Norwegians punktlighet

  • Thread starter Thread starter TL
  • Start date Start date
Kjørte over til BGO idag og hørte flere ganger på radioen at det var problemer pga. tåken. Passasjerene ble oppfordret til å møte som normalt.
 
En annen ting er at OSL ikke er "designet" som en LCC flyplass med korte snutider, 25 minutter som DY har. Man har ikke areal til preboarding og man kan ikke boarde pax og sende de ned i gaten når man samtidig tømmer ankommet fly. Selv om man har gater i 2 etasjer og ankommende pax går opp rulletrappa og bruker "andre etasje". Dette vanskeliggjør raske snutider. Dette er det fullt mulig og gjøre noe med, det er bare viljen det står på fra OSL's side....


Men, like fullt så er det DY som legger opp til at det skal gå...
 
SAS 107 46 57%
Norwegian 51 37 27%
Widerøe 9 2 78%
Andre selskaper 66 25 62%
Totalt OSL 234 110 53%

Akuratt kommet hjem fra OSL selv, og det har vært ett helvete der oppe og det er det ennå. Tror forresten ikke jeg har gått forbi én gate på utland med DY hvor det IKKE har stått "Ny tid.."
 
Røros sliter med lite folk. På morgen skiftet hadde de visst bare 2 til og pushe og 2 til og ta oppstart.. 3 personer med nok kompetanse.. en av de kan begge deler..
Så noe av problemet der.
Og de jobber så godt de kan og gjør jobben bra nok,men mangler folk til og klare raske snu tider. + at det er tåke.
Men Røros trodde dette var lett som bare det og bare starte opp med handling på norges største flyplass,de har gruet seg til denne søndagen hele uka. Kanskje de har skjønt at OSL er stor og at man må ha nok folk,med nok kompetanse.

En annen ting som er synd er at de lar folk få utsjekk litt tidlig.
Det er en som har startet og ta utsjekk på towing, han tok 3 push med tbl i northport med ba folk og fikk utsjekk. Nå skal han begynne med towing. Dette er ca 1 mnd siden han fikk utsjekk på tbl. Og flere ferksinger kommer det visstnok. De har hvertfall sendt folk som har jobbet i litt over 1 mnd til pushback og towing kurs.

Og Røros skal sende 20 stk på kurs for og få vekt og balanse og annet. Og start up. Noen av disse har litt over 1 mnd erfaring.
Vistnok skal 15 av de 20 slutte før jul,fordi de er lei av og løpe fra fly til fly hele tiden de er på jobb. Pga lite folk igjen.

Så du bør kanskje finne 20 stk som har tenkt til og bli lenger enn 1 mnd.
I januar mister de hvertfall 15 til som skal over til Menzies og har allerede signert kontrakt.
Det betyr at de mister 30 stk på under 2 mnd etter oppstarten sin.
 
Last edited:
Det mangler både mannskap og utstyr på ramp. Ufint å si at det er de ansatte som tråkker på gulvet og asfalten det er noe galt med.....
 
Det mangler både mannskap og utstyr på ramp. Ufint å si at det er de ansatte som tråkker på gulvet og asfalten det er noe galt med.....

Det er jeg også klar over,men ustyret som mangler er vel el-trekker.. Push utstyr er det massevis av.. Men vet det mangler folk til og gjøre diverse og det legger ikke de som jobber på ramp skjul på. Synd for de kan jobben sin,men ting er dårlig planlagt. Vi sa det før, skaff flere folk og flyene skal gå på rute. Røros lovet også at det skulle være minimum 6 stk. 4 manns lag. Helst 7 stk. Men det kan jo hende det kommer etterhvert.. Men først må de har flere folk så det går ann og ha det..

Hørte Røros var veldig uheldig med el-trekkene.. De skulle vært klare til i over i går. (fredag) men skal være klare til senest neste fredag skjønte jeg.. Synd for noen tar våres når de føler for det. Dere låner 4 men bruker de dere finner.
 
