• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Novair - Longhaul charter erfaring

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Har akkurat returnert med NVR724/SE-RBF fra CUN/Cancun og er heller mindre imponert over Novair, spesiellt på nattens/dagens retur....

Vi trodde vi var lur som kjøpte oss Exit/Legroom, men det var en fiasko....

Setene kostet NOK 600,- pr stk tur-retur og her er hva du får for det....

- Crew som har dette som HIGHWAY foran bena dine
- Andre passasjerer bruker det som strekksone og ser stygt på deg som strekker bena dine fremover ....
- Novair tillater at andre pax sover fora bena dine, i natt ble jeg vekket "ørten" ganger av at folk skubbet i meg for å få plass til å legg seg ned. Satt selv ved døren, men naboen på midten hadde all trafikken foran seg....

En passasjer var NOSHOW, og dermed satt deg seg en annen mellom oss når vi sovnet som IKKE hadde betalt for EXIT, plassert av Novair crew....

Er skikkelig sur på NOVAIR og de har ett skarpt brev i vente.

GRRRR:( :( :(

Men, det er da røveri å ta betalt for noe slikt !!! :naughty:

Har ikke hatt verre opplevelse og jeg har flydd masse både i jobb og privat

Originally posted by LN-HAT

En passasjer var NOSHOW, og dermed satt deg seg en annen mellom oss når vi sovnet som IKKE hadde betalt for EXIT, plassert av Novair crew....

Kanskje en veldig vektig grunn for at dette skjedde.....selv om du ikke vet årsaken til det. Dessuten så har jo ikke det noe å bety for deg...du fikk jo det du betalte for - bedre benplass. Men skal være enig i at crewet burde reagere på at mennesker legger seg på gulvet foran deg....selv hadde jeg ikke akseptert det så lenge de kom i vegen for beina mine når jeg strakk dem ut!

Originally posted by DY

Kanskje en veldig vektig grunn for at dette skjedde.....selv om du ikke vet årsaken til det. Dessuten så har jo ikke det noe å bety for deg...du fikk jo det du betalte for - bedre benplass. Men skal være enig i at crewet burde reagere på at mennesker legger seg på gulvet foran deg....selv hadde jeg ikke akseptert det så lenge de kom i vegen for beina mine når jeg strakk dem ut!

Fikk nok ikke det jeg hadde betalt for....Da hadde jeg sluppet å trekke bena mine vekk fra dem som skulle strekke seg og sove foran bena mine...... :naughty:

Støtter LN-HAT her. Når du betaler for ekstra legroom er det et vesentlig poeng at man får bruke det. Novair har et seriøst forsvaringsproblem her etter min mening, men det hadde vært spennende å høre hva kundeservice svarer på brevet.

Hos Britannia ble vi "oppgradert" til raden ved nødutgang uten å måtte betale ekstra. Men vi tok samtidig ikke plassen fra noen som hadde betalt. Crewet på Britannia bare så på høyden vår og dermed ble setene våre... Britannia-Novair 10-0

Originally posted by DY
Kanskje en veldig vektig grunn for at dette skjedde.....selv om du ikke vet årsaken til det.

Så lenge dette er en tjeneste Novair tar betalt for er årsakene ikke interessante for kunden. Hadde tjenesten vært gratis hadde det vært en annen skål, men dette er å la kundene betale ekstra for en tjeneste som ikke leveres i praksis.
Det blir som om du betaler for en øl, men får et glass vann - av "operasjonelle årsaker"... hvor mange av oss godtar det?

Originally posted by Trety
Originally posted by DY
Kanskje en veldig vektig grunn for at dette skjedde.....selv om du ikke vet årsaken til det.

Så lenge dette er en tjeneste Novair tar betalt for er årsakene ikke interessante for kunden. Hadde tjenesten vært gratis hadde det vært en annen skål, men dette er å la kundene betale ekstra for en tjeneste som ikke leveres i praksis.
Det blir som om du betaler for en øl, men får et glass vann - av "operasjonelle årsaker"... hvor mange av oss godtar det?
Tror du misforstår. Jeg kommenterte at det virket som om han som skrev innlegget i starten nærmest var irritert og fornærmet fordi en annen person hadde fått sitte på samme seterad som han, uten at han hadde betalt for det. Jeg forsøkte å forklare at det kunne jo være en grunn til at kabinpersonalet flyttet han til dette sete (går ut fra at han ble flyttet av perosnalet). Kanskje personalet syntes det var OK å tilby et godt sete til en som kanskje var ekstra lang, hadde operert hoften sin, hadde flyskrekk, var god kunde eller liknende..... Kan forstå hans argumenter, men å bli irritert for at andre får sitte bar syntes jeg blir helt bak mål når han ikke vet årsaken til dette. Virker som han heller ville at sete skal stå tomt.... bare fordi....og det syntes jeg er litt egoistisk tenkt. Hadde det vært snakk om å oppgradere til en annen klasse ombord hadde det vært annerledes. Forøvrig har det jo kommet innlegg her om hvor bra det var at man fikk sitte ved et godt sete uten å ha bestilt det...... Av og til er det bra, andre ganger ikek virker det som.

