Norwegians Nye 737

Maskinen er ETOPS-klar per definisjon, men operatøren må også sertifiseres og vedlikeholdsprogram godkjennes. Det er en ganske dyr og omstendelig prosess og det er neppe lønnsomt å gå igjennom prosessen for kun en rute om det skulle vært aktuelt. Det er forøvrig ikke nødvendig med ETOPS for å krysse dammen, men veivalget er begrenset og du vil ikke alltid være istand til å velge den mest økonomiske ruta.

Flott å se LN-NOE i lufta, den trenger DY.
Men synd å se at halen er hvit og ikke noen bilde på halen.

Noen som vet hvordan fabrikkny -800 er i forhold til ETOPS? Mener å huske de blir sertifisert til 180min, men er ikke sikker. Da kunne jo Kjosern flydd til østkysten av USA, med et fuelstop i Newfoundland.
Hjelp, gud forby! :o

At DY har behov for fly med over 200 seter ser jeg imidlertid ikke ....

Men i et tiårsperspektiv har de kanskje behov for et fly som kan fly enda lengre distanser? Hvilket tror du kan passe?

Last edited:
Det er 5,925 km, som innebærer at de på en god dag klarer OSL-NYC, avhengig av vekter og vindforhold.

LCC-modellen på så lange ruter fungerer imidlertid dårlig, selv om det ikke ser ut til å være mangel på selskaper som prøver - og feiler.

Last edited:
Nå driver vel Dy med et fullskala forsøk på dette i og med at de allerede har startet ruten til Dubai. Forskjellen er ikke så stor på disse rutene. Jeg heller imidlertid også til at dette er i overkant lenge å sitte i et trangt fly, om det er aldri så billig, og det er det nok flere enn meg som er enig i .....

Forskjellen er ikke så stor på disse rutene. ..

Uten annet grunnlag enn å se på lavpriskalenderen til DY, tror jeg at inntektene er adskillig høyere på Dubai .. det var svært få dager med enveispriser under 2000 .. utgiftene er dessuten høyere med transatlantiske operasjoner.

Til NYC er man dessuten avhengig av mellomlanding .. og det er lite salgbart. Nonstop or bust.

Joda, sant det, men jeg tenkte mest på passasjerene. For en passasjer, er det ikke så stor forskjell (gitt at det faktisk hadde vært mulig å fly med en trang 737).

Nå driver vel Dy med et fullskala forsøk på dette i og med at de allerede har startet ruten til Dubai. Forskjellen er ikke så stor på disse rutene. Jeg heller imidlertid også til at dette er i overkant lenge å sitte i et trangt fly, om det er aldri så billig, og det er det nok flere enn meg som er enig i .....

Hvis prisen er deretter tror jeg de fleste ikke bryr seg så mye om plassen, alternativene er transitt med dertilhørende lengre reisevei/tid. Sist jeg var i Dubai måtte jeg via LHR, og det er ikke akkurat den ruten jeg vil ta om DY går direkte.

Har hørt en fugl hvisket at LN-NOE lander på OSL i morra tidlig klokka 0600, kommer fra BFI som DY8738.

Den skal lette 2015 norsk tid fra BFI

Noen som kan bekrefte dette?

Kan stemme bra det!

DCT SEA J503 YEG J517 YMM NCAU PEVRA J517 YBE NCAH
MEDPA/M079F390 DCT BRAVO DCT 74N050W DCT 74N040W DCT
73N030W DCT 72N021W DCT 70N010W DCT 67N000W/N0457F390 DCT
ABADA DCT NILEP

Enroute 9:11 og 23 tønner med suppe.

Det jeg skjønte!

Blir vel satt i trafikk da i løpet av helgen da!

Blir bra! Da er det vel LN-NOG som er neste maskin fra Boeing.

Da prøver de igjen ....

http://flightaware.com/live/flight/NAX8738

flight_track_map.rvt

Back