blitt bortskjemte når det gjelder flypriser. Før kunne man ikke fly, spesielt i fra Nord Norge for under 1000-lappen. Jeg må gjennta meg selv, det koser faktisk å holde et selskap i luften, og Norwegian har sin måte å tjene penger på, og SAS har sin. Vi ser jo klart hva folket foretrekker først! Tror ikke så mange syter over bagasje tillegget. Som sagt, det er stor forskjell på et lavprisselskap enn som for eksempel SAS. Vi kan ikke forvente det samme når vi betaler 600 kr for en billett enn når vi betaler 1000 kr.
Jeg personlig merker ikke noe forskjell på selve servicen hos Norwegian kontra SAS, men har forstått at mange gjør det, og om man opplever at man må betale ekstra for ting i DY, så må man tenke på at dette er et flyselskap som tidligere nevnt, med fokus på lave flypriser.
 
Man kan jo ikke hele tiden sammenligne SAS og Norwegian da de har to vidt forskjellige produkter de retter seg i mot. Det er stor forskjell på et flyselskap som retter sin fokus mot lave priser på flybillettene enn de som er "standard" flyselskaper.
Norwegian og SAS har helt forskjellige kostnader, og det må vi finne oss i.
Man må jo tenke på at det faktisk koster noe å holde et flyselskap i drift, Norwegian tjener penger på andre måter enn SAS. Om SAS skal komme seg ut av den krisen de befinner seg i nå for tiden må de også kanskje tenke på andre måter å tjene penger på?
Jeg velger alltid Norwegian til tross for at jeg må betale ekstra for min bagasje, og de ekstra kronene det er snakk om har jeg faktisk råd til.

Jeg synes vi nordmenn har blitt bortskjemte når det gjelder flypriser. Før kunne man ikke fly, spesielt i fra Nord Norge for under 1000-lappen. Jeg må gjennta meg selv, det koser faktisk å holde et selskap i luften, og Norwegian har sin måte å tjene penger på, og SAS har sin. Vi ser jo klart hva folket foretrekker først! Tror ikke så mange syter over bagasje tillegget. Som sagt, det er stor forskjell på et lavprisselskap enn som for eksempel SAS. Vi kan ikke forvente det samme når vi betaler 600 kr for en billett enn når vi betaler 1000 kr.
Jeg personlig merker ikke noe forskjell på selve servicen hos Norwegian kontra SAS, men har forstått at mange gjør det, og om man opplever at man må betale ekstra for ting i DY, så må man tenke på at dette er et flyselskap som tidligere nevnt, med fokus på lave flypriser.


Jeg velger alltid Norwegian til tross for at jeg må betale ekstra for min bagasje, og de ekstra kronene det er snakk om har jeg faktisk råd til.

Jeg personlig merker ikke noe forskjell på selve servicen hos Norwegian kontra SAS,

Hm, så sammenligningsgrunnlaget er god dokumentert ?


Men det er noen poeng her, hvor billig krever vi at en flytur skal være, ønsker vi at det er Norske arbeidstakere i yrker man skal kunne ha i hele sitt yrkesaktive liv som leverer tjenesten til oss , eller har vi blitt så rike og egoistiske at vi ikke har råd til å kjøpe våre egne tjenester ?
 
Last edited:
Og SAS og deres sympatisører må tåle denne tytingen :)

Behøver ikke være sympatisør engang for å synes det blir for dumt å syte over 580,- direkte (!) OSL-HAU... :rolleyes:

At det er dyrere å reise på kortere distanser burde vel ikke overaske noen. Mye av utgiftene i hver ende av turen er jo faste, så en kortere tur vil koste mer pr. km. eller time.

Man er bra gnukk om man velger en lengre, dyrere, og mer komplisert reiserute, bare fordi den koster mindre pr. km... ^_^
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top