Originally posted by DY
Kanskje personalet syntes det var OK å tilby et godt sete til en som kanskje .... hadde operert hoften sin, ......
Forhåbentlig ikke - i de tilfælde må du vel ikke blokere en nødudgang. Handicappede skal vel egentlig have vinduespladserne - længt væk fra gangen så de ikke forhindrer andre i at komme ud. Kynisk? Ja. Men realistisk!

Så vidt jeg vet kaller Novair produktet for ekstra benplass så da er jo det forutsetningen. Personlig så synes jeg det er dumt å ta betalt for å få lov til å sitte på nødutgangsseter. Men når man først gjør det så får man sørge for at man får det som er lovet, ellers så får man refundere det det koster ekstra. Men å få sete ved siden av seg ledig tror jeg ikke Novair tilbyr så det ser jeg ikke på som grunn til å klage.

Originally posted by Scanor
Nok en gang bekreftes det hvorfor jeg IKKE flyr charter..

Støttes! Jeg har forsåvidt ikke noen direkte dårlige erfaringer med charter selv, men det er en del ting som gjør at jeg foretrekker å heller ha en mellomlanding...

Originally posted by jens
Originally posted by DY
Kanskje personalet syntes det var OK å tilby et godt sete til en som kanskje .... hadde operert hoften sin, ......
Forhåbentlig ikke - i de tilfælde må du vel ikke blokere en nødudgang. Handicappede skal vel egentlig have vinduespladserne - længt væk fra gangen så de ikke forhindrer andre i at komme ud. Kynisk? Ja. Men realistisk!
Oppfattet at det dreide seg om en annen flytype enn B737 siden personer la seg ned for å SOVE foran bena på dem som satt der...antok da at det var en større maskin og vil anta at man ikke har samme kriterier for å sitte på første rad bak f.eks toallettene somer plassert midt i flyet....men mulig jeg tar feil. Dessuten er det da mange som siter med kunstig hofteledd på nødutganger på fly....bare ikke nyoperert...hva med personer med angina.....? Dette var problematisering og litt avsporing av hvorfor innleggeren som reiste følte seg dårlig behandla på av Novair.

Nå var det ikke bare meg som var litt oppspilt, det var hele raden på Exit som hadde betalt for det.

NOVAIR bør ikke ta extra betalt for disse setene var den samstemmige oppfatningen rundt dette.

Den som opprinnelig delte 3 seteren med oss ble flytte over på midten slik at han fikk all trafikken foran seg. Grunn, det var en meget lang person som måtte ha dette setet.

Når vedkommende sitter seg ned, er hun knapt 160cm høy....
Den korteste lange person jeg har sett .....Så dette var ren løgn fra Novairs Crew

Jeg har full forståelse for at crew kan omdisponere seating, men da bør de ikke servere løgner !! :naughty:

Bare så det er sagt, jeg forventet meg ikke ett extra sete. Skulle vært mer klar der :devot:

Nå var det ikke bare meg som var litt oppspilt, det var hele raden på Exit som hadde betalt for det.

NOVAIR bør ikke ta extra betalt for disse setene var den samstemmige oppfatningen rundt dette.

Den som opprinnelig delte 3 seteren med oss ble flytte over på midten slik at han fikk all trafikken foran seg. Grunn, det var en meget lang person som måtte ha dette setet.

Når vedkommende sitter seg ned, er hun knapt 160cm høy....
Den korteste lange person jeg har sett .....Så dette var ren løgn fra Novairs Crew

Jeg har full forståelse for at crew kan omdisponere seating, men da bør de ikke servere løgner !! :naughty:

Bare så det er sagt, jeg forventet meg ikke ett extra sete. Skulle vært mer klar der :devot:

OK der kom du med masse nyttig informasjon som ikke var tilgjengelig for andre enn deg da du skrev innlegget. Nå begynner en å fostå litt mer....

Det med soving foran setene du har betalt ekstra for, er totalt uakseptabelt. Det er som at passasjerer fra økonomi kan komme og legge seg mellom radene på biz eller 1.st på longhaul, selv om de ikke har betalt for det. Helt uholdbart. Krev full refusjon.

Betalte selv for nødutgang på britannia 752 Oslo-Alanya for meg og X for en del år siden, og syntes det var verdt pengene. Ble litt irritert da andre passasjerer satte seg ned i to av de 6 nødutgangsetene som var ledige, når dette er en service som selskapet tar betalt for, skal den gjelde alle. Det er det samme som å tilby passasjerer alkohol mot betaling ombord, og så får noen av de som ikke gidder å betale, drikke likevel. Uholdbart!

Helt uakseptabelt at folk selv tar seg til rette og setter seg på disse setene - helt enig, men i denne saken var det vel crewet som flytta en passasjer til dette setet etter hva jeg forstod.

HAHA
hva blir det neste da? at folk kan betale ekstra for å få ligge på gulvet der folk egentlig har betalt for å ha bena sine, men ikke får strekke de ut pga tullingene på gulvet?
jeg synes veldig synd i de som legger seg på benplassen min! skoavrtykk i panna er ikke kledelig

Back