Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

OT, but you started :)

Selv om noen sier det, så trenger det ikke være sant. Cancel rate 2008:
SAS Norge: 1,47%
Norwegian: 2,55%
(SAS DK/SE: 1,61%)

Dokumentasjon (FlightStats):
http://images.emailroi.com/users/flightstats/library99.pdf

Ja, der kan man se. Jeg la inn et forbehold, og kommentaren var utelukkende humoristisk ment. Likevel så er tallene du viser til litt interessante. Basert på dette så bør kanskje ikke SAS skryte så veldig mye mer av on time performance (basert på ankomst tid), for fra tabellen i dokumentet så har DY knappe 78% mindre enn 15 minutter forsinket ankomst mens SK har knappe 82% innenfor 15 minutter.

Sorry: jeg så ikke siste kommentar. Likevel så er dette relevant om man skal foreslå markedsføringsstrategier for selskapene.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Blir det ikke litt stusselig når SAS vurderer å løpe til "mor" og sladre på slemme Norwegian som erter?

Har selv stor sans for denne parodien fra Norwegian og kan ikke skjønne annet enn at SAS burde være med på spøken fremfor å gå offentlig ut og føle seg snurt og bitter.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Nå er det da faktisk snakk om faktafeil i reklamen og da er det etter markedsføringsloven ulovlig.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Har selv stor sans for denne parodien fra Norwegian og kan ikke skjønne annet enn at SAS burde være med på spøken fremfor å gå offentlig ut og føle seg snurt og bitter.

Må si meg enig i dette, men de stiller seg jo lagelig til for hogg når de ikke har orden på tallene. Jeg tror ikke SAS har lyst på noen "annonse-krig", men det kunne jo blitt morsomt å se på.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Da er det bare å kjøpe DN i morra for å lese om hvordan DY bruker kalkulatoren :)

Jeg synes SAS burde kjørt en annonse med teksten:

Det er mulig vi en sjelden gang er litt dyrere enn vår konkurrent med rød nese.
På samme måte som vi av og til er litt billigere.
Men i tillegg til gratis kaffe og frokost - så får vi deg faktisk frem til riktig tid!

Valget er ditt!

HERLIG!!! Loving it, TCAS!:nor:nor:nor
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Litt OT, men denne her tror jeg må være den aller beste "tilsvarsannonsen" of all time:
p_ad15.jpg
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Blir det ikke litt stusselig når SAS vurderer å løpe til "mor" og sladre på slemme Norwegian som erter?

Har selv stor sans for denne parodien fra Norwegian og kan ikke skjønne annet enn at SAS burde være med på spøken fremfor å gå offentlig ut og føle seg snurt og bitter.

Kjos har jo vært snurt og bitter offentlig hver gang det har vært noe som helst å syte for, enten det har vært Eurobonus, markedsandeler, emisjoner, slots på OSL eller i Frankfurt +++.
Når han står på en helside og juger om en så viktig faktor som prisdifferanse mellom sitt eget selskap og konkurrenten, og soleklart bryter markedsføringsloven, så synes ikke jeg det er rart at SAS vurderer å reagere.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Synes annonsen i utgangspunktet er kul - men inntrykket ødelegges når Norwegian her regner feil, tilsiktet eller utilsiktet. Uansett, SAS markedsføre seg på punktlighet, frekvenser og god service, og da tenker jeg på den ekstra gode servicen man får om noe skulle oppstå. Det er det som er grunnen til at man bør velge SAS, ikke at man får en te eller kaffe på de 40 minuttene man flyr over til Bergen! Overfor bedriftsmarkedet har SAS dessuten bedre produkter enn det Norwegian har.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Merkelig at så mange av dere går i fella - eller skyttergropen med sterk tro. Det eneste som kan sammenlignes er egentlig omsetning/RPK - altså inntekter pr flydd passasjerkilometer, og er det ikke dette som kalles yield? ;)

Yielden til DY er kjent, og ligger på noe over NOK 0,68 for 2008.

