Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør

Re: Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør

Det er nok greit for denne gangen ja...så får vi håpe at de som fremmdeles er misfornøyde også respekterer denne avtalen.

Veldig gledelig!

Har avventet med å gjøre noen bookinger mens ting var usikkert, nå er det bare å slå seg løs :)

Disse to kontraktsårene det snakkes om, gjelder dette alle som leies inn, uansett hvilket tidspunkt de kommer inn, eller er det kun de to første årene etter at en ny base åpner? Det er jo fleksibilitet rundt nye baser det argumenteres for, så jeg går ut i fra det siste?

Dette er vel ganske klart?

I praksis betyr dette at Norwegian kan operere en periode på to år med innleid mannskap før de som tilhører denne basen blir fast ansatt i selskapet.

Som jeg forstår dette vil da Estiske piloter som flyr fra HEL basen nå bli
lønnet utfra Finsk lønnsnivå?
En annen ting som jeg ikke fant, kan DY si opp kontraktspiloter etter disse 2 årene og så hyre inn nye, og dermed "unngå" fast ansettelse?

Dette er veldig gode nyheter og sikrer ryddige vilkår og tydelige karriereveier for de ansatte. Ser at Parat også indikerer at vilkårene skal være diskutert ift de kontraktsansatte, og det betyr vel at dette er en ypperlig løsning for alle parter.

En annen ting som jeg ikke fant, kan DY si opp kontraktspiloter etter disse 2 årene og så hyre inn nye, og dermed "unngå" fast ansettelse?

Vel, nå har ledelsen i DY akseptert en god løsning som dekker både behovet for ekspansjon og ryddige vilkår. La oss vente med å male fanden på veggen til eventuelt kontraktene blir sagt opp.

Ingen bedrift vil noen sinne kontraktsfeste at alle innleide er garantert jobb...

Bra at forhandlingssystemet fungerer og at partene kom fram til en løsning som begge øyensynelig er fornøyd med!

Flott at det endelig ble en løsning.
Bra for begge parter. :)

NF og IFALPA vil fortsette å jobbe for at piloter skal være direkte ansatt i flyselskapet, etc;

http://flyger.no/arkiv/filer/NF info Avtale i Norwegian.pdf

Jeg "likte" følgende formulering:
"Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen"

Det er som å høre legeforeningen, som ofte i praksis mener følgende: "Det er ikke ledelsen på sykehusene som leder institusjonen - det er oss, legene, som skal ha siste ordet & vetorett.";)

Jeg "likte" følgende formulering:
"Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen"

Det er som å høre legeforeningen, som ofte i praksis mener følgende: "Det er ikke ledelsen på sykehusene som leder institusjonen - det er oss, legene, som skal ha siste ordet & vetorett.";)

Uten en slik formulering er det jo liten vits å kjempe for fast ansettelse og gode vilkår for de ansatte, hvis ledelsen når som helst kan leie inn hva de måtte ønske av mannskap og fly eksternt.
Dette er helt vanlig å ha i avtaleteksten i seriøse selskaper.

Uten en slik formulering er det jo liten vits å kjempe for fast ansettelse og gode vilkår for de ansatte, hvis ledelsen når som helst kan leie inn hva de måtte ønske av mannskap og fly eksternt.
Dette er helt vanlig å ha i avtaleteksten i seriøse selskaper.

Det er mulig at det er vanlig med en slik formulering, men det oppfattes av meg som at hver gang et selskap skal ut for å hyre inn fly/mannskap på wet lease så må de sjekke med pilotforeningen først. Det høres unødvendig tungvint ut. Jeg tror ikke det er veldig vanlig i andre typer foretak at man spør fagforeningene først om man kan hyre folk og maskiner inn på kontrakter.

En prinsipiell avklaring om at hovedregelen er fast ansettelse i selskapet burde være nok.

Last edited:

Det er mulig at det er vanlig med en slik formulering, men det oppfattes av meg som at hver gang et selskap skal ut for å hyre inn fly/mannskap på wet lease så må de sjekke med pilotforeningen først. Det høres unødvendig tungvint ut.

Det viktigste formålet med at foreningen skal kobles inn er at foreningen skal godkjenne selskapet ut fra et sikkerhetsperspektiv. Som regel sendes én eller flere av foreningens representanter på en audit av selskapet, pilotene og prosedyrene deres. Det tror jeg du synes er greit;)
Samtidig skal foreningen kunne ha en viss kontroll med hvor utstrakt bruken av wetlease er. Det er da ikke så rart.

Det viktigste formålet med at foreningen skal kobles inn er at foreningen skal godkjenne selskapet ut fra et sikkerhetsperspektiv. Som regel sendes én eller flere av foreningens representanter på en audit av selskapet, pilotene og prosedyrene deres. Det tror jeg du synes er greit;)
Samtidig skal foreningen kunne ha en viss kontroll med hvor utstrakt bruken av wetlease er. Det er da ikke så rart.

Førstnevnte har jeg full forståelse for, selv om jeg antar at også flygesjef o.l. i selskapet innehar den nødvendige kompetansen til å gjøre slike vurderinger. At man så delegerer dette til pilotforeningen av f.eks. kapasitetshensyn, eller ønsker deltakelse fra pilotforeningen av andre årsaker, er også forståelig og uproblematisk.

Sistnevnte har jeg forståelse for at foreningen ønsker, men ser på det som lite fleksibelt (at man orienterer foreningen om ulike wet lease avtaler er greit, men om det er slik at benyttelsen av slike avtaler omtrent skal legges frem for foreningen for godkjennelse så synes jeg foreningen virker noe kravstor).

Back