Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

I flere norske aviser kjører Norwegian i dag helsider med en annonse som er en ren kopi av SAS' skryteannonse med Ola Strand fra noen uker tilbake.

Kjos "skryter" av at deres gjennomsnittlige billettpris er 471 kroner lavere enn SAS Norges. Dårlig revenue management med andre ord (LOL)?
 

Attachments

  • kjosKOPI.jpg
    kjosKOPI.jpg
    115.5 KB · Views: 1,004
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Kjos "skryter" av at deres gjennomsnittlige billettpris er 471 kroner lavere enn SAS Norges. Dårlig revenue management med andre ord (LOL)?

Tja, du som har drevet med reveue management vet vel at det ikke er så enkelt. DY og SK oppfattes muligens ikke som identiske produkter, noe som kan bety at DY må prise seg litt lavere enn SK for å selge til like mange kunder. I tillegg er jo ikke bare inntektssiden av interesse, og for å se på hva selskapet tjener penger på så er det jo essensielt å trekke inn kostnadssiden. Der tror jeg at DY har et aldri så lite fortrinn vis a vis SK, og de kan selge et gitt sete til lavere pris men likevel tjene mer penger på det. Ikke sant?
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

haha... Denne var veldig bra!!

SAS-kampanjen er i utgangspunktet helt håpløs. Hvorfor i alle dager reklamerer de for gratis kaffe, frokost og litt ekstra benplass?? Fordelen til SAS er punktlighet, god service om noe skulle oppstå og mange frekvenser...
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Nå er heller ikke forskjellen så stor som Kjos påstår - ettersom han har sammenlignet DYs pris per passasjer i NOK med SAS Norges pris per passasjer i SEK...
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

DER er jeg enig med deg, Espen. Det store banneret på OSL ved gate 47 eller deromkring der SAS sier at "hos oss får du gratis aviser og noe bedre benplass" (min kursivering) irriterer meg grenseløst. SAS har så mye mere å by på enn "noe bedre benplass". Ganske tannløst, dessverre.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Tja, du som har drevet med reveue management vet vel at det ikke er så enkelt. DY og SK oppfattes muligens ikke som identiske produkter, noe som kan bety at DY må prise seg litt lavere enn SK for å selge til like mange kunder. I tillegg er jo ikke bare inntektssiden av interesse, og for å se på hva selskapet tjener penger på så er det jo essensielt å trekke inn kostnadssiden. Der tror jeg at DY har et aldri så lite fortrinn vis a vis SK, og de kan selge et gitt sete til lavere pris men likevel tjene mer penger på det. Ikke sant?

Norwegian hadde et underskudd på driften i fjor på 337 millioner, mens SAS Norge hadde et overskudd på 140 millioner.

Jeg tror jammen ikke DY har råd til å fortsette å tjene mindre penger enn SAS per passasjer. Og, SAS har heller ikke mulighet, TOS, til å selge sitt produkt til en særlig høyere pris enn Norwegian så lenge man fokusere på gratis aviser og frokost, og ikke antall avganger, nettverk, IRR-service, fasttrack, mobile tjenester, support, service (som er mer enn gratis mat) etc etc.

De aller flere flyreisende ser ikke forskjellen mellom DY og SKs produkt f.eks. på OSL-BGO. SAS kommer dermed i samme dilemma som Braathens i sin tid. Braathens Best var et klart bedre produkt enn det SAS hadde på den tiden, mens Braathens Back var et dårligere produkt. SAS hadde - som i dag - det samme servicekonseptet til alle ombord uansett pristype. Braathens håpet å kunne ta business-pax fra SAS med sitt bedre produkt, men det var ikke betalingsvillighet. I den andre enden av skalaen matchet konkurrenten Braathens Back-prisen, men med et produkt som var bedre enn det Braathens hadde. Når Best/Back i tillegg fikk ufortjent dårlig presse, og crewet ikke klarte å følge opp delingen av kabinen, gikk det som det gikk.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Likevel, morsomt å se at disse 2 herrene konkurrerer med glimt i øyet med hverandre.
Dog skal det sies at business er blodig alvor i disse dager.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Norwegian hadde et underskudd på driften i fjor på 337 millioner, mens SAS Norge hadde et overskudd på 140 millioner.

Det er vel på hele sulamitten til DY (inkl. DK og PL)? Jeg har ikke sett på årsrapporten til DY, så jeg vet ikke. Hvis min gjetning er rett så er det vel ikke helt riktig å sammenlikne bare mot SAS NO. Likevel så ser jeg ditt poeng.

Jeg tror nok det er en del kunder, spesielt i forretningssegmentet, som fortsatt klarer å identifisere enkelte fordeler med SK kontra DY men om det er tilstrekkelig mange av dem vet jeg ikke. Disse kundene betaler nok også noe mer enn de mer prisfølsomme kundene (som fort flytter til DY hvis SK blir for dyr). Så har man jo de som av ulike grunner må fly med SK (for å få gjennomgående billetter, SK monopol, få frekvenser for DY/andre konkurrenter osv.). Da kan SK hente ut noe mer betaling. DY har sikkert også enkelte destinasjoner hvor de ikke har konkurrenter som flyr direkte, men dette er vel ofte destinasjoner for ferie-/fritidssegmentet. For disse betyr det kanskje ikke alltid like mye hvor man drar, bare det går fly direkte. Priser DY seg høyt i det segmentet så drar mange av disse til andre steder heller.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Dette er vel første gang i konkurransen mellom SAS og DY hvor konkurrentens navn benyttes direkte i en annonse? Nå som DY har "brutt grensen" bør SAS kjøre til for fulle mugger og komme med noen saftige motsvar i annonseform som virkelig sparker beina under DY (og omvendt!).

