Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

EI-LNB er tatt ut av trafikk, så pax er nok med Hifly maskina....

Den hadde neppe flydd på 74xx nummer om den var tatt ut av trafikk, så det er nok folk ombord. Fakta er vel at det er to avganger som skal avgårde på en en dag, så de trenger vel begge maskinene for å få alle av gårde antar jeg.

En million koster vel en million i begge firmaer? .

Helt enig.
Lurer på hvor mange rundturer Norwegian må ta for å dekke inn tapet på en teknisk stopp som på fredag. Vist man tar utgangspunkt i Norwegian resultatgrad på 3% må de ta 33 rundturer. Tar på utgangspunkt i at hvert 787 fly skal tjene 200 000 per rundtur, så må man jo bare vite hva totalkosten er på en slik bomtur koster. Sikkert ikke billig. 5 mil ?

Dette kan tydligvis være litt vrient å forstå. Du glemmer at det er en inntjeningsside i regnestykket.
Du har rett i at kostnaden i kroner ved å booke om er like stor for LCC og vanlig selskap.
Men den kansellerte flight til LCC vil gå med "underskudd", mens den kansellerte flighten til ett "vanlig selskap" vil gå i "null" hvis
de begge må kjøpe nye billetter hos ett "vanlig selskap" for "vanlige priser". (veldig forenklet)
Dette simpelthen fordi LCC fikk inn færre kroner pr. kunde på sin kansellerte flight enn det den ombookede billetten koster.

Bedriftsøkonomisk sett er alså LCC mer utsatt for kanselleringer.

W

Stadig ikke enig. LCC'en får rigtig nok færre penge ind pr passager, men har også lavere faste udgifter. Det omvendte gælder for et rigtigt selskab. Når udgifterne til crew, fly, handling etc. er betalt i en cancelleringssituation vil jeg vove at påstå at man står med stort set samme portion penge tilbage af de indbetalte billetbeløb som kan bruges til tilskud til at købe billetter for hos et andet selskab, og derved har stort set samme ekstra udgifter.

Penger hit og dit. Hvordan ligger det an til holde tidtabellen fremover?

Penger hit og dit. Hvordan ligger det an til holde tidtabellen fremover?

Som tur är så är det ingen JFK flight ikväll.

EI-LNB beräknas till kl. 22.05 till ARN ikväll
CS-TQZ är nu beräknad till kl. 6.15 till ARN imorgon bitti.
Så JFK flighten imorgon kl. 17.35 bör ju avgå i tid troligen då med -TQZ

Stadig ikke enig. LCC'en får rigtig nok færre penge ind pr passager, men har også lavere faste udgifter. Det omvendte gælder for et rigtigt selskab. Når udgifterne til crew, fly, handling etc. er betalt i en cancelleringssituation vil jeg vove at påstå at man står med stort set samme portion penge tilbage af de indbetalte billetbeløb som kan bruges til tilskud til at købe billetter for hos et andet selskab, og derved har stort set samme ekstra udgifter.

Dette kan vi jo forsøke regne ut;

Kanselerings Kost = Egen billettpris - Egne faste kostnader - Ny billett kost

I eksempelet antar jeg at LCC's priser ligger 30% under "andre" og at egne faste kostnader
er ca 50% av egen billettpris.

Ny billett pris = Y
LCC billett pris = 0,7Y (30% under vanlig pris)
Egne FK = 0,5 x Egen billettpris

For LCC blir det da;
KK = 0,7Y - 0,5x0,7Y - Y = - 0,65Y

For andre;
KK = Y - 0,5xY - Y = - 0,50Y

Med andre ord, LCC taper mest.

W

Last edited:

Dette kan vi jo forsøke regne ut;

Kanselerings Kost = Egen billettpris - Egne faste kostnader - Ny billett kost

I eksempelet antar jeg at LCC's priser ligger 30% under "andre" og at egne faste kostnader
er ca 50% av egen billettpris.

Ny billett pris = Y
LCC billett pris = 0,7Y (30% under vanlig pris)
Egne FK = 0,5 x Egen billettpris

For LCC blir det da;
KK = 0,7Y - 0,5x0,7Y - Y = - 0,65Y

For andre;
KK = Y - 0,5xY - Y = - 0,50Y

Med andre ord, LCC taper mest.

