Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.
En teknisk verden der ting kan gå i stykker.
Spørsmålet er om det er bedre å om-booke med andre flyselskaper eller vente til flyet blir fikset. Leste her før at de har kjøpt opp billetter med Qatar, og da er første flight kl. 20.50 på fredager i Bangkok, og de har kun 1,5 time i Doha. Dette er marginalt, og muligheten for en overnatting i Doha er stor, uansett kommer de ikke frem før dagen etterpå, lørdag til Stockholm. Så forsinkelsen blir stor uansett. Med overnatting i Doha er forsinkelsen på to dager. Da ville passasjeren virkelig føle seg sviktet, de har da nærmest blitt forlatt i utlandet av Norwegian. Et stort reservelager på alle destinasjoner er nok løsningen, men om-booking er nok ikke lurt å fortsette med.
Vel, har hatt bra mange hundre flighter over atlanteren, det samme til Asia, det som leveres her av Norwegian ifm med service, ombooking og hjelp er langt under par i forhold til det alle andre ruteselskaper leverer. Jeg har ALDRI hatt en ikke planlagt overnatting ifm tekniske eller andre forsinkelser gjennom alle disse årene.
Nå er det en gang slik at Norwegian longhaul ikke egentlig er ett skikkelig ruteselskap langt. Frekvensen er lav og de oppfører seg som ett charterselskap ville gjort dersom ett av storflyene deres bryter ned. (selv om charterselskaper ofte har booket om til andre). De har også ett stramt program og ingen backup eller hjelp dersom noe går galt. Og som du sier, ting går galt.
Det siste halvannet år har mine irr ops langt blitt behandlet slik:
BRU-ORD-IAH-CUN i sommer. Flyet kom veldig sent (ikke Norwegian sen

) inn til Brussel. Ble booket om BRU-FRA-IAH-CUN, landet i CUN med samme flighten jeg hadde booket IAH-CUN. Ingen forsinkelse
AA LHR-DFW. Kansellert ut av DFW. Vi var 102 mann fra OW MegaDo på den flighten. Innen kl 0700 var ALLE ombooket til enten BA direkte til Dallas, jeg tok United LHR-IAH-DFW. Gjennomsnittlig forsinkelse på gruppen var under to timer. Det var en pakkfull 777 som ble kansellert...
Lufthansa vær fra ZRH-FRA-ORD. Da det så ut som at hele opplegget kom til å gå gaiken, ble jeg booket direkte ZRH-ORD med Swiss. Halvannen time sen.
Og det er flere andre. Slik håndterer ett seriøst longhaulselskap irr ops.
Jeg synes forøverig at det f... meg er på tide at Kjos og hans crew begynner å vise litt ydmykhet. Det jeg har sett til nå er "Det blir oppvask med vår handlingsagent på JFK, ikke vår skyld". "vi har kallt Boeing inn på teppet, ikke vår skylt" Har enda tilgode å se Norwegian beklage noe som helst. Det er Norwegian og alles store Kjos som har satt opp forretningsplanen, rutinene, kjøpt inn flyene, hyret inn Thaiberter, regget fly i Irland, hyret handlingagenter og hylt over hele landet at "revolusjonen er her".
Skal Norwegian lykkes med å få tilliten tilbake, tror jeg det er på tide å stå i rett med luen i hånd for deres kunder.
For mitt eget vedkommende, det er ikke aktuelt å fly med ett selskap som leaves me hanging. Norwegian sin policy langt er ikke noe jeg kan leve med.
Helt OK å kjøpe OSL-CPH eller no sånt. dersom ting går gaiken, koster det ikke mye å handle ny billett. Men på lounghaul kan det koste titusener av kroner og er du på vei til ett møte du MÅ rekke har du selvsagt ikke noe valg.