Novair OSL-SSH-OSL, nå også med retur rapporten
Var en tur i SSH nå i februar/mars. Fløy med Novair fra OSL til SSH så tenkte å skrive en tripreport fra turen som det skulle vise seg å bli noget forsinket.
Rutenr: NVR517
Flytype: Airbus A321
Reg. SE-RDN
Dato: 24.02.10
Oppsatt rutetid: 09.50
Beklager, men det ble ikke så mange bilder.
Hadde fløyet fra SVG-OSL dagen før og bodde på Radisson Blu. Gikk fra hotellet bort til terminalen i -20grader og kledd for varme. Det var en kald tur så er glad veien bort ikke er så lang. Var oppe på insjekk klokken 8 og sjekket inn på automat, men fikk hjelp av en SGS floorwalker(som om jeg ikke skulle greid det selv :angry
På skjermen poppet det opp at ny tid var 10.00 som jo ikke er noe å snakke om. Ingen kø i bag-drop å var kjapt igjennom security. Noe jeg syns er veldig rart er at klokken pep her, noe den ikke gjør på Sola. :8:
Det viste seg at at ny tid 10.00 vise seg å være new info 10.00. Noe jeg vet ikke er et bra tegn. Tenkte straks på hendelsen med Thomas Cook og Thai.
Mens vi var inne i tax-free så ble det oppropt om utdeling av matkort i SAS sitt servicesenter for de som skulle med Novair til Sharm El Sheik.
Var ikke spesielt sultne så vi satte oss ned ved en gate der SAS retro stod på nabo gaten og Menzies gjorde klar for en Swiss ankomst.
Stod nå ny info 10.30 på skjermene.
Klokken 10.10: Ny info fra SGS om at det var en tekniske problemer på flyet og at det var en dør som måtte fikses og ny info klokken 10.30.
Klokken 10.32: Ingen beskjed fra STS, men ny avklaring kl. 13.00.
Etter noen timer gikk vi for å spise på Kon Tiki og etter en stund kom det en mann fra Apollo om at ny avgang ville bli klokken 14.00. Så kom det info på høytalerene at ny tid ville være 14.00. SGS og Apollo var tydligvis ikke enige om gate. Jeg syns så langt at det har vært bra info selv om det jo er ergelig med forsinkelse. La merke til all snøen som var på OSL. Tydligvis ikke bare på vestlandet det har komt mye snø.
Ble etterhvert lei av alt maset som gikk i hele utlandsterminalen om registrering av pass på Thai. Gjøres ikke dette på innsjekk?
Klokken 13.25 tikket det inn på skjermen med new info 14.15. Noe som ikke er et bra tegn igjen. Har de ikke klart å fikse problemet?
Klokken 13.50 sa SGS at det hadde oppstått nytt problem med flyet. Denne gang var det en boks som sier i fra hvis flyet er for nære bakken(ground proximity switch?) Denne delen måtte skiftes. Vi hadde gått inn i non-shengen området før vi hørte dette. Satte oss ned ved vinduet med utsikt mot taxebanen mot STS. Tydligvis travelt nede hos STS, CO hadde også teknisk delay denne onsdagen.
Klokken 14.15 såg vi på skjermene og det stod nå new info 15.15.
Klokken 14.20 info fra SGS om at Airbus maskinen fortsatt ikke var fikset.
Klokken 14.35 fikk pax som ville ut av non-schengen tilbud om dette. Burde kanskje komt tidligere? Bra ordnet og mange benyttet seg av tilbudet. Problemet er at det er ny sikkerhetskontroll og de som ikke hadde forseglet tax free varene ville miste disse.
Klokken 15.25 kikket på skjermen og new info 15.45, men ingen info på høytalerene. Hadde SGS blitt lei?.
Klokken 15.45 info fra SGS om flyet kanskje kom på gate 17.00, men at vi da kanskje kom til å bli mere forsinket pga. slot.