Jeg er stygt redd for at Norwegian har fått ødelagt sitt gode navn og rykte på osl, detta kan ikke paxen finne seg i. Jeg har aldri sett så mye misnøye den siste tiden når det gjelder NAS (siste året). Er det bakkepersonalet sitt skyld eller er det NAS sin feil. Nå må NAS gjørra noe , og det noe kvikt
 
?? Betyr det at alle Proffice-ansatte har 'mistet' jobben og naa er fritt vilt hos handlingselskapene?

Nei, alle som hadde fast jobb i Proffice fikk fast jobb i Røros.
Disse 15 er de som ikke ble med over til Menzies nå,fordi de ville prøve Røros eller ikke ville gå til Menzies før i Januar.
Men klart det var jo folk som ikke ville til Røros eller Menzies så disse er vel fritt vilt.
Også er det noen som bare vil slutte fordi de skal ut og reise,eller studere.
 
Jeg er stygt redd for at Norwegian har fått ødelagt sitt gode navn og rykte på osl, detta kan ikke paxen finne seg i. Jeg har aldri sett så mye misnøye den siste tiden når det gjelder NAS (siste året). Er det bakkepersonalet sitt skyld eller er det NAS sin feil. Nå må NAS gjørra noe , og det noe kvikt

Veldig veldig enig med deg der. NOE må NAS gjøre!
 
Da Norwegian hadde SA som handlingagent, var vel Norwegian i en god periode. Det er vel blitt en del flere flybevegelser og mer kompleksitet i ruteprogrammet til Norwegian siden da, som gjør at de blir mer sårbare for avvik. Voksesmerter?...Men selvfølgelig kan vel byttene av handlingagent være medvirkende. Tror ikke alt er bare handlingagentenes feil.
 
Er noe enig i det, og det store spørsmålet er hva skal gjøres?
Dette vil hjelpe på stasjonsdelayer:
Å ha nok folk og utstyr.
Trapp bak skal bli innført for det klarte aldri SA og NP å få til. I dag er det vanskelig å snu på rute med bare en dør i bruk og fulle fly.
Bedre fasaliteter for pre-boarding.

Flere forslag?

Andre delayer:
Innfasing av 737-800 vil forhåpentligvis gi mindre tekniske forsinkelser, men barnesykdommer er det nok alltid en viss fare for
 
Jeg tror i bunn og grunn at bakkeoperasjonene og NAS sine krav har gjort lønnsom og knirkefri drift uoppnåelig.
 
Er noe enig i det, og det store spørsmålet er hva skal gjøres?
Dette vil hjelpe på stasjonsdelayer:
Å ha nok folk og utstyr.
Trapp bak skal bli innført for det klarte aldri SA og NP å få til. I dag er det vanskelig å snu på rute med bare en dør i bruk og fulle fly.
Bedre fasaliteter for pre-boarding.

Flere forslag?

Andre delayer:
Innfasing av 737-800 vil forhåpentligvis gi mindre tekniske forsinkelser, men barnesykdommer er det nok alltid en viss fare for

Det tror jeg også. Vi brukte ikke akkurat trapp for mye :p
Men vi hadde jo nesten ingen som funket heller.
Kan bli en god del bedre med 737-800.
Får håpe at barensykdommene er små og at Røros får ustyret de skal ha.

Jeg tror i bunn og grunn at bakkeoperasjonene og NAS sine krav har gjort lønnsom og knirkefri drift uoppnåelig.

Du sier noe der. De krever og få,men ingen klarer fordi kravene er for store.
 
Hvilken trapp blir det på de nye maskinene?

Ryanair bl.a. har vel egen trapp på maskinen innebygd, må da gå raskere og være billigere enn at handling skal kjøre ut trapp?
 
Hvilken trapp blir det på de nye maskinene?

Ryanair bl.a. har vel egen trapp på maskinen innebygd, må da gå raskere og være billigere enn at handling skal kjøre ut trapp?

De fleste Norwegian fly har også egen trapp,men den er foran, så er ikke så lett og få brukt den siden de parker på gate med flyet.. Er snakk om trapp bak på flyene.
 
Back
Top