Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Var jeg DY ville jeg ha brukt kroner paa aa leie inn fly eller kjoepe billetter med andre selskaper om mulig. Det svir sikkert paa pungen, men dyrt er disse forsinkelese ogsaa. Jeg haaper det ordner seg, det ville vaert synd om langdistanse gikk i dass for Norwegian.

Folk har kort hukommelse, og skulle Kjos få orden på problemene sine i løpet av nær fremtid, så vil ting gå seg til. Folk går etter pris. Manglende underholdning ombord, thailandske kontraktsansatte, og dårlig mat er sekundære ting. Pris ser ut til å avgjøre. I alle fall lokkepriser.

MEN - det er stadig flere innad i bransjen som begynner å lure på om Kjos har tatt for mye Møllers Tran, og ikke helt forstått logistikkvanskelighetene rundt long hauls. Oppildnet av suksess på kortrutene, kan han ha blitt fanget av sin egen suksess (eller tro på denne?)

Som sagt mange ganger før, det er helt andre logistikkproblemer med long hauls enn med å fly over fjellet til Bergen. 2 fly til NY og BKK i oppstartsfasen er gambling. Kjos er en gamler, men denne gangen kan han simpelthen gå på trynet - om ikke det blir orden på trafikken i løpet av de neste par månedene. Wetlease av disse A340 koster en formue, og et sted må Kjos ta pengene fra. Jeg er rimelig sikker på at det er en litt svett stemning i DU nå om dagen, der alt kan skje i løpet av noen måneder.

Tally-Ho

Folk har kort hukommelse, og skulle Kjos få orden på problemene sine i løpet av nær fremtid, så vil ting gå seg til. Folk går etter pris. Manglende underholdning ombord, thailandske kontraktsansatte, og dårlig mat er sekundære ting. Pris ser ut til å avgjøre. I alle fall lokkepriser.

Men det er jo ikke "halvparten av det SAS koster" å fly med DY/DU. Hadde det liksom vært kjempemye rimeligere, så ville jeg kjøpt det, men det er jo ikke det. "Prisrevolusjonen" på langdistanse som Kjos snakket om, har jo helt uteblitt.

Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Men det er jo ikke "halvparten av det SAS koster" å fly med DY/DU. Hadde det liksom vært kjempemye rimeligere, så ville jeg kjøpt det, men det er jo ikke det. "Prisrevolusjonen" på langdistanse som Kjos snakket om, har jo helt uteblitt.

Så lenge kundene tror det er halv-parten og at det er en revolusjon. Så gir det faktisk samme effekt, uansett hvor uriktig det eventuelt er.

Et lite spørsmål til invidde, og spesiellt de som sitter i cockpit:
Et slikt møte vil vel og kreve en gjennomgang av alt som er gjort rundt de tekniske forsinkelsene.
Kan det være at noen av disse og skyldes gutta i cockpit, tenker da på at flyet er nytt. Vil en i en oppstartsfase være mer på "hugget" over lamper som lyser enn når en har blitt bedre kjent med systemer etc.

Tenker litt sånn på en episode som skjedde for mange år siden, 2 motors jet med bremseproblem ( selskap og type tas ikke her ), hvor kapteinen utbrøt,
Jeg gir f... vi går med det slik som det er. Og avgårde de dro.

Vet mine spørsmål er på kanten, men tillater meg og spørre

Et lite spørsmål til invidde, og spesiellt de som sitter i cockpit:
Et slikt møte vil vel og kreve en gjennomgang av alt som er gjort rundt de tekniske forsinkelsene.
Kan det være at noen av disse og skyldes gutta i cockpit, tenker da på at flyet er nytt. Vil en i en oppstartsfase være mer på "hugget" over lamper som lyser enn når en har blitt bedre kjent med systemer etc.

Tenker litt sånn på en episode som skjedde for mange år siden, 2 motors jet med bremseproblem ( selskap og type tas ikke her ), hvor kapteinen utbrøt,
Jeg gir f... vi går med det slik som det er. Og avgårde de dro.

Vet mine spørsmål er på kanten, men tillater meg og spørre

Nevnte kaptein har i så fall muligens brutt regelverket. "Det går jo som regel bra", men om noe skulle skje på den turen og det ble oppdaget at de hadde brutt reglene så ville han ha hatt et seriøst forklaringsproblem.

