Om det er fælt eller ikke er opp til hver enkelt å vurdere. Men man må se på funksjonen. Flyene er tross alt en «gratis» reklameplakat kontra reklame i media, bussholdeplasser osv. og her har norwegian truffet svært godt. Når du kan se om det er et norwegian-fly som passerer i 10000-meters høyde gjør dette at personen på bakken blir minnet på norwegian støtt og stadig, og når denne personen deretter skal bestille flybilletter ligger norwegian som alternativ langt kognitivt fremme, noe som gjør at sjansen for at de blir valgt, eller i det hele tatt at man sjekker de ut er større.
Når norwegian nå har hatt de samme fargene i 20 år er det ikke bare bare å fjerne den røde nesen. Man må tenke nøye igjennom hvordan dette vil påvirke brandet og synligheten rundt om. Hvis noen her ønsker at norwegian skal gå for et nytt livery med farge på halen som er strukket ned på buken (som EI, SK, LH, BT, og nå snart også FI og alle andre) så sier i hvert fall jeg nei takk! Dette er simpelt og alt for oppbrukt!
Jeg har dermed større tro på en inkrementell endring. Den grafiske profilen til DY er nå svært bra og med mange gode elementer som tar seg godt ut på de fleste plattformer, og denne bygger også på den røde fronten og den blåe stripen.
Å fjerne haleheltene helt og satse på noe nytt er heller ikke bare bare. Det fjerner identiteten til flyene (og her i Norge og Skandinavia er det jo ganske vanlig å navngi fly). Jeg tror ikke rettigheter til bildene er det største problemet, problemet ligger nok i at det blir nedprioritert. Skulle man kuttet ut haleheltene ville jeg derimot likt et form for smalt «slør» som strekker seg fra skroget (over vinduene) og opp på halen som kunne inneholdt bilder fra Norge/Skandinavia der de ulike bildene går inn i hverandre, eller satt sammen som trekanter ellerno.
De har jo 20-års jubileum som lavprisselskap i september, kanskje det skjer noe da. Men jeg ønsker meg i hvert fall en 737Max i retrofarger med globusen på halen, den hadde blitt sexy!