Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Dette handler vel egentlig ikke så mye med bransjekunnskap, men på en annen side burde kanskje Kjos ha ventet med oppstarten når man ser i hvilken retning dette har gått.

God bransjekunnskap sier også: uansett vil det være barnesykdommer med nye fly, uansett hva det heter og hvem som laget det.

Matematikk sier: Har du få fly og lange ruter gangetabellen at det er langt til hjelp.

-A
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det står i artikeln att en del kommer ombokade till JFK-ARN idag måndag och resten får vänta 48h och ombokas till JFK-OSL på tisdag.
Ingen ombokning sker automatiskt. Passagerarna måste själva ringa Norwegians telefonboking i Lithauen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Nå hadde vel saken vært en helt annen om:

1. Boeing hadde klart å levere flyene i tide.
2. At de faktisk hadde fungert når de ble levert.

Dette handler vel egentlig ikke så mye med bransjekunnskap, men på en annen side burde kanskje Kjos ha ventet med oppstarten når man ser i hvilken retning dette har gått.

Det finnes jo en viss Mr. Tony Fernandes som har litt peiling på LCC.
Han prøvde seg jo på LCC LH men ga opp etter en tid.
Air Asia fløy jo KUL-STN-KUl og KUL-CDG-KUL.

Så kanskje Kjos burde ha sett litt på hva andre LCC gjør??
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det står i artikeln att en del kommer ombokade till JFK-ARN idag måndag och resten får vänta 48h och ombokas till JFK-OSL på tisdag.
Ingen ombokning sker automatiskt. Passagerarna måste själva ringa Norwegians telefonboking i Lithauen.

Håper virkelig ikke det er sant at man selv må ringe til DY for å booke om etter å ha blitt nektet ombordstigning! Ringe til DY kundeservice er i seg selv nesten håpløst, kombinert med tellerskrittene fra USA, så blir det kostbar ventemusikk!
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Leste akkurat at de som ble rammet får erstatning etter amerikanske regler, dvs $1300 og ikke €600.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Er det noen som vet om man kan bruke "innhenting av reiserute" i reiseforsikringen ved slike anledninger og booke om til andre selskaper?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det finnes jo en viss Mr. Tony Fernandes som har litt peiling på LCC.
Han prøvde seg jo på LCC LH men ga opp etter en tid.
Air Asia fløy jo KUL-STN-KUl og KUL-CDG-KUL.

Så kanskje Kjos burde ha sett litt på hva andre LCC gjør??
For det har han sikkert ikke gjort - han har garantert bare hoppet ut i det uten å ha gjort noe research. :headbang
Som andre har sagt - her har man hatt toppen av uflaks. At det skjer uregelmessigheter når man skal starte opp LH med en ny flytype må vel være forventet, men at driften skulle rammes på en slik måte var ikke mulig å forutse. Dette er selvfølgelig ingen god situasjon for pasasjerene, men de sitter nok heller ikke med noen kjempefølelse i hovedkontoret til Norwegian. Vi får håpe at uflaksen snart er brukt opp og at hverdagen begynner å følge planen!
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Som andre har sagt - her har man hatt toppen av uflaks.

Han har kanskje hatt uflaks, selv om jeg er i tvil, men å si at han har "hatt toppen av uflaks" er etter min mening i alle fall helt galt å si. Han har tatt ualminnelig høy risiko og gamblet og har ikke tapt, men heller ikke vunnet. Man kan liksom ikke bare se bort fra alle naturlover innen luftfart.

At man opplever slike ting synes i alle fall for meg som ganske naturlig om man tar i betraktning at man aldri har hatt LH-operasjoner før, skal introdusere en helt ny flytype, skal ha to maskiner som skal fly langt og att på til bruker på to ulike destinasjoner som ligger helt på motsatt side av jordkloden for hverandre (JFK og BKK). Etter min mening er det å be om trøbbel.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Innkjøringsproblemer hadde man vel når man startet LH-flygningene med HiFly, men slik jeg forstod det så gikk det seg til etter noen uker (relatert til at man ikke har hatt LH-operasjoner før)?

At man nå rammes av en rekke tekniske problemer har nok fint lite med manglende bransjekunnskap å gjøre, og selv om det sikkert er riktig at det er kluss med nye flytyper så synes det som om DY har fått mer enn sin andel av tech-problemer. Man burde kanskje tatt høyde for dette og hatt en maskin i bakhånd, men nå virker det vel som om erstatningsmaskinene har vært relativt lett tilgjengelige.

At DY tilsynelatende ikke selv sørger for ombooking synes jeg er under enhver kritikk, men er det slik at folket her mener at man skulle sikret seg med 100% back-up på alle funksjoner før oppstart i tilfellet man hadde såpass med uflaks som DY har hatt?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Nå hadde vel saken vært en helt annen om:

1. Boeing hadde klart å levere flyene i tide.
2. At de faktisk hadde fungert når de ble levert.

Dette handler vel egentlig ikke så mye med bransjekunnskap, men på en annen side burde kanskje Kjos ha ventet med oppstarten når man ser i hvilken retning dette har gått.

