Norwegians MD80 går til Allegiant Air

MartinL

ScanFlyer Dusty
Norwegians MD80 går til Allegiant Air

Allegiant Air overtar Flynordics MD-80 fly

11-04-2008
Av: Hans Olav Nyborg

Allegiant Air har inngått avtale om kjøp av seks MD-80 fly som opereres av Flynordic i dag, på kjøpet følger også tre ekstra flymotorer til flyene.

Fire av flyene skal over til det nye selskapet i første kvartal av 2009 mens de to siste følger etter i første kvartal av 2010.

Allegiant Air opererer i dag en flåte bestående av 36 MD-80 fly og skal i følge regnskapene ha en meget god økonomisk plattform.

Flyene er i dag i eie hos Finnair men har vært på leasing til Flynordic. Selskapet som i fjor ble overtatt av Norwegian er nå slått sammen med dette og skal operere Boeing 737 når MD-80 flyene forsvinner.

http://hangar.no/news/117/ARTICLE/1580/2008-04-11.html

Re: Norwegians MD80 går til Allegiant Air

på kjøpet følger også tre ekstra flymotorer til flyene.

haha!

Men har ikke FlyNordic åtte MD-80-maskiner? Og hvis de skal være i drift til 2010 snakker vi vel kanskje om en omlakkering av noen av flyene?

haha!

Men har ikke FlyNordic åtte MD-80-maskiner? Og hvis de skal være i drift til 2010 snakker vi vel kanskje om en omlakkering av noen av flyene?

Husk at flyene også trenger litt mer klargjøringstid enn en bruktbil når den får nye eiere. Men uansett så males ikke flyene så ofte at jeg tror de får nye lakkeringen innen da. Bare se hvor lenge SAS sine ex-BU fly fløy rundt i Braathens maling

Ingen omlakkering er planlagt av FlyNordic maskinene.

Ingen omlakkering er planlagt av FlyNordic maskinene.

Løsningen er vel heller å bruke stickers inntil maskinene blir faset ut tipper jeg....

Allegiant liker tydeligvis de nordiske MD'ene
De har og en haug ex SAS md'er

Hva med navnebyttte - skal MD`ene fly rundt med galt navn til 2009/2010?

Egentlig ikke det helt store problemet EB.Kun kort periode.
SAS har jo fløyet rundt i flere år med Braathens titler på deler av flåten sin remember.:)

Selv om SAS er treige behøver jo ikke Norwegian være det samme... Håper på norwegian.se titler på MD`ene...

SAS var treige med å male om Braathens-flyene til SAS Braathens fordi SAS Braathens kun var midlertidig. Men så fort SAS Norge-navnet ble innført har jo ommalingen gått i et utrolig tempo. Så jeg synes det er rart om ingen av FlyNordic-flyene får stickers eller noe paint - de skal jo tross alt brande et navn...

Helt enig... Det er jo både tøft og riktig å brande FlyNordic om til norwegian.se - men da bør man jo ikke gå glipp av den beste reklameplassen som finnes - egne fly og ikke minst egne MD80`er!!!

Jo, 3 DC-9-83 (SE-DLV/RDV/RFA) och 5 DC-9-82 (SE-RBE/RFB/RFC/RFD/RDR). Av de sex ägda av Finnair Aircraft Finance registrerades fem (SE-RDV/RFA/RFC/DLV/RFD) på Allegiant Air LLC redan 8 april 2008, -RFB är den enda Finnair-ägda som ännu inte registrerats på Allegiant.

Med x antall fly uten ordentlig profil på halefinnen, så har jeg en sterk mistanke om at Flynordic-maskinene aldri får noe mer enn maks et par "Norwegian"-dekaler.

SAS var treige med å male om Braathens-flyene til SAS Braathens fordi SAS Braathens kun var midlertidig. Men så fort SAS Norge-navnet ble innført har jo ommalingen gått i et utrolig tempo. Så jeg synes det er rart om ingen av FlyNordic-flyene får stickers eller noe paint - de skal jo tross alt brande et navn...

Correct me if I am wrong...men SAS har vel fredeles flere fly i flåten som er i Braathens farger og med Braathens logo?

Det står opptil flere BU maskiner på OSL når jeg er på jobb hvertfall...

Men igjen hvorfor skal SAS Norge være malen - når Norwegian ofte ellers er raskere og/eller flinkere til å tilpasse seg ny hverdag????

Problemstilling: Hvis, som nevnt tidligere, alle DYs kommende B738 skal på norsk register, ser vi da en fordeling av fly med norwegian.no og norwegian.se etterhvert? DY har som kjent for vane å rotere flyene rundt på ulike baser, fremfor å øremerke noen individer til spesifikke baser. Hvor riktig er det da å fly med norwegian.se-sitckers ut fra norske baser?

Det er en stor gruppe her inne som mener SAS bør ha én felles profil på sine fly. Antar at den samme gruppen også er enig med meg i at Norwegian bør ha én felles profil (les: norwegian.no) på sine fly når de nå etterhvert skal ha base andre steder i Skandinavia.

Ja det du skriver her virker fornuftig. F.eks ser jeg ikke bort i fra at ruten til Dubai kanskje vil betjenes med fly fra Norge på OSL-DXB som kanskje retunerer DXB-ARN - da vil .no og/eller .se spille en rolle.

Last edited:

Hvis, som nevnt tidligere, alle DYs kommende B738 skal på norsk register, ser vi da en fordeling av fly med norwegian.no og norwegian.se etterhvert?

Alla till norskt register ? Varifrån kommer det (nevnt tidligere) ?

Back