• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny 757W til OSL og ARN

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
CO har faatt wingletsfly nummer to i trafikk ... akkurat naa paa vei til ARN.

Ship 106
6/9 .... EWR 68 ARN
6/10 ARN 69 EWR 301 FLL 1800 EWR 104 LGW
6/11 LGW 105 EWR 38 OSL

.. og ja - planlagt til OSL soendag morgen.

God observasjon LN-MOW...!

Ship 134 er paa vei til Hamburg (HAM) i kveld som CO 74 (foerste flight)... :cheers:

Ship 111 blir den neste B757 m/winglets... :up:

Dag

Hei Dag... ja vi maalte 4.9% forbedring med ship 134 under flight testingen i Tucson AZ med/og uten winglets back-to-back. Flight OPS engineering rapporterer sirka 5% fra de foerste fligtene... og ship 106 viser de samme tallene.

Dette er jo stort og vi skal ha de foerse 11 B757 winglets settene... deretter blir det Icelandair's tur...:up:

Vi faar foelge med aa se om det blir en B757 m/winglets naar du drar hjem om noen uker... :wow:

Dag

5% er jo pent - og med oljepris som fremdeles ligger +/- USD50/fat, så regner jeg med å se mere retrofitting i tiden fremover - APB kommer til å få mye å gjøre...

Det er jo fine tall det. Ingen airbus-winglets som kan vise til det samme!

Jeg er rimelig spent på om det blir winlets ja!
Har forresten noen av 738 winglets? I så fall hvor mange? Jeg har jo to turer med de også, MCO-CLE og CLE-EWR

hmm... det er fordi at det er standar på Airbus maskinene da :)..... Så kan ikke sammenligne det akkurat... Og jo de har en funksjon de og.

Om det er standard eller ikke betyr vel ikke så mye?
Det koster nok mer å sette de på etterpå, men dette er ny teknologi som ikke var tilgjengelig når 757 ble lansert. Ingen av Airbus sine standard winglets kommer i nærheten av Boeing sine når det gjelder drivstoff-besparelser. Blended winglets på 737 og 757, og raked winlets på 777 og 767, er mye mer effektive enn winletsene på 330/340. Minigreiene som 32X og 380 har, virker nesten ikke i det hele tatt. 1-2% besparelse i drivstoff-forbruk om jeg husker riktig

jo jo ok :).... Men sikkert en mulighet for å modernisere de som allerede er på de og :)... Men det trengs kanskje ikke ?... De er jo nokså drivstoff vennelige Airbus maskinene.

Men all ære til Boeing for det de har fått til, jeg er en fan av winglets på maskiner og spess 757 !!

Hvordan skal Fellowship kombinere jobb og hobby fremover med CO`s flyvninger med WL på søndager????

Dag
Har forresten noen av 738 winglets?
Ja vi har over 40 -800 m/winglets naa og vi har startet paa -700 serien ogsaa. Det kommer sirka en B737NG m/winglets i uka. B757 ship 111 skulle bli ferdig mot slutten av Juni.

P.A. VIKING
Hvordan er crossvindegenskapene ved landing påvirket ?
Har liten eller ingen innvirkning paa dette... Vi testet paa over 40 kts crosswind og det var ingen stor forskjell. Derimot er landingsegenskapene noe forandret... og den "flyter" mere enn en "vanlig" B757... samme som B737'en m/winglets.

Dag

Og i dag flyr ship 134 CO100/101 (EWR-MAN-EWR) - gutta i Northwest Spotters er i fyr og flamme.

Dag J - hvis du ser i krystallkulen, blir det flere 752 med winglet på MAN de nærmeste dager?

LN-KGL, jeg har ikke satt opp PC'en til aa faa aircraft routing hjemmefra... saa jeg vil ikke vite noe foer Mandag.

Dag

Er det noen som kan bekrefte om det er en CO 757 med winglets som kommer i morgen (søndag)? Må nesten ta turen oppom hvis den kommer. :hi2

Originally posted by EB
Hvordan skal Fellowship kombinere jobb og hobby fremover med CO`s flyvninger med WL på søndager????
Nåja, det hender vel det er en fridag, også. Men imorges var det for vått. Men om CO bare holder rutetida si på ankomst, så går det å kombinere ;)

Back