Fikk nye matkort og mulighet for å forlate non-schengen området igjen. Flyter jo ikke over av mat og drikke der inne. Problemet var vi ikke hadde forseglet tax free varene. Lite serviceinnstillt mann fra Apollo i gaten, mens mange pax hadde begynt å bli sinte. Mange klagde på dårlig info, jeg syns den var god. 2 av 4 i vårt reisefølge gikk ut og gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll. Her pep klokken ikke. :drunk:
Klokken 16.45 ble det infor om at flyet skulle komme til gate i 17-tiden med ny avgangstid 17.45.
Klokken 17.10 kom flyet tauene fra STS og mange pax trakk en lettelses sukk. Vi var glade vi skulle være der i 2 uker.
Catering og bag ble lastet på og boarding startet 17.35. med bakerste rader først. Boarding var ferdig 18.00 og det var 211voksne og barn + 4 infants ombord.
Denne 6år gamle A321 skulle unnagjør den 3992km lange flyturen på 5timer og 10min. Morsom kaptein med navn Hansen når han forklarte årsaken til forsinkelsen. Bra forklaringen og flyet hadde blitt skadet på bakken i København. Men vet ikke om det var gate eller cateringbil som hadde kjørt i flyet.
Ventet nå bare på at en teknikker fra STS skulle bli ferdig med papirmølla.
Pushback: 18:12
Take off: 18:21 på 19L
Satt på sete 2F noe som er fremderste rad på høyresiden i denne Airbusmaskinen. Noe som gjorde at knyttenevetest ble bestått med glans. Problemet på de første raden er bordet. Helt håpløse er de skjeive og ustødige.
Alle 44barna ombord fikk utlevert gratis headset pga. den store forsinkelsen. Noe jeg syns alle ombord burde fått. Disse kosstet 40kr for de vanlige dødelig. Vi som satt på Novair Extra får disse gratis. Sennheiser headset med grei bass, men elendig diskant. Egne var forbudt pga. disse kunne ødelegge systemet pga. en annen motstand.Les mer om Novair Extra her.
Filmene som skulle vises var Up, Bryllupsreisen og Duplicity 1 trur jeg. Såg ikke på noen av de. Alle skulle få 1 gratis drikke pga. forsinkelsen.
Siden vi satt på Novair Extra kunne vi velge 3drikker gratis. Den som er meget dårlig er at du måtte ta alle på en gang.
Servering startet 19.06 og jeg valgte 1cola, 1øl (som desverre var Ringnes) og 1 smirnoff med appelsinjuice. Damen ville ikke ha noe så av hun fikk jeg en jäger også.
Maten ble servert 20.00. Kunne velge mellom gulasj eller urtebiff i paprikasaus. Jeg valgte det siste. God mat og god service. Desverre var det paprika i begge deler noe damen ikke tåler. Hun fikk derfor ekstra brød og smør.
Snakkesyk kaptein med god info om alt, deriblant flyrute og OL staffetten for herrer i langrenn. Ble en ny runde med bartrallen kl.20.25. Pilotene fikk en acarsmelding fra OPS til Novair om at Sverige tok gull og Norge tok sølv.
Novair har et godt utvalg av tax free til meget bra priser.
Siden alle barna oppførte seg pent på OSL fikk de tilbud om et besøk i cockpiten. Er jeg defintert som barn?
Da vi nærmet oss Egyptisk luftrom fikk vi vite at vi skulle lande på rwy 04 på SSH. Mye info fra Hansen underveis noe jeg syns var meget bra! Var mye turbulens over Egypt.
Ble etterhvert mye mas om spesialtilbud og salg av skrapelodd.
Ble så utfylling av innreiseskjema og en liten "reklame" film på slutten med råd og vink til ferien.
Landet på 04R klokken 00.30L og parkert 00.34. Inn i første buss og ingen kø for å få visum og ingen kø i passkontroll. Observerte mange stuere og bagasjen kom raskt på båndet ble så møtt av apollo guide for henvisning til buss.
Terminalen i SSH var meget flott og nesten helt ny. Noen bilder fra den følger under.
Konklusjon: God info av SGS ved forsinkelsen og utdeling av 2matkort. Non-schengen delen på OSL er en drittplass, men det er jeg vel ikke alene om å syns. Novair hadde svært hyggelig crew med god info og service. Apollo sine folk på OSL kunne vært litt mer serviceinnstillt. Men vil ikke nøle med å velge Apollo og Novair igjen.
