Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Dette er ikke et problem i moderne merkevarebygging, snarere tvert i mot! Merkevaren Norwegian speiles gjennom Kjos sine aktiviteter og personlighet, og deler av Norwegians suksess kan faktisk knyttes opp mot Kjos som person.

Sorry, det er nettopp det som er feil. Les boka " Branding" av Christian Sinding. Det finnes knappt nok en merkevare som er bygget om rundt kun én person. En merkevare lever sitt eget liv uavhengig av personer, folkelige eller ei. Derfor lever en merkevare videre, mens personer forgår.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Finnes flere spennende bøker om emnet. Med fare for at vi snakker forbi hverandre; poenget mitt er at når Kjos opptrer i media for Norwegian, vil hans uttalelser, oppførsel m.m. knyttes til Norwegian sin profil.
Selvsagt er det et hav av andre ting som også påvirker og danner en persons oppfatning av en merkevare, men dét er en annen diskusjon.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Southwest lever fremdeles - selv etter at legendariske "Herb" ga seg.
Og, Ryanair selger seter i bøtter og spann - på tross av Micheal O'Leary
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Vi er helt klart enige om Kjos´ern sin positive betydning for Norwegian idag.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Kan ikke se at dette julegavetipset fra SAS til Kjos er blitt publisert:

Boarding har snakket med Sas og de er blitt enige om å "spleise" på en valutakalkulator til Herr Kjos.

http://www.boarding.dk/art.asp?id=35456
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Boarding har snakket med Sas og de er blitt enige om å "spleise" på en valutakalkulator til Herr Kjos.

Feil, for da har du nok ikke lest artikkelen du har linket til. Boarding har bare lest DN som har snakket med SAS ang. spleising på kalkulator til Kjos :)
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Jeg tror ikke SAS har veldig mye å lære bort i faget kalkulering.

Og hva i all verden mener du med det??? At heller ikke SAS vet forskjellen på NOK, SEK og USD...? Dette er for dumt!
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Jeg tror at tiemand tenkte på overskudd på driften!
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Jeg tror ikke SAS har veldig mye å lære bort i faget kalkulering.

Både SAS og Norwegian burde være like flinke til og kunne bruke "minus-knappen" ihvertfall
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Jeg blir flau på DY's vegne av denne annonsen her :(

Og hvordan i alle dager kan man rote med NOK/SEK på denne måten! Lærlinger i markedsavd? ;)
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Tja, du skal ikke se bort ifra at det kan være lærlinger i markedsavdelingen. Det ville i så fall være en fin måte å kutte kostnader på...
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Lærlinger i markedsavd? ;)

Tvert imot. Nå har de jo fått SAS til å gå ut og bekrefte påstanden om at de er dyrere. Det hadde aldri skjedd uten at de hadde blingset litt på valuta(kurs)ene. :)
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Tvert imot. Nå har de jo fått SAS til å gå ut og bekrefte påstanden om at de er dyrere. Det hadde aldri skjedd uten at de hadde blingset litt på valuta(kurs)ene. :)

SAS har aldri sagt de er billigere enn NAS i gjennomsnitt. Men at de ved endel tilfeller er like billige/billigere er det ingen tvil om. Det er vel også noe som heter at den største aktøren i et marked ikke har lov til å selge for lavere pris enn de direkte kostnadene?

I tillegg koster det mere å drive et nettverksselskap, enn et punkt til punkt, det koster også å gi den servicen/punktligheten SAS NO har for øyeblikket.

Mener å huske at SAS NO har hatt overskudd totalt sett siden NAS startet i 2002?, det har ikke NAS, så den kalkulatoren har de nok bruk for.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Edit: Snakket med en jeg kjenner i NRK som visste litt om programmet som visstnok allerede er laget. Lager derfor en egen tråd om dette.

Apropos markedsføring; 21. mars er Norwegian-sjef Bjørn kjos med i Den store klassefesten på NRK midt i beste sendetid lørdag kveld. Da er det bare å begynne å glede seg...:p Forrige helg hadde programmet over 1,2 millioner seere, så her burde det være gode muligheter for profilering for Kjos.

Fra nrk.no:

19.55

Den store klassefesten (ttv)
Dan Børge Akerø inviterer nok en gang til en underholdende og uforutsigbar klassefest med to kjente gjester som møter sine gamle klassekamerater. Gjestene i kveld er Arthur Buchardt og Bjørn Kjos. (3:8)
Blir også sendt i morgen kl. 13.45 (NRK2).
 
Last edited:
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Les også leserinnlegget i dagens DN - en som ikke er helt enig med Kjos.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Les også leserinnlegget i dagens DN - en som ikke er helt enig med Kjos.


Nå leste jeg artikkelen til frokost i dag - men om jeg husker riktig så har vel mannen fra HRG har et poeng med at DY må slutte å forsøke å være SK.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

SAS har aldri sagt de er billigere enn NAS i gjennomsnitt.

Nei, hva så? Poenget er at Norwegian markedsfører seg på å være billigst, men budskapet har betydelig større gjennomslagskraft når det kommer fra konkurrenten og det attpåtil i redaksjonelt innhold fremfor en annonse.

I tillegg koster det mere å drive et nettverksselskap, enn et punkt til punkt, det koster også å gi den servicen/punktligheten SAS NO har for øyeblikket.

SAS kan ha ti tusen gode grunner til å være dyrere. Okkesom er det en tabbe å markedsføre den viktigste konkurrenten på den måten der.

Mener å huske at SAS NO har hatt overskudd totalt sett siden NAS startet i 2002?, det har ikke NAS, så den kalkulatoren har de nok bruk for.

Tviler på at det er mangel på valutakalkulator som har gjort det utslaget.
 
Back
Top