W

Det er nogle fine formler, men forudsætningerne kan jo ikke rigtig verificeres. At egne faste omkostninger i begge typer selskaber skulle være ca. 50%..... Kjos har jo sagt at det er på løn man kan konkurrere(pr. person og antal medarbejdere) og derfor ville jeg mene at den andel bør være noget mindre hvilket igen ville gøre forskellen mindre. Men vi må nok bare konkludere vi ikke er enige og ingen af os har formået at dokumentere vores påstande.

- På grunn av de store forsinkelsene den siste tiden og av hensyn til passasjerer som skal reise med oss framover, har vi valgt å ta vår andre Dreamliner, EI-LNB, ut av langdistanseproduksjon inntil videre -
Høres ut som et fornuftig trekk.

Den hadde neppe flydd på 74xx nummer om den var tatt ut av trafikk, så det er nok folk ombord. Fakta er vel at det er to avganger som skal avgårde på en en dag, så de trenger vel begge maskinene for å få alle av gårde antar jeg.

Tja, Norwegian selv som sier at de tar ut EI-LNB av trafikk og ikke jeg.

Litt rart hvis de har med seg pax da?

Det er nogle fine formler, men forudsætningerne kan jo ikke rigtig verificeres. At egne faste omkostninger i begge typer selskaber skulle være ca. 50%..... Kjos har jo sagt at det er på løn man kan konkurrere(pr. person og antal medarbejdere) og derfor ville jeg mene at den andel bør være noget mindre hvilket igen ville gøre forskellen mindre. Men vi må nok bare konkludere vi ikke er enige og ingen af os har formået at dokumentere vores påstande.

Jeg aner ikke hva som er riktig, men forskjellen på variable og faste kostnader er ikke om det er lønn eller ei. Forskjellen ligger i om kostnadene varierer med produsert volum (og en del av lønnskostnadene er nok å betrakte som faste kostnader). I tillegg kan det godt være at faste kostnader i prosent er den samme hos LCC som hos andre, men likefullt ligge på et lavere absolutt nivå.

Andelen faste kostnader går ned med lengden på flighten p.g.a
fuelkostnaden (variabel) som øker mye. Så en rundt 50% andel
faste kostnader på en 7-8t flight er ikke urealistisk

attachment.php

Andelen faste kostnader går ned med lengden på flighten p.g.a
fuelkostnaden (variabel) som øker mye. Så en rundt 50% andel
faste kostnader på en 7-8t flight er ikke urealistisk

attachment.php

Nej, men rundt 50% der svinger +- 7,5% i dit regnestykke kan gøre en væsentlig forskel. Så igen, forudsætningerne køber jeg ikke.

Nu är -LNB hemma på ARN igen

Få se när hon flyger nästa gång då.

Nej, men rundt 50% der svinger +- 7,5% i dit regnestykke kan gøre en væsentlig forskel. Så igen, forudsætningerne køber jeg ikke.

Resultatet blir uansett det samme, LCC taper mest på kanselleringer og dess større prisforskjell jo mer.
Dessuten bruker jo DY's 787 20% mindre fuel så da vil deres FK øke i andel tlsvarende.

W

DY 7206 från BKK ska landa på ARN ca 0850.
Det är en A340-300 från Hi Fly med 26(!)pax ombord.

Avgangen i morgen og ut uken fra Stockholm til Bangkok er full, så de må jo ihvertfall ha 90% kabinfaktor, vist Hifly tar 267 pax, og 787 tar 291 pax. Ser ikke ut til at passasjerene er skremt.
Ellers ligger Dreamlineren inne igjen fra og med 12 oktober, så ser ut til at de vil ta den ut i 2 uker.

Last edited:

DY 7206 från BKK ska landa på ARN ca 0850.
Det är en A340-300 från Hi Fly med 26(!)pax ombord.

EI-LNB var väl full då så fick resterande åka med CS-TQZ.

Eller att de redan flugit med Qatar som sagt.

Vissa flög säkert med QR BKK-DOH-ARN dock tvivlar jag på att +200 DY pax satt på samma QR flight till ARN.
Är det bekräftat att EI-LNB tog med pax på senaste BKK-ARN flighten?

Vissa flög säkert med QR BKK-DOH-ARN dock tvivlar jag på att +200 DY pax satt på samma QR flight till ARN.

Var det ikke slik at du hadde tilgang på pax tall hele denne uken?

Enligt vad jag läste så var det även några som fick åka med -LNA till OSL och sedan vidare till ARN därifrån.

Status
Not open for further replies.
Back