Nå har skrivekrampen tatt meg og tastaturet er varmt så retur rapporten kommer en annen dag.
Var en tur i SSH nå i februar/mars. Fløy med Novair fra OSL til SSH så tenkte å skrive en tripreport fra turen som det skulle vise seg å bli noget forsinket.
Rutenr: NVR517
Flytype: Airbus A321
Reg. SE-RDN
Dato: 24.02.10
Oppsatt rutetid: 09.50
Beklager, men det ble ikke så mange bilder.
Hadde fløyet fra SVG-OSL dagen før og bodde på Radisson Blu. Gikk fra hotellet bort til terminalen i -20grader og kledd for varme. Det var en kald tur så er glad veien bort ikke er så lang. Var oppe på insjekk klokken 8 og sjekket inn på automat, men fikk hjelp av en SGS floorwalker(som om jeg ikke skulle greid det selv :angry

Det viste seg at at ny tid 10.00 vise seg å være new info 10.00. Noe jeg vet ikke er et bra tegn. Tenkte straks på hendelsen med Thomas Cook og Thai.
Mens vi var inne i tax-free så ble det oppropt om utdeling av matkort i SAS sitt servicesenter for de som skulle med Novair til Sharm El Sheik.
Var ikke spesielt sultne så vi satte oss ned ved en gate der SAS retro stod på nabo gaten og Menzies gjorde klar for en Swiss ankomst.
Stod nå ny info 10.30 på skjermene.
Klokken 10.10: Ny info fra SGS om at det var en tekniske problemer på flyet og at det var en dør som måtte fikses og ny info klokken 10.30.
Klokken 10.32: Ingen beskjed fra STS, men ny avklaring kl. 13.00.
Etter noen timer gikk vi for å spise på Kon Tiki og etter en stund kom det en mann fra Apollo om at ny avgang ville bli klokken 14.00. Så kom det info på høytalerene at ny tid ville være 14.00. SGS og Apollo var tydligvis ikke enige om gate. Jeg syns så langt at det har vært bra info selv om det jo er ergelig med forsinkelse. La merke til all snøen som var på OSL. Tydligvis ikke bare på vestlandet det har komt mye snø.
Ble etterhvert lei av alt maset som gikk i hele utlandsterminalen om registrering av pass på Thai. Gjøres ikke dette på innsjekk?
Klokken 13.25 tikket det inn på skjermen med new info 14.15. Noe som ikke er et bra tegn igjen. Har de ikke klart å fikse problemet?
Klokken 13.50 sa SGS at det hadde oppstått nytt problem med flyet. Denne gang var det en boks som sier i fra hvis flyet er for nære bakken(ground proximity switch?) Denne delen måtte skiftes. Vi hadde gått inn i non-shengen området før vi hørte dette. Satte oss ned ved vinduet med utsikt mot taxebanen mot STS. Tydligvis travelt nede hos STS, CO hadde også teknisk delay denne onsdagen.
Klokken 14.15 såg vi på skjermene og det stod nå new info 15.15.
Klokken 14.20 info fra SGS om at Airbus maskinen fortsatt ikke var fikset.
Klokken 14.35 fikk pax som ville ut av non-schengen tilbud om dette. Burde kanskje komt tidligere? Bra ordnet og mange benyttet seg av tilbudet. Problemet er at det er ny sikkerhetskontroll og de som ikke hadde forseglet tax free varene ville miste disse.
Klokken 15.25 kikket på skjermen og new info 15.45, men ingen info på høytalerene. Hadde SGS blitt lei?.
Klokken 15.45 info fra SGS om flyet kanskje kom på gate 17.00, men at vi da kanskje kom til å bli mere forsinket pga. slot.
Fikk nye matkort og mulighet for å forlate non-schengen området igjen. Flyter jo ikke over av mat og drikke der inne. Problemet var vi ikke hadde forseglet tax free varene. Lite serviceinnstillt mann fra Apollo i gaten, mens mange pax hadde begynt å bli sinte. Mange klagde på dårlig info, jeg syns den var god. 2 av 4 i vårt reisefølge gikk ut og gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll. Her pep klokken ikke. :drunk:
Klokken 16.45 ble det infor om at flyet skulle komme til gate i 17-tiden med ny avgangstid 17.45.