Og nå skal spenningen utløses - yielden er for:
SAS Group = NOK 1,17
SAS IC = NOK 0,70
SAS DK = NOK 1,76
SAS NO = NOK 1,69
SAS SE = NOK 1,44
Spanair = NOK 0,98
Widerøe = NOK 4,58*
Blue1 = NOK 1,23

* Widerøes yield er unaturlig høy siden Odd og hans kompaner gjør så god butikk i Mosjøen, og uten dette tilskuddet ville yielden til WF ligget under NOK 3!

Konverteringskursen mellom SEK og NOK som er benyttet er gjennomsnittskursen for 2008 hentet fra DnBNor og den var NOK 85,49 pr. SEK 100. Tallene forøvrig som benyttes er hentet fra selskapenes egne rapporter.

Med andre ord er det bare SAS IC som kan sammenligne seg sånn noenlunde med DY. De som slo seg på brystet for SAS NOs vegne, så lopper de sine passasjerer med over 140% mer for en noenlunde samme tjeneste (gjennomsnittlig distanse DY flyr per leg er høyere enn det SAS NO har, så derfor er avstanden per flytur som det diskuteres her lavere). Med andre ord kunne Kjos slått enda mer på stortromma enn det han gjør. Var det noen som ikke har forstått hvorfor DY tar markedsandeler så det synger?
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Hovere og hovere , det var da Kjos selv som trakk om disse tallene , men når

Norwegian hadde et underskudd på driften i fjor på 337 millioner, mens SAS Norge hadde et overskudd på 140 millioner.

.

Så må man vel først klare å kjøre butikken i + før man skal beskylle konkurenten for å loppe noen som helst ?
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Herregud, de talletriksene er pa vei igjen.

Selv med en prisunderskudd pa bare 250 Kroner far du mye mye kaffee hos DY. Faktisk mere enn du kan drikke pa en gjennomsnittlig flytur.

Tallene for DY sitt Norsk virksomhet er bedre enn de tallene som er sammenligget her med SK NO. Mens de inneholder CPH og WAW basen og ble derfor trekked ned.

Mens til slutt er det rett og slett utrolig enkelt.
Fremtida vil vise hvem har bedre konsept. Enten vil DY klare a fylle sine flyene eller vil SAS beholde rett og fylle sine flyene, eller kanskje vil begge dele opp marked mellom seg og begge vil klare a fylle sine flyene. Det spörs bare hvor mye fly det er hos DY og SK i ar 2019... Dersom vi finner en SK og DY i 2019. Det er god mulig at det finnes ingen av disse 2 aktörer dersom de velger a ruinere seg hverandre... Da vil bare de andre selskaper som er avventende na ler seg og tar seg den marked som begge ikke klarer a fordele mellom seg. Dersom det kommer a skje pa denne mate.

Jeg er utrolig lei av disse "konkurranser".
Begge selskaper har livets rett, begge har deres kundegruppe. Det minner litt om Cola-Krig mellom Coca Cola og Pepsi.

Jeg for min del vil fly DY, rett og slett fordi jeg slipper mellomlanding pa vei til SVG. Time matters, og 1:45 timers reisetid slar ingen annen selskap...
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Men P.A. VIKING da, strekk opp armene og innrøm tapet.

Tror heller ikke SAS har noe å vinne på å fortsette diskusjonen, nå er tallene i public domain og da får vi se hva avisene i morgen sier.

Her er regnestykket for SAS NO:
Revenue = SEK 14 178 000 000 = NOK 12 120 772 200
Revenue Passenger Kilometer (RPK) = 7 190 000 000
Yield = Revenue / RPK = NOK 1,69
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Er RPK "eneste" rette regnemåten ? , jeg spør, men har ikke svaret , men litt av svaret ligger vel om man sammenligener SK IC mot WF....

Tallene til Brønnsøysund sier også sitt.

