NSB vs Flytoget til Gardermoen

Re: NSB vs Flytoget

Der det passer sånn bruker jeg helst NSB mellom OSL og Lillestrøm. Tilleggsbilletten til månedskortet mitt koster 40 kroner så...
Ellers flytoget med noen poeng.
Sitteplass pleier jeg å få. Nøyer meg med klappsete i gangen ofte på den korte turen til deltabyen. Raskt ut er det også. 😉

Med dagens priser sparer man 248,- t/r Oslo-OSL med å velge NSB. Det ser ut som om folk blir stadig mer klar over dette og velger NSB. Mar merket til at det blir stadig fullere hos NSB og folk kommer seg knappt inn dørene.

Samtidig så opplever man ofte at NSB bare kjører en seksjon på toget. Er det med overlegg at NSB skal ha for liten kapasitet på strekningen?

Samtidig så opplever man ofte at NSB bare kjører en seksjon på toget. Er det med overlegg at NSB skal ha for liten kapasitet på strekningen?

Hvorfor skal reisende til Gardermoen ha det bedre enn reisende på andre strekniger? Dette er standard for veldig mange av NSBs strekniger, bl.a. Østfoldbanen - og der er det ikke et alternativ.

Samtidig så opplever man ofte at NSB bare kjører en seksjon på toget.
Varierer veldig, og kommer anpå om det er L12 eller et av R-togene. R-togen har ofte doble sett i rushen (rush ifht. Oslo, ikke OSL), mens L12 ofte er enkelt fordi det er så mange andre parallelle lokalt-tog i Oslo-området. (Oslo S - Gardermoen er jo bare en veldig liten del av strekningen)

30 kr i rushtidsavgift på Flytoget som nå vurderes vil gjør det enda mindre aktuelt. Argumentet er visst at det skal gi bedre plass på toget.

Kan ikke tro at NSB også vurderer å gjøre det samme.

Rushtidsavgift på kollektivtransport har jeg ingen tro på. Da skyver man jo passasjerer tilbake inn i bilen og ut på veien i fossilbilene sine.

Rushtidsavgift på kollektivtransport har jeg ingen tro på. Da skyver man jo passasjerer tilbake inn i bilen og ut på veien i fossilbilene sine.
Det var faktisk engang seriøst vurdert å innføre dette på dengang Oslo Sproveier, men det kom for mye klager mot forslaget.

Og nå er altså Flytoget i tenkeboksen.

I tenkeboksen, ja. Da må de legge opp til nytt system som selger billetter etter klokkeslett de blir solgt....

Vi har i alle år, siden vi reiser en del, kjøpt en bunke med flytogbilletter pluss billetter lagret på NSB plast reisekort. Bruker det som passer i øyeblikket på Lillestrøm stasjon eller OSL.

Noen ganger går Flytoget ut på dato, spes nå siden de er kun verd i 3 mnd, mot før 6 mnd.

Gjør ingenting. en konvolutt med navn, bankkonto, så refunderes de utgåtte billetter i løpet av en uke.

Det var faktisk engang seriøst vurdert å innføre dette på dengang Oslo Sproveier, men det kom for mye klager mot forslaget.

Og nå er altså Flytoget i tenkeboksen.
Det er jo ironisk nok veldig vanleg i mange storbyar. London. Brisbane. Sidney og sikkert fleire. Men det er vel bil eit enno dårlegare alternativ uansett.

I tenkeboksen, ja. Da må de legge opp til nytt system som selger billetter etter klokkeslett de blir solgt....

Vi har i alle år, siden vi reiser en del, kjøpt en bunke med flytogbilletter pluss billetter lagret på NSB plast reisekort. Bruker det som passer i øyeblikket på Lillestrøm stasjon eller OSL.

Noen ganger går Flytoget ut på dato, spes nå siden de er kun verd i 3 mnd, mot før 6 mnd.

