Det er tydeligvis to leirer her - de som er blinded by the (SAS) light og de som har sunne åpne øyne. Jeg vil karakterisere meg selv som snøblind en tid, men heldigvis ser jeg nå hva som kommer ut på bunnlinjen av pris og hva en får av goder. Siden 1. januar 2006 har 35 av mine 65 flyreiser vært med SAS eller deres datterselskaper, men for første gang ble ikke SAS eller deres undersåtter inkludert i våre flyinteressetur nå i januar. Jeg har ingen problemer å si at det var Ryanair og Norwegian som stod for å fly oss mellom Norge og øyriket på andre siden av Nordsjøen. I tillegg til dette var det fire andre flyturer som ble foretatt, så totalt ble det seks flyturer. På bunnlinjen ble for alle seks flyturer samlet rundt kr 500 lavere enn hva for eksempel en flytur på sist tirsdag hadde kostet med SAS Norge mellom Manchester og Oslo. Interessant nok, så var vår flytur mellom Edinburgh og Oslo samme dag bare den tredje dyreste av de seks flyturene vi hadde - og da var både 20 kg bagasje bestilt og fast sete (vindu på bakre nødutgangsrekke) inkludert. På direkteflyturer mellom Norge og utlandet er det ikke noen forskjell på service mellom SAS og Norwegian siden kaffe serveres bare gratis innenlands på SAS. Prisene på det som selges luftbutikken er omtrent det samme hos begge, og jeg satt mye bedre i LN-KKA enn jeg gjorde på 8C i seks måneder nyere LN-BRO rett før jul. Det er helt sikkert at kvaliteten til det SAS leverer ikke rettferdiggjør at en nesten betaler tre laken mer for et tilsvarende langt segment. Og som en liten tilleggsopplysning, min koffert var på båndet når jeg kom til bagasjebåndet - noe som jeg aldri har opplevd med på utenlandstur tilbake til OSL med SAS.
Nå vil noen av dere kanskje synes jeg er vel hard mot SAS og for mye pro Norwegian, men sorry slik er det og sannheten svir. Men kjenner jeg unge herr Larsen rett blir det vel flytur til HAU i påsken med SAS for besøke min gamle mor, selv om det frister å reise via STN en vei for samme pris som direkte og da kan man få lurt med seg en flaske med noe godt i til gave.