Men som BU662 sier, vi får se om 25 år.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Mens til slutt er det rett og slett utrolig enkelt.
Fremtida vil vise hvem har bedre konsept. Enten vil DY klare a fylle sine flyene eller vil SAS beholde rett og fylle sine flyene, eller kanskje vil begge dele opp marked mellom seg og begge vil klare a fylle sine flyene. Det spörs bare hvor mye fly det er hos DY og SK i ar 2019... Dersom vi finner en SK og DY i 2019. Det er god mulig at det finnes ingen av disse 2 aktörer dersom de velger a ruinere seg hverandre... Da vil bare de andre selskaper som er avventende na ler seg og tar seg den marked som begge ikke klarer a fordele mellom seg. Dersom det kommer a skje pa denne mate.

Jeg er utrolig lei av disse "konkurranser".
Begge selskaper har livets rett, begge har deres kundegruppe. Det minner litt om Cola-Krig mellom Coca Cola og Pepsi.

THANK YOU RICHARD! This has to be the wisest remark that has been made since the dawn of the DY/SK debate on this forum!
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Noen (slik som meg selv) betaler gjerne litt ekstra "i tilfelle", og etter det som hendte i Bangkok har SAS fått ekstrapoeng i min bok. Litt service på turen er heller ikke å forakte. Så bør det vel nevnes at jeg aldri har hatt problemer når jeg har reist med Norwegian.

Så det kommer vel til hva vi er villige til å betale...

(PS: sist jeg skulle fra Alta til Oslo var Norwegian over dobbelt så dyr som SAS)
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

10 år var det BU662 nevnte ;)

Så la oss se på gjennomsnittlig pris per flytur til SAS NO og den er 719 km lang.
Da lander vi på et gjennomsnitt på NOK 1212 per tur med SAS NO.

Tilsvarende tall for hele DY (Kjos har benyttet tallet for DY NO og det var NOK 750):
993 km og NOK 682 per flytur.

Hvis en som eksempel hadde hatt sammenlignbare fly med 150 seter og tar hensyn til kabinfaktor, så er inntekten per flytur for hver av dem:
SAS NO = 150 x NOK1212 x 66% = NOK 119 988
DY = 150 x NOK 682 x 79% = NOK 80 817

Og hvis DY hadde tatt seg betalt som SAS NO gjør per flytur så hadde det blitt
NOK 39 171 x 75 000 flighter = 2,9 milliarder ekstra inntekt
Og da hadde hatt et overskudd på litt over 2,2 milliarder mer enn SAS NO og fremdeles hadde passasjerene fått billigere flyturer enn hos SAS.

Mye tull med tall på en fredag kveld, men ser man hvor mye bedre SAS NO (som er best i klassen hos SAS) må forbedre seg for å bli konkurransedyktig på kostnader.
 
Last edited:
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

OT, but you started :)

Selv om noen sier det, så trenger det ikke være sant. Cancel rate 2008:
SAS Norge: 1,47%
Norwegian: 2,55%
(SAS DK/SE: 1,61%)

Dokumentasjon (FlightStats):
http://images.emailroi.com/users/flightstats/library99.pdf

...fortsatt OT (la oss flytte regularietsdebatten straks ;)), men FlightStats underlag er FEIL når det gjelder DY!

Jeg er ikke sikker på hvor og hvordan kildedataene hentes, men mistenker at det kun er delvise - eventuelt kun et utvalg av flyplasser.
Hvorfor?
Grunnlaget i antallet flighter (31840) er under halvparten av det som er aktuelt gjennomført.

Mistenker videre at grunnlaget ikke utelukkende er basert på kommersielle flighter ("J" og "C"). DY har det med å sette opp en drøss av "P" flighter (posflighter) til/fra f.eks Lasham (QLA) som aldri blir gjennomført.

Tallgrunnlaget stemmer rett og slett ikke!

For SASNO (BU) er grunnlaget basert på 126137 flighter - med litt røffe antagelser er dette en relativt stor del av totalt gjennomførte flighter, kanskje noen kan bekrefte dette.. Det som er sikkert er at forholdet mellom tallgrunnlaget for (BU) og DY er skjevt - (BU) fremstår med 4 ganger flere avganger enn DY..

..Sorry FlightStats..:p
 
Back
Top