Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Før til våren, hvor de har flere fly og mulighet til å justere litt på tgrafikkprogrammet, er det vel relativt lite de kan gjøre .. Hadde de villet sette inn en portugiser på fulltid, hadde de nok gjort det nå ..

Ja, det gjenstår å se. Jeg tror de vil vurdere det meste av mulige løsninger, inkludert det å leie inn backup-fly og besetning noe tidligere enn du tror.

Snacky

QR flyger dock 787 med General Electric motorer.
Flera gånger har Norwegian fått ställa in 787 avgångar pga tekniska problem med Rolls-Royce motorerna ;)

DY7006 JFK-ARN er 12 timer forsinket. Nå er ETA 2320 (STA 1115).
Hva har skjedd på JFK?

Men nå er ankomser på ARN oppdatert med ETA 1410, så det må ha vært en feil tidligere.

Last edited:

Men kan jo også undre seg hvor den normalt mediakåte Bjørn Kjos og hans brede smil er om dagen?
Har alle journalister i Norge sovet i timen??

Med tanke på artikkelen det linkes til over så synes jeg vel fortsatt ikke det er så veeeldig ydmykt fra Norwegian. Om informasjonen har vært bra nok eller ikke blir jo veldig subjektivt. Men så lenge det skaper så mye negativ støy i media over lengre tid. Hadde det ikke da vært lurere rent PR messig å legge seg helt flate og beklage ?

Men kan jo også undre seg hvor den normalt mediakåte Bjørn Kjos og hans brede smil er om dagen?

Det er vanlig strategi å skjerme topplederen i slike saker. Han vil først komme på banen dersom situasjonen blir enda værre, eller dersom man får en permanent løsning på utfordringene...

Med tanke på artikkelen det linkes til over så synes jeg vel fortsatt ikke det er så veeeldig ydmykt fra Norwegian. Om informasjonen har vært bra nok eller ikke blir jo veldig subjektivt. Men så lenge det skaper så mye negativ støy i media over lengre tid. Hadde det ikke da vært lurere rent PR messig å legge seg helt flate og beklage ?

Det virker som taktikken foreløpig er å skylde på Boeing. Men jeg er overbevist om at ikke 100% av DY sine problemer med Dreamlinerene ene og alene skyldes feil fra Boeing sin side. Kanseleringer og tekniske feil kan skje og skjer for alle, men problemet her blir da kundebehandlingen og den lemfeldige omgangen med fakta av typen "umulig å få booket om"

Last edited:

Det virker som taktikken foreløpig er å skylde på Boeing. Men jeg er overbevist om at 100% av DY sine problemer med Dreamlinerene ene og alene skyldes feil fra Boeing sin side. Kanseleringer og tekniske feil kan skje og skjer for alle, men problemet her blir da kundebehandlingen og den lemfeldige omgangen med fakta av typen "umulig å få booket om"

Jeg antar du mener at du ikke er 100% overbevist om at det kun er Boeings skyld...;) Det vet jeg lite om, men spørsmålet her er vel hva som er de bakenforliggende årsakene og hva som er oppfølgingen i etterkant (uavhengig av hvem som egentlig er årsaken til problemene).

Det er vel, hvis det er tekniske feil som er Boeings ansvar, uansett slik at DY burde ta vare på sine kunder. Samtidig må det kunne være helt greit å peke på hva som er den faktiske årsaken. Å booke dem om til andre selskaper vet jeg ikke om man kan forlange (selv om det utvilsomt ville vært en fordel for kundene), men at DY iallefall besørger hotell, mat + selv foretar ombookingen bør vel være et minstekrav. Hva angår informasjon til kundene så har vi vel ganske mange eksempler på at det er kritiske røster om for lite informasjon uansett hva de tilbys av informasjon (dette har rammet andre selskaper i media tidligere, og man var da påpasselig med å poengtere nettopp dette).

Last edited:

Nå synes nok langt ifra alle journalister i Norge at denne saken er like stor som det vi her på dette forumet synes :)

Sist fredag ble vi sittende 10 timer på FCO i fobindelse med en DY flight. Vi fikk, for all del, det vi skulle ha av mat og slikt (selv om dette er på Italias dårligste spisested, i 2 etg på D piren). Det var likevel en klar mangel på informasjon fra DY, vi fikk en sms omtrent ved tidspunkt for oppsatt avgang, deretter en ny melding etter henholdsvis en og to timer, den siste med informasjon om at flyet skulle gå kl 23.00. Frem til dette tidspunktet var det ingen informasjon om hva som skal skje, om hva som var grunnen til forsinkelsen, og hva som blir gjort for å løse dette.

En enkelt sms med informasjon fra DY, med beskjed om at det var oppdaget noe snusk, dette var rettet opp men at nytt crew måtte sendes ned fra CPH grunnet hviletidsbestemmelser ville gjort ganske mye. Da hadde vi i hvertfall sluppet å sitte fra kl 15.00 og avvente til kl 23.00 før vi fikk vite at flyet faktisk gikk.

Sist fredag ble vi sittende 10 timer på FCO i fobindelse med en DY flight. Vi fikk, for all del, det vi skulle ha av mat og slikt (selv om dette er på Italias dårligste spisested, i 2 etg på D piren). Det var likevel en klar mangel på informasjon fra DY, vi fikk en sms omtrent ved tidspunkt for oppsatt avgang, deretter en ny melding etter henholdsvis en og to timer, den siste med informasjon om at flyet skulle gå kl 23.00. Frem til dette tidspunktet var det ingen informasjon om hva som skal skje, om hva som var grunnen til forsinkelsen, og hva som blir gjort for å løse dette.

