Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

... og ellers, hadde du noe mer komstruktivt å komme med?
Det er vel ingen bombe at med en flåte med 2 nye fly kan det forekomme uregelmessigheter. Synd, men sannsynligvis uungåelig!

Jeg er overrasket over at de har såpass store problemer som de har. Det er jo etterhvert kommet endel B787 i drift rundt omkring, så de er ikke helt nye lenger.

Det har da vært selskap som klarte dispatch reliability på 99% på et fly rett fra starten av, men det er noen år siden nå :) umulig er det ikke.
 
Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

DY har vel ganske god både reabilitet og punktlighet den drøye måned de fartet rundt med 787 innen Europa, så antar det foreløpig er tilfeldigheter at de nå har fått en skikkelig "meltdown"?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

DY har vel ganske god både reabilitet og punktlighet den drøye måned de fartet rundt med 787 innen Europa, så antar det foreløpig er tilfeldigheter at de nå har fått en skikkelig "meltdown"?

I denne bransjen går det opp og så ned, og inni mellom går der ikke noe i det hele tatt.
SK NR1 på on-time.... DY knuser SK på punktlighet, så jevner ting seg ut, og så snur det litt. Sånn går no dagan
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Litt av problemene/forsinkelsene er vel også relatert til at bakkemannskap og teknikere etc
nødvendigvis foreløpig har liten erfaring med 787.

At det blir kaos når "50%" av flåten deres har tekniske problemer trenger man ikke master
I logistikk for å forstå. DU er vel også for øyeblikket verdens minste LH selskap.
Ett sted må man jo begynne og da er man veldig sårbar intill man får flere fly
og ruter over dammen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

DY har vel ganske god både reabilitet og punktlighet den drøye måned de fartet rundt med 787 innen Europa, så antar det foreløpig er tilfeldigheter at de nå har fått en skikkelig "meltdown"?

Det var mye lettere med flybytter til 737 i Europa. Man kan ikke plutselig sette inn 2x737 til BKK for å løse problemet.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det var mye lettere med flybytter til 737 i Europa. Man kan ikke plutselig sette inn 2x737 til BKK for å løse problemet.

Da er det jo enklere om det holder fast på airbusene de leier inn. 737ene går ikke nonstop, har ikke skikkelig crew-rest m.v. De må ha med drøss med crew som må hvile der nede siden crewet i BKK er 787crew osv. Så logistikken rundt det er neppe gunstig på kort varsel.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det ser dessverre ikke ut til at den har kommet seg avgårde mot Bangkok ennå. Får håpe de snart får fisket problemene og at maskinen får luft under vingene.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

På OSL melder de fortsatt 09:00 som ny tid for Firelineren. Har de helt gitt opp eller er det tid for mandag?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

LNB er på vei som DY7202, og ser ut til og lande på OSL i rute. Tatt inn igjen den nesten 1 times forsinkelse ut fra ARN i går. DY 7201 fra i går står med avgang 09.00 uten at den har kommet seg av gårde enda.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ferie er ferie selv om den må tilbringes på Gardermoen :)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

HiFly var på OSL imorges, men er nå sendt hjem ser det ut til. Er på vei sørover...

Rart de ikke brukte den når det er så usikkert med LNA?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

HiFly var på OSL imorges, men er nå sendt hjem ser det ut til. Er på vei sørover...

Rart de ikke brukte den når det er så usikkert med LNA?

Ref. tidligere post er den ute på annet charteroppdrag
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Long haul operasjon er et mye mere sårbart opplegg en den type trafikk Kjos har drevet frem til nå, på kortere ruter med 737'ene.
Det er en veldig vanskelig logistikk når man kun har to 787'ere i flåten (foreløpig) og begge står med snag. (pluss de to A340'ene, som også har hatt sin mengde med tekniske delays..)
Dette her har jeg skrevet om mange ganger før her, og må ikke være uventet for markedet.

At Kjos i tillegg kjører et lowcost-opplegg med lite informasjon til pax'en som står strandet 24 timer på OSL, og ikke deler ut matkuponger/vann etc vitner om dårlig oppfølging - og resultatet blir frustrerte kunder.

Man får det man betaler for, for meg er dette kanske innlysende.
Hadde man flydd charter hadde man vært vel ivaretatt, og hadde man flydd et nettverksselskap, hadde disse gjestene sikkert vært på vei allerede til sine destinasjoner.

Tally-Ho
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Long haul operasjon er et mye mere sårbart opplegg en den type trafikk Kjos har drevet frem til nå, på kortere ruter med 737'ene.
Det er en veldig vanskelig logistikk når man kun har to 787'ere i flåten (foreløpig) og begge står med snag. (pluss de to A340'ene, som også har hatt sin mengde med tekniske delays..)
Dette her har jeg skrevet om mange ganger før her, og må ikke være uventet for markedet.

At Kjos i tillegg kjører et lowcost-opplegg med lite informasjon til pax'en som står strandet 24 timer på OSL, og ikke deler ut matkuponger/vann etc vitner om dårlig oppfølging - og resultatet blir frustrerte kunder.

Man får det man betaler for, for meg er dette kanske innlysende.
Hadde man flydd charter hadde man vært vel ivaretatt, og hadde man flydd et nettverksselskap, hadde disse gjestene sikkert vært på vei allerede til sine destinasjoner.

Tally-Ho

Problemet er den opplegg som NAX kjörer. De flyr lav-frekvens pa 3 flyplasser med 2 fly. Na kommer flere fly, men sa kommer flere slinger som passer darlig tilsammen.

Det ville har vaert langt smartere a konsentrere seg pa ett flyplass, bygge opp en visst antall fly og ruter og stabilisere driften. Men, som tidligere, har NAX valgt en höy-risiko vei. Gar det bra, er returns höy, men gar det galt...

Faktum at man har ikke inngatt interline avtaler med andre selskaper snakker for seg selv... Dette er en fornunftig mate a redusere sine kostnader ved AOG, fordi man far i slike tilfeller tilgang til de andre's ledige kapasitaeter til en fair pris. Her vil Norwegian vaere i nöd a tilpasse seg realitaeter...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.


HiFly sin -TQY som var her idag har ingenting med NAX sin LH og gjøre. BKK pax blir fortløpende sendt til Stockholm hvor de i kveldingen får æren av å fly HiFly sin andre Airbus til BKK. -LNA er helt ute på viddene og blir ikke frisk, men ikke frisk nok til å operere 11 timer til Thailand.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Tør man spørre hva som er galt med lna? Må jo være rimelig graverende..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

OSL melder fortsatt om avgang kl. 9:00, men ingenting om hvilken dag.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top