Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

For et konstruktivt innlegg. Hva med å utdype litt?

Spørs hvor mye jeg kan utdype uten at det blir en fullstendig avsporing. Jeg tror mine flyturer har hatt en større enn normal avsporingsrate de siste ti årene, og mine - etterhvert altfor mange - erfaringer med service hos SAS i slike tilfeller, er i gjennomgående og uten unntak håpløst negative. Disse erfaringene er faktisk den viktigste årsaken til at jeg skyr SAS i den grad det er mulig og formålstjenlig.

og, JA - det kommer et svar:

Det var neppe en god idé rent markedsføringsmessig. Man angriper konkurrentens annonse for faktafeil, men ender bare opp med å bekrefte hovedbudskapet i annonsen; at SAS er dyrere. Hvilken uttalelse tror man egentlig har best markedsføringseffekt for Norwegian?

1. Norwegian (i en annonse): -SAS er dyrere enn oss.
2. SAS (i et redaksjonelt produkt): -Vi er dyrere enn Norwegian.

Da må det være noe spesielt med meg og mine omgivelser siden jeg ikke har noen dårlige erfaringer med SAS i tilfeller der ting har gått galt. Og ja; ting har gått galt på turer der jeg har benyttet meg av SAS. Og Bangkok er ikke det eneste stedet hvor ting har gått galt, jeg har nemlig opplevd problemer i Stavanger, Oslo, Tromsø og Alta. Og så var det Heathrow, da, og den var da til overmål selvforskyldt (uten at det stoppet SAS fra å være serviceinstillte).

Spørs om vi ikke også kan snakke om forventninger? Jeg forventet i alle fall ikke mye når jeg hadde rotet det til på Heathrow, ergo ble servicen en enda større opptur...

Når det gjelder markedsføring, så mener jeg at det værste SAS har gjort er å forsøke å konkurrere med Norwegian på Norwegian sine premisser. Det de bør gjøre er å markere seg på områder hvor de gjør det bedre enn Norwegian. Og ja, jeg er enig i at "litt bedre benplass" virker litt ymse. TCAS sitt forslag er i så måte ypperlig!

Nu får jag be att ni styr tillbaks till Norwegians marknadsföring (och svar från SAS) istället för servicenivå. Det har vi ett pa trådar om redan.

Back to topic...

SAS kommer nok ikke til å gå videre med saken (klokt gjort) om man skal tro det som står på hegnar.no, og sier de ser humoristisk på annonsen. Samtidig kaller de annonsen til DY for svindel, så da er krigen igang? :)

http://www.hegnar.no/nyhetsoversikt/article362155.ece

Etter mitt syn er Kjos i ferd med å bli en medianisse, og akkurat dét gavner dessverre ikke Norwegian. Nå er det beinhard business som gjelder, og da nytter det ikke med denne type utspill.

Og en god regel i markedsføringsetikken er aldri å angripe motstanderne, her har DY-folkene gått i fella.

Kjos har en folkelighet som går rett hjem i stua hos den jevne Ola Dunk, dét kan ingen ta fra ham.

SAS skifter så ofte sjefer at det er knapt nok noen som får lært seg navnet før de slutter igjen.

SAS har hatt 2 toppsjefer de siste 8 årene, hvilket ikke er noe mer enn en gjennomsnittlig bedrift av den størrelsen, og når det kommer til SAS Norge så har de hatt 2 toppsjefer (+ en konstituert) etter at de ble opprettet. Det kan ikke kalles spesielt stor turnover

Men imotsetning til Kjos så har ikke SAS ledelsen like stort behov for oppmerksomhet og lider ikke av ekstrem PR-kåthet og derfor er mer anonyme av seg. Problemet til Norwegian er at de har gjort seg avhengig av Kjos og hans "folklighet"............

Problemet til Norwegian er at de har gjort seg avhengig av Kjos og hans "folklighet"............

Dette er ikke et problem i moderne merkevarebygging, snarere tvert i mot! Merkevaren Norwegian speiles gjennom Kjos sine aktiviteter og personlighet, og deler av Norwegians suksess kan faktisk knyttes opp mot Kjos som person.

Dette er ikke et problem i moderne merkevarebygging, snarere tvert i mot! Merkevaren Norwegian speiles gjennom Kjos sine aktiviteter og personlighet, og deler av Norwegians suksess kan faktisk knyttes opp mot Kjos som person.

Problemet er hvis Kjos forsvinner eller gjør en eller annen form for feil som setter han i et dårlig lys

Jeg for min del synes denne annonsen var fantastisk morsom. Jeg får også mer "feelgood" av denne typen markedsføring.

For øvrig er det jo klart at denne tråden blir alt for farget av de som arbeider for nevnte to flyselskaper. Jeg som derimot ikke gjør det må si at Norwegians svar var langt bedre enn SAS' opprinnelige annonse.

En helt annen ting er jo å spørre i hvor stor grad slik markedsføring er virkningsfull? Skal jeg fly innenriks i Sør-Norge er det for meg komplett likegyldig om det er SAS eller DY, dog med en liten preferanse på SAS pga stort sett litt nyere fly, en gratis kaffe, frokost og for det meste hyppigere avganger (flyr stort sett OSL-AES da). Men ellers er jo prisen det eneste avgjørende.

Får slike annonser virkelig folk til å velge det ene framfor det andre? De fleste kjenner jo SAS og DY, og har allerede gjort seg opp en mening om de liker Kjos eller SAS. Merkevarebygging er vel ikke akkurat så aktuelt når man allerede har merker med så stor kjennskap? Blir litt som om at Tine skulle komme med en generell annonse om at Tine har flest oster, og Finden skulle svare med at de også har gulost og brunost i sitt sortiment ...

Last edited:

"Etter å ha regnet på nytt igår ettermiddag, måtte kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian legge seg flat.

- Vi har nok bommet med en kaffekopp eller to, sier Skånvik, som fra 1996 til 2004 jobbet i Finansdepartementet som informasjonssjef og avdelingsdirektør."

Dersom prisen på en kaffekopp eller to er kr. 173,- (billettdifferansen ikke 421 kroner, men 248 kroner) hos Norwegian, henger "lavkostselskap" i en tynn tråd ;-)

GB

Last edited:

... og dermed hadde krigen om lufta i Norge nådd et nytt lavmål....

... og dermed hadde krigen om lufta i Norge nådd et nytt lavmål....

Dette utsagnet sier ganske mye om hvordan mennesker oppfatter SAS og Norwegian. I setningen "De fleste kjenner jo SAS og DY, og har allerede gjort seg opp en mening om de liker Kjos eller SAS" kommer kjernen frem. Man kjenner SAS og DY mens man liker Kjos eller SAS.

Ergo, SAS har ingen frontfigur og har ikke hatt det siden Janne Carlzon. SAS oppfattes som en kjedelig institusjon ala Nedre Romerike Vannverk, bare at dommene mot SAS er vel fortsatt mer omfattende både i antall og bøtestørrelse.

Neida Jarlabanke, det er tydlivis fortsatt mulig å gå lavere

Med andre ord er det bare SAS IC som kan sammenligne seg sånn noenlunde med DY. De som slo seg på brystet for SAS NOs vegne, så lopper de sine passasjerer med over 140% mer for en noenlunde samme tjeneste (gjennomsnittlig distanse DY flyr per leg er høyere enn det SAS NO har, så derfor er avstanden per flytur som det diskuteres her lavere). Med andre ord kunne Kjos slått enda mer på stortromma enn det han gjør.

Ikke glem at det er dyrt aa servere gratis kafe LN-KGL:colgate:

Back