En enkelt sms med informasjon fra DY, med beskjed om at det var oppdaget noe snusk, dette var rettet opp men at nytt crew måtte sendes ned fra CPH grunnet hviletidsbestemmelser ville gjort ganske mye. Da hadde vi i hvertfall sluppet å sitte fra kl 15.00 og avvente til kl 23.00 før vi fikk vite at flyet faktisk gikk.

Jeg lurer litt på dette med å informere via SMS.
Når man er i utlandet, og kanskje særlig i USA/Thailand, at man skal få info via SMS. Det er vel ikke alle som har sine telefoner på pga kostnader? Jeg ville nok foretrukket å få info fra levende personer ved f.eks gaten. Ser at det da blir en utfordring å informere alle på en gang, men ha en live person som komplement til SMS.

Jeg er litt usikker på hva man skal kreve av informasjon. Du/dere fikk, om jeg forstår det rett, 3 SMS'er i løpet av en 10 timers forsinkelse hvor den siste kom 2 timer etter oppsatt avgang med beskjed om at avgangen var satt til 2300 (var det da flyet gikk?). Er ikke dette tilstrekkelig?

Jeg er litt usikker på hva man skal kreve av informasjon. Du/dere fikk, om jeg forstår det rett, 3 SMS'er i løpet av en 10 timers forsinkelse hvor den siste kom 2 timer etter oppsatt avgang med beskjed om at avgangen var satt til 2300 (var det da flyet gikk?). Er ikke dette tilstrekkelig?

For all del tilstrekkelig. Dog, når du skal sitte 10 timer på en flyplass kan det ikke koste veldig mye å sende en ekstra sms med beskjed om hva som er feil og at det faktisk er gått i orden. Nice to know er av og til veldig, vel, nice...

For all del tilstrekkelig. Dog, når du skal sitte 10 timer på en flyplass kan det ikke koste veldig mye å sende en ekstra sms med beskjed om hva som er feil og at det faktisk er gått i orden. Nice to know er av og til veldig, vel, nice...

For de aller fleste vil jeg tro det holder med en beskjed om at det er feil på flyet. Om man skulle begynne å begi seg inn på nøyaktig hva som er feil vil det sannsynligvis bety "nada" for størstedelen av passasjerene. Det det derimot kan føre til er flere spørsmål som man må bruke tid til å svare på istedenfor å bruke tiden på å få fikset feilen. Og har de gitt beskjed om avgang kl. 2300 og du ikke hører noe annet fram til da så er det vel ikke annet å melde. og flyet gikk vel kl. 23 om jeg forsto deg rett?

Vidar

Jeg er litt enig med Betha, det er forskjell på ny avgangsid og ny avgangstid.

Ny avgangstid fordi teknikkeren tror det tar 2 timer å reparere feilen er et ganske usikkert estimat, han kan bruke lengere tid, eller han kan oppdage at feilen ikke kan fikses uten å skipe inn nye reservedeler fra utlandet.

Ny avgangstid fordi feilen er fikset og nytt crew er på vei nedover er et mye sikrere estimat, og da vet man at flyet kommer til å gå, og at det vil gå så fort nytt crew lander og rekker å løpe til flyte.

Jeg er litt enig med Betha, det er forskjell på ny avgangsid og ny avgangstid.

Ny avgangstid fordi teknikkeren tror det tar 2 timer å reparere feilen er et ganske usikkert estimat, han kan bruke lengere tid, eller han kan oppdage at feilen ikke kan fikses uten å skipe inn nye reservedeler fra utlandet.

Ny avgangstid fordi feilen er fikset og nytt crew er på vei nedover er et mye sikrere estimat, og da vet man at flyet kommer til å gå, og at det vil gå så fort nytt crew lander og rekker å løpe til flyte.

Jeg skjønner ikke helt hvilke implikasjoner det har for en passasjer som sitter på flyplassen og venter på sin avgang om man vet det ene eller det andre. Man må vel uansett forholde seg til det oppsatte avgangstidspunktet (om det er pga teknisk feil, eller om det er ordinært avgangstidspunkt). Du kan jo ikke forvente at det blir ytterligere forsinkelser utover det selskapet indikerer om det er en teknisk feil man jobber for å utbedre, og du må jo uansett være forberedt til å stille opp til avgang kl 2300?

Ved ti timers forsinkelse boer det opplyses om litt mer enn bare en teknisk feil. Jeg ble en gang tilsvarende forsinket med Sterling. De gav minimalt med informasjon og folk var rasende. De paastod i etterkant at de hadde gitt matbonger mer enn en gang til alle. Det var klart uriktig. Det var mulig aa faa en bong til senere, men da maatte man til Sterlings kontor utenfor sikkerhetskontrollen og p.g.a. daarlig info gjorde de fleste ikke dette da man ikke visste om flyet faktisk skulle gaa. Sterling leide til slutt inn et fly fra Titan Airways, men ingenting ble opplyst underveis. Norwegian gjorde det ok i tilfelle fra Roma, men litt mere detaljer boer man gi slik at folk kan forstaa hva som er problemet. Jeg forstaar ogsaa at det er risikabelt aa la folk gaa ut av flyplassen da man ikke vet om de kommer tilbake, men med saa store forsinkelser boer det vurderes. I mitt tilfelle dekket ikke Sterling utgifter til taxi etc. og dekket litt mat jeg hadde kjopet etter flere purringer som maatte sendes per brev.

Status
Not open for further replies.
Back