Kan bli mye morsomt ut av slike annonsekriger! :) ...og det tyder på at det strammer seg til, og at DY kanskje er litt redd for hva som kan skje om SAS nå virkelig får fart på skuta...?
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Vi kan jo håpe at silkehanskene kommer av - det kan bli mye morsomt ut av litt fight!
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Kjempemorsom sak!!! Men har SAS baller nok til å komme med en oppfølger om punktlighet - for det "glemte" jo Kjos å kommentere.

Ellers er jo slike "spark" et friskt pust i en ellers grå reklamehverdag...
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Nå er heller ikke forskjellen så stor som Kjos påstår - ettersom han har sammenlignet DYs pris per passasjer i NOK med SAS Norges pris per passasjer i SEK...

Hvis de har bommet på noe så elementært er det ganske drøyt. Ikke bare juger de i annonsen, men det betyr jo i så fall at prisforskjellen mellom SAS Norge og Norwegian kun er på overraskende lave 250 kroner / pax.

Husk også at i SAS Norges inntekter inngår alle nordmenn som flyr Business og Intercont, og det kan man da i ærlighetens navn ikke sammenlikne med hva folk betaler for en-klasse short-haul...?

Morsomt stunt, men man skal ikke juge :angry:
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Jeg er ganske sikker på at SAS vil komme med en klage på annonsen til DY. Det var vel i fjor, eller året før, at mobiloperatørene var i storkrig og hvor den ene operatøren benyttet navnet på en av sine konkurrenter i en annonse for å sammenligne priser. Det ble det bråk av og annonsen måtte trekkes fordi sammenligningsgrunnlaget ikke kunne dokumenteres og ikke var reelt.

Hvordan er det i dette tilfellet?
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Festlig :D Noen som husker aviskampanjen mellom Avis og Hertz for noen år tilbake? Hvor Avis kjørte en dobbelside med "We try harder" og på neste side hadde Hertz en helside med "...but we`re still number one" (eller noe i den duren..) :D
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Husk også at i SAS Norges inntekter inngår alle nordmenn som flyr Business og Intercont, og det kan man da i ærlighetens navn ikke sammenlikne med hva folk betaler for en-klasse short-haul...?

Feil. SAS Norges inntekter i dette tilfelle er kun det som er reist på SAS Norges maskiner. Det som er fløyet interkont kommer på SAS Internationals inntekter. Norwegian har jo også "business", selv om de sitter i samme trange kabin.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

og, JA - det kommer et svar:

Regnetrøbbel hos Kjos
Norwegian har plagiert en av annonsene til SAS i fredagens aviser. I annonsen bommer Kjos på en elementær regnefeil, nemlig valuta.I annonsen sammenlikner Bjørn Kjos gjennomsnittsprisen en SAS-kunde og en Norwegian-kunde betalte i fjor. Han kommer frem til at hans egne kunder har betalt 750 kroner i snitt, mens SAS-passasjerer har betalt nesten 1200 kroner. Problemet er bare at han har hentet regnestykket sitt i SAS Groups regnskaper, og de er jo i svensk valuta.
De virkelige tallene er at SAS Norges passasjerer i snitt betalte 999 norske kroner per tur, og det er vesentlig lavere enn Kjos oppgir. Forskjellen til Norwegian er altså rundt 250 kroner per passasjer, og ikke 421 som det står i annonsen.

Annonsen er klart i strid med Markedsføringsloven, og det vil bli vurdert å reagere på dette.

Dagens Næringsliv har lørdag en sak om Norwegians regneferdigheter. I avisen kommer også flere mindre SAS-annonser som forteller om fordelene med å fly med SAS.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Ja, dette skaper jo bare enda mer oppmerksomhet rundt det, og jeg er ikke så sikker på om det er DY som taper på det.
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Da er det bare å kjøpe DN i morra for å lese om hvordan DY bruker kalkulatoren :)

Jeg synes SAS burde kjørt en annonse med teksten:

Det er mulig vi en sjelden gang er litt dyrere enn vår konkurrent med rød nese.
På samme måte som vi av og til er litt billigere.
Men i tillegg til gratis kaffe og frokost - så får vi deg faktisk frem til riktig tid!

Valget er ditt!
 
Re: Norwegians markedsavdeling har gått tom for egne idéer

Det er mulig vi en sjelden gang er litt dyrere enn vår konkurrent med rød nese.
På samme måte som vi av og til er litt billigere.
Men i tillegg til gratis kaffe og frokost - så får vi deg faktisk frem til riktig tid!

Og vi gir 100% opptjening av bonuspoeng i alle klasser!

Valget er ditt!





Se endring i tekst :-)
 
Back
Top