Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians første longhaul-flight (OSL-JFK)

... eller tar det normalt så lang tid å snu en A340?

Med 'full' clean og catering, bør man regne ca 2 timer som minimum. Skal man ha det noe særlig kortere, må man sløyfe deler av opplegget.

På f.eks. en Euopatur, hvor man laster mindre catering og kun har 'basic' cleaning, greier man seg med ca halvparten, hvis man har nok folk.

Jeg tror nok det er endel info som forblir innenfor OSL sine 4 vegger når det kommer til nøyaktig årsak til hvorfor ting ble som det ble. Balansegangen er hårfin om hva slags informasjon man faktisk kan dele.

Det er nærmest " vedtatt" at det blir problemer når man setter inn ny fly og nytt mannskap . Som alt annet så kreves det trening og erfaring for å drifte et uvanlig fly og her mangler det helt tydelg folk som kan jobben sin.
Nå har heldigvis DY tatt høyde for dette på de splitter nye 787,ene og kommer til å bruke endel sydenturister som prøvekaminer før de settes i ordinær trafikk .

Ny tid fra ARN : 17:20 New York DY7005 NORWEGIAN Försenad till 18:15

Den kommer ikke til å lande på ARN før ca 1730. En normal turnaround vil a tilsi avgang tilbake til JFK kl 19.30 under forutsetning av at de har kompetente folk på jobb hos handling agent ARN.:old

Re: Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

Uten å ha noe som helst belegg for mine antakelser, så mistenker jeg at noe av problemet er at DY har betalt for en gitt bemanning på "clean-and-cater" utfra en antatt turnaround tid. Nå viser det vel seg kanskje at denne antakelsen har vært i knappeste laget, slik at den gitte bemanningen ikke har mulighet til å utføre de oppgavene som er på den angitte tiden.

Uten å ha noe som helst belegg for mine antakelser, så mistenker jeg at noe av problemet er at DY har betalt for en gitt bemanning på "clean-and-cater" utfra en antatt turnaround tid. Nå viser det vel seg kanskje at denne antakelsen har vært i knappeste laget, slik at den gitte bemanningen ikke har mulighet til å utføre de oppgavene som er på den angitte tiden.

Men da er jo spørsmålet: betaler DY for det ut i fra de schedulerte rutetidene, eller betaler de ut i fra når flyet er ankommet og tilgjengelig for arbeidet?

I det første tilfellet vil jeg jo tro regnestykket er ganske stygt allerede om de ikke greier å hente inn mer tid på stopovers rundtom?

-A

Men da er jo spørsmålet: betaler DY for det ut i fra de schedulerte rutetidene, eller betaler de ut i fra når flyet er ankommet og tilgjengelig for arbeidet?

Man har vanligvis et tidsvindu spesifisert i SLA'en. På tider ut over dette betaler man gjerne en penalty. Men hvis f.eks. catering forårsaker delay, tviler jeg på at man fakturerer ekstra for returen hvis dem bærer denne forsinkelsen videre ..

Man har vanligvis et tidsvindu spesifisert i SLA'en. På tider ut over dette betaler man gjerne en penalty. Men hvis f.eks. catering forårsaker delay, tviler jeg på at man fakturerer ekstra for returen hvis dem bærer denne forsinkelsen videre ..

Jeg tenkte mer andre veien. Om flyet er 4 timer seint inn, står da 4-5 og venter på å få ryddet den, og hvem betaler for den dødtiden, og evt overtid, etc?

-A

Gir forsinkelsene noen problemer med crew duty tid slik at det baller på seg? Eller går dette greit med dagens rutenett og schedulering?

Det er det jeg skriver. Tidsvinduet spesifiseres i SLA'en (SLA: Service level Agreement), og DY betaler fastsatte tillegg utover disse tidene. Man har dog gjerne en 'varslingsfrist', som kan være f.eks. 24 timer, hvor selskapet kan endre vinduet. I denne situasjonen, hvor man kun har ett fly med begrenset mulighet til å hente inn forsinkelser på noen dager, kan dette være en nyttig klausul. Ellers er det sjelden at denne kommer til anvendelse.

Men slike ting varierer. IATA har oppsett for standard kontrakter, men det er ofte en del avvik basert på lokale forhold.

Gir forsinkelsene noen problemer med crew duty tid slik at det baller på seg? Eller går dette greit med dagens rutenett og schedulering?

Så lenge man vet tidlig at avgangen blir forsinket, holder man crewet på hotellet til oppmøtetid beregnet på den nye avgangstiden. Problemet med arbeidstid oppstår når ytterligere forsinkelse oppstår etter at crewet har møtt opp. men på NYC tåler du noen ekstra timer da turen er relativt kort .. BKK noe mindre.

litt nysjerrig på dette selv, du kom meg i forkjøpet. Riktignok kan det vel være forksjellige rutiner innad i selskapene på cleaning og catering, men ikke så mye at et fly blir så mye forsinket pga det? virker nå litt snodig..

I den beste av alle verdener kunne ikke cleaning og catering årsake en forsinkelse. I virkeligheten er situasjonen annerledes, og har man en kort turnaround så kan faktisk cleaningen være akilleshælen.

Da er DY 7005 i lufta på vei fra ARN-JFK ca 2 timer forsinket.

Det "tar av" litt på FB siden til DY.
Plutselig er det enkelte som oppdager at de skal reise med et lavprisselskap, mens forventningene tydeligvis er i en helt annen liga...
Eksempel nedenfor her:
"Først så ringer jeg dere angående maten på flyet, så får jeg beskjed om at det som er halal mat ikke er halal mat(selvom det står på booking siden deres at det er det)
For det andre så får jeg en e-post av dere 2 dager før reise om at det ikke vil være noe underholdning på flyet.

Hva slags service er dette?! 11 timer med fly uten underholdning, og dere ber de reisende om å ta med underholdning selv?!

Jeg som kunde forventer mye mer av et så stort selskap.
Dette er rett og slett uprofesjonelt!"

Det er vel ikke lenge før det er tåredryppende historier i VG tenker jeg.

I litt helikopeterperspektiv så går vel dy sine 340 operasjoner sånn nogelunde.
Svakt av sandaker-nilsen å skylde direkte på underleverandørene.
Å drive langrute med kun en maskin er høyrisiko mtp forsinkelse og innhenting av slikt.

Ser også at de har flydd flere tusen passasjerer allerede. Det er da et meget godt tall på 4 dager med flygninger. Flere tusen betyr vel 3000 eller mer, altså rundt 400 i snitt pr. avgang? Ikke dårlig det i et fly med plass til ca. 280!

Ser også at de har flydd flere tusen passasjerer allerede. Det er da et meget godt tall på 4 dager med flygninger. Flere tusen betyr vel 3000 eller mer, altså rundt 400 i snitt pr. avgang? Ikke dårlig det i et fly med plass til ca. 280!

Flere hundre<Flere tusen<Flere titusen :D

Den kommer ikke til å lande på ARN før ca 1730. En normal turnaround vil a tilsi avgang tilbake til JFK kl 19.30 under forutsetning av at de har kompetente folk på jobb hos handling agent ARN.:old

Det har de tydligvis siden maskinen gikk 19:09.

Status
Not open for further replies.
Back