Gjør ingenting. en konvolutt med navn, bankkonto, så refunderes de utgåtte billetter i løpet av en uke.

Da er det jo bare å kjøpe utenom rushtid, billetten er gyldig i 90 dager.

Hvis;
-Flytoget ikke får sette inn flere avganger pga sportilgang
-Flytogene i rushtiden er fulle
ser jeg ingen grunn til at de ikke skal gjøre dette. Trafikken på OSL øker stadig, men liten økning i togkapasiteten.

Da er det jo bare å kjøpe utenom rushtid, billetten er gyldig i 90 dager.

Hvis;

-Flytoget ikke får sette inn flere avganger pga sportilgang

-Flytogene i rushtiden er fulle

ser jeg ingen grunn til at de ikke skal gjøre dette. Trafikken på OSL øker stadig, men liten økning i togkapasiteten.

Flytoget får snart levert det første av 8 nye togsett, som gjør at de kan kjøre flere avganger med doble togsett. Tror også de nye togene tar noen flere passasjerer

Flytoget setter opp ekstra avganger i sommer slik at de en periode i sommer har avganger senere på natten og tidligere på morgenen. Gjelder fra 22 juni til 9 august

https://flytoget.no/no/nyheter-og-presse/nyhetsarkiv/sommeren-2019-kjorer-vi-hele-natten/

Det er første gang Flytoget setter opp så mange avganger i løpet av et døgn. Vanligvis går siste avgang med Flytoget fra Oslo Lufthavn klokken 00.50 og første 05:30, men i sommer settes følgende avganger opp fra Oslo Lufthavn:

01:10, 01:30, 02:10, 02:40 (Buss fra Oslo S til alle øvrige stasjoner, foruten Nationaltheatret)
04:50 og 05:10 (Flytog til alle stasjoner

Antar muligheten kommer av at såpass mye annet jernbane er stengt for vedlikehold i sommer at man nå kan kjøre til OSL på tider hvor banen ofte ellers er delvis nattestengt

Flybussen er ofte redningen. De kjører omtrent alltid , etter forsinkede eller regulære avganger , der Flytoget har sluttet å kjøre. (typisk etter 00.50 eller siste avgang for Flytoget på natten). Må imidlertid påregne litt lenger tid mellom avgangene enn hvert 20. minutt (som Flytoget opererer med). I sommer (2019) opererer Flytoget med tog fra OSL nærmest hele natten ...

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Er dette slutten for flytoget?
Korona-krisen har ført til full krise for Flytoget. Passasjertallet har falt som en stein. 95 prosent av trafikken er borte. Det har fått selskapet til å innlede samarbeid med konkurrenten Vy.

Nå er det midlertidig slutt på konkurransen, og de to selskapene tillater nå reiser på den andres billetter. Om man har Flytoget- eller Vy-billett kan man bruke begge selskapene.

https://flysmart24.no/2020/04/23/flytoget-halverer-prisen-samarbeider-med-vy/

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk fortsatt tar flytoget, betale dobbel pris når tidsforskjellen er minimal og at konduktøren har en «fly-lignende» velkomst over høytaleranlegget ser jeg på som dårlige argumenter. Høy frekvens og at «jobben betaler» spiller nok inn for mange. Men når Vy kjører fulle tog store deler av dagen og flytoget knapt har belegg (etter mine observasjoner) så er det jo på tide å revurdere ordningen, spesielt også med tanke på at kapasiteten igjennom Oslo nærmest er sprengt.

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Er dette slutten for flytoget?

Det tviler jeg veldig på. Flytoget har, generelt, fornøyde passasjerer og et godt tilbud. De tror jeg kommer tilbake når (hvis?) flytrafikken tar seg opp igjen og det atter er passasjerer som skal til Gardermoen.

For tida går det ikke flybusser til Gardermoen heller. Jeg tror ikke det er slutten på flybusser av den grunn.

Back