Klokken 17.10 kom flyet tauene fra STS og mange pax trakk en lettelses sukk. Vi var glade vi skulle være der i 2 uker.
Catering og bag ble lastet på og boarding startet 17.35. med bakerste rader først. Boarding var ferdig 18.00 og det var 211voksne og barn + 4 infants ombord.
Denne 6år gamle A321 skulle unnagjør den 3992km lange flyturen på 5timer og 10min. Morsom kaptein med navn Hansen når han forklarte årsaken til forsinkelsen. Bra forklaringen og flyet hadde blitt skadet på bakken i København. Men vet ikke om det var gate eller cateringbil som hadde kjørt i flyet.
Ventet nå bare på at en teknikker fra STS skulle bli ferdig med papirmølla.
Pushback: 18:12
Take off: 18:21 på 19L
Satt på sete 2F noe som er fremderste rad på høyresiden i denne Airbusmaskinen. Noe som gjorde at knyttenevetest ble bestått med glans. Problemet på de første raden er bordet. Helt håpløse er de skjeive og ustødige.
Alle 44barna ombord fikk utlevert gratis headset pga. den store forsinkelsen. Noe jeg syns alle ombord burde fått. Disse kosstet 40kr for de vanlige dødelig. Vi som satt på Novair Extra får disse gratis. Sennheiser headset med grei bass, men elendig diskant. Egne var forbudt pga. disse kunne ødelegge systemet pga. en annen motstand.Les mer om Novair Extra her.
Filmene som skulle vises var Up, Bryllupsreisen og Duplicity 1 trur jeg. Såg ikke på noen av de. Alle skulle få 1 gratis drikke pga. forsinkelsen.
Siden vi satt på Novair Extra kunne vi velge 3drikker gratis. Den som er meget dårlig er at du måtte ta alle på en gang.
Servering startet 19.06 og jeg valgte 1cola, 1øl (som desverre var Ringnes) og 1 smirnoff med appelsinjuice. Damen ville ikke ha noe så av hun fikk jeg en jäger også.
Maten ble servert 20.00. Kunne velge mellom gulasj eller urtebiff i paprikasaus. Jeg valgte det siste. God mat og god service. Desverre var det paprika i begge deler noe damen ikke tåler. Hun fikk derfor ekstra brød og smør.
Snakkesyk kaptein med god info om alt, deriblant flyrute og OL staffetten for herrer i langrenn. Ble en ny runde med bartrallen kl.20.25. Pilotene fikk en acarsmelding fra OPS til Novair om at Sverige tok gull og Norge tok sølv.
Novair har et godt utvalg av tax free til meget bra priser.
Siden alle barna oppførte seg pent på OSL fikk de tilbud om et besøk i cockpiten. Er jeg defintert som barn?

Da vi nærmet oss Egyptisk luftrom fikk vi vite at vi skulle lande på rwy 04 på SSH. Mye info fra Hansen underveis noe jeg syns var meget bra! Var mye turbulens over Egypt.
Ble etterhvert mye mas om spesialtilbud og salg av skrapelodd.
Ble så utfylling av innreiseskjema og en liten "reklame" film på slutten med råd og vink til ferien.
Landet på 04R klokken 00.30L og parkert 00.34. Inn i første buss og ingen kø for å få visum og ingen kø i passkontroll. Observerte mange stuere og bagasjen kom raskt på båndet ble så møtt av apollo guide for henvisning til buss.
Terminalen i SSH var meget flott og nesten helt ny. Noen bilder fra den følger under.
Konklusjon: God info av SGS ved forsinkelsen og utdeling av 2matkort. Non-schengen delen på OSL er en drittplass, men det er jeg vel ikke alene om å syns. Novair hadde svært hyggelig crew med god info og service. Apollo sine folk på OSL kunne vært litt mer serviceinnstillt. Men vil ikke nøle med å velge Apollo og Novair igjen.
Nå har skrivekrampen tatt meg og tastaturet er varmt så retur rapporten kommer en annen dag.