Hvordan kan en vente med oppstarten når en ikke vet hvordan oppstarten går?

1. Hadde de blitt levert i tide så kan en vel spekulere i om problemene kanskje haddde vært der fra starten av. Et svar en aldri får

2. Kanskje en "slakkere" slinge fordeling fra starten jfr. innkjøring hadde vært en ide. ( Når jeg kom på vakt 0600 i gamle BU F-28 dager, så lurte vi alltid hvilken F-28 som hadde snag idag:lol:)

En kan jo bare se hvordan SK IC har fått kjørt seg enkelte ganger.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Hvis folk er smarte så bestiller dem seg t/r-billett til NYC hvor de er med samme fly tilbake som de reiste ut med. Sjansen for snag og dermed langhelg i NYC på DUs regning er jo stor ;)

Hilsen Kiwi-Bob
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Nå hadde vel saken vært en helt annen om:

1. Boeing hadde klart å levere flyene i tide.
2. At de faktisk hadde fungert når de ble levert.

Dette handler vel egentlig ikke så mye med bransjekunnskap, men på en annen side burde kanskje Kjos ha ventet med oppstarten når man ser i hvilken retning dette har gått.

Nå var det vel mye dette det gikk på også, at det ikke var så smart å hoppe ut i det med en ny og uprøvet flytype .. Men det gikk jo ikke smertefritt med de 'vel utprøvde' A340'ene heller ... Man ER sårbar med en så liten flåte.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Nå hadde vel saken vært en helt annen om:

1. Boeing hadde klart å levere flyene i tide.
2. At de faktisk hadde fungert når de ble levert.

Dette handler vel egentlig ikke så mye med bransjekunnskap, men på en annen side burde kanskje Kjos ha ventet med oppstarten når man ser i hvilken retning dette har gått.

Å skylde på leverandøren av flyene blir ganske tynt.
Et flyselskap har mange måter de kan redusere risiko ved oppstart (risiko i forbindelse med irr-ops, ikke ulykker)

Reduksjon av sannsynligheten for at noe inntreffer med flyparken:
-Man kan velge en velprøvd flytype, f.eks. 330 eller 777.
-Man kan bruke flåten på kortere ruter i en lengre periode, og dermed la involvert personell få kjørt seg varme i trøya

Reduksjon av konsekvensene av en forsinkelse i henhold til ruteprogrammet:
-Få ruter med hyppig frekvens
-Legge inn regionale slinger med regionale der man kan hente seg inn ved å sette inn en annen flytype
-Større slakk i programmet

Reduksjon av konsekvensene for passasjerer:
-Ombooking til andre selskaper
-Evt medlem av en allianse

Så vidt jeg vet er det kun at DU ikke overbooker som er et risikoreduserende tiltak, på de andre områdene har de valgt den mest risikofyllte varianten. De har spilt høyt for å maksimere profitt, og forløpig ikke kommet så godt ut av det. Det vil sikkert gå seg til etter hvert, men det kan kanskje komme litt tilpassninger i opplegget for å gjøre seg mindre sårbar?

Dette er kun basert på det som står i media og på dette forumet om saken.



F Vi får håpe at uflaksen snart er brukt opp og at hverdagen begynner å følge planen!

Vil bli overrasket og skuffet hvis et flyselskap baserer operasjonen sin på å ikke ha uflaks.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Reduksjon av konsekvensene for passasjerer:
-Ombooking til andre selskaper
-Evt medlem av en allianse

.

Dette strider mot hele Norwegians (nåværende) businessplan, så det er nok ikke aktuelt. Imidlertid er det mulig å rebooke passasjerer via 'offentlige kanaler' og dette behøver ikke å bli mye dyrere enn ved å bruke intern avregning. Trolig ingen som ville akseptere Norwegian-billetter 'face value' uansett. Et samarbeide med et online reisebyrå som f.eks. Expedia kunne tjene begge parter. Det finnes også byråer som spesialiserer seg på å hjelpe med å skaffe f.eks. hotellrom ved IRR - vi brukte et slik byrå i ATA og det var en STOR hjelp når jeg skulle ha 200 hotellrom klokken 4 på morgenen ..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Dette strider mot hele Norwegians (nåværende) businessplan, så det er nok ikke aktuelt.

Det stemmer nok. Og da har man mulighet for andre risikoreduserende tiltak. Eller balansere på slakk line og krysse fingre;)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Et mønster her?

Stikkordene er fleksibilitet og kostnadsbesparelse. Men man skaper andre utfordringer og ikke alt funker i praksis. Som vi har sett.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top