På generelt grunnlag kan jeg i hvert fall si at bokverket gir usedvanlig lite slingringsmonn på sånne ting. Det er helt presise prosedyrer for alt av feilmeldinger, enten via MEL, OM-B eller annet bokverk. Jeg satt faktisk på en gang i sommer til Malaga med 787, og vi fikk en times delay da de ikke fikk vann til toalettene. Merkelig nok. Etter noe feilsøking ble det besluttet å ta ombord en hel haug med crewvann for å skulle spyle ned i toalettene, men å få sånt ombord tar også tid. Det er derfor muligheter for å "finne løsninger", men på alt som ikke er "passenger convenience item" så vil det nok finnes rutiner man ikke har lov til å gå utenom.

Synes det er vanskelig å forstå dette oppstyret m DY og B787 når en kan velge problemfrie løsninger med rutinerte operatører som kan long-haul. F.eks. Thai A380 fra FRA er jo et absolutt mye mere attraktivt tilbud til BKK eller kan en ane en aldri så liten bit av av nasjonalisme her... La nå DY få leke seg litt med 787, først uten pax, inntil en vet om dette er et holdbart alternativ. Selv betaler jeg heller noen kroner x-tra for kvalitetene hos de etablerte.

Landet fra JFK 12:31, men fått ny tid 16:55 til BKK. Er det hviletid, eller noe nytt teknisk?

Ja ser ut som de ikke kommer seg av gårde i rute når sjansen er der heller. DY 7201 kunne vært på rute i dag, men det ble nesten 2 timer igjen.

Var jeg DY ville jeg ha brukt kroner paa aa leie inn fly eller kjoepe billetter med andre selskaper om mulig. Det svir sikkert paa pungen, men dyrt er disse forsinkelese ogsaa. Jeg haaper det ordner seg, det ville vaert synd om langdistanse gikk i dass for Norwegian.

Hvorfor? - la heller etablerte få finslipe enn slippe noen glade amatører nn på arenaen, produktet er jo flybransjens "Grandiosa", helt håpløst uten kvaliteter og med diskutabel markedsføring - men vil en bli kjørt på billig, billig billig myten så... sic - Sist betalte jeg 4100.- inkl ALT m sete, mat, underholdning , bagasje og ikke kortgebyr, t/r SVG-SIN m LH A380..., I tillegg 3600.- inkl ALT m KLM B777 t/r SVG-DXB - beat that DY! Og her er selskaper med ett nettverk, samarbeidsavtaler, et hav av valgmuligheter med flere avganger daglig til de fleste destinasjoner. Men OK - gi dem 10-15 år så kanskje de også får til noe her ;-)

Jeg syns det er litt merkelig at ikke SAS drar i gang en reklamekampanje i disse dager der de påpeker fordelene med å velge ett nettverksselskap som kan booke om til andre om uhellet skulle være ute, samt at de kanskje har en bedre kundeservice for å håndtere sånne situasjoner.
Dette for å smi mens jernet er varmt.
Men de vil kanskje ikke reklamere for hvor god de er når de må kansellere.

Kjos sier Boeing har fått seg en lærepenge (!?)

- Jeg tror at Boeing har undervurdert det arbeidet som ligger i å holde flyene i operativ drift, og at feilene blir rettet opp på korterst mulig tid. Boeing har fått seg en lærepenge nå, sier Bjørn Kjos på spørsmål fra VG om de er fornøyde med service-arbeidet fra Boeing.

- Jeg håper ikke passasjerene våre har mistet tillit, men jeg forstår godt frustrasjonen deres. Det beklager vi på det dypeste. Det skal ikke skje. Vi skal ikke ha en sånn standard som vi har hatt på Dreamlineren så langt.

- Hva vil du si til de passasjerene som har opplevd store forsinkelser?

- Jeg er veldig lei for det, det er bare å beklage på det ytterste. Det er ille at de har opplevd det, sier han.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10143900

Last edited:

Landet fra JFK 12:31, men fått ny tid 16:55 til BKK. Er det hviletid, eller noe nytt teknisk?

Noen som vet årsaken til at de ble drøye 2 timer forsinket til BKK i dag?

- Jeg tror at Boeing har undervurdert det arbeidet som ligger i å holde flyene i operativ drift, og at feilene blir rettet opp på korterst mulig tid. Boeing har fått seg en lærepenge nå, sier Bjørn Kjos på spørsmål fra VG om de er fornøyde med service-arbeidet fra Boeing.

Ja, for Boeing har aldri før implementert nye fly ... :rolleyes:

But seriously .. Boeing har nok gått med på å ta litt skit så Norwegian fpr vist litt 'handlekraft' ...

Status
